Урок. "Другорядні члени речення. Означення"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 5 класу з теми "Другорядні члени речення. Означення" (на основі комп'ютерної гри "Сто дверей")
Перегляд файлу

 

Конспект уроку з української мови для 5 класу.

Тема: Другорядні члени речення. Означення.

Мета: знаннєва складова: знати другорядні члени речення, зокрема означення, формулювати визначення додатка, означення.

діяльнісна складова: розрізняти додатки, означення, визначати їх у реченні; будувати речення, поширюючи їх  додатками, означеннями; складати речення з урахуванням мети й ситуації спілкування; використовувати виражальні можливості другорядних членів речення у своєму мовленні;

ціннісна складова: усвідомлювати багатство виражальних засобів української мови.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент (слайд 1)

- Добрий день! У добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Один одному всміхніться,

До роботи вмить беріться.

- Діти, а куди це ми потрапили? У гру «Сто дверей». За умовами гри нас закрили в школі. Вийти з неї ми зможемо, якщо виконаємо всі завдання: відгадаємо всі загадки.  

І перше завдання: схарактеризуйте речення із привітання за метою висловлювання та емоційним забарвленням. Відповідає той, хто отримує м’яч. За правильну відповідь ви отримуєте фішки, що стануть вашою оцінкою.

ІІ. Мотиваційний момент.

- Ми впоралися і йдемо далі (слайд 2). Нас хочуть налякати завданням із «Кімнати страху».  Завдання: запишіть домашнє завдання. Виконати вправу 415, вивчити правило параграфа  52. Що треба знати, щоб його виконати? (відповіді учнів)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  1.                    Цілевизначення. Сформулюйте, чого ми маємо сьогодні на уроці навчитися?

2. Слово вчителя.

Отож, тему уроку ми дізнаємося, якщо зрозуміємо секрет кімнати «Задзеркалля» (слайд 3). «Другорядні члени речення. Означення». Мета: знати другорядні члени речення, зокрема означення, розрізняти їх у реченні, поширювати ними речення, пояснювати значення означень у мовленні. Запишіть у зошити тему уроку.

ІV. Актуалізація знань.

1. Ключем до дверей кімнати «Орфограма» (слайд 4) є всього лише одна зайва літера. Пошукаємо? Спишіть слова з пропущеними літерами, вставивши потрібну з переліку: Г, И, Е, И, Е, Е. Літера, що залишиться, є ключем. Покажіть її (Е). (У кожного учня є 3 літери е, и, г. Додаток 1) (За кожне правильно записане слово учень отримує 1 бал). Визначте тему тексту.

М..нула тепла в..сняна ніч.

Сонце зійшло, та на сході ле..ким багрянцем зайнялося небо… Над оз..ром плавали довгі коси туманів, а на траві, на квітах і на л..сточках лози виблискували рясні й чисті краплинки роси.

2.  У кімнаті «Третє зайве» (слайд 5) треба знайти речення, яке відрізняється від інших кількістю граматичних основ. Для цього прочитайте речення, назвіть їх граматичні основи. Укажіть зайве. Прийом «Перевідний» (одна дитина називає граматичну основу одного речення (можна не по порядку) і переводить хід наступній дитині, яку сама обирає. Діти мають уважно слідкувати, щоб не повторити речення чи не назвати дитину, яка вже відповідала).

3. Відчинити двері кімнати «Роздільна» (слайд 6) допоможе код, що складається з порядкових номерів виписаних словосполучень. Завдання: випишіть словосполучення з їх порядковим номером. Позначте головне і залежне слово, поставте питання.

Код перевірки: 2, 3, 4, 5, 8 (слайд 7).

- Додатковий бал отримає той, хто назве слова, що будуть додатками в останньому реченні.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. У «Кімнаті пам’яті» (слайд 8) треба бути максимально уважним, і запам’ятати все, що почуєте, щоб знайти розбіжності.

Пояснення вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                    Перевірка сприйняття матеріалу. «Знайди розбіжності» (слайд 9). Запишіть «Так» чи «Ні». Взаємоперевірка.
  1.                    Означення – це головний член речення. (Ні)
  2.                    Означення підкреслюємо хвилястою лінією (Так)
  3.                    Означення відповідає на запитання який? чий? (Так)
  4.                    Означення означає предмет (Ні)
  5.                    Означення найчастіше виражається іменником (Ні).

6. Назвіть означення у тексті, що опрацьовували у попередньому завданні (1 учень на додатковий бал).

V. Виконання вправ на закріплення.

1. Робота по варіантах. «Відновив, відшукав – відчинив» (слайд 10)

Назва наступної кімнати співзвучна із завданням. Спишіть речення свого варіанту. Підкресліть означення в ньому. 4 учні (по одному з варіанту біля дошки) відновлять порядок речень, щоб утворився текст (завдання для учнів початкового, середнього рівнів).

ІІІ варіант

Прийшла справжня весна.

ІІ варіант

Річка ожила та привільно розкинулася широкими водами.

ІV варіант

Земля вбирає і п’є цілющу вологу.

І варіант

Погоже блакитне небо дивиться зверху яскравою блакиттю.

2. Щоб відчинити двері кімнати «Головоломка» (слайд 11), доведеться поламати голову.

- Яким членом речення є виділене слово у кожному реченні?

- Що таке епітет? Знайдіть епітети у реченнях.

Як же я люблю красу п’янких весняних ранків! Тих ранків травневих, духмяних ніколи мені не забути.

3. А відчинити двері «Майстерні» (слайд 12) зможуть лише творчі, креативні особистості.

Для слабших учнів (роздатковий матеріал)

Додаток 2

Для сильних учнів (мультимедійна дошка)

Спишіть, вставляючи з довідки означення. Підкресліть їх. Доповніть власними, яких, на вашу думку, не вистачає для кращого змалювання весни в лісі.

З наближенням тепла так і манить до себе … ліс! … … сніг ще прикриває … паростки  життя, що прокидаються від …сну. Але сила й енергія … пагонів не має перешкод.

Довідка: Весняний, мокрий, важкий, тендітні, нового, зимового, молодих

Складіть твір-опис за картиною. Використайте означення, підкресліть їх. (Звучать «Звуки природи. Живий ліс»)

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Ми вже зовсім близько до виходу. Чи досягли ми поставленої мети, допоможе з’ясувати завдання кімнати «Пан або пропав» (слайд 13).

- Готуємося до контрольної роботи

Виконайте тестові завдання.

  1.                             У реченні Бабуся пригостила всіх варенням із малини виділені слова є:

А) Означенням         Б) Підметом               В) Обставиною       Г) Додатком

  1.                             У якому реченні правильно виділене означення?

А) Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

Б) А ми тую червону калину підіймемо.
В) Задумалось глибоко поле.

2. Взаємоперевірка. Але не так воно й просто дізнатися правильну відповідь. Для цього відгадайте загадку (слайд 14).

- Відповіддю на тестові запитання є буква, з якої починається термін, що вживається для позначення протилежних за значенням слів. 1. А; 2. А. 

3. До свободи шлях звільни,

Останні двері відчини.

 «Мікрофон» (слайд 15)

Закінчте речення.

Сьогодні на уроці я

Навчи(в/ла)ся …

Зрозумі(в/ла)…

VІІ. Оцінювання учнів (підрахунок отриманих за урок балів та фішок).

Дякую за урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

Г

И

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Спишіть, вставляючи з довідки означення. Підкресліть їх. Доповніть власними, яких, на вашу думку, не вистачає для кращого змалювання весни в лісі.

З наближенням тепла так і манить до себе … ліс! … … сніг ще прикриває … паростки  життя, що прокидаються від …сну. Але сила й енергія … пагонів не має перешкод.

            Довідка: Весняний, мокрий, важкий, тендітні, нового, зимового, молодих

 

Спишіть, вставляючи з довідки означення. Підкресліть їх. Доповніть власними, яких, на вашу думку, не вистачає для кращого змалювання весни в лісі.

З наближенням тепла так і манить до себе … ліс! … … сніг ще прикриває … паростки  життя, що прокидаються від …сну. Але сила й енергія … пагонів не має перешкод.

            Довідка: Весняний, мокрий, важкий, тендітні, нового, зимового, молодих

 

Спишіть, вставляючи з довідки означення. Підкресліть їх. Доповніть власними, яких, на вашу думку, не вистачає для кращого змалювання весни в лісі.

З наближенням тепла так і манить до себе … ліс! … … сніг ще прикриває … паростки  життя, що прокидаються від …сну. Але сила й енергія … пагонів не має перешкод.

            Довідка: Весняний, мокрий, важкий, тендітні, нового, зимового, молодих

 

Спишіть, вставляючи з довідки означення. Підкресліть їх. Доповніть власними, яких, на вашу думку, не вистачає для кращого змалювання весни в лісі.

З наближенням тепла так і манить до себе … ліс! … … сніг ще прикриває … паростки  життя, що прокидаються від …сну. Але сила й енергія … пагонів не має перешкод.

            Довідка: Весняний, мокрий, важкий, тендітні, нового, зимового, молодих

 

Спишіть, вставляючи з довідки означення. Підкресліть їх. Доповніть власними, яких, на вашу думку, не вистачає для кращого змалювання весни в лісі.

З наближенням тепла так і манить до себе … ліс! … … сніг ще прикриває … паростки  життя, що прокидаються від …сну. Але сила й енергія … пагонів не має перешкод.

            Довідка: Весняний, мокрий, важкий, тендітні, нового, зимового, молодих

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
21 березня
Переглядів
132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку