Тема з української мови: Велика буква у кличках тварин.
Тема з літературного читання: Іван Франко «Лисичка і Журавель».
Мета з української мови: закріпити поняття “клички” тварин, уміння писати їх з великої букви, вчити розрізняти назви тварин і їх клички, розвивати зв’язне мовлення, мислення, збагачувати словниковий запас слів, розвивати уміння добирати влучні клички тваринам, уміння доповнювати речення, виховувати любов до тварин, бажання про них піклуватися.
Мета з літературного читання: вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристики, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного свідомого читання; розвивати пам’ять, мислення, увагу, виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність.
Обладнання: підручники, зошит, картки із завданнями, сигнальні картки, малюнки тварин.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
- Які слова ми вивчаємо?
- Що таке іменник?
– Наведіть приклади до правила.
Прочитайте речення з дошки:
Іван Франко – український поет і письменник.
(записати це речення у зошит каліграфічно)
- Назвіть іменник, що відповідає на питання хто?
-Поясніть написання великої букви.
Які ще слова пишуться з великої букви?
(Асоціативний кущ)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Щоб на уроці гарно працювати ми маємо бути:
У - уважними
Р – розумними
О - охайними
К - кмітливими .
А щоб ще краще працювати, нам потрібно розбудити ваші язички, щоб вони правильно, чітко, із дотриманням усіх норм читали та відповідали протягом уроку.
Попрацюємо над скоромовкою.
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.
Чистомовка від журавля
- Гарно попрацювали, а тепер скажіть чи любите ви ходити у гості?
- А зустрічати гостей?
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні на нашому уроці у гості один до одного прийдуть…… Літературне читання та Українська мова. І НЕ ТІЛЬКИ.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
-Про яких тварин ми вивчили скоромовку і чистомовку?
-Які ви знаєте казки, героями яких є ці тварини?
Країна казок безмежно велика. Сьогодні ми продовжимо нашу подорож й ознайомимось з твором видатного українського письменника ім`ям якого починався наш урок і каліграфічна хвилинка.
Про кого казка і хто її головні герої, ви вже мабуть здогадались.
На дошці вивішуються таблички зі словами:
Українська мова Літературне читання
- А з української мови ми закріпимо наші знання про те, як пишуться назви тварин та їх клички.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
–Давайте згадаємо правило, як пишуться клички тварин. А як пишуться назви тварин?
Фізкультхвилинка.
Робота над казкою.
1. Щоб більше дізнатися про одного із героїв казки я вам пропоную побути редакторами, як і Іван Якович Франко (групова робота.)
Гра «Шифрувальник»
2. Словникова робота.
3. Читання казки вчителем.
- Про кого розповідається у казці.
- Хто першим запросив приятелів у гості?
- На що сподівався кожен із гостей?
- Від чого автор застерігає у казці, від скупості чи від лінощів?
УКРАЇНСЬКА МОВА
- Діти, зараз я вам задам непросте питання.
- Як ви вважаєте, чому у казці слова «Лисичка» і «Журавель» пишуться з великої літери? Адже це назви тварин, а не клички.
( Після обговорення діти знайомляться з правилом: «Назви дійових осіб байок, казок пишуться з великої букви»
- Кого характеризують ці слова - хитра, улеслива. А що можна сказати про журавля? Запишіть
Лисичка – хитра, улестлива.
Журавель – вихований, добрий.
ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
- Діти, я пропоную вам побути у ролі розвідників. Порахуйте скільки разів у казці зустрічається слово «Лисичка», «Журавель».
УКРАЇНСЬКА МОВА
- Знайдіть і прочитайте речення в якому розповідається про те, чим Лисичка частувала Журавля. А що потрібно для того, щоб приготувати кашу. Як ви вважаєте яких тваринок тримала Лисичка, щоб зварити смачну кашку? Подивіться на фото, виберіть тваринок.
- Знайдіть речення де вказується чим частував Журавель Лисичку. Прочитайте. А яких же тваринок тримав Журавель, щоб приготувати свою страву?
- Доберіть клички до назв тваринок, яких тримали у своєму господарстві Лисичка і Журавель.
Запишіть.
Гра: “Велика чи мала буква?” (вчитель читає слова, а діти сигналізують про правильну відповідь відповідним кружечком ( більшим та меншим).
– Мурка, дівчинка, Олег, корова, Квітка, їжак, Маргарита, Бровко, борсук, коза, Веселунка, білка, Рижик.
– Чи є у вас вдома тварина?
– Яку кличку вона має?
– Що любить робити?
