Тема: «Норми вимови. Вимова голосних і приголосних звуків»
Лексична тема: Мова – наша зброя
Мета:
Конспект уроку з української мови для 10 класу на тему:
«Норми вимови. Вимова голосних і приголосних звуків»
Урок №
Тема: «Норми вимови. Вимова голосних і приголосних звуків»
Лексична тема: Мова – наша зброя
Мета:
Тип уроку: урок повторення здобутих знань.
Методи та прийоми: евристична бесіда, інтерактивний метод «Ажурна пилка», робота з підручником, розповідь учителя, орфоепічна вправа «Скоромовка», гра «Знайди помилку!», технологія «Мікрофон».
Обладнання: роздавальний матеріал.
Міжпредметні та міжмистецькі зв’язки: українська література, усна народна творчість.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфоепія, орфографія, лексикологія, фразеологія, синтаксис, стилістика.
Використана література:
План уроку
Хід уроку
Епіграф:
Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
Дмитро Павличко
Евристична бесіда
Учитель:
Учень: Фонетика — вивчає звуковий склад мови.
Фонологія — вивчає структуру звукового складу мови (мовленнєві одиниці та засоби) і їхнє функціонування в мовній системі.
Граматика — вивчає будову мови.
Морфологія — вивчає явища, що характеризують граматичну природу слова як граматичної одиниці мови.
Синтаксис — вивчає словосполучення та речення, їх будову, типи й об'єднання в надфразні одиниці.
Лексикологія — вивчає лексику (словниковий склад мови)
Фразеологія — вивчає лексично неподільні поєднання слів.
Лексикографія — наука про укладання словників
Стилістика — вивчає стилі мови.
Учитель: «Заговори, щоб я тебе побачив» - ці слова належать Сократу, і хоч сказані вони багато століть тому, не втратили цінності й зараз, бо, справді, по тому, наскільки красиво і правильно уміє висловлювати думки людина, судять про рівень її освіченості, формується відповідне ставлення. Від уміння говорити нерідко залежить успіх, авторитет, кар'єра.
Робота з підручником
(Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 14 – 15)
Розповідь учителя
Літературна мова – це найдосконаліша форма загальнонародної мови, яка відзначається високим ступенем нормативності. Цим літературна мова протиставляється іншим різновидам національної мови – діалектам, жаргонам, просторіччю, які мають обмежену сферу вживання.
Орфоепічна норма – це мовна норма у сфері вимови й наголосу: ходжу (не хожу), Інцидент (не інциНдент), одинАдцять (не одИнадцять); чимало пам’ятОк (не пАм’яток). Орфоепічні норми складаються історично разом із формуванням національної мови, коли в життя суспільства збільшується питома вага усного мовлення. Володіння орфоепічними нормами сприяє швидшому порозумінню людей.
У широкому розумінні орфоепічні — це норми:
— власне орфоепічні (літературна вимова окремого звука, найрізноманітніших поєднань звуків);
— акцентуаційні, наголошувальні;
— інтонаційні.
Інтерактивний метод «Ажурна пилка»
Учитель: (Клас ділиться на 3 групи. Кожен учасник домашньої групи повинен опрацювати певний навчальний матеріал:
І група
Вимова голосних звуків
ІІ група
Вимова приголосних звуків
ІІІ група
Вимова абревіатур
IV група
Наголос
(Через 3 хв. учні переходять до своїх експертних груп, де діляться своєю інформацією з іншими та запам’ятовують нову (5 хв.). Потім усі знову повертаються до домашніх груп. Відбувається обмін інформацією та її узагальнення.)
ОСНОВНІ НОРМИ ЛІТЕРАТУРНОЇ ВИМОВИ
Вимова голосних |
|
Звуки [а], [о], [і] в усіх позиціях вимовляються виразно і чітко. |
|
У ненаголошеній позиції звук [е] наближається у вимові до [и], а [и] — до [е]. |
[веисна], [виешне′вий] |
Ненаголошений [о] перед наголошеним складом з [у] та [і] може вимовлятися з незначним наближенням до [у]. У словах іншомовного походження такого наближення не відбувається. |
[вода´], [додо′му] [зоузуля], [поуріг] |
Вимова приголосних |
|
Шиплячі [ж], [ч], [ш], [дж] в українській мові тверді. Шиплячі звуки лише злегка пом’якшуються в положенні перед [і]. Шиплячі треба вимовляти як напівпом’якшені також і тоді, коли вони подовжуються. |
[н′іч], [дівча´та] [ш’іст′], [ч’ітко]
[узб’іч’:а], [узвиш’:а] |
Звук [в] вимовляється дзвінко, ніколи не замінюється глухим у кінці слова та перед глухими, не переходить у [ф]. Після голосних у кінці складів і перед приголосними та в кінці слова вимовляється як [ỹ]. |
[в’ітеир]
[шоỹк], [даỹно´], [буỹ] |
Звук [ґ] вимовляється, на відміну від звука [г], як проривний. |
[ґа´нок], [дзи´ґа], [гра´дус] |
Звуки [дж], [дз] вимовляються злито, як один неподільний звук. Якщо [д] і [з] або [д] і [ж] належать до різних значущих частин слова, їх слід вимовляти як окремі звуки. |
[д͡жем], [кукуру´д͡за] [надзéмниеǐ], [п’іджиеви´тие] |
Вимова абревіатур |
|
Найчастіше абревіатура вимовляється за назвами початкових букв (ха-те-зе — ХТЗ). Однак такий підхід не завжди прийнятний, зважаючи на складність, немилозвучність вимови абревіатури, через те в окремих випадках варіантом вимови може бути просторічний, простіший (не ЕФ-ЗЕ-У, а ФЕ-ЗЕ-У). Однак таких прикладів небагато. Вимова абревіатур багато в чому залежить від кількості, а також розміщення голосних і приголосних звуків. Найголовніші закономірності вимови літерних абревіатур такі: — за звуками вимовляються ініціальнозвукові абревіатури, що складаються з ініціалів типу «голосний — голосний — приголосний», «приголосний — голосний — приголосний», наприклад: ООН, ЖЕК, ЦУМ. — літерні абревіатури, що складаються з двох або трьох приголосних та одного голосного, вимовляються за буквами, наприклад: ПТУ (петеу), МГУ (емгеу); — однолітерні абревіатури з цифрами вимовляються за назвами букв: Т-34 (те34).
|
|
Наголос |
|
Більшість самостійних слів мають один наголос. У випадках, коли нормативними є два можливих наголоси, один з них, як правило, більш уживаний, і в словниках такий варіант ставиться на першому місці: завжди′ і за´вжди. Як і в більшості слов’янських мов, в українській наголос вільний, тобто не закріплений за якимось певним складом слова. Наголос рухомий. Це означає, що він може змінюватися в різних формах одного і того ж слова: стіна — стіни, земля — землі. Словесний наголос може виконувати функцію диференціації слів або їх граматичних форм. Наголос розрізняє омографи (за′мок – замо´к). Наголос також може виконувати форморозрізнювальну функцію, виступає засобом розмежування відмінкових форм іменників однини та множини: свіжі новини — не чув новини. Таким чином, український наголос має ряд особливостей, знання яких сприяє вдосконаленню усного мовлення.
|
Орфоепічна вправа «Скоромовки»
Учитель: Дієвим способом відпрацювання вимови скоромовок вважається промовляння скоромовок. (Учні отримують аркуші зі скоромовками, через дві хвилини вони повинні прочитати спотиканку, правильно вимовляючи усі звуки та пояснивши вимову виділених звуків.)
В чаплі чорні черевички,
Чапля чапа до водички.
(Пояснити вимову звука [ч]).
Стриб-стриб-стриб — підстрибує по стерні рідня:
перепілка, перепел, перепеленя.
(Пояснити вимову звука [б] та [е]).
Летіла сова, торохтіла слова:
Чи сон це, чи слон це, а, можливо, і сонце?
(Пояснити вимову звука [о] та [ч]).
Годувала ґава ґавенят на ґанку,
Зготувала в горщику гарну запіканку.
(Пояснити вимову звука [г] та [ґ]).
Як при страхові не перестрашені,
Так при перестрахові не приперестрашені.
(Пояснити вимову звука [е] та [ш]).
Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.
Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.
(Пояснити вимову звука [дж], [дз], [ж], [в]).
Ой збирала Маргарита маргаритки на горі,
Розгубила Маргарита маргаритки на дворі.
(Пояснити вимову звука [и], [о]).
Учні: (Учні по черзі читають скоромовки і пояснюють вимову вказаних звуків.)
Виконання вправ з підручника
Учитель: Виконайте вправу 12 з підручника.
Учні: (Виконують завдання.)
Робота біля дошки
Гра «Знайди помилку!»
Учитель: Усі ви дивитеся телевізор. А чи помічали ви коли-небудь помилки у мовленні реклами, цього «рушія прогресу». Причина найчастіше полягає в тому, що відеосюжети, виготовлені в Росії, недобросовісні українські працівники рекламного бізнесу просто не вміють грамотно перекласти. І навіть складаючи тексти самотужки, не користуються послугами фахівців-філологів, як завжди, економлячи на, з їхньої точки зору, незначному – правильності українського мовлення.
Виправте недоліки.
Учні: (Виконують завдання.)
Технологія «Мікрофон»
Учитель:
Учень: Сьогодні на уроці ми пригадали види норм української літературної мови. Тренувалися знаходити та виправляти помилки у мовленні.
Учитель:
Учитель: Виконайте вправу 11 та 15.