Позакласний захід, мета якого виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини - України, її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, творчу самостійність і відповідальність, уміння самоорганізовуватись, вміння працювати командою, сприяти розвитку творчої особистості.
21 лютого
Міжнародний день рідної мови
Інтелектуальна гра
«Я люблю Україну»
Мета:
навчальна – закріпити знання учнів про Україну, її символи, традиції, впроваджувати елементи естетичного виховання культури спілкування;
розвивальна – розвивати українське мовлення учнів, культуру поведінки; уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях, колективну творчість і комунікативні здібності;
виховна – виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини - України, її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, творчу самостійність і відповідальність, уміння самоорганізовуватись, вміння працювати командою, сприяти розвитку творчої особистості.
Учень 1
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
- Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі?
Сонце усміхнулося здаля:
- Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Учень 2
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти,
А у нас усіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
То прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Учитель: Вітаємо всіх на інтелектуальній грі «Я люблю Україну». Час познайомитися з нашими чарівними українцями та україночками. Я із задоволенням представляю учасників команд.
В грі будуть змагатися дві команди учнів 8 класу : «Калина» та «Українці».
Хай сьогоднішня гра відкриває перед вами, друзі, розум, мудрість, щедрість, гумор нашого талановитого народу. Але гра є гра, і вона, звичайно, має свої правила, які порушувати в жодному разі не можна…Тому оцінювати наші конкурси будуть поважні й шановні люди, справжні поціновувачі української культури:
Журі працюватиме в такому складі:
Перед початком першого раунду нам би хотілося згадати всіх патріотів, які люблять нашу Україну й виборюють її незалежність. Ми щиро віримо, що вони здолають усі випробування і повернуться до нас живими. Та вшанувати хвилиною мовчання пам'ять тих, хто уже не повернеться.
Як справжні патріоти, всі учасники доведуть, що державі потрібні високо інтелектуальні громадяни, тому їм пропонуємо пройти такі раунди:
1.»Літературно-мовна розминка»
2.«Слово це - не дивина (зустрічаєш мало не щодня)».
3. «Прямо і влучно»
4.«У рідному краї й серце співає».
5.«Ой».
6. «Вірю не вірю»
7. «Коса – дівоча краса».
8 . «Жартівлива торбинка»
9. «Мова жестів теж прекрасна».
10. « Наша мова солов’їна».
- Отже, розпочинаємо гру.
Раунд 1 »Літературно-мовна розминка»
«Калина»
1.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови… /Фонетика/
2.Чий день народження 9 березня 1814 року? /Т.Г.Шевченка/
3.Скільки звуків в українській мові? /38/
4. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
5. Хто автор повісті “Дорогою ціною”? /М.Коцюбинський/
6. Розмова двох осіб…/Діалог/
7. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням… /Омоніми/
8. Частина слова без закінчення? /Основа/
9. Хто автор творів “Грицева шкільна наука”, “Фарбований Лис”? /І.Я.Франко/
10. Як називається художній прийом перенесення властивостей істот на явища неживої природи? /Персоніфікація/
«Українці»
1.В якому році було перше видання “Кобзаря” Т.Г.Шевченка? /1840/
2.Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/
3.Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
5. З якої казки загадка: “Що в світі найситніше, наймиліше, найпрудкіше?” /“Мудра дівчина”/
6. Розділ мовознавства, який вивчає частини мови…/Морфологія/
7. Опис зовнішності людини…/Портрет/
8. Хто автор п’єси “Сто тисяч”? /І.Карпенко-Карий/
9. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
10. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г. Шевченка…/Лірники, кобзарі/
Наші учасники справилися першим завданням.
Раунд 2. «Слово це - не дивина (зустрічаєш мало не щодня)».
Вчитель: А зараз мовні загадки-жарти. Відгадайте й усміхніться! За кожну правильну відповідь 1 бал.
Команда «Українці»
1.Що має болото, озеро, море, а не має річка? (Звука [о]).
2.Що знаходиться всередині школи? (Звук [о]).
3.Чим закінчується зима і весна? (Звуком [а]).
4.Як написати слово робота чотирма літерами? (Труд).
5.Який молочний продукт можна перетворити на злакову рослину, прочитавши його справа наліво? (Сир – рис).
» Команда «Калина»
1.Що стоїть між підлогою і стелею? (Звук[ і]).
2.Що мають дуб, бук, бузок, груша, яблуня, а не мають вишня, слива, клен, ясен? (Звука [у]).
3.Чим закінчується вечір і ніч? (Приголосними).
4.Як написати слово робота п’ятьма літерами? (Праця).
5.Що треба зробити, щоб майка полетіла? (Звук [м] змінити на звук [ч]).
Молодці, журі оцінює ваші відповіді, а ми продовжуємо.
Вчитель: Наступне завдання певною мірою має зв'язок з історією. Ще в стародавні часи у давній Спарті робило людині честь вміння точно, а головне коротко і ясно висловлювати свої думки.
Завдання: «Прямо і влучно» пояснити фразеологізми, замінивши їх одним словом. За кожну правильну відповідь 1 бал.
Для команди «Калина»
Для команди «Українці»
Завдання 4. «У рідному краї й серце співає»
Яке це диво — українська народна пісня! Кого тільки не полонила її вічна краса. Українська пісня — то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість чи смуток, чаруючи людську душу, даючи їй силу й натхнення.
Наступне завдання виявить знавців української народної пісні.
Але спочатку слово журі.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці коней»
2 «Чорнобривці»
3. «Червона рута»
4. «Варенички»
5. «На нашій Україні»
6.»Ти ж мене підманула»
7.»Два дубки»
- А хто з команд може виконати українську пісню. (уривок пісні) 5додаткових балів
Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні плати духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.
- Продовжуючи розмову про значущість української мови, оголошуємо наступний конкурс, який має незвичайну назву «Ой».
Завдання 5. «ОЙ»
Учасникам команд треба скласти з вигуком ОЙ 3 речення:
1. Дорікання
2. Переляк
5.Здивування
6 раунд «Вірю не вірю»
Наша країна славна відомими людьми, які розбудовують нашу державу, прагнуть своїми здобутками створити нове щасливе майбутнє.
Ми хочемо перевірити, чи знаєте ви українців, які прославили нашу державу. Це нам зробити дуже просто з допомогою відповідей «так» чи «ні»
Кожен член команди отримує по 1 запитанню (1 бал за правильну відповідь).
Запитання для команди«Калина»
1. Чи вірите ви, що Ліна Костенко проживає в Росії? ( ні )
2. Чи правда, що Віктор Ющенко – третій президент України ? (так )
3. Чи вірите ви, що брати Кличко в дитинстві навчались в математичному колегіумі? ( ні )
4. Чи вірите ви, що Яна Клочкова – це псевдонім? ( ні )
5. Чи вірите ви, що Петро Порошенко народився у Вашингтоні (ні)
Запитання для команди «Українці»
1. Чи вірите ви, що Леонід Каденюк перший космонавт України? ( так)
2. Чи вірите ви, що Олег Скрипка є організатором фестивалю «Країна мрій»? ( так)
3. Чи вірите ви, що Андрій Шевченко володар золотого м’яча? ( так )
4. Чи вірите ви, що Арсеній Яценюк закінчив зі срібною медаллю англомовну школу?( так )
5. Чи вірите ви, що Олександр Усик закінчив кар’єру боксера? (ні)
Журі підраховує бали за 6 раундів, а ми разом з гуртом Мальдиви трішки відпочинимо, порухаємося, заспіваємо.
7 раунд «Коса – дівоча краса».
Просимо, шановне журі, підбити підсумки попередніх конкурсів. А ми переходимо до 7 раунду, який називається «Коса – дівоча краса».
Із давніх-давен матері-українки змалечку плекали коси своїх дочок: мили в запашних цілющих травах, старанно розчісували і заплітали, щоб голівонька була, як квіточка. А коли дівчина підростала, мати чи бабуся навчали її саму доглядати свою красу.
Прошу виділити від кожної команди одну дівчину та одного хлопця. Ваше завдання: дівчата розплітають коси та розчісують їх, а хлопці заплітають їм коси.
Поки хлопці заплітають, інші учасники можуть пригадати і проспівати куплети із пісень, у яких згадується дівоча коса? За кожен куплет – один бал вашій команді.
Наприклад:
1. Вона ростом невеличка,
Ще й літами молода,
Руса коса до пояса,
В косі стрічка голуба.
2. Ой, чиє то жито,
Чиї то покоси?
Чия то дівчина
Розпустила коси?
3. Коса моя розплетена –
Її подружка розплела,
А на очах бринить сльоза,
Бо полюбила хлопця я.
4. Ой, чия то хата
Не заметеная?
Ой, чия то дівчина
Не заплетеная?
5. Сподобали Галю,
Забрали з собою.
Прив’язали Галю
До дуба косою.
6. Ой, коси, коси ви мої,
Довго служили ви мені,
Довго служили ви мені.
8 раунд «Жартівлива торбинка
Наступний раунд має назву «Жортівлива торбинка».
Гравці витягають з торбинки номери жартівливих запитань і відповідають на них
(М + Анна)
Завдання 9. «Мова жестів теж прекрасна».
Усна народна творчість – скарбниця українського народу. Влучні вислови, неповторні порівняння, метафори – все це містять прислів’я та приказки.
Запрошую до себе справжніх знавців народної спадщини – капітанів. Капітан отримує своє завдання:
Жестами пояснити прислів’я своїй команді
1. Слово – не горобець, вилетить – не спіймаєш.
2. Вовків боятись – в ліс не ходити
1.Розум без книги, що птах без крил (про книгу)
2.Пташка красна своїм пір’ям, а людина знанням (про знання)
Завдання 10. « Наша мова солов’їна»
Один із учасників команди читає виразно вірш про мову, підготовлений вдома.
- А хто такий патріот?
Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.
Так наші учасники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.
Оголошення результатів гри, нагородження команд.
За результатами гри, можна впевнено сказати, що кожен із Вас гідний називатися українцем. Бажаю кожному з Вас стати борцем за відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її народ. І себе. Хай кожен з Вас добрим ділом стверджує, що нашому роду – нема переводу. Будьте гідними називатися УКРАЇНЦЯМИ!
( пісня козацькому роду)