Проблема розвитку мовленнєвої творчості дітей є актуальною протягом багатьох років. У дітей молодшого шкільного віку не завжди розвинена здатність правильно сприймати художню інформацію, словесно виражати свої почуття і емоції, описувати художній образ. У цей період відбувається активне становлення таких психічних процесів, як мислення, уява, мова, пам'ять, сприйняття, тому необхідно приділяти велику увагу розвитку мовної творчості. Недостатній життєвий досвід і обмеженість словникового запасу не дозволяє дітям адекватно виражати словами ті почуття та емоції, які вони відчувають при сприйнятті навколишнього світу та художнього образу.
Інтеграція образотворчого мистецтва з уроками літературного читання і розвитку мовлення, використання музичних, літературних і живописних творів, допомагають дітям створювати свої яскраві художні образи за допомогою слова і фарб. Робота в цьому напрямку дозволяє учителю формувати інтерес дітей до художньої творчості, розвивати пізнавальну активність і творчу індивідуальність, виховувати словесну культуру. У процесі інтегрованих уроків, ми, спираючись на яскраві, пам'ятні літературні і художні образи, вчимо збирати і систематизувати матеріал , підбирати і правильно використовувати епітети і певні прикметники, детально розглядати і описувати пропонований спосіб, правильно вибудовувати усне і писемне мовлення.
Пропоную Вашій увазі один із таких уроків.
Інтегрований урок з літературного читання та образотворчого мистецтва
у 2 класі
Тема. І знов засипле все зима. Ліна Костенко « Пряля»
Тема. Статична та динамічна композиція. Елементарне передавання динамічного стану об’єктів. Малюнок « Зимова казка»
Мета: ознайомити учнів з поезією Ліни Костенко; вдосконалювати навички
свідомого виразного читання віршованих творів; вчити аналізувати
прочитане,побачене, робити висновки, узагальнення;
вчити учнів розрізняти статичні та динамічні композиції, розрізняти
предмети та образи в стані спокою та руху;
розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, фантазію, творчу уяву;
виховувати любов до художнього слова, творчу уяву, бережне
ставлення до природи.
Тип уроку: інтегрований урок
Обладнання: мультимедійна презентація, картини зими, прядка
Хід уроку
І Організація класу
Вступне слово учителя( слайд 1)
Діти, сьогодні ми з вами вирушимо у «Зимову казку»
Любі мої школярики, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Ми вам раді люди добрі,
І вітаєм щиро вас!
І запрошуємо ласкаво
На урок у 2 клас!
Ознайомлення з девізом уроку ( слайд 2)
Виразно читаємо
чітко слова промовляємо.
Мову, творчість, фантазію
свою розвиваємо.
ІІ Мовленнєва розминка
Ма-ма-ма – прийшла до нас зима.
Ло-ло-ло-кучугури намело.
Ем-ем-ем-саночки візьмем.
Дем-дем-дем-на гірку підем.
Ам-ам-ам- ой, весело нам!
Зима, зимонька, зима
Запорошена земля.
Білий, пухнастий, м’який - … ( сніг)
Холодна, люта, морозна - … ( зима).
Злий, тріскучий, лютий - … ( мороз).
Зачарувала все … .
…, …, .
Усю природу … .
Легким, … … .
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
— Сьогодні чекає на нас зустріч з прекрасним. Будьте пильними і спостережливими. Постарайтеся душею відчути те, що вас схвилює, і передати це якнайяскравіше усно, а потім – на папері.
– Ми з вами вирушимо у зимову казку за допомогою художніх творів та живопису. Ви спостерігатимете за змінами у природі, які сталися з приходом зими. Навчитесь зображувати ці зміни словами та фарбами, бачити красу природи.
( Слайд6)
Жив – був король Сонце. Його палац знаходився за найвищими хмарами. Король ніколи не спускався на землю, але посилав своїх доньок: Зиму, Весну, Літо й Осінь. Кожна донька була гарна, проте знав це лише король, а люди не помічали. І тоді він попросив письменників, поетів, художників допомогти. Король наділив їх даром писати вірші, оповідання, картини і відправив на землю. Такий дар отримала і поетеса вірш якої ви читали вдома.
Назвіть її ім’я та прізвище. ( слайд 7)
ІV Перевірка домашнього завдання
Конкурс на краще читання вірша Л.Українки « Красо України,
Подолля»
V Повідомлення теми і мети уроку.
Прочитайте вірш ( слайд 8)
Синиці голодом намлілись —
така зима, така зима!..
Оце б у вирій полетіти, —
так батьківщини ж там нема
( слайд 9 )
VІ Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1 Біографічна довідка ( слайд11)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Слайд12)
2. Робота над загадкою ( Слайд 13)
Кружляє ніжний білий пух,
Міняє зайчик свій кожух.
Вдіває лиска рукавички,
Співають весело синички.
Ведмідь в барлозі вже дріма…
Яка пора, скажіть?... ( Зима)
Словникова робота ( Слайд 14, 15)
3. Опрацювання вірша Л.Костенко « Пряля»
3.1. Виразне читання вірша ( відео)
3.2. Перевірка первинного сприймання змісту вірша
( Слайд 16)
- Ліна Костенко вклала у вірш свою думку, душу, почуття.
- А які почуття, емоції виникли у вас після почутого, що ви
уявили?
- Підготуємось до читання вірша ( Слайд17,18,19)
( читання «Блискавкою», таблиць на розширення кута зору)
4.Словникова робота. ( Слайд 20,21,22,23,24,25)
( слайд26)
VІ Актуалізація опорних знань
І мороз в саду скрипить,
А у хаті тепло й затишно,
І синок в колисці спить.
( Учні слухають уривок твору П.І.Чайковського « Пори року. Зима»).
Аналіз картин зимового пейзажу ( слайд28, 29, 30)
« Образотворче мистецтво», 2 клас ( ст 79 – 80) ( Слайд 31,32).
А) робота з зубною пастою
Зимова казка
В цю ніч холодну,білосніжну місяць був особливо чарівний.
Хмара на місяць дивилася - все товстіла і гладшала. А потім на радість нам голосно тріснула по швах. (Зубною пастою з тюбика малюємо хмаринку.Потім пальчиками або губкою хмаринку перетворюємо в пластівці снігу.)
більше,поки вони не заповнили все навколо. Нічний сніг… Він не поспішав. Він повільно кружляв. Він всю землю засипав. Кружляючи у темряві іскрився. (Наносимо тон зубної пасти на весь аркуш, якби приплескуємо пальчиками по поверхні. При необхідності додаємо пасти.)
5.Пластівці білі летять,тихо падають, кружляють. Стало біло
скрізь,і кучугури намело. (Пальчиком промальовуємо
замети.)
6 .Виростала ялинка в лісі на горі. У неї голочки взимку в
сріблі.
7 Хмара снігу накидала. Немає зовсім тепер шляху. Ні
проїхати, ні пройти! У сніговій пуховій постелі тонуть сосни,
тонуть ялили. Всім в снігу тепліше стало. Сніг для всіх як
ковдра! ( Малюємо ялинки різними способами. Додаємо
ялинки далеко.)
8 В останню ніч осені, перший день зими,сталося диво!
Перший снігопад!
Б) робота з фарбами
VІ Підсумок уроку ( Слайд 34).