Інтелектуальна гра "Я люблю Україну"

Про матеріал
Інтелектуальна гра "Я люблю Україну" сприятиме вихованню патріотизму. Може бути проведена з 8 по 11 класи.
Перегляд файлу

 

Інтелектуальна гра

«Я люблю Україну»

Мета:

навчальна – закріпити знання учнів про Україну, її символи, традиції, впроваджувати елементи естетичного виховання культури спілкування;

розвивальна – розвивати українське мовлення учнів, культуру поведінки; уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях, колективну творчість і комунікативні здібності;

виховна – виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини - України, її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, творчу самостійність і відповідальність, уміння самоорганізовуватись, вміння працювати командою, сприяти розвитку творчої особистості.

 

 Учень 1

Де зелені хмари яворів

Заступили неба синій став,

На стежині сонце я зустрів,

Привітав його і запитав:

- Всі народи бачиш ти з висот,

Всі долини і гірські шпилі.

Де ж найбільший на землі народ?

Де ж найкраще місце на землі?

Сонце усміхнулося здаля:

- Правда, все я бачу з висоти.

Всі народи рівні. А земля

Там найкраща, де вродився ти!

 

Учень 2

Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти,

А у нас одна країна,

Найрідніша нам усім.

То прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

 

Учитель: Вітаємо всіх на інтелектуальній грі «Я люблю Україну». Я із задоволенням представляю учасників команд. В грі будуть змагатися дві команди учнів 8-11класів: «Козаки» та «Патріоти». Для розподілу за командами складіть пазли «Козаки» і «Патріоти». Займіть місця за столами.

 Учень 1. Хай сьогоднішня гра відкриває перед вами, друзі, розум, мудрість, щедрість, гумор нашого талановитого народу. Але гра є гра, і вона, звичайно, має свої правила, які порушувати в жодному разі не можна…

Учень 2 Тому оцінювати наші конкурси будуть поважні й шановні люди, справжні поціновувачі української культури.  Журі працюватиме в такому складі:

Учень 1 Перед початком першого раунду нам би хотілося згадати всіх патріотів, які люблять нашу Україну й виборюють її незалежність. Ми щиро віримо, що вони здолають усі випробування і повернуться до нас живими.

Учень 2 Як справжні патріоти, всі учасники доведуть, що державі потрібні високо інтелектуальні громадяни, тому їм пропонуємо пройти такі раунди:

1. «Літературно-мовна розминка»

2.«Відгадай загадку»

3. «Прямо і влучно»

4.«У рідному краї й серце співає».

5.«Скарби».

6. «Вірю не вірю»

7. «Коса – дівоча краса».

8 . «Жартівлива торбинка»

9. «Мова жестів теж прекрасна».

10. «Більше-менше»

11. «Наголоси правильно»

12. «Наша мова солов’їна».

 

Учень 1 Отже, розпочинаємо гру.

 

Раунд 1  «Літературно-мовна розминка»

«Патріоти»

1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/

2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/

3.Скільки звуків в українській мові? /38/

4. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/

5. Хто автор повісті “Дорогою ціною”? /М.Коцюбинський/

6. Розмова двох осіб…/Діалог/

7. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/

8. Частина слова без закінчення? /Основа/

9. Хто автор творів “Грицева шкільна наука”, “Фарбований Лис”? /І.Я.Франко/

10. Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/

11. Мама української, російської та білоруської мови (Старослов’янська мова)

«Козаки»

1.В якому році було перше видання “Кобзаря” Т.Г.Шевченка? /1840/

2.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/

3.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/

4. Член речення, який відповідає на питання який? чий? котрий? /Означення/

5. З якої казки загадка: “Що в світі найситніше, наймиліше, найпрудкіше?” /“Мудра дівчина”/

6. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/

7. Опис зовнішності людини…/Портрет/

8. Хто автор п’єси “Сто тисяч”? /І.Карпенко-Карий/

9. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/

10. Як називали мандрівних співців-поетів за часів Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/

11. Основоположник нової української мови (І. П. Котляревський)

 

Наші учасники справилися з першим завданням.

 

 Раунд 2. «Відгадай загадку».

Загадки - своєрідний і дуже давній вид народної творчості.

Вміле відгадування загадок вважалося ознакою розуму і щасливої вдачі. Загадки служили засобом випробовування мудрості, зрілості людини. Згодом вони втратили свою колишню функцію і використовувались як одна з форм культурної розваги.

Вчитель: А зараз мовні загадки-жарти. За кожну правильну відповідь 1 бал.

  1. Чорний Іван, дерев’яний каптан:

де носом проведе, там помітку кладе. (Олівець)

  1. Біла рілля, чорне насіння.

Хто його вміє, той і розуміє.

Хто його знає, той і позбирає. (Книжка)

  1.  Аж тридцять три зорі

Вам світять не вгорі –

На білім-білім полі

Збирали їх поволі (Букви)

  1. Згорнеш – клинець, розгорнеш – млинець. (Парасолька)
  2. Народжуються – летять, живуть – лежать, вмирають – спливають (Сніжинки)
  3. Що намокає, поки сушить? (Рушник)
  4. Що більше з неї береш, то більше стає … Що це? (Яма)
  5. Що може подорожувати по світу, залишаючись в одному і тому ж кутку? (Марка)
  6. Увечері мені дають завдання на ранок. Я завжди його виконую, але мене все одно сварять. Хто я? (Будильник)
  7. Що завжди збільшується і ніколи не зменшується? (Вік людини)

 

Раунд 3. «Прямо і влучно».

 

Іноді ми навіть не помічаємо, наскільки міцно увійшли у наше життя і нашу мову особливі стійкі словосполучення, що сприймаються як нерозривні вислови і прирівнюються за змістом до одного слова. Ці словосполучення отримали назву «фразеологізми».

 

Фразеологізми виникають в процесі мовлення зовсім не за загальними граматичними закономірностями, а іноді навіть всупереч цим закономірностям та правилам побудови речення. А все тому, що ці вислови усталені, сформовані носіями мови протягом років (а іноді і століть), і ці ж носії (тобто, звичайні люди, ми з вами) використовують фразеологізми у побутовому спілкуванні, у художньому та епістолярному мовленні так невимушено й живо, ніби народилися з ними на вустах.

Іноземцю, який намагається вивчити нашу мову найважче зрозуміти і перекласти саме фразеологізми – бо іноді початкове значення виразу сховане десь дуже глибоко.

Завдання команд пояснити фразеологізми, замінивши їх одним словом. За кожну правильну відповідь 1 бал.

 Для команди «Патріоти»

  1.               Водити за носа. (Обманювати).
  2.               Накивати п’ятами. (Втікати).
  3.               Зробити з мухи слона. (Перебільшувати).
  4.               Ворон лічити. (Байдикувати).
  5.               Як води в рот набрати. (Мовчати).
  6.               Бути на сьомому небі (Радіти)
  7.               Вітер в голові (Легковажний)
  8.               Душа в душу (Дружно)

 Для команди «Козаки»

  1.               Зарубати на носі. (Запам'ятати).
  2.               Бити байдики. (Ледарювати).
  3.               Брати ноги на плечі.(Втікати).
  4.               На голках сидіти. (Хвилюватися).
  5.               Збитися з пантелику. (Заплутатися).
  6.               Викинути з голови (Забути)
  7.               Де Макар телят пасе (Далеко)
  8.               Згущувати фарби (Перебільшувати)

 

Завдання 4. «У рідному краї й серце співає»

 Яке це диво — українська народна пісня! Кого тільки не полонила її вічна краса. Українська пісня — то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість чи смуток, чаруючи людську душу, даючи їй силу й натхнення.
Наступне завдання виявить знавців української народної пісні.

Але спочатку слово журі.

 Фонограми пісень

1 «Розпрягайте, хлопці, коней»

2 «Чорнобривці»

3. «Червона рута»

4. «Варенички»

5. «На нашій Україні»

6. «Ти ж мене підманула»

7. «Два дубки»

- А хто з команд може виконати українську пісню (уривок пісні), матиме 5 додаткових балів

Учень 1. Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибини духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.

- Продовжуючи розмову про значущість та багатство української мови, оголошуємо наступний конкурс, який має незвичайну назву «Скарби».

Завдання 5. «Скарби»

Учасникам команд треба підібрати синоніми до вказаного слова. Виграє та команда, яка останньою назве слово.

1. Говорити. (У словнику до цього слова наведено 108 синонімів)

2. Бити (У словнику – 45 синонімів)

5.Швидкий (У словнику 31 синонімів).

6 раунд «Вірю – не вірю»

Наша країна славна відомими людьми, які розбудовують нашу державу, прагнуть своїми здобутками створити нове щасливе майбутнє. Україна – унікальна і неповторна.

Ми хочемо перевірити, чи знаєте ви свою країну, чи знаєте українців, які прославили нашу державу. Це нам зробити дуже просто з допомогою відповідей «так» чи «ні».

Кожен член команди по черзі отримує по 1 запитанню. Кожна правильна відповідь принесе команді 1 бал.

 Запитання для команди «Патріоти»

1. Чи вірите ви, що Ліна Костенко проживає в Росії? ( ні )

2. Чи правда, що Віктор Ющенко – третій президент України ? (так )

3. Чи вірите ви, що брати Кличко в дитинстві навчались в математичному колегіумі? ( ні )

4. Чи вірите ви, що Яна Клочкова – це псевдонім? (ні)

5. Чи вірите ви, що Петро Порошенко народився у Вашингтоні (ні)

6. Чи вірите ви, що російський художник Рєпін досліджував українську історію і дуже багато зображував українців? (так)

7. Чи вірите ви, що найпоширеніша буква українського алфавіту буква а? (Ні, найпоширеніша п)

8. Чи вірите ви, що найдовшим музичним інструментом у світі є трембіта? (Так)

9. Чи вірите ви, що на території України зосереджено 1/3 всіх запасів чорнозему на планеті? (Ні, 1/4)

10. Чи вірите ви, що українці розробили літак із найбільшою у світі вантажопідйомністю? (Так, Ан-225 «Мрія»)

11. Чи вірите ви, що одна з найбільших пустель Європи знаходиться саме в Україні (Так, Олешківська)

Запитання для команди «Козаки»

1. Чи вірите ви, що Леонід Каденюк перший космонавт України? ( так)

2. Чи вірите ви, що Олег Скрипка є організатором фестивалю «Країна мрій»? (так)

3. Чи вірите ви, що Андрій Шевченко володар золотого м’яча? (так )

4. Чи вірите ви, що Арсеній Яценюк закінчив зі срібною медаллю англомовну школу?( так )

5. Чи вірите ви, що Олександр Усик закінчив кар’єру боксера? (ні)

6. Чи вірите ви, що найперша у світі конституція була створена в Україні? (Так. Пилипом Орликом у 1710 році)

7. Чи вірите ви, що найближчою до української є російська мова? (Ні, найближча білоруська (84%) та польська (70%)

8. Чи вірите ви, що єдиний примірник першого букваря, виданого в Україні у 1574 році, зберігається зараз у Київській бібліотеці? (Ні, він зберігається в бібліотеці Гарвардського університету (США)

9. Чи вірите ви, що найстарішим навчальним закладом Східної Європи вважається Києво-Могилянська академія? (так, 1615 р.).

10. Чи вірите ви, що найглибша станція метро знаходиться у Києві? (Так, «Арсенальна»)

11. Чи вірите ви, що географічний центр Європи знаходиться у Польщі? (Ні, він в Україні, біля містечка Рахів)

7 раунд «Коса – дівоча краса».

Просимо, шановне журі, підбити підсумки попередніх конкурсів. А ми переходимо до 7 раунду, який називається «Коса – дівоча краса».

Із давніх-давен матері-українки змалечку плекали коси своїх дочок: мили в запашних цілющих травах, старанно розчісували і заплітали, щоб голівонька була, як квіточка. А коли дівчина підростала, мати чи бабуся навчали її саму доглядати свою красу.

Прошу виділити від кожної команди одного хлопця. Ваше завдання – заплести косу дівчині.

Поки хлопці заплітають, до уваги гостей презентація традиційних українських зачісок від учениць нашої школи.

(Дефіле під музику)

Колись на Україні у всіх родинах існував непорушний звичай: вставши, дівчина мусила насамперед  навести лад на своїй голові, а саме: вмитися, розчесатися і заплести коси. Волосся, що залишилось на гребінці, обов’язково спалювали, бо вірили: якщо із нього зів’є гніздо ворона, голова болітиме. Вважалося найбільшим нехлюйством  братися за будь-яку роботу з розпущеними косами. Про таких казали: “У неї на голові сорока гніздо звила” або “У неї в косах сім чортів кублилося”. Перш ніж з’явитися на людях, дівчинка ретельно заплітала косу, бо знала основний народний закон : “Яка коса – така й краса”, “Подивися на косу, а подумай про господиню”.

Настав час оцінити творіння наших хлопців. Визначати майстерність доручаємо володаркам найдовшого волосся серед вчителів – Крапивній Аллі Володимирівні та Філатовій Ліні Олегівні.

 

8 раунд «Жартівлива торбинка»

Наступний раунд має назву «Жартівлива торбинка».

Гравці витягають з торбинки номери жартівливих запитань і відповідають на них

  1.               До якого імені потрібно додати одну літеру, щоб дістати назву крупи?

(М + Анна)

  1.               Як з буряка можна зробити бурю? (Відкинути звук к)
  2.               Від чого качка пливе? (Від берега)
  3.               Чоловік потрапив під зливу. Додому він прийшов весь промоклий до нитки, але жодна волосина на його голові не промокла. Чому? (Бо він був лисий)
  4.               Що трапиться із білою хусткою, якщо її опустити на дно Чорного моря на 3хв 20 с? (Намокне)
  5.               У сімох братів по сестрі. Скільки усього сестер? (Одна)
  6.               Що кидають тоді, коли це необхідно, і піднімають тоді,коли це вже не потрібно? (Якір)
  7.               Що людина носить два рази в житті безкоштовно, а за третій раз платить? (Зуби)
  8.               Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору? (Чорне море)
  9.          Яка рослина убиває звіра? (Звіробій)
  10.          Як написати одним словом «мати, батько, син, дочка»? (Сім`я)
  11.          Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка? (Звука о)

 

Завдання 9. «Мова жестів теж прекрасна».

Усна народна творчість – скарбниця українського народу. Влучні вислови, неповторні порівняння, метафори – все це містять прислів’я та приказки.

Запрошую до себе справжніх знавців народної спадщини – капітанів. Капітан отримує своє завдання:

Жестами пояснити прислів’я своїй команді

 

1. Слово – не горобець, вилетить – не спіймаєш.

2. Вік живи – вік учись

 

1.За одного вченого дають десять невчених.

2. Вовків боятись – в ліс не ходити

 

Завдання 10. «Більше-менше»

Це завдання пов’язане з цифрами. кожній команді буде ставитися запитання, на яка вони відповідають на власний розсуд. Команда суперників повинна сказати свою версію, відповідаючи «більше» чи «менше». Бал буде наданий тій команді, яка була ближче до істини.

 

  1. Яка площа України? (603 628 кв. км.)
  2. Який відсоток світової площі суші займає Україна? (0,41%)
  3. На якому місці Україна по постачанню ячменю у світі? (На 3)
  4. 1838 року Тараса Шевченка викупили з неволі, заплативши ціну, яка еквівалентна була 45 кг срібла. У скільки оцінив пан Енгельгардт свого кріпака? (2500 рублів)
  5. Статус Лаври мають лише шість православних монастирів у світі. Скільки з них знаходяться в Україні? (3. Це Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра в Києві, що отримала цей статус ще у 1598 р., Свято-Успенська Лавра в м. Почаїв і Святогірська Свято-Успенська Лавра на Донеччині).
  6. Перша гасова лампа винайдена у м. Львові працівниками аптеки «Під золотою зіркою» Ігнатієм Лукасевичем та Яном Зехом. Того ж року у львівському шпиталі була проведена перша хірургічна операція при освітленні гасовою лампо. Якого року це сталося? (У 1853 р.)
  7. Найдовша печера України носить назву «Оптимістична» і знаходиться на Поділлі. Це гіпсова печера на глибині 20 м. Найдовша гіпсова печера у світі і друга за протяжністю взагалі, вона поступається лише Мамонтовій печері в США. Яка її протяжність? (216 км)
  8. На момент проголошення незалежності в Україні налічувалося 19,4 млн свиней. Скільки їх зараз? (8,3 млн.)
  9. Скількома мовами перекладений «Кобзар» Шевченка? (147)
  10. Скільки букв у найдовшому слові української мови? (31 рентгеноелектрокардіографічного, 28 - циклопентанпергідрофенантрен)
  11. У 46 років Шевченко таки вирішив створити сім’ю і освідчився прислужниці своїх друзів Ликерії  Полусмак. Скільки років було тоді дівчині? (20)

 

Завдання 11. «Наголоси правильно»

У сучасній Україні дуже поширена така проблема як неправильне наголошення слів. І серед звичайних громадян, і навіть серед політиків та працівників мас-медіа.

На це є свої причини. Історично так склалося, що значна частина населення — а саме люди старші 30 років — вихідці з Радянського Союзу, де дуже поширеною була саме російська мова. Зараз, живучи в Україні, вони розмовляють українською, але досить часто «копіюють» та переносять російські наголоси на українські слова.

Діти, копіюючи батьків також звикають до неправильних наголошувань.

Тому сьогодні ми спробуємо правильно наголосити найбільш проблемні слова.

Вúпадок, дóнька, дрóва, зáгадка, óлень, нáчинка, пóдруга, спúна, хáос, цéнтрнер, фóльга, борóдавка, вимóва, гуртóжиток,  добýток, дочкá, засýха, зокрéма, літóпис, ненáвидіти, новúй, пізнáння, руслó, чорнóзем, кілометр.

Випадок, донька, дрова, загадка, олень, начинка, подруга, спина, хаос, центнер, фольга, бородавка, вимова, гуртожиток, добуток, дочка, засуха, літопис, ненавидіти, новий, пізнання, русло, чорнозем, кілометр.

 

Завдання 12. «Наша мова солов’їна»

Один із учасників команди повинен виразно прочитати будь-який вірш, вивчений на уроках української літератури. Оцінюватиметься знання тексту, виразність і емоційність. Максимум за цей конкурс – 5 балів.

 

Хто такий патріот?

Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.

 

Так наші учасники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.

 

Журі готове підвести підсумки і нагородити переможців.

 

За результатами гри, можна впевнено сказати, що кожен із Вас гідний називатися українцем. Бажаємо кожному з Вас стати борцем за відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її народ. І себе. Хай кожен з Вас добрим ділом стверджує, що нашому роду – нема переводу. Будьте гідними називатися УКРАЇНЦЯМИ!

(Пісня козацькому роду)

1

 

doc
Додав(-ла)
Бойко Ніна
Додано
20 березня
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку