Позакласний захід для учнів 7-9 класів. (Українська мова.)
Автор: Куліда Олена Миколаївна
Шибенська філія опорного загальноосвітнього навчального закладу Новозаліського навчально-виховного об’єднання «загальнооствіня школа І-ІІІ ступенів – дитячий навчальний заклад»
Тема. Інтелектуальна лінгвістична гра «Ігри мовознавців»
Мета:
Учасники гри: 2 збірні команди (7-9 кл.)
Устаткування:
1. Сигнальні таблички для кожної команди.
2. Дидактичний матеріал.
3. Мультимедійна презентація «Лінгвістична гра «Ігри мовознавців».
4. Мультимедійний комплект.
Опис гри:
І тур. «Філологічне асорті».
ІІ тур. Мовознавчий батл «ТАК-НІ».
ІІІ тур. «Культура мовлення».
Фізкультхвилинка.
ІV тур. «Візуальне мислення».
Розминка для глядачів «Я – редактор»
V тур. «Мовний «ЕЛІАС»: іншим словом».
Перебіг гри
Ведуча:
Сію дитині в серденько ласку.
Сійся-родися ніжне «будь ласка»,
Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе.
Слово у серці, як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!», «Світлої днини!»
Щедро даруй ти людям, дитино!
Мова барвиста, мова багата,
Рідна і тепла, як батьківська хата.
(В. Гринько «Рідна мова»)
Щиро вітаємо всіх учасників на інтелектуальній лінгвістичній грі „Ігри мовознавців”. Сьогодні ми зустрілись з вами для того, щоб гарно і з користю провести свій час та здобути ще більше знань. Тож сподіваюсь, що наша зустріч пройде під знаком позитиву, гарного настрою та цікавих ідей.
Гра проходитиме у 5 турів та 2 фізкультхвилинок для глядачів. Отже, щиро бажаю усім успіхів і гарного настрою!
Кожна команда отримала домашнє завдання: підготувати назву, логотип, девіз і представлення.
(Представлення команд.)
І тур
«ФІЛОЛОГІЧНЕ АСОРТІ»
І команда
1.Державна мова України. (Українська)
2.Зякого знаку починається діалог? (З тире)
3.Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика)
4.Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)
5.Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)
6.Що вивчає графіка? (Знаки письма)
7.Скільки складів у слові «молочко»? (Три)
8.Слово, що має багато значень. (Багатозначне)
9.Остання буква у слові «сім». (Ем)
10.Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)
11.Словниковий склад мови. (Лексика)
12.Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)
ІІ команда
1.Найменша одиниця мови. (Звук)
2.Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)
3.Скільки звуків у слові «легенький»? (Вісім)
4.Який знак ставиться в кінці спонукального речення? (Крапка)
5.Які букви (дві) завжди позначають 2 звука?
6.Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний)
7.Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)
8.Частина слова перед коренем. (Префікс)
9.Речення з однією граматичною основою. (Просте)
10.У що береться пряма мова? (У лапки)
11.Розмова двох осіб. (Діалог)
12.Що вивчає орфографія? (Правописслів)
ІІ тур
МОВОЗНАВЧИЙ БАТЛ «ТАК – НІ»
1. (Яскраво)жовтий пишеться через дефіс. (Так)
2. Іменник сирота — жіночого роду. (Ні, спільного)
3. Вишивала мати — це словосполучення (Ні, речення)
4. Найдорожча прикраса вуста розумні. У цьому реченні необхідно поставити тире. (Так)
5. Ліцея, університета, степа, края — правильні закінчення у Р. в. (Ні, -у)
6. За добро плати добром. Речення непоширене. (Ні)
7. Казна/як, де/небудь пишуться через дефіс (Так)
8. Шістдесятьох, двадцятьохправильна форма Р. в. 50, 80. (Так)
9. Дієслово зроби — умовного способу. (Ні, наказового)
10. Самий красивий — правильна форма вищого ступеня порівняння прикметника. (Ні)
11. Любіть Вітчизну, діти мої! — речення спонукальне. (Так)
12. На землю глянули тихі зорі. У цьому реченні зворотній порядок слів. (Так)
13. Віч (на) віч — пишеться в 3 слова. (Ні, через 2 дефіси)
14. Містонашевелике. Тире не потрібне. (Так)
15. (П’яти)поверховий — пишемо через дефіс. (Ні, разом)
16. (Не)дочувати — пишеться разом. (Так)
17. Міл..он, біл..он — пишуться з Ь та ЙО. (Так)
18. (Пів)яблука, (пів)столиці, (пів)серця — пишемо через дефіс. (Ні, разом)
19. Раз у раз — пишемо окремо у три слова. (Так)
20. Шукай краси, добра шукай! — речення окличне. (Так)
ІІІ тур
КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ
Відредагувати словосполучення.
Безграмотна людина |
Неграмотна людина |
Товариські відносини |
Товариські стосунки |
Вийти з положення |
Вийти зі становища |
Гарно вести себе |
Гарно поводитись |
Капризна дитина |
Вередлива дитина |
Таблетки від болю |
Таблетки проти болю |
Розминка для глядачів
ГРА «ЗБЕРИ ЛІТЕРИ»
1.Білий ведмідь, щошукаєдрузівна Півночі. УМКА
2.Мояхреснамоємутатовітамамі. КУМА
3.Змеленізернапшениці. МУКА
4. Нею косять, а дівчатаїїзаплітають. КОСА
5.Суха трава, їжа для тварин. СІНО
6.Що нас катаєвзимку. САНІ
7.Торгівельна компанія, яка виробляєтелевізори, магнітофони, телефони. Є Нокіа, є Самсунг, а є ...СОНІ
ІV тур
ВІЗУАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ
Розгадати ребуси.
Хом’як
Програма
Вірус
Множина
Дисковод
Інформація
Розминка для глядачів
«Я – РЕДАКТОР »
V тур
«МОВНИЙ «ЕЛІАС: іншим словом»
Кожна команда має 2 хвилини, протягом яких повинна пояснити якомога більше слів, не називаючи спільнокореневих до них.
І команда.
Ліс, відро, Ейфелева вежа, іменник, дошка, учитель, м’яч, зошит, очі, кермо, пісок, сонце, голка, виделка, дощ, батут, маяк, лікарня, Тарас Шевченко, качка, півень,календар, годинник, корінь, жирафа, канікули.
ІІ команда.
Директор, ручка, телефон, щоденник, школа, портрет, вії, корова, лопата, принтер, лялька, оса, акваріум, Земля, Леся Українка, таксі, дочка, літо, прапор,ковзани, флешка, класний керівник, контрольна робота, мітла, футбол, скакалка.
Ведуча.
Видатний давньогрецький філософ Сократ свого часу зробив висновок: «Чим більше я знаю, тим більше я не знаю». Сьогодні ви пересвідчились у тому, що багато вже знаєте, але ще більше треба пізнати. Тож на завершення нашого турніру додам слова видатного філософа Г. Сковороди: «Добрий розум робить легким будь який спосіб життя».
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
ВИЗНАЧЕННЯ ПЕРЕМОЖЦІВ.
1