Вибірковий диктант:
Дівчатка виписують назви тварин, хлопчики клички.
Кішка, Пушок, Персик, корова, Барсик, собака, Хомка, коза, Плямка, Зірка, півень, ослик.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
– Що дізнались на уроці?
– Чого навчились?
– Яку казку прочитали?
- Чи правий Журавель, що так вчинив із Лисичкою.? Яке прислів’я можна дібрати до казки? (Що посієш те й пожнеш). Які б ви ще підібрали слова до цієї казки?
- Як пишуться назви тварин, клички тварин? Коли назви тварин пишуться з великої букви?
– Кому все вдалося? Що давалось важко?
VІІ. Домашнє завдання.
Укр. мова. …………………………..
Літ. Чит. …………………………….
– Додамо пелюстку до квітки(асоціативний кущ).
– Вивчити правило, впр.3 ст.80.
Читання
Тема: І.Я. Франко ‘’ Лисичка та Журавель ‘’
Мета: Вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристики, правильно
оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного свідомого
читання; розвивати пам’ять, мислення, увагу, виховувати чуйність,
доброзичливість, гостинність.
Обладнання: виставка книг Івана Франка, таблиці для читання, роздатковий матеріал
( картки для словникової роботи ), маски казкових героїв для читання в особах.
Хід уроку
I.Організаційна частина
II. Мовленнєва зарядка
‘’ Задми свічку ‘’, ‘’ Понюхай квіточку ‘’, ‘’ Пий чай із блюдця ‘’, ‘’ Водолаз ‘’.
Лис малий і більший лис по гриби ходили в ліс.
Гра ‘’ Дощик ‘’ ( Діти промовляють скоромовку з різною інтонацією та швидкістю )
Від слів лишилися лише шматочки.
Початок треба відшукати.
Щоб всі слова ті врятувати!
III. Перевірка домашньго завдання
Діти презентують свої малюнки, розповідають,яким вони уявляють Казкаря ( текст
‘’ Про що розповів Казкар ‘’
IV. Вивчення нового матеріалу
Живу я глибоко в норі,
Руденька шубка на мені,
Сліди я вправно замітаю,
Як полювати – добре знаю
( Лисичка )
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають...
( Журавлі )
вгощу запросини
гостину призволяйся
зазирати погордувати
навстоячки випорожнити
розгнівалася припрошує
Вгощу — пригощу, нагодую, почастую.
Призволяйся — пригощайся, їж.
Погордувати — поставитись до когось зверхньо, презирливо.
Слова читає спочатку вчитель, тоді учні хором, «ланцюжком», у прискореному темпі, окремі учні.
Ми по вулиці ідем,
Гарно всі себе ведем.
Ось і «зебра», зупинись.
Вліво, вправо подивись.
Вільно скрізь, машин нема.
Йдем по «зебрі» прямо ми.
До театру всі прийшли,
Тихо в зал усі зайшли,
Зайняли свої місця.
Почалась вистава ця.
Гра ‘’ Осінній листочок ‘’ ( Читає казку той учень на парту якого впав осінній листочок )
Гра «Дочитай кінець речення».
Учитель читає початки речень, які є словами лисички, учні продовжують.
Гра «Знайди початок речення».
Учитель читає кінець речень, які є словами журавля, учні шукають початок.
Діти одягають маски казкових героїв та читають казку
Робота в парах
— Якою була Лисичка?
— Яким був Журавель?
Нещирість, підступність, винахідливість, доброта, довірливість,
щирість, улесливість, чемність, ввічливість.( Дівчатка,виберіть слова, що характеризують Лисичку, і покажіть стрілками до неї. Хлопчики, виберіть слова, що характеризують журавля.)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з прислів’ями
- Прочитайте прислів’я. Яке на вашу думку може бути заголовком до казки. Чому?
Яке частування, таке й дякування.
Не копай іншому ями — бо сам у неї впадеш.
Є в глечику молоко — та голова не влазить.
VI. Підсумок уроку
Чудове це почуття – дружба. Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми. Якщо по-справжньому дружиш з людиною, то хочеться зробити їй щось приємне. Коли гарно другові, то гарно і тобі. Ми повинні пам’ятати, що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятати, що зло – тимчасове, а добро – вічне.
Оцінювання учнями своєї роботи.
- Візьміть личка та намалюйте посмішку залежно від того, як ви працювали на уроці:
|
- працював ефективно, творчо, активно; |
|
- старався |
|
- працював нижче своїх можливостей |
Домашнє завдання. Читати казку ‘’ Лисичка та Журавель ‘’ в особах.