Інтелектуальний батл

Про матеріал
Інтелектуальний батл для учнів 10 класу, присвячений Міжнародному Дню рідної мови, метою якого є популяризація рідної мови.
Перегляд файлу

Тема. Інтелектуальний батл «Я люблю українську» (до Міжнародного дня рідної мови)

Мета: формувати ключові компетентності: вміння спілкуватися державною мовою, соціальну і громадянську компетентності, вміння вчитися протягом життя, загальнокультурну грамотність

Обладнання: презентація, мультимедійний комплекс, картки із завданнями для команд

Випереджальне завдання: знайти 5 цікавих фактів про українську мову, донести до слухача в креативній формі

 

ПЕРЕБІГ БАТЛУ

Учитель. Доброго дня вельмишановне товариство! Доброго дня, шановні гості! 21 лютого відзначається Міжнародний День рідної мови. Це відносно молоде свято. До календарів усього світу воно ввійшло тільки в 1999 році. Воно було проголошене на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, яка відбулася 26 жовтня – 17 листопада 1999 в Парижі. І в Україні воно також лише почало писати свою історію, хоча сама проблема української мови на українських землях нараховує кілька століть. «Мови – це важливо!» – цей вислів обрано ЮНЕСКО гаслом Міжнародного дня рідної мови. Метою Міжнародного дня рідної мови є сприяння мовній різноманітності світу і стимулювання вивчення іноземних мов населенням різних країн. ЮНЕСКО виступило за зближення культур і їх активну взаємодію, зокрема, в мовних питаннях, оскільки саме мови вважаються важливим інструментом розвитку духовної спадщини Планети. Та історія свята, на жаль, має трагічний початок… 21 лютого 1952 року у Бангладеш (Східний Пакистан) пакистанська влада жорстоко придушила демонстрацію людей, які виражали свій протест проти урядової заборони на використання в країні своєї рідної  –  бенгальської мови. Відтоді кожного року Бангладеш відзначає день полеглих за рідну мову. Саме за пропозицією цієї країни ЮНЕСКО проголосило 21 лютого Міжнародним днем рідної мови. А починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначаємо і ми, українці.

Для виживання мови необхідно, щоб нею говорило щонайменше 100 000 чоловік. У всі часи мови зароджувалися, існували, потім вимирали, іноді навіть не залишивши сліду. Але ніколи раніше вони не зникали настільки швидко. Об'єднання «племен» у державу досягалося завдяки мовам. Для єдності країни було необхідно примусити людей говорити однією мовою. З виникненням нових технологій національним меншинам стало ще важче домогтися визнання їхніх мов. Мова, не представлена в Інтернеті більше «не існує» для сучасного світу. Отже, 81% сторінок в Інтернеті опубліковано англійською. Далі з великим відставанням ідуть німецька і японська мови, кожна по 2%, потім французька, іспанська і скандинавські мови, кожна по 1%. Решта всіх мов разом узяті навряд чи становлять 8% веб-сторінок.

Мова – це історія народу, його світогляд, інтелектуальний та духовний результат кількатисячолітньої еволюції кожного етносу. Без своєї мови, своєї самобутньої культури немає народу.

Мова функціонує і розвивається тільки в людському суспільстві. Це найважливіший засіб спілкування людей і пізнання світу, передачі досвіду з покоління в покоління. Головні функції, що виконує мова – комунікативна, мислеоформлююча, пізнавальна, емоційна, виражальна тощо.

Отже, світова позиція у вирішенні мовної проблеми звучить однозначно: не можна дозволити мовам зникнути! А щоб вирішувати питання в рамках цивілізованого підходу, необхідно проявляти лояльність та повагу до мови, культури і людей.

За весь час свого існування українська мова теж зазнавала злети і падіння. Сьогодні, згідно з  статтею 10 Конституції України «Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України». Наша мова є рідною майже для 50 мільйонів чоловік.

Здавалося б, Україні з багатомільйонним населенням можна поки що не турбуватися про те, що українська мова зникає. Але проблем вистачає і на наших теренах. Сотні років поневолення зробили свою чорну справу: нинішнім поколінням ще довго доведеться відроджувати велич і багатство рідної мови. Наскільки швидко це станеться залежить від того, як кожен із нас плекатиме рідне слово щодня і повсякчас, а не лише в день рідної мови… Адже рідна мова – це мова дитинства, мова найпершого досвіду пізнання світу, основа перших взаємовідносин у суспільстві. Тож і ми з вами долучимося до цього свята і проведемо інтелектуальний батл «Я люблю українську».

Бернард Шоу говорив: «Якщо ви маєте яблуко і я маю яблуко, то якщо ми обміняємося цими яблуками, то в кожного залишиться по одному яблуку. А якщо ви маєте ідею і я маю ідею, то, обмінявшись цими ідеями, кожен матиме дві ідеї». Я бажаю вам сьогодні отримати масу цікавої та корисної інформації. А допоможуть нам у  цьому наші учасники. Це команди «» (9-А), «» (9-Б).

У кожне завдання має свої критерії оцінювання, із якими я буду вас ознайомлювати перед кожним етапом батлу. Інтелектуальний батл складається із таких етапів: «Розминка», «Мовний приклад», «Перекладач», «Пісенний вернісаж», «Займи позицію», «Конкурс капітанів», «Домашнє завдання».

Настав час запитати «А судді хто?». З повагою представляю вам високоповажне журі.

Перед початком гри пропоную подарувати один одному посмішки та побажати гарного настрою на сьогоднішньому заході.

Наш мозок подібний до комп’ютера, а ми – його користувачі. Щоб комп’ютер працював, його потрібно ввімкнути. Увімкнути мозок наших учасників допоможе перший етап «Розминка». 

Завдання: по черзі кожній команді будуть задані запитання, ваше завдання без обдумування відповідати, враховується швидкість і правильність відповіді. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом

Запитання для команд:

1.Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Скільки звуків в українській мові? (38)

3. Які знаки в українській мові не є розділовими? ( Дефіс, апостроф)

4. Скільки частин мови в українській мові? (10)

5. З яких літер в українській мові не починаються слова? (Ь, И)

6. Перекладіть українською мовою «торжественное мероприятие» (урочистий захід)

7. Що означає фразеологізм «Решетом воду міряти» ( вести пусту розмову)

8. Що означає фразеологізм «топтати ряст»? (жити, ходити по землі)

9. Чи потрібен апостроф у слові морквяний? (Ні)

10. Чи потрібен апостроф у слові черв’як? (Так)

11. Визначте рід іменника ШИНПАНЗЕ (чоловічий)

12. До якого роду належить іменник СИРОТА? (Спільного)

Назвіть одним словом:

13. Масове інфекційне захворювання. (Епідемія)

14. Музичний супровід. (Акомпанемент)

15. Людина, яка знає багато мов. (Поліглот)

16. Розмова двох осіб. (Діалог)

17. Домашній учитель. (Репетитор)

18. Музичний ансамбль із чотирьох виконавців. (Квартет)

19. Спір з якогось питання. (Полеміка, дискусія)

20. Умовні знаки для секретного письма. (Шифр)

21. Композиція з кольорового скла. (Вітраж)

22. Територіальний різновид мови. (Діалект)

23. Костюмований бал. (Маскарад)

24. Технічна споруда для вертикального переміщення людей або вантажів. (Ліфт)

Учитель. Шановне  журі, підсумуйте правильні відповіді першого етапу і оголосіть результати.

Слово журі

Учитель. Слова Аристотеля досить точно відображають суть наступного конкурсу: «Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні застосувати знання на практиці». Саме в другому етапі «Мовний приклад» вам знадобляться ваші творчі вміння. Розв’язати приклад можна, лише засоціювавши малюнки і утворивши слово способом складання, тобто складне слово. Складене слово – 1 бал, максимальна кількість – 4 бали

  1. Синьоокий
  2. Сон-трава
  3. Листопад
  4. Жовтогарячий
  5. Легкокрилий
  6. Перекотиполе
  7. Хвилеріз
  8. Хитромудрий

Учитель. Шановне  журі, підсумуйте правильні відповіді другого етапу батлу й оголосіть результати.

Слово журі

Учитель. Франсуа Вольтер писав: «Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя». Тож перевіримо, як добре ви знаєте рідну мову і допоможе нам у цьому наступний етап – «Перекладач». Перекласти текст українською мовою (текст виведений на дошці). Максимальна кількість балів 20. Кожна помилка в перекладі – мінус 1 бал.

Текст для перекладу

В огромном зале бушевали волны вальса. Маленький, видимо, раньше времени состарившийся мужчина, стоя под высоким тополем, видел, как за стеклянной дверью кружатся дамы и барышни, проносятся в мазурке и кадрили стройные гусары. И снова сердце его наполнилось острой болью, как и тогда, когда, блуждая неисходимой заснеженной Сибирью, вспоминал он и этот зал, и этот вальс, и ее, легкую и воздушную, в облаке белого шелка.

 

Переклад тексту

У величезній залі вирували хвилі вальсу. Маленький, певне, завчасно постарілий чоловік, стоячи під високою тополею, бачив, як за скляними дверима кружляють панни й панночки, проносяться в мазурці й кадрилі стрункі гусари. І знову серце його сповнювалося гострим болем, як і тоді, коли, блукаючи несходимим засніженим Сибіром, згадував він і цю залу, і цей вальс, і її, легку й повітряну, у хмарині білого шовку.

Учитель. Шановне журі, визначте бали третього етапу.

Слово журі

Учитель. Відомий індійський письменник, художник, композитор Рабіндранат Тагор  говорив: «Неможливо виростити повноцінну людину без виховання в ній почуття Прекрасного». Наступний етап «Пісенний вернісаж» допоможе нам згадати українські пісні у виконанні відомих співаків. За допомогою підказок, які зображені на екрані, відгадайте українську пісню, назвіть виконавця, наспівайте декілька рядків. Назва пісні 1 бал, виконавець – 1 бал, виконання – 1 бал. Максимальна кількість  за виконане завдання – 9 балів.

  1. «Казка» «Плакала» (Поплакала і знов фіалка розцвіла,/ засяяв день таємними знаками,/ І мама молода, й закохана мала,/ На кухні всі однаково плакали)
  2. Юлія Думанська «Двічі в одну річку не ввійдеш» (Двічі в одну річку не ввійдеш не благай мене/ Ти зі мною щастя не знайдеш/ Не руйнуй що є/ Наша пам'ять збереже любов що у нас була/ Вибач зрозумій я розлюбила).
  3. Дзідзьо «Павук» (Бодя — бос всіх павуків! Він їв мух і комарів. Хавав в мене прямо з рук — дресерований павук! Бодька — бос всіх павуків. Він їв мух і комарів. Хавав то саме, шо я. Шкода, Бодьки вже нема).
  4. «Океан Ельзи» «Обійми» (Обійми мене, обійми мене, обійми. Так лагідно і не пускай, Обійми мене, обійми мене, обійми.Твоя весна прийде нехай.)
  5. ТІК «Вчителька» (Вчителька, – мікрорайону нашого жителька. Ти замість того, щоб в кіно піти, Сидиш перевіряєш зошити).
  6. Олег Винник, Потап «Це найкращий мій день»  (Це найкращий день мого життя. І назад не треба вороття. Я люблю тебе як навіжений. Ти моя кохана наречена. Це найкращий день, це найкращий день. І не передасть жодна із пісень, Як тебе люблю, як кохаю я. Це найкращий день, тому що ти моя!)

Учитель. Шановне журі, визначте бали четвертого етапу.

Слово журі

Учитель. «Немає магії сильнішої, ніж магія слів», – говорив  французький письменник Анатоль Франс. Ми продовжуємо вивчати словниковий склад української мови. Спробуємо перевірити, наскільки багатий ваш словниковий запас. Наступний етап «Займи позицію». Кожен із учасників підтверджує або спростовує запропоноване твердження, свою думку аргументуйте. Кожна правильна відповідь 1 бал, аргумент – 1 бал. Максимальна кількість – 8 бали.

 

Команда 1

Команда 2

Чи правда, що Борисфен – це давньогрецька назва Дніпра? (Так, давньогрецька назва річки Дніпро)

Чи правда, що бурмило – це столярський інструмент? (Ні, бурило – це жартівлива назва ведмедя)

Чи правда, що кептар – це гуцульський капелюх? (Ні, кептар – це гуцульський верхній одяг без рукавів)

Чи правда, що зчалок – це мотузка, призначена для пришвартування човнів (так, канат для зчалювання човнів, звідси слово - причалювати)

Чи правда,  що хортѝця – це самиця собаки? (Так.  Хорт – мисливський собака,  відповідно хортиця самиця)

Чи вірите ви, що видноколо – це підзорна труба? (Ні, видноколо – це горизонт, обрій)

Чи вірите ви, що цямрина – це гірські луки? (Ні, цямрина – це один ряд колод у колодязному зрубі)

Чи правда, що кульга- це той, хто має ваду ноги (Так, той, хто шкандибає, кульгає)

Учитель. Шановне журі, визначте бали п’ятого етапу.

Слово журі

Учитель. Наступний етап змагань стосується тільки капітанів – «Конкурс капітанів».  З букв одного слова складіть і запишіть за 2 хвилини якомога більше нових слів. Кожне слово – 1 бал.

ГРАМАТИКА

( рама, грам, мати, рак, гама, ара, Тамара, кит, крига, тара)
Учитель. Журі підсумовує кількість складених слів кожним капітаном і оголосить результати

 

Учитель. І нарешті останній етап – «Домашнє завдання». Максимальна кількість балів 10. Творчо, креативно донести до глядачів 5 цікавих фактів про українську мову.

Учитель. Шановне журі, визначте бали шостого етапу.

Слово журі

Учитель. Дякуємо за чудову та яскраву гру! Дорогі діти! Пам’ятайте, мова є основою духовного багатства народу та інтелектуального потенціалу; найвагоміше надбання кожної окремої людини і найбільша суспільна цінність.

Ми маємо безцінний дар: одну з наймилозвучніших і найкрасивіших мов світу.

Бажаємо, щоб українське слово було для нас духовним джерелом життя і оберегом. Не з примусу, а лише за покликом власного сумління та гідності плекаймо у душі любов до рідної мови. Слово для нагородження надається вельмишанованому журі. Слово журі

Дякуємо усім за гарний настрій!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Критерії оцінювання

 

Назва конкурсу

Команда

____________

Команда

______________

Примітка

«Розминка»

(1 бал за правильну відповідь, максимальна кількість – 12 балів )

 

 

 

«Мовний приклад»

(складене слово – 1 бал, максимальна кількість – 4 бали)

 

 

 

«Перекладач» (максимальна кількість балів 20, кожна помилка в перекладі – мінус 1 бал)

 

 

 

«Пісенний вернісаж» (назва пісні 1 бал, виконавець – 1 бал, виконання – 1 бал. Максимальна кількість  за виконане завдання – 9 балів)

 

 

 

 «Займи позицію» (кожна правильна відповідь 1 бал, аргумент – 1 бал. Максимальна кількість – 8 бали)

 

 

 

«Конкурс капітанів»

(кожне слово –1 бал)

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурси для вболівальників

  1. Добери синонім

ІТИ - ходити, ступати, простувати, прямувати, крокувати, тупати, чимчикувати, спрямовувати свої стопи; рушати; бродити, брести, блукати; плентатися; волоктися, чвалати, чалапати, клигати, чапати; дибати; чухрати, манджати; тарабанитися; віятися; виходити, рухатися...

ЛЮДИНА - людська істота, особа, індивід, персона; голова, чоловік, жінка.

РОЗУМНИЙ – тямущий, кмітливий, головатий, кебетливий, мудрий; резонний; освічений, вчений, досвідчений; глибокий, змістовний; доцільний; розсудливий.

  1. Скоромовка

На дворі трава

На траві дрова.

Не рубай дрова

Бо трава здорова

 

Приснивсь сьогодні сон синиці:

Приніс сусіда сік з суниці.

 

Хто не працює,

той не їсть те,

що їсть той,

хто працює.

  1. Відгадай, що це…

1) На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини (вітер);

2) Вони не квіти, а червоніють і в’януть; їх розвішують, як білизну, особливо довірливі; в одне може залетіти,  а в друге вилетіти (вуха);

3) Ним можна клювати, як дзьобом, коли спати хочеться; його задирають, коли зазнаються; його можна всунути, особливо куди не слід (ніс);

4) Скільки його не годуй, а він все одно в ліс дивиться; інколи він буває  в овечій шкурі; як його не боятися, то в ліс не ходити (вовк);

5) Що означає вислів «після дощику в четвер»? (Ніколи)        

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тимчишин Галина
    Дякую щиро авторці! Дуже творчо і змістовно!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 грудня 2021
Переглядів
1274
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку