Інтегрований урок з математики та історії.

Про матеріал
Тема уроку: Додавання раціональних чисел. Властивості додавання. «Сім мудреців» світу. Мета уроку: Вдосконалювати обчислювальні навички додавання раціональних чисел, використовувати властивості додавання для розв’язування вправ, розвивати вміння порівнювати, робити висновки, узагальнювати, розвивати культуру математичного мовлення; ознайомити з постатями семи мудреців, увести у світ їхньої філософії, розвивати повагу до художнього слова, сприяти ви¬хованню всебічно розвинутої особис¬тості, вихованню активної життєвої по¬зиції; розвивати емоційну сферу учнів. Обладнання: портрети мудреців; презентація до уроку, відео, мультимедійний проектор.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з математики та історії.

Тема уроку: Додавання раціональних чисел. Властивості додавання. «Сім    мудреців» світу.

Мета уроку: Вдосконалювати обчислювальні навички додавання раціональних чисел, використовувати властивості додавання для розв’язування вправ, розвивати вміння порівнювати, робити висновки, узагальнювати, розвивати культуру математичного мовлення; ознайомити з постатями семи мудреців, увести у світ їхньої філософії, розвивати повагу до художнього слова, сприяти ви­хованню всебічно розвинутої особис­тості, вихованню активної життєвої по­зиції; розвивати емоційну сферу учнів.

Обладнання: портрети мудреців; презентація до уроку, відео, мультимедійний проектор.

 

Хід уроку

І. Мотивація пізнавальної діяльності.

Вступне слово:

Вчитель математики. Доброго дня! Сьогодні у нас незвичайний урок. Чому?

На уроці ми закріпимо правила додавання раціональних чисел, пригадаємо властивості додавання і зробимо невеликий екскурс в історію. Я думаю що вам цікаво буде дізнатися про «сім    мудреців» світу, цих незвичайних людей. Разом із вчителем історії, ми спробуємо осягнути їх багатогранний світ. Тож почнемо нашу подорож і всі подивимось на карту нашого уроку.(слайд)

Вчитель історії. Мудрість і ерудиція завжди високо цінувалися практично у всіх суспільних системах. Причому більш пріоритетним вважалося не просто володіння знаннями, а вміння їх в потрібний момент застосувати на практиці. Саме це і називалося мудрістю. Колискою європейської культури прийнято вважати Елладу. У зв'язку з цим зовсім не дивно, що саме мудреці Стародавньої Греції вважаються першими, хто пролив світоч знань на темні тоді ще народи Старого Світу. Саме їм приписується систематизація накопиченого до тих пір людством досвіду і реалізація його на прикладі власного життя.

З найдавніших часів люди намагалися виділити найбільш видатних представників людства. Ще за часів античності були названі сім мудреців Стародавньої Греції, особистості, які за поданням еллінів володіли найбільшим запасом знань, вони викладали свої думки у стислих образних висловах, або гномах. Дану кількість було обрано не випадково. Число «сім» володіло сакральним і релігійним змістом. Але якщо кількість геніїв залишалася незмінною, то їх імена змінювалися залежно від часу і місця складання списку. До наших днів дійшло кілька його варіантів, в яких значаться мудреці Стародавньої Греції. Є легенда про зустріч семи мудреців у Дельфах, де вони вирішили, що наймудрішими є вислови «пізнай самого себе» і «нічого понад міру».

 

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

Два учні біля дошки розміщують в порядку зростання числа.

-7  -0,2  34  -34  21

А    Л   С    Ф   Е

 

 0 -8   2,3          -1,2     -9

 О   О     Н         Л  С

 

В той же час вчитель проводить гру Карусель”. Учні класу обмінюються запитаннями  :

1) як додати два числа  з різними знаками?

2) чому рівна сума протилежних чисел?

3) до числа а додали від’ємне число. Як змінилось число а?

4) до числа а додали додатне число. Як змінилось число а ?

5) чи може сума двох чисел бути меншою від доданка ?

Замість зірочок поставте знак +, або знак , а замість крапок потрібні числа.

а) ( * 5 ) +( * 7 ) = +12

б) ( - 8) + ( * 6 ) = -14

в) ( +5 ) + ( * … ) = +10

г) ( - 4 ) + ( -3 ) = - …

д) ( -1 ) + ( * … ) = - 7

е) ( + … ) + ( +1 ) = +8

 

Поки клас працював, учні біля дошки розташували числа в порядку зростання, отримавши два слова – Фалес і Солон.

Короткі виступи учнів

 

Фалес (640 - 546 рр. До н.е.)

мудреці стародавньої греції

Фалес був одним з перших античних філософів і засновником так званої іонійської школи. Народився він у місті Мілеті, розташованому в Малій Азії, що на території сучасної Туреччини, звідки і отримав своє прізвисько. Крім філософії, досяг особливих пізнань в астрономії і геометрії, завдяки вивченню спадщини єгиптян і вчених Месопотамії. Саме йому приписується поділ календарного року на 365 днів. На жаль, всі думки і вислови Фалеса Мілетського дійшли до нас тільки через праці пізніших філософів.

Його гноми

  • «Пізнай самого себе». (Фалес).

 

Солон Афінський (640 - 559 рр. До н.е.)

сім мудреців давньої греції

Солон - знаменитий афінський філософ, поет і законодавець. За переказами, походив з царського роду Кодрідів, але, незважаючи на це, його батьки були людьми з невеликим достатком. Потім Солон зміг розбагатіти, а пізніше став найвпливовішою політичною фігурою в Афінах. Саме він вважається творцем демократичних законів, які практично в незмінному вигляді протрималися в цьому місті кілька століть. До кінця життя добровільно відійшов від влади. Також досить високо Солон цінувався сучасниками як поет і мислитель. На питання лідійского царя Креза, чи знає Солон кого-небудь щасливішого за нього, афінський філософ відповів, що про це можна судити тільки після смерті людини.

Його гноми

  • «Нічого понад міру». (Солон).

 

ІІІ. Розвязування вправ.

Учням дається завдання на два варіанти для роботи в парах. Розв’язавши це завдання вони зможуть розшифрувати ще чотири імена  семи мудреців

Учнів класу ділимо на два варіанти, для роботи біля дошки. Учень який виходить до дошки, розв’язує приклад, отримує результат і записує букву, яка відповідає отриманому числу.

 

 

1) -2,22+3,9+2,22+(-1,9)=          1) 2,2+(-8,23)+(-0,2)+8,23=

2) -1,89+(-2,7)+1,89+(-0,3)=       2) 1,11+(-6,2)+(-1,11)+(-0,8)=

3) 8,29+(-7,7)+(-8,29)+0,7=        3)  -3,2+1,61+(-0,8)+(-1,61)=

4) -8,71+(-0,3)+8,71+(-0,7)=      4)  -6,13+(-1,7)+6,13+0,7=

5) -1,12+4,13+1,12+(-0,13)=      5)  7,77+(-7,6)+(-7,77)+5,6=

6) -8,9+7,3+(-7,3)+(-0,1)=          6)  12,23+(-4,2)+(-12,23)+(- 1,8)=

7) -1,9+2,16+8,9+(-2,16)=          7)  13,67+(-2,3)+(-2,7)+(-13,67)=

8) -88,9+3,16+(-1,1)+(-3,16)=      8)  1,21+(-1,7)+(-1,21)+(-8,3)=

 

2    Б       -3 → І                           2    К       -7 → ЛЕ       -4  → ОБ

-7 →  А       -1 → С                       -1    УЛ       -2  → МІ    -10    Н

-9    Т       4  → ПІ                      -6    С        -5 →О

  7 →ТА        -90 → К

 

Перший варіант отримав слова – Біас, Піттак

Другий варіант при розв’язуванні вправ отримав імена – Клеобул, Міссон.

Короткі виступи учнів

 

Біас (590 - 530 рр. До н.е)

7 мудреців давньої греції

Біас, напевно, є більш загадковою фігурою, ніж інші мудреці Стародавньої Греції. Про його життя відомо дуже мало. Він був суддею в місті Прієна, де прославився своїми мудрими рішеннями, а одного разу навіть врятував рідне місто від лідійского царя Алліата. Але коли його батьківщину підкорив перський правитель Кір, Біасу довелося залишити поселення, нічого з собою при цьому не взявши.

Його гноми

  •  «Найбільше багатство — нічого не бажати». (Біас).

 

Піттак Мітіленський (651 - 569 рр. До н.е.)

афоризми мудреців давньої греціїПіттак був видатним мудрецем, полководцем і правителем малоазійського міста Мітілени. Заслужив славу тираноборців, звільнивши рідне місто від деспотії Меланхра. Також відомий як видатний законодавець. Його вислів про те, що з неминучістю не сперечаються навіть боги, дуже високо цінувався, як і інші афоризми мудреців Стародавньої Греції. Добровільно склав з себе владу.

 Його гноми

  • «Всьому свій час». (Піттак).
  • «Що обурює тебе у ближньому — того не роби сам». (Піттак).

 

Клеобул з Лінда (540 - 460 р до н.е.)

7 висловів мудреців давньої греції

Клеобул за однією з версій походив з міста Лінда, що на Родосі, а за другою- з Карії в Малій Азії. Його батьком був Евагор, який вважався нащадком самого Геракла. Заслужив славу як мудрий правитель і містобудівник, звів храм в Лінде і спорудив водогін. Крім того, Клеобул прославився як автор пісень і хитромудрих загадок. Його дочка Клеобуліна також свого часу вважалася одним з найбільш освічених філософів.

Його гноми

 

Місон з Хен (VI ст. До н.е.)

Місон, незважаючи на те що його батько був правителем в Хенах або в Ітіі, для себе обрав тихе і споглядальне життя філософа, далеке від мирської суєти. Найбільш прославився як автор великих висловлювань, деякі з яких гідні були увійти в число 7 висловів мудреців Стародавньої Греції. Деякі фахівці вважають, що він був включений Платоном в список наймудріших людей за політичними мотивами.

 

Виконайте додавання, обираючи зручний порядок обчислень:

 

 

 

 

1) -3+2+(-1)+=            2)  -1+4+(-)+5=

3) -2+3+(-1)+=          4)  -3+2 +(-)+2=

5) 2+(-1)+1+(-3)=     

 

-1

7

0

1

-1

 

 

 

 

 

0   -----  Л                       1-----   О

7-----  І                    -1-----  Х

-1-----  Н                     

 

Розв’язавши завдання учні отримують слово –Хілон

Хілон зі Спарти (VI ст. До н.е.)

сім мудреців з давньої греції

Хілон - знаменитий спартанський поет і законодавець. Обіймав посаду ефора. На своєму посту сприяв введенню багатьох прогресивних законів, які пізніше були приписані Ликургу. Мова Хілона, за свідченням сучасників, була сповнена глибокого змісту, але відрізнялася лаконічністю, характерною рисою більшості спартанців. Саме йому приписується вислів про те, що про померлих людей погано не говорять.

Його гноми

  •  «На святкування до друга йди повільно, поспішай, коли він у біді». (Хілон)

ІV.Усний рахунок.

З наведених  прикладів виберіть  неправильні рівності або нерівності і виправте:

 


1) 100+(-75) > 0

2) -27+57 < 0

3) -130 +200 < 200

4) 340 + (-100 ) < 0

5) 7 + (- 7 ) < 0

6) ( -18 ) +( -3 ) > 0

7) - 27 + 57 < 0

8) -150 + ( -150 ) = 0

9) -17 + ( -117 ) < -17

10) -55 + 50 < 0


V.  РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК УРОКУ

Сьогодні на уроці ми з вами повторили правила додавання раціональних чисел, застосовували властивості додавання для полегшення обчислень. І ще раз переконалися, що математика, як і будь-яка інша на­ука, не розвивається сама, всі відкриття в ній роблять люди. І ці люди не обме­жувалися лише математикою, вони були високо освіченими і всебічно розвину­тими, до чого повинна прагнути кожна людина.

Рефлексійно-оцінний аспект

Я запам’ятав…

Мені сподобалося…

Моє відкриття уроку…

Я хотів би …

 

VІ. Домашнє завдання.

За підручником А. Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М. С. Якір.

 Повторити п.34 – 35.

Розв’язати вправи 978, 980.

 

Вчителі математики Монастириського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів:

Матківська Інна Валеріївна,

Матківський Михайло Іванович.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку