Інтелектуальний конкурс «Мова – духовний скарб нації»

Про матеріал
Узагальнює знання учнів з рідної мови; удосконалює навики колективної роботи; розвиває творчі здібності, навики виразного читання, виробляє сталий інтерес до рідної мови, плекає почуття національної гідності, віри у творчі сили народу, формує внутрішню потребу постійного удосконалення мовної культури.
Перегляд файлу

Мета: узагальнити знання учнів з рідної мови; удосконалювати навики колективної роботи; розвивати творчі здібності, навики виразного читання, виробляти сталий інтерес до рідної мови, плекати почуття національної гідності, віри у творчі сили народу, формувати внутрішню потребу постійного удосконалення мовної культури.

 

Обладнання: портрети українських письменників, вислови про мову, фонограми пісень, мультимедійна презентація «Рідний край», «Я- патріот України».

 

Ведуча 1. Доброго дня, дорогі друзі! Сьогодні ми зібралися, щоб відсвяткувати Міжнародний день рідної мови, який відзначають 21 лютого.

Для кожного народу дорога його мова, а нам, українцям, найближча до серця – українська.

 

Ведуча 2.

Мій край чудовий – Україна!

Тут народились ти і я.

Тут над ставком верба й калина,

чарівна пісня соловя.

Ведуча 1.

І найдорожче – рідна мова,

Наснагу й силу нам дає.

Нам стежку в світ дано топтати,

Поки в нас рідна мова є!

 

 Ведуча 2. Із сивої глибини віків бере початок наша мова. Шлях її розвитку – це тернистий шлях боротьби. Дуже багато жорстоких літ пережила наша мова, мужньо витерпівши знущання, заборони. Подібного не знає історія жодної мови, жодної держави. Тепер вона – державна мова України.

 

Історична довідка

Усі найголовніші іноземні мови можна вивчити за шість років, але для вивчення своєї недостатньо цілого життя.

Ф.-М. Вольтер

 

21 лютого представники всіх націй і народностей у світі відзначають Міжнародний день рідної мови. Це свято було проголошене на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, яка відбулася 26 жовтня – 17 листопада 1999 року в Парижі. Міжнародний день рідної мови був установлений з метою вшанування пам'яті загиблих захисників бенгальської мови в Республіці Бангладеш, де 21 лютого 1952 року з нечуваною жорстокістю розстріляли студентів-демонстрантів.

Метою Міжнародного дня рідної мови є сприяння мовній різноманітності світу і стимулювання вивчення іноземних мов населенням різних країн. ЮНЕСКО виступило за зближення культур і їх активну взаємодію, зокрема, в мовних питаннях, оскільки саме мови вважаються важливим інструментом розвитку духовної спадщини Планети.

В Україні це свято відзначають з 2002 року, коли для зміцнення державотворчої функції української мови та сприяння вільному розвитку і використанню інших мов національних меншин України було видане розпорядження №34/2002-рп “Про відзначення Міжнародного дня рідної мови”. У розпорядженні, окрім іншого, зазначається: “ Широко відзначити 21 лютого 2002 року, проголошений ЮНЕСКО як Міжнародний день  рідної мови.

 

 Ведуча 1. І сьогодні ми проведемо конкурс на справжнього патріота, кращого знавця рідної мови серед учнів І курсу.

 

 Отже, конкурс «Мова    духовний  скарб  нації» оголошую відкритим!

Привітаємо учасників! (звучить українська мелодія)

 Оцінювати гру учасників буде високоповажне журі: _____________________

 

Для перевірки компетентності журі ми пропонуємо втиконати деякі завдання:

  • Назвіть пять відомих вам українських пісень;
  • Продекламуйте вірш про українську мову;
  • Назвіть декілька прислів’їв чи приказок про мову;
  • Заспівайте уривок української пісні;
  • Коли відзначают міжнародний день рідної мови.

 

 Тепер ми бачимо, що наші члени журі теж добре знають рідну мову, тому готові судити конкурс.

 

 Ведуча 2. А зараз давайте познайомимося з командами. Капітани, представте свої команди. (назва та девіз)

 

Ведуча 1.         

І конкурс «Розминка».

За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.  

 

Запитання для 1 команди

  • Державна мова України (українська)
  • Частина мови, що вказує на ознаку предмета (прикметник)
  • Знак у кінці питального речення (знак питання)
  • Яким знаком починається діалог? (тире)
  • Слова з протилежним значенням. (антоніми)
  • Розмальоване яйце (писанка)
  • Скільки Н у слові незрівнянний? (три)
  • Головні члени речення (підмет і присудок)
  • Документ про середню освіту (атестат)
  • Речення з однією граматичною основою (просте)

Ведуча 2.                 

Запитання для 2 команди

  • Символ українців, що оберігає (оберіг)
  • Народна назва Пасхи (Великдень)
  • Префікс у слові прекрасний (пре)
  • Хто автор слів Гімну України? (П. Чубинський)
  • Займенник з однієї букви (я)
  • Як по-іншому сказати 9 десятків? (90)
  • Слова зі спільним коренем (спільнокореневі)
  • Знак у кінці розповідного речення (крапка)
  • Продовжте речення «Нема України без верби і …» (калини)
  • Третій відмінок нашої мови (давальний)

 

Ведуча 1.                        

Запитання для 3 команди

  • Опис свого життя (автобіографія)
  • Хто є автором «Заповіту» (Т.Г. Шевченко)
  • Знак у кінці окличного речення. (знак оклику)
  • Сьомий відмінок нашої мови (кличний)
  • Остання частина слова (закінчення)
  • Розмова двох осіб (діалог)
  • Без якої святині зникає народ? (без мови)
  • Назва Гімну України («Ще