Тема. Безсполучникові складні речення, синонімічні до сполучникових
складносурядних і складнопідрядних.
Мета: закріпити вивчене про безсполучникові речення та синонімічні до них
сполучникові речення; вдосконалювати пунктуаційну грамотність учнів;
розвивати логічне мислення, пам’ять; збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати любов до рідної мови
Обладнання: картки самоаналізу, презентація «Цікаві факти про мову», соціальний відеоролик про мову, смайлики, інтерактивна вправа.
Епіграф: Мова не відродиться без нас!
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
1) Забезпечення емоційного настрою (прийом «Смайл-настрій»)
2) Слово вчителя
Світова спільнота 21 лютого відзначала Міжнародний день рідної мови. Цей день був встановлений у листопаді 1999 року на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної й культурної багатоманітності.
Історія дня, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року у Бангладеш (Східний Пакистан) пакистанська влада жорстоко придушила мітингувальників (це були переважно студенти), які висловлювали свій протест проти урядової заборони на використання в країні своєї рідної – бенгальської, мови. Після проголошення незалежності Бангладеш у 1971 році, цей день відзначають у країні як день мучеників, вшановуючи пам’ять загиблих за рідну мову. Саме за пропозицією цієї країни ЮНЕСКО проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови.
За даними ЮНЕСКО, у світі існує близько 6000 мов, 43% з них знаходяться під загрозою зникнення. На думку фахівців, це трапляється в тому випадку, коли її перестають, з тої чи іншої причини, вживати та вивчати більше 30% носіїв мови. Лише в Європі небезпека загрожує 30 мовам, а 13 із них перебувають на межі зникнення.
Тож сьогодні ми продовжуємо працювати із безсполучниковим реченням, не забуваючи плекати рідну мову.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Картка самоаналізу знань з теми «БСР»
Знання та уміння |
|||||
Що таке БСР, чим воно відрізняється від ССР, СПР? |
|
|
|
|
|
Смислові відношення, які можуть бути у БСР. |
|
|
|
|
|
Дві основні групи БСР |
|
|
|
|
|
Правила вживання коми та крапки з комою у БСР. |
|
|
|
|
|
Правила вживання двокрапки у БСР. |
|
|
|
|
|
Правила вживання тире у БСР. |
|
|
|
|
|
Складати схеми БСР. |
|
|
|
|
|
Перебудувати складне сполучникове речення на БСР |
|
|
|
|
|
Створювати висловлювання, використовуючи БСР. |
|
|
|
|
|
Перевірте свої знання з даної теми за допомогою інтерактивної вправи https://learningapps.org/6573394
ІІІ. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу
Безсполучникові та сполучникові складні речення можуть бути синонімічними.
ПОРІВНЯЙТЕ:
Безсполучникові речення
1. Дихає вітер, линуть пахощі .
2. Ідеш удвох - дорога коротша.
3. Знаю: весна буде рання.
4. Зрадів ліс: почався дощ.
Сполучникові речення
1. Дихає вітер, і линуть пахощі .
2. Коли ідеш удвох, то дорога коротша.
3. Знаю, що весна буде рання.
4. Зрадів ліс, бо почався дощ.
Складні безсполучникові речення використовуються для вираження яскравих контрастів, узагальнень, висновків, логічної послідовності, надання висловлюванню динамічності. Ці речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні й складнопідрядні. Тому вони частіше вживаються в розмовному, художньому та публіцистичному стилях, ніж у науковому й діловому.
Розгляньте зразок хмаринки слів і створіть за аналогією свій приклад
Словом можна… розвеселити, розрадити, вселити надію, викликати посмішку, переконати, ощасливити, зцілити, возвеличити, причарувати, приголомшити, принизити, образити, зганьбити.
Українська мова…
Слово – словосполучення - просте речення – сполучникове речення – безсполучникове речення.
Мова. Рідна мова. Бринить-співає наша мова, чарує, тішить і п’янить. Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя. Мова – то серце народу: гине мова – гине народ.
Мова…
Пропоную учням продовжити відомі приказки та прислів’я. Записати ті, що є безсполучниковими реченнями. Пояснити розділові знаки. Сполучникові речення переробити на безсполучникові.
1. Більше діла – (менше слів).
2. Слово до слова - … (складається мова).
3. Слово – не горобець, … (вилетить не впіймаєш).
4. Птицю пізнати по пір’ю, (а людину по мові)
5. Умій сказати,… (умій і змовчати)
6. Шабля ранить голову, а (слово – душу).
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Мова вмирає, коли наступне покоління втрачає розуміння значення слів.(Василь Голобо-родько)
Перегляд презентації «10 наймилозвучніших українських слів» та розгадування ребусів
Завдання: відновити поетичні рядки, вибравши серед слів-синонімів найбільш влучні.
Мережиться між травами (ручай, джерело, струмок),
Рясна калина (гронами, кетягами, китицями) (червоніє, багриться, багровіє),
(Лине, пливе, тягнеться) туман білявий, як димок,
Долина (самоцвітами, коштовностями, діамантами) іскриться (Д.Луценко)
Записати речення, розставити розділові знаки
Рідна мова не полова: її за вітром не розвієш.
Придивіться: у рідному краї наша мова вкраїнська страждає.
Вкотре переконуєшся: багато таємниць приховує в собі рідна мова.
Зникає мова – зникає нація.
Мова – це кров, що оббігає тіло нації. Виточи кров – умре нація.
Мов поганих не існує в світі, є лише погані язики.
Мова – це наша національна ознака, в мові – наша культура, сутність нашої свідомості.
Без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна.
V. Підсумок уроку
1) Самооцінювання
2) Рефлексія
VI. Домашнє завдання
Повторити вивчене про безсполучникове речення, дібрати по 2 приклади на кожну пунктограму БСР. Дібрати 10 рідковживаних українських слів.