В інтелектуальному шоу «Математична еврика» беруть участь учні 9 – 10 класів. Команда складається з чотирьох учнів, які проявляють інтерес до математики, ознайомлені з історією розвитку математики і логічно мислять.
Учням коротко пояснюють зміст конкурсів, які пропонуються, а саме: «Тема», «Оратор», «Поміркуй», «Мій коник», « Підказка» і «Дуель».
Девіз шоу: « Швидкість потрібна, а поквапливість шкідлива»
Олександр Суворов
Мета шоу : розширити і поглибити знання учнів з математики, виховувати культуру мовлення, розвивати інтерес до знань, логічне мислення, дисциплінованість, активність, самостійність, винахідливість, кмітливість.
У праці, навчанні, грі, в усякій творчій діяльності людині потрібні винахідливість, уміння міркувати – те, що називають « кмітливістю». Кмітливість можна розвивати розв’язуючи творчі, логічні математичні задачі, як із шкільного курсу математики, так і задачі, які виникають з практики і пов’язані зі спостереженнями з допомогою її величності математики та нашого шановного журі визначимо найкмітливішого серед кмітливих.
( Знайомство з учасниками гри і членами журі)
Для визначення послідовності участі в конкурсах проведемо відбірковий тур.
У якому році народився французький математик Рене Декарт, який увів новий метод математичних досліджень – метод координат?
( У 1596 році )
Кожний учасник має відповісти на вісім запитань з обраної теми. Якщо учасник відповів на всі 8 запитань, то отримує бонус 4 бали. Кожне завдання оцінюється в 1 бал, якщо учасник дає вірну відповідь і 0 балів, якщо учасник відповідає невірно.
Запитання:
( знаменник )
( у якого чисельник більший за знаменник або чисельник дорівнює знаменнику)
(
( Щоб додати два дроби з різними знаменниками, потрібно звести їх до найменшого спільного знаменника, виконати додавання їх чисельників, спершу перемножити їх на додаткові множники і підписати спільний їх знаменник )
( , тому що на нуль ділити не можна)
( Якщо чисельник і знаменник помножити або поділити на одне й те саме натуральне число, то дістанемо дріб, що дорівнює даному)
( 4 )
( Дріб, який не можна скоротити)
Запитання:
( Фігура, яка складається з точок і відрізків, що їх сполучають)
( опуклі, не опуклі, правильні, неправильні)
( правильного шестикутника)
( центральний)
( l = 2∏R або l = ∏d)
( Відношенню довжини кола до його діаметра і ∏ ≈ 3,1416… )
( на 300 )
( Архімед)
Запитання:
( гіпотенуза )
( Єгипетський)
( Авогадро)
( одну )
( Піфагор )
( у прямокутному трикутнику квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів)
( катет )
( відношення прилеглого до кута катета до гіпотенузи)
Запитання:
( фігуру, яка складається з чотирьох точок і чотирьох відрізків, що послідовно їх сполучають)
( дві )
( Суми довжин протилежних сторін рівні)
( діаметру кола )
( у ромба )
( Фалес)
( так, якщо він є ромбом)
Запитання:
( Відповідність, при якій кожному значенню змінної х з деякої множини D відповідає єдине значення змінної у )
( Функцію виду у = k x + b )
( коло з радіусом 5 і центром у початку координат)
( дві )
( Рене Декарт)
( Множина всіх дійсних чисел, крім о)
( функцію виду у = ах2 + bх + с )
( гіпербола )
Запитання:
( скінченні і нескінченні, спадні і зростаючі)
( зростаюча)
( Арифметична і геометрична )
( спадна )
( ні )
( Піфагору )
(за допомогою формули n перших членів арифметичної прогресії, тобто 100 = 5050 )
( музична пауза і повідомлення результатів за перший конкурс членами журі)
Учасникам пропонують протягом 1 хвилину висловити думку з приводу такої теми:
« Комп’ютер замість учителя – за і проти».
Оцінюють конкурс самі учасники, які мають право за 4- бальною системою оцінити себе і своїх супротивників.
( музична пауза і повідомлення результатів за другий конкурс членами журі)
У цьому конкурсі учасники з трьох спроб повинні відгадати, про якого вченого йде мова.
Свою діяльність він почав адвокатом. Він вів справи однієї дворянки і водночас навчав її єдину дочку Катерину астрономії. Навчаючи дівчину, він і сам захопився цією наукою. У нього виникає задум великої праці з астрономії. Щоб написати таку працю потрібні були знання з тригонометрії, тому він сумлінно починає працювати над нею. Розповідають, що нерідко, забувши навіть про їжу, він міг дві-три доби просиджувати за своїм робочим столом, розв’язуючи якусь цікаву задачу, або досліджуючи якесь цікаве питання. Головним результатом його роботи в галузі тригонометрії були вирази для синусів і косинусів кратних дуг. Хто він?
Розповідають, що він швидко розв’язав задачу, запропоновану бельгійським математиком Ван Рооменом, як виклик математикам Європи. Було це так. У жовтні 1594 року король Франції Генріх ІV приймав нідерландського посла. Зайшла мова про видатних людей країни. Посол зауважив, що у Франції мабуть не має видатних математиків, бо мовляв Ван Роомен не назвав жодного француза. Король сказав, що він помиляється і що у нього є математик і досить видатний. Наказав покликати його. Коли математик зайшов, посол дав йому листа Роомена. Він прочитав його і тут же написав один з розв’язків рівняння, яке містилося в листі, а наступного дня надіслав ще 22 розв’язки, тобто знайшов усі додатні корені цього складного рівняння. Крім того, він виявив помилку в умові, що була допущена під час переписування і виправив її. Хто він?
Задачею побудови на площині кола, що дотикаються до трьох даних кіл, цікавилися ще давньогрецькі математики. Учений в одному з математичних творів опублікував спосіб розв’язування цієї задачі за допомогою тільки циркуля і лінійки. Його вважають творцем алгебраїчних формул та алгебраїчної символіки, і навіть називають « батьком алгебри». Хто це?
Йдеться про математика Франсуа Вієта.
Якщо учасник відгадав з 1 разу – 3 бали.
Якщо учасник відгадав з 2 разу – 2 бали
Якщо учасник відгадав з 3 разу – 1 бал.
Якщо всі три відповіді вірні - 10 балів.
Якщо жодного разу не назвав – 0 балів.
( музична пауза і повідомлення результатів за третій конкурс членами журі)
Учасники представляють на суд журі свої улюблені заняття. Оцінюється конкурс за 10- бальною .
( музична пауза і повідомлення результатів за четвертий конкурс членами журі)
Кожному учаснику пропонують по 10 термінів, які вони описують своїм помічникам, а ті повинні відгадати про який математичний термін ідеться. За кожний вгаданий термін 1 бал. Конкурс проводиться протягом 1 хвилини.
Перелік термінів.
( музична пауза )
Майже завершується наше інтелект - шоу « Математична еврика».
Журі оголошує результати останнього конкурсу і сумарні результати попередніх конкурсів. Двоє учасників, які набрали найменше балів, залишають гру. Йде нагородження цих двох учасників.
Цей конкурс визначить переможця даної гри. За правильну відповідь учасник отримує два бали.
До яких чисел належить « чортова дюжина»?
( простих )
Оголошуються останні результати і йде нагородження переможеного і переможця.