Інтегрований урок літературного читання і природознавства за твором Л. Ніцой « Страшне страховисько»
Мета уроку : на основі літературного твору ознайомити учнів з проблемою забруднення лісів; підвести учнів до розуміння того ,що життя живих організмів залежить від стану навколишнього середовища; формувати читацькі навички і пізнавальний інтерес; вдосконалювати вміння визначати у тексті опис ; пробуджувати бажання турбуватися про природу, бути відповідальним.
Обладнання уроку : картки із завданнями для груп, ватман для екологічної листівки « Бережіть ліс!», виставка дитячих малюнків «Лісовуня – душа лісу», презентація уроку, картинки із зображенням пластикових виробів , поліетиленових кульків, скляних посудин.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам , людям,-
І тоді обов'язково
День для нас привітним буде.
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.
1.Бесіда.
Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами , ягодами обдаровує,
Восени засинає,
Навесні оживає.( Ліс)
2.Інтерактивна вправа « Незакінчене речення»
- Ліс приносить велику користь для всього живого, для всієї планети.
Закінчіть прислів'я і поясніть їх:
Ліс – __________Землі. ( легені)
Ліс – ___________для лісових мешканців.(домівка)
3. Перевірка домашнього завдання . Загадки про тварин.
Ви мали завдання підготувати загадки про тварин лісу.
Діти декламують напам'ять загадки.
Не кравець, а все життя з голками ходить.( Їжак)
Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, позіхнув і спати ліг. ( Ведмідь)
Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни.
Довгі вуха, куций хвіст, невеликий сам на зріст.
На городі побував, нам капусту попсував.
Довгі ноги - скік та скік... Ми погнались, він утік... ( заєць)
На дубочку у дуплі
Сестроньки живуть руді
Люблять шишки і горішки
І грибків поїсти трішки
Працьовиті наче бджілки
Ці руді сестриці ...
(Білки)
Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий на собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі, ... ?
(Вовка)
У кущах вона ночує
І на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
А зовуть її ...
(Лисичка)
4. Читацька розминка
Чистомовка
Би-би-би – в лісі сосни і дуби ,
Ба- ба-ба – знайшли білого гриба,
Бу-бу-бу –ягід кошик наберу,
Бі-бі-бі- сидить білочка в дуплі.
5. Читання вірша Надії Красоткіної « Ліс»
Читання самостійно, ланцюжком.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки,
В нім чарівні є куточки.
Ліс — це друг всьому живому.
Звір і птах живе у ньому.
Ліс дає всім прохолоду
І прозору робить воду.
Вміє поле захистити,
Щоб воно могло родити.
Він повітря очищає,
Ароматом напуває.
ІІІ. Основна частина.
На уроці читання ми познайомилися ще з одним лісовим мешканцем – Лісовунею.
1. Інтерактивна вправа «Встанови послідовність подій»
Пригадайте у якій послідовності відбувалися події цього оповідання.
Ярикова мама попросила батьків про допомогу
В лісі скоїлося лихо невідома сила напала на вантажівку зі сміттям.
Діти вирішили поприбирати в лісі.
Лісовуня лагідно всміхнувся і простяг кошик з плодами.
Навколишніми селами і містечками поширилася чутка : у лісі завелося страшне страховисько.
Президент наказав: « Вжити заходи.»
Люди прибрали ліс.
Фізкультхвилинка « Пташки»
Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця підіймають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,
У гніздечко тихо сіли.
2. Портрет Лісовуні.
Відшукайте у тексті перший опис Лісовуні.
-Чому сердився Лісовуня ?
-Яким Лісовуня з'явився в кінці пригоди?
-Як ви думаєте ,чому відбулися такі зміни?
Знайдіть у тексті слова ,що це підтверджують.(ст.123)
3. Ознайомлення з дитячими ілюстраціями до твору.
4. Повідомлення про предмети – забруднювачі природи.
Наші дослідники розкажуть яку шкоду для довкілля завдають пластик, скло, поліетилен,папір.
1дитина :
Пластик дуже шкідливий для навколишнього середовища - він довго розкладається і залишає після себе складні отруйні хімічні сполуки. Пластикові відходи розкладаються 100-1000 років!
2 дитина:
Природі вони загрожують справжньою катастрофою - забруднюють водойми, околиці доріг і населених пунктів. В кінці 90-х у Тихому океані виявили плавучий сміттєвий острів з пластикових виробів. Його величина в 2 рази більша за територію США.
3 дитина:
Про те, що поліетиленові пакети можуть завдати шкоди здоров’ю, мало говорять у відкритих джерелах, але це дійсно так. Адже в їх виробництві використовується свинець. Цей метал неймовірно токсичний. Його скупчення в організмі спричиняє розвиток багатьох захворювань.
4 дитина:
Природним шляхом, вони розкладаються на протязі від 100 до 500 років, тому, якщо не зменшити їх виробництво, вся планета незабаром буде завалена використаними пакетами.
5 дитина : Скло небезпечне для людей та тварин, бо може стати причиною травм. А звірам може потрапити у травні органи.
5. Групова робота . Створення екологічної листівки « Бережімо ліс!»
1 група
До зображень підберіть потрібні пояснення .
Не ламайте дерев та кущів.
Не руйнуйте мурашників.
На чіпайте пташиних гнізд.
Не рвіть рідкісних рослин.
Не кривдіть тварин.
2 група
За текстом оповідання «Страшне страховисько» складіть інструкцію про те , як прибрати в лісі.
1.Збери_______ і розкажи про те , що необхідно ___________в лісі.
2. Заручись підтримкою ____________.
3. Візьми ______________ для збору сміття.
4. Вивезіть сміття на ________________.
3 група : З'єднайте частини висловів про ліс і поясніть їх.
Ліс - так і відгукнеться.
І великий дуб наше багатство.
Як у лісі гукнеш від малої сокири падає.
Кожна група ,як підсумок роботи, прикріплює виконані завдання на ватман – листівку.
ІV. Підсумок уроку.
1. – Як віддячить природа тим , хто про неї турбується ?
Підтвердіть свою думку рядками із оповідання « Страшне страховисько»(ст. 134)
2. Заключне слово вчителя.
Давайте будемо все оберігати
Джерела , ріки . квіточки малі.
Любить всім серцем і завжди пам'ятати,
Що ми є часточка природи на Землі.
3.Рефлексія.
Гра « Сонечко всміхнулося»
Сонечко всміхнулося для тих , хто активно працював.
Сонечко всміхнулося для тих , хто довідався про щось цікаве.
Сонечко всміхнулося для тих , у кого хороші враження і думки.
4. Домашнє завдання.
Підготувати розповідь про те , як ваша сім'я турбується про природу.
1