Інтегрований урок з географії та біології 8 клас. Тема: Основні види і джерела забруднення природного середовища в Україні. Вплив екологічної ситуації на здоров'я населення.
Інтегрований урок з географії та біології 8 клас
Тема: Основні види і джерела забруднення природного середовища в Україні. Вплив екологічної ситуації на здоров'я населення.
Цілі уроку:
Навчальна: вивчити види і джерела забруднення, вплив цих забруднень на стан здоров'я людини.
Розвиваюча: розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, зіставляти екологічні проблеми різних регіонів України та вплив цих проблем на рівень захворюваності населення
Виховна: формування екологічної культури, бережливого ставлення до власного здоров'я.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: ТЗН,географічні карти, додатковий матеріал( таблиці), підручник,зошити., р - н йоду,склянка з Водою. Дзеркало
Компетентності, які формуються в учнів: уміння навчатися, охорона здоровя, загальнокультурна, соціальна, наукова.
Прийоми: бесіда, елементи інформаційно-комунікативних технологій, мозковий штурм.
Методи : словесний, наглядовий, практичний ,експериментальний, пояснювально–ілюстраційний, пошуковий(вирішення проблеми),
Ход урока
1.Організаційний момент.Вчитель біології.
Доброго дня! Розпочинаємо наш урок. Я думаю він буде пізнавальним для вас і для наших гостей.
Діти, у нас на столі стоїть йодний розчин, навіщо він нам, які ваші припущення?
Сьогодні ви станете учасниками експерименту, в результаті якого ми визначимо вміст йоду в організмі, що впливає на здоров'я людини.
Слово вчителя( поки ставимо пробу)
Йод дуже важливий елемент, він незамінний для людини, він виконує багато функцій в нашому організмі, це і захист від стресів, і участь в обміні вуглеводів, і зниження рівня холестерину в крові, і контроль над зростанням і розвитком головного мозку, кісткової та м'язової тканин в дитячому періоді, підтримка репродуктивної системи.
Крім емоційного стану та фізичного здоров'я недолік йоду в організмі безпосередньо впливає і на нашу зовнішність. Хороший стан шкіри, очей, волосся і нігтів нерозривно пов'язано з тим, що йод потрапляє в організм у необхідній кількості!.
2.Мотивація навчальної діяльності:
Слайд 1( вислів)
« Найбільший скарб кожної людини- це її здоров’я».
Учитель географії:
Ми з ваминевідємне ціле з навколишнім середовищем. Відйого становища залежить і станздоров’я.Пропонуємо вашій увазі переглянути мульти –ролик .
-щоспоживає головний персонаж ?
-чому?
- що відбувається вприроді?
- які можуть бути наслідки?
(відповіді уч-ся: споживає сміття, відбувається забруднення, молоко з хімії , погане самопочуття)Як ви вважаєте, про що ми будемо сьогодні говорити. Привильно про забруднення навколишнього середовища та про вплив на здоров’я людини.
Учитель називає тему ,учнізаписують її у зошит слайд -2
Учитель географії:Ми маємо сьогодні ознайомитися з видами забруднення, джерелами забруднення та їхнім впливом на самопочуття людини.
3.Изучение нового материала.
Учитель географії: Ви вже зрозуміли,що навколишнє середовище,може негативно впливати на стан здоров’я людини, в залежності від сукупності природних умов.
На жаль Сьогодні Україна має глибокуекологічну кризу і належить до однієї з найбільш забруднених країн Європи. Це наслідок чисельних викидів забруднення у навколишнє середовищє та аварія на АЕС.
Результати нашої роботи ми будемо вносити до таблиці( пояснення щодо таблиці) зверніть увагу, у цій таблиці є три колонки ,які ми будемо заповнювати…..та контурна карта, з якою ми будемо працювати за допомогою підручника.
Вивчення нового матеріалу:
Учитель географії:
Основні види забруднення розділяємо на 4 види.
Спробуємо встановити між ними різницю та їх згубний вплив на здоров’я людини.
Учитель географії:
( слайд-3 -) Цей вид забруднення змінює краєвиди нашої країни. зменшує площі лісів, пашні та міської забудови.
Відповідь учнів: Механічне.
Учитель: зверніть увагу на джерела забруднення та назвіть їх.
Слайд-.сміття, відвали скотомогильники.
Учитель:Записуємо вид та джерела забруднення до таблиці.
Кожне місто України, звісно має сміттєзвалища, і це велика проблема, та є місто , де ця проблема стала непросто гострою , а екологічною- катастрофою. Хто мені відповість про яку місто йде мова? Що там відбувається?
Відповідь: Львів.
Учитель: Так. Увага на екран-слайд -4 Назвіть існуючи проблеми…..
Відповідь:Проблема утилізації та згорання сміття, забруднення атмосфери…
Правильно, у таблиці у вас знаходиться контурна карта України . Визначте Львів і зону цього лиха.
Токсичні речовини потрапляють до навколишнього середовища згубно діють на здоров’я мешканців , які живуть поруч.
Звернімося до вчителя біології: «Які види порушень в організмі може викликати ця екологічна проблема».
Учительбіології:
Діти, в результаті порушення правил утилізації відходів у повітря викидаються стійкі органічні забруднювачі, які надають руйнівний вплив на всі системи органів людини, особливо імунну і репродуктивну. Їх викид у повітря міста може сприяти збільшенню ракових захворювань, зростання алергічних захворювань, зниження імунітету, подразнення слизової оболонки і шкірних захворювань.. (слайд)
Самовільні звалища представляють епідеміологічну небезпеку, є місцями концентрації пацюків, які мають розносити збудників інфекційних захворювань – чуми, туляремії. Серед пацюків чума поширюється укусами паразитуючих на них блох., які можуть нападати і на людину. У 1345—1350 р.у Європі спалахнула чума, яка по свідченням літописців, забрала близько 43 мільйонів життів, бо пацюки розносили збудника цієї хвороби.( слайд-5)
Отже, запишемо до таблиці, які порушення можуть викликати механічні забруднення. Учитель географїї:
Не менш важливими є група фізичних забруднень.
Що можна віднести до,джерел фізичного забруднення? (слайд-)
теплові-ТЄС
електро-магнітні: побутові пристрої;
-радіаційні-АЕС
шумові-зони військових дій
Бойові дії, які відбуваються на сході нашої країни, теж є джерелами фізичних забруднень.
На контурній карті позначте міста Донецкої й Луганскої області,які є місцями шумових атак.
Не варто забувати про те, що в цей же час солдати української армії несуть свою важку службу, не жаліючи свого життя, а декого вже нема в живих. Хвилина мовчання.
Учитель біології:
Ви повинні пам'ятати, що найголовніше - це життя людини. І його здоров'я.. Крім того, що зброя несе смерть, Ніж ще супроводжуються вибухи ? (Спалахом світла і шумом) (слайд)
Хлопці, на які органи впливають яскраві спалахи світла? ( зір) Як орган зору захищається від такого впливу. (зіниця звужується). Навіть тривала робота за комп'ютером може призвести до різкого падіння зору, коньюктивітам, синдрому «сухого ока».
Який аналізатор піддається впливу шуму? (слуховий). (слайд)
Сильна звукова хвиля збільшує тиск на яку структуру слухового аналізатора? (барабанну перетинку) і може призвести до її руйнування.. Систематичні шуми призводять до порушення еластичності барабанної перетинки, слух знижується.
Не варто забувати про те, що в цей же час солдати української армії несуть свою важку службу, не жаліючи свого життя, а декого вже нема в живих. Хвилина мовчаня.
Сьогодні слід замислитись над словами В.І. Вернадського.
"Недалеко время, корда человек получит в свои руки атомную энергию ..., такой источник силы, который даст ему возможность строить свою жизнь, как он захочет… Сумеет ли человек воспользоваться этойсилой, направить ее на добро, а не на самоуничтожение?"
В.И. Вернадский (слайд)
Бо саме в нашій країні ,у 1986 р. трапилась екологічна катастрофа. Наслідком якої , став спалах захворювань щитоподібної залози.. Що спровокувало ріст захворювань ? (радіація)
Наслідки ЧАЕС. (слайд)
35 % населення Землі мають захворювання щитовидної залози. Спалах захворювань в Україні стався з 1986 р. Що спровокувало зростання захворювань? (радіація)
Вона розташована в області шиї на щитовидном хрящі (слайд), має форму метелики. Кожен з вас , користуючись дзеркалом, може протестувати свою залозу. У вас на партах склянку з питною водою і дзеркало (тест зі склянкою води). . Знайдіть на шиї м'язи, які сходяться в ямочку. Візьміть дзеркало і склянку з водою. Зробіть ковток води і подивіться в дзеркало, чи не з'являються при цьому в області ямки дві кульки. Якщо ви їх не бачите, все в порядку.
Для синтезу гормонів щитовидної залози необхідний йод. Причини більшості захворювань залози - йодна недостатність, що призводить до виникнення гіпотиреозу, появі вузлів. Якщо в організмі недостатньо йоду, заліза тут же починає приймати радіоактивний йод.. Подивіться на руку, яку було помічено йодом, якщо він остаточно зник, отже, йоду не вистачає, і можуть виникнути проблеми, необхідно зайнятися профілактикою.
Висновок. Які захворювання ми внесемо в таблицю, викликані фізичним забрудненням. ( порушення зору, слуху, захворювання щитовидної залози)
Учитель географії:. За статистичними матеріалами в Україні є області , де за допомогою дослідження виявлена недостатня норма йоду у населення це:.( Волинская, Закарпатська, Ивано- Франківская, Львівская, Рівенська, Тернопільска, Чернівецька) . Наслідки повені які вимивають йод,віддаленість від моря. (слайд)
Завдання: Позначте ці області на контурній карті у вашій таблиці.
Учитель географії:
Хімічні забруднення…….
Учитель: У результаті надмірного забруднення навколишнього середовища, якість життя людини різко погіршується, у цьому велика роль наступного « гостя» хімічного забруднення.
Що є джерелом хімічного забруднення.
(на слайде-6: -хімічні речовини )
-важкі метали
-отруто-хімікати
-пластмаса
Відповідь дітей:
Правильно, а тепер
записали вигляд, джерела забруднення собі в таблицю.
Одним із самих явищ хімічного забруднення ,є смог.( розповідь вчителя)
Учитель біології:Діти, ми отримали лист від мешканців міста Козятина Вінницької обл.
Один з мікрорайонів міста Козятина на Вінниччині цілодобово сажею засипає. Місцеві впевнені - сажу вітром заносить від комунальної котельні, яка працює на щепках та лушпинні соняшнику. Дві сотні мешканців звернулися зі скаргами в міськраду, прокуратуру та управління екології. Після сотень скарг вони перевірили підприємство і встановили факт забруднення атмосферного повітря.
Місцеві жителі стурбовані, як ця екологічна проблема, позначиться на стані здоров'я людей.
Давайте спробуємо розібратися, які органи і системи органів будуть піддаватися впливу джерела забруднення, які ще захворювання можуть виникнути в даній ситуації і в результаті забруднення навколишнього середовища.
Сажа входить в категорію частинок небезпечних для легенів, Оскільки вони не фільтруються у верхніх дихальних шляхах, є канцерогенними речовинами, що викликають ракові захворювання. Речовини, що знаходяться в повітрі, викликають утруднення дихання, впливають на серцево-судинну систему. (слайд)
Отже, варто мешканцям міста Козятина турбуватися з приводу впливу викидів котельні в атмосферу? Так. Запишіть у таблицю, можливі захворювання і порушення органів.
До яких заходів профілактики повинні вдатися мешканці міста? (підвищувати імунітет, займатися спортом, правильно харчуватися, дотримуватися правил гігієни)
(слайд)
Вчитель географії:
Назва нового виду забруднення є відносно новим поняттям.
Як ви вважаєте , про який виді піде мова, якщо в ньому відбувається розмноження небажаних для людини організмів?
Відповідь : Біологічне.
Вчитель:Правильно
Наприклад, розповсюдження патогенних мікроорганізмів (вірусів, бактерій та ін), смітної рослинності, тварин, завдають шкоди господарській діяльності людини (мишоподібних гризунів, щурів, сарани тощо). Це забруднення здатне доводити до тяжких порушень здоров'я людини.
А тепер давайте назвемо джерела біологічного забруднення.
(слайд стічні води, мікроорганізми в ґрунті, гельмінти)
-Біологічне - стічні води; забруднення грунту,
-забруднення гельмінтами.
Записуємо в таблицю вид і джерела біологічного забруднення.
Вчитель географії: Про те, яку небезпеку несе в собі біологічне забруднення нам розповість вчитель біології.
Біолог. Найбільш небезпечні збудники інфекційних захворювань. Вони мають різну стійкість до навколишнього середовища. У ґрунті можуть бути збудники правця. Грибкових захворювань ( вносимо в таблицю). В організм вони можуть потрапити з немитими продуктами, при пошкодженні покривів. Забрудненими можуть бути відкриті водойми, які можуть стати причиною епідемій холери, дизентерії, черевного тифу (вносимо в табл.)
Закріплення.І так ми з вами сьогодні розібрали дуже важливу тему, про види забруднення та його вплив на здоровця людини.Пропоную виконати тест для закріплення та перевірки нових знань( тести на окремих аркушах)
Учитель географії: А зараз здайте роботу , для оцінювання та виставлення до журналу. Відмітити тих, то працював добре на уроці.
Рефлексія.
Якщо кожен з вас напише, що треба зробити для поліпшення стану навколишнього середовища і внесе свій внесок , то ми перетворимо нашу країну на зелений сад. На листочках напишіть свої пропозиції і прикріпіть їх на карту України на дошці. Діти озвучують і прикріплюють.
Домашнє завдання:Прочитатипар. 46 та конспект , який ми склали на уроці. робота з контурною картою стр.223 за допомогою підручника. Задача учителя біології.
1. Що відбувається з зіницею ока при потраплянні яскравого світла:
А) розширюється
Б) звужується
В) не змінюється
2.Звукова хвиля високої сили може порушити структуру слухового аналізатора:
А) слухові кісточки
Б) мембрану овального вікна
В) барабанну перетинку
3. В якому місті нашої країни є проблеми утилізації сміття:
А) Львів
Б) Кіровоград
В) Київ
4. Причиною захворювань щитоподібної залози є:
А) збільшення кількості йоду в організмі
Б) нестача йоду в організмі
В) йод не впливає на роботу щитоподібної залози
5. переносчиком якого захворювання є пацюки:
А) дизентирії
Б) чуми
В) холери
6. Забруднення відкритих водойм мікроорганізмами. Може стати причиною хвороби:
А) холери
Б) правця
В) онкологічних захворювань
7. Ріст захворювань якого органа є наслідком аварії на ЧАЕС:
А) легенів,
б) зорового аналізатора
в) щитоподібної залози
8.Джерелом механічного виду забруднення є:
А) Побутові прибори
Б) Стічні води
В)Скотомогильники
9)Аварія на ЧАЕС сталася у :
А) 1986 році
Б) 1990 році
В) 1980 –му
10)Для поверхневих вод найбільшу загрозу становлять:
А) енергоносії
Б) стічні води
В)штучне освітлення
11)Джерелом фізичного забруднення є:
А) радіаційне,
Б) отруто-хімічне,
В) тверді часточки.
12)Найбільше забруднюють довкілля:
А) ТЕС,
Б)Металургія,
В) Хімічні підприємства.