19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Інтегрований урок в 6 класі (математика, інформатика) з теми "Інформація. Способи отримання та представлення інформації"

Про матеріал
Інтегрований урок "Інформація. Способи отримання та представлення інформації" в 6 класі.
Перегляд файлу

Предмет: математика, інформатика

Клас: 6

Тема уроку: «Інформація. Способи отримання та представлення інформації. Діаграми»

Мета уроку: Формувати в учнів компетентності:

навчальна: сформувати уявлення про діаграми; сформувати поняття лінійної, стовпчастої та кругової діаграм; сформувати вміння розв’язувати вправи, які передбачають читання, аналіз та побудову діаграм; формувати здатності учнів  виконувати окремі дослідницькі дії;

розвивальна: формувати вміння аналізувати інформацію; розвивати дослідницькі навички; розвивати логічне і абстрактне мислення; удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами; формувати в учнів здатність використовувати логічний апарат математичних теорій  для розв’язування задач;

виховна: стимулювати вміння учнів висловлювати власну точку зору; виховувати інтерес до вивчення математики, акуратність під час зображення рисунків; виховувати наполегливость, старанність, відповідальність.

Тип уроку: Комбінований. (Інтегрований: математика + інформатика)

Наочність і обладнання. Підручник Г.П.Бевз,В.Г.Бевз «Математика. 6 клас», робочі зошити, комп'ютер, проектор, роздатковий матеріал: смайли, картки з відповідями, лист самоконтролю, картка з проблемним завданням, листи з завданням для індивідуальної роботи( 3 шт.), лінійка, кольорові олівці, геометричні тіла ( циліндр, піраміда, конус, куля, паралелепіпед), епіграф, вислови математиків.

 

Результати навчальної діяльності учнів:

 

Учень має уявлення:

Учень набуває досвіду:

  • про різні види подання інформації;
  • про діаграми та їх види;
  • про проведення статистичного експерименту
  • вимірювання довжин;
  • знаходження відношень чисел і значень величин;
  • розв’язування прикладних задач зі знаходження відношення чисел і величин;
  • використання дослідницьких методів: опитування, систематизації, порівняння, аналізу;
  • узагальнення і систематизація здобутих знань;
  • формулювання припущень і висновків

 


Хід уроку

  1.                 Організаційний етап.

Перевірка готовності до уроку. Налаштування учнів на роботу.

Добрий день, діти!

Почати урок я хотіла б з  вислову Конфуція: «Від того настрою, із яким ви вступаєте в день, або в якусь справу, залежить ваші успіхи, а можливо, і невдачі».

У мене сьогодні гарний настрій, ось такий! У вас на парті є три смайлика. Оберіть той образ і покажіть, який відповідає вашому настрою (веселий, байдужий, сумний). (Діти показують). Мені дуже приємно бачити, що мій настрій співпадає з вашим настроєм.

Тому я бажаю вам натхнення, успіху, плідної праці. Впевнена, що ваші знання, вміння і хороший настрій допоможуть нам досягти бажаної мети. 

 

  1.            Актуалізація опорних знань.

Епіграф уроку:

«Хто володіє інформацією, той володіє світом».

Натан Ротшильд, англійський банкір, 1815 рік.

Ці слова належать Натану Ротшильду, а сказані вони були після того, як голуби, якими захоплювався Натан і його брат Якоб, першими принесли їм звістку про поразку Наполеона під Ватерлоо.

На початку битви перевага знаходилося на боці Наполеона, і спостерігачі повідомили в Лондон, що він виграє. Але на допомогу англійським військам під керівництвом Веллінгтона наспів прусський корпус Блюхера. Союзники здобули перемогу 18 червня 1815 року. Кур'єр Натана Ротшильда спостерігав за боєм і бачив, як Наполеон втік та повідомив про поразку Наполеона Ротшильду, використавши голубину пошту. Всі були переконані, що Веллінгтон програв бій. Тоді Ротшильд негайно почав продавати на Лондонській та Паризькій біржах свої акції. Слідом за ним всі стали продавати. В результаті ціни паперів впали майже до нуля. У цей момент агенти Ротшильда скупили акції задешево. 21 червня в 11 годин вечора ад'ютант Веллінгтона майор Генрі Персі доставив в уряд рапорт маршала: «Наполеон розбитий».

Таким чином, Натан Ротшильд заробив на цій новині 40 мільйонів фунтів стерлінгів (1,5 млрд гривень). Реальна інформація, отримана раніше інших та з розумом використана, дозволила Ротшильдам і стати володарями більшої частки британської економіки.

Проблемні питання:

  • Що таке інформація? (Відомості про щось)
  • Що означає «володіти інформацією»? (Вчасно отримати, правильно зрозуміти).
  • Що означає вислів  «Хто володіє інформацією, той володіє світом»? (Інформацію треба не тільки вчасно отримати, правильно зрозуміти, а і зробити висновки).
  • Всю інформацію, яку людина отримує ззовні, вона отримує за допомогою органів чуттів.
  • За допомогою яких органів людина може сприймати інформацію? (Інформацію можна почути – орган слуху –вуха, побачити –орган  зору – очі , визначити за смаком – орган смаку – язик; визначити за запахом – орган –ніс; відчути за дотиком – орган дотику –шкіра. Але це не повний перелік органів чуттів людини. З ними ви познайомитеся на уроках біології)

Вправа «Впізнай мене»

На попередніх уроках ми знайомилися з геометричними фігурами та тілами.  Давайте перевіримо за допомогою органу дотику - шкіри як ви засвоїли цю інформацію.

Трьом учням зав’язують очі і пропонують:

  • визначити на дотик фігуру(тіло): циліндр, конус, куля, паралелепіпед, коло, круг.
  • визначити матеріал, з якого вони зроблені;
  • відповісти на питання:
  1. циліндр – показати висоту та основи, яка фігура є основою, визначити площу нижньої основи, якщо радіус основи 5 см;
  2. конус – показати висоту та основу, яка фігура є основою, визначити довжину основи, якщо радіус основи 3 см;
  3. паралелепіпед – показати бічне ребро та верхню основу, яка фігура є основою, визначити її площу, якщо виміри цієї основи 4 см і 6 см.

За кожну правильну відповідь – 0,5 бал. (максимальна кількість – 3 бали). Після цього візьміть ЛИСТ САМОКОНТРОЛЮ, підпишіть своє прізвище і  в першому стовпчику запишіть кількість набраних балів.

Вправа «Склади пазл»

Тепер перевіримо за допомогою органу зору - очей як ви засвоїли інформацію про коло та круг.

Вам потрібно закінчити речення. У кожного з вас на столах є картка із початком речення. Покладіть її на щоденник. Ваше завдання – продовжити  речення, тобто вибрати з запропонованих відповідей правильну та покласти на відповідне місце. Коли роботу буде закінчено, то покладіть зверху зошит та переверніть разом з карткою - отримаєте на звороті малюнок. По малюнку підрахуйте кількість правильних відповідей.

1

Радіусом кола називається…

1

Відрізок, який сполучає центр кола з будь якою точкою кола

2

Площа круга =…

2

πR2

3

Довжина кола = …

3

2πR

4

Повний кут = …

4

360º

5

Круговим сектором називається …

5

Частина круга, обмежена дугою та двома радіусами

6

Площа круга 12π. Чому дорівнює площа сектора рівного 1/4 круга…

6

 

 

 

Відрізок, що сполучає дві точки кола через центр

 

 

 

26π

За кожну правильну відповідь – 0,5 бал. (максимальна кількість – 3 бали). Після цього візьміть ЛИСТ САМОКОНТРОЛЮ і  в другому стовпчику запишіть кількість набраних балів.

Ми перевірили матеріал, вивчений на попередніх уроках, його знання нам знадобиться сьогодні під час вивчення нової теми, присвяченій інформації.

  1.                 Мотивація навчальної діяльності.

А зараз я пропоную вам розв’язати наступне завдання.

Задача: Для дослідження ролі соціальних мереж у житті людини серед жителів України у 2016 році було проведено соціологічне опитування щодо рейтингу соціальних мереж. За результатами опитування Вам потрібно з’ясувати, яка соціальна мережа найбільш та найменш популярна в Україні?

Учитель просить одного з учнів прочитати результати опитування у виді тексту:

«За результатами опитування, проведеного серед жителів України у 2016 році, соціальною мережею VKontakte користуються 25,94% населення, Тwitter – 6,48%, Facebook – 49,22%, Youtube – 9,42%, Linkedin – 0,43%, Pinterest  - 4,88%».

Учитель просить оцінити прослухане:

  1.                  «Чи легко Вам було зрозуміли цей текст?»
  2.                 «Яка мережа найпопулярніша серед жителів України?»
  3.                  «Яка мережа майже не користується попитом?»

Учитель: а тепер цю саму інформацію я представлю у вигляді зображення.

F:\Мой відкритий урок\Social-networks-ukraine-2016.png

Учитель просить оцінити побачене:

  1.                   «Чи зрозуміло подана інформація на цьому зображенні?»
  2.                «В якому вигляді інформація сприймається легше?»
  3.                «Яка мережа найпопулярніша серед жителів України?»
  4.                «Яка мережа не користується попитом?»

Учитель: ось такі зображення називаються діаграмами. 

 

«Математика – справа аж ніяк не тільки розуму, але також і фантазії…»

Фелікс Клейн

  1.            Повідомлення теми і завдань уроку.

Пояснення вчителя: Отже, тема нашого уроку «Діаграми».

Відкриваємо робочі зошити і записуємо число, класна робота, тема -«Діаграми».

Піфаго́р казав «Коли починаєш справу, спитай себе: «Що я маю зробити?», після закінчення: «Що я зробив?»

Сьогодні на уроці ми дізнаємося: що таке діаграма, які види діаграм існують, навчимося правильно будувати і читати діаграми. 

Вміння читати і будувати діаграми знадобиться вам у подальшому житті, зокрема в таких галузях як економіка, статистика, менеджмент, маркетинг.

  1.                 Вивчення нового матеріалу.

5.1. Учитель:  Д іаграма — (від грец. Διάγραμμα (diagramma) — зображення — рисунок, креслення) — графічне зображення, що наочно у вигляді певних геометричних фігур показує співвідношення між різними величинами, які порівнюються.

5.2. На екран проектора виводять зображення діаграм.

Учитель пропонує учням переглянути різні види діаграм.

Похожее изображение ÐŸÐ¾Ñ…ожее изображение

Пов’язане зображення http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/2013/46/14.png Ð ÐµÐ·ÑƒÐ»ÑŒÑ‚ат пошуку зображень за запитом "приклади лінійчатих стовпчастих діаграм"

 

5.3. На екран проектора виводять зображення одразу двох діаграм: «Спортивні вподобання учнів», «Фактори здоров’я».

Учитель пропонує учням заповнити пропуски, порівняти ці діаграми.

 

Вправа «Закінчи речення»

  1. Складається з кількох прямокутників(стовпчиків).
  2. Більшому значенню величини відповідає довший стовпчик.
  3. Прямокутники розташовані вертикально або горизонтально.
  4. Вказано значення величин.
  1.             Складається з круга, поділеного радіусами на …. (сектори)
  2.             Більшому значенню величини відповідає……. (більший сектор)
  3.             Вказано значення величин.

Дивлячись на діаграми, можна їх «читати».

 

Питання до діаграми  №2:

  1.    Які фактори впливають на здоров’я людини?
  2.    Від чого менше всього залежить ваше здоров’я? (медицина)
  3.    Скільки відсотків припадає на спадковість? (20%)
  4.    Що найбільше всього впливає на здоров’я людини? (спосіб життя)           

Прийом «Інтерв'ю?»

А зараз ми з вами проведемо «Інтерв’ю». Поглянемо на діаграму «Спортивні вподобання учнів». Уважно подивіться на цю діаграму. Зараз я з вами поміняюсь ролям.  Ваша задача -  придумати питання до цієї діаграми і задати їх мені!(Використовується мікрофон).

  1. Закріплення та систематизація знань.

6.1.    Читання та аналіз діаграм. (індивідуальна робота)

Вашій увазі представлена діаграма . Вам потрібно проаналізувати її , дати відповіді на запитання і записати в зошит. На цю роботу вам відводиться 3 хвилини.

F:\Мой відкритий урок\img4.jpg

Питання:

  1.                 Яка тварина живе довше всіх? (шимпанзе)
  2.                 Хто з тварин має саму коротку тривалість життя? (кінь)
  3.                 Скільки живе крокодил? (40 років)
  4.                 Хто живе 55 років? (індійський слон)
  5.                 На скільки більше живе шимпанзе від крокодила? (на 20 років)
  6.                 У скільки разів тривалість життя шимпанзе більша за тривалість життя коня?

 За кожну правильну відповідь – 0,5 бал. (максимальна кількість – 3 бали). Після цього візьміть ЛИСТ САМОКОНТРОЛЮ і  в третьому стовпчику запишіть кількість набраних балів.

 

6.2. А зараз, давайте проведемо соціологічне опитування «Улюблена пора року присутніх на уроці». 

(Викликаються 2 учня - один рахує підняті руки, інший записує в таблицю, заготовлену на закритій дошці , проводиться опитування).

 

Питання вчителя: Як наочно зобразити результати опитування?

 Відповідь: Побудувати діаграму.

 

Перед тим, як ми будемо будувати стовпчасту діаграму, я хочу запропонувати вам переглянути навчальне відео.

(перегляд відео «Діаграми»)

 Побудова стовпчастої діаграми.

«Математику вже тому вчити потрібно, що вона розум до ладу приводить».

М.Ломоносов.

«Мало мати хороший розум, головне - добре його застосовувати»

Рене Декарт

 

Колективна робота (учні разом з вчителем) будують стовпчасту діаграму в зошитах.

 

6.3. Вчитель: діаграми можна будувати не тільки вручну, а і за допомогою комп’ютера. Перейдемо до комп’ютерного класу та побудуємо там діаграму «Улюблена пора року присутніх на уроці». 

 Побудова стовпчастої діаграми.

 Побудова кругової діаграми.

За одну правильну побудовану діаграму - 3 бали. Після цього візьміть ЛИСТ САМОКОНТРОЛЮ і  в четвертому стовпчику запишіть кількість набраних балів.

  1.                  Підсумки уроку. Рефлексія.

Відмітити учнів, які добре працювали на уроці , виставлення балів в ЛИСТ САМОКОНТРОЛЮ.

Ось і добігає до кінця наш урок і в кінці уроку я  пропоную вам на екрані вибрати будь-яке речення і закінчити його.

  •             Сьогодні я дізнався…
  •             Було цікаво…
  •             Було складно…
  •             Я зрозумів, що…
  •             Тепер я зможу…
  •             Я навчився…
  •             У мене вийшло 
  •               Я зміг…

  І наостанок,  оберіть і покажіть смайлик, який відповідає вашому настрою та пережитим на уроці емоціям.

 

  1. Домашнє завдання. 

 Побудуйте стовпчасту діаграму, дослідивши вік членів вашої родини.

doc
Додано
12 червня
Переглядів
197
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку