Тема. Кома і крапка з комою між частинами безсполучникового речення.
Культурологічна тема: Лютий лютує, бо весну чує.
Мета: пояснити правила вживання коми та крапки з комою між частинами
безсполучникового складного речення; формувати вміння обгрунтовувати
вживання розділових знаків;
формувати орфографічну й пунктуаційну грамотність; розвивати увагу, пам'ять,
логічне мислення, емоційну сферу, збагачувати словниковий запас, удосконалювати
навички правильного інтонування безсполучникового складного речення та роботи
з таблицею;
виховувати любов до природи рідного краю.
Методи і прийоми: орфографічна розминка, лінгвістичний експеримент, хмаринка слів, словникова робота, фразеологічна розминка, вибірковий диктант, прийом «Світлофор».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Тема. Кома і крапка з комою між частинами безсполучникового речення.
Культурологічна тема: Лютий лютує, бо весну чує.
Мета: пояснити правила вживання коми та крапки з комою між частинами
безсполучникового складного речення; формувати вміння обгрунтовувати
вживання розділових знаків;
формувати орфографічну й пунктуаційну грамотність; розвивати увагу, пам’ять,
логічне мислення, емоційну сферу, збагачувати словниковий запас, удосконалювати
навички правильного інтонування безсполучникового складного речення та роботи
з таблицею;
виховувати любов до природи рідного краю.
Методи і прийоми: орфографічна розминка, лінгвістичний експеримент, хмаринка слів, словникова робота, фразеологічна розминка, вибірковий диктант, прийом «Світлофор».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1) Казка про розділові знаки
Чоловік загубив кому і почав боятися складних речень, шукав фрази, щоб простіші. За нескладними фразами прийшли нескладні думки.
Потім він загубив знак оклику і почав говорити тихо, рівно, з однією інтонацією, його вже ніщо не бентежило, не радувало, він до всього ставився без емоцій.
Потім він загубив знак запитання і перестав запитувати, жодні події не викликали його цікавості, де б вони не відбувалися: в космосі, на Землі чи навіть у власній квартирі.
Ще через кілька років він загубив двокрапку і перестав пояснювати людям свої вчинки.
Врешті у нього залишилися одні лапки. Він не міг висловити жодної власної ідеї, весь час тільки когось цитував — так він зовсім розучився думати і дійшов до крапки.
Бережіть розділові знаки!
2) Орфографічна розминка
Крутень, зимобор, криводоріг, межень, бокогрій, сніговій, Стрітення, Масниця, Міжнародний день рідної мови, Леся Українка.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу
Кома
Крапка з комою
Розділові знаки |
Кома, крапка з комою |
Двокрапка |
Тире |
Смислові відношення |
|
|
|
Інтонація |
|
|
|
Сполучники, які можна підставити |
|
|
|
Синонімічні сполучникові складні речення |
|
|
|
Приклади безспо-лучникових речень
|
|
|
|
Замініть сполучникові речення на безсполучникові. Накресліть схеми. Визначте смислові відношення.
1. Раптовий сніг упав на землю, завис нечутно на гілках, і забіліла сосен зелень у неполоханих гайках. (А. Костецький ) (послідовність)
2. Квітки повмирали усюди надворі, та морозець малює на шибках узори… (О.Олесь) , (послідовність)
3. Сніг ясним кришталем блище, і лютий холод допіка, і сонце вгору плине вище,
та не гріє здалека. (одночасність)
4) Практикум
4.1. Збагачуємо своє мовлення
(використовуючи хмаринку слів, запишіть по пам’яті якомога більше синонімів до слова «завірюха»)
Лексична хвилинка
Розрізняйте!
Сніговий – укритий снігом, утворений із снігу, який несе сніг (снігова буря, гірка, хмара, завірюха).
Сніжний – багатий на сніг; подібний до снігу (сніжні полонини, сніжне поле)
4.2. Пунктуаційний практикум
Записати речення, розставити пропущені розділові знаки. Виділити БСР, пояснити умови вживання розділових знаків.
4.3. Індивідуальна робота (біля дошки)
Зробити синтаксичний розбір речення
На віях тиші мерехтять сніжинки, зима крізь вії дивиться на світ. (Л.Костенко)
4.4. Фразеологічна розминка
Пригадайте фразеологізми, у яких згадується зима
Снігова королева – жорстока красуня
Узимку й снігу не випросиш – про скупу людину
Як сніг на голову – щось несподіване, раптове
До першого снігу – до початку зими
Крізь бурю й сніг – про подолання перешкод
IV. Закріплення вивченого матеріалу
- Для когось зима – це білосніжність снігу, свята, щедрівки, мандаринки і цікаві синиці, що зазирають у вікна. Для інших – мороз, холод, вогкість, важкі одяганки і відсутність комфорту. Зиму можна або любити, або ж терпіти. А якою зима є для вас. Доберіть слова, які асоціюються у вас із зимою.
1. Асоціативний диктант
Зима - …
2. З народного календаря.
Народні прикмети лютого
Якщо на Стрітення погода тепла та ясно – буде гарний урожай.
Якщо на Стрітення вітер і відлига - весна буде пізньою.
Якщо на Стрітення мороз і хмарно - весна буде рання і гарна.
2. Вибірковий диктант
Виписати складні безсполучникові речення з поезії Лесі Українки
Зимова тиша
А земля, мов казка, чарівна і біла,
В інії дерева, скрізь сніжок лежить.
Де весною річка ніжно голубіла,
Там сьогодні біла стежечка біжить.
Всюди тихо-тихо, спокій, мріє тиша.
І такий чарівний, дивовижний світ.
Гілка не шелесне, вітерець не дише.
Лише червоніють снігурі між віт.
V. Підсумок уроку
Прийом «Світлофор»
Перед учнями смужка картону, з одного кінця червона, з іншого – зелена. При опитуванні учні підіймають «світлофор» червоним або зеленим кінцем угору, тим самим сигналізуючи, знають вони відповідь чи ні.
(БСР вживається в усіх стилях мовлення, але майже не характерні для наукового, якому властива чітка логічність, підкреслена сполучниками підрядності і сурядності)
(БСР поширені як у прозі, так і в поезії)
Самооцінювання
VI. Домашнє завдання
Вивчити правила.
Достатній рівень: дібрати з творів художньої літератури 6 безсполучникових речень, накреслити схеми, визначити смислові відношення.
Високий рівень: розгляньте репродукцію картини українського художника Василя Ганджуги. Складіть твір-опис «У зимовому лісі» (7-8 речень), використовуючи безсполучникові речення та подану репродукцію. Зробити синтаксичний розбір 1 безсполучникового речення.
Розділові знаки |
Кома, крапка з комою |
Двокрапка |
Тире |
Смислові відношення |
|
|
|
Інтонація |
|
|
|
Сполучники, які можна підставити |
|
|
|
Синонімічні сполучникові складні речення |
|
|
|
Приклади безспо-лучникових речень
|
|
|
|
Розділові знаки |
Кома, крапка з комою |
Двокрапка |
Тире |
Смислові відношення |
|
|
|
Інтонація |
|
|
|
Сполучники, які можна підставити |
|
|
|
Синонімічні сполучникові складні речення |
|
|
|
Приклади безспо-лучникових речень
|
|
|
|
Індивідуальна робота (біля дошки)
Зробити синтаксичний розбір речення
На віях тиші мерехтять сніжинки, зима крізь вії дивиться на світ. (Л.Костенко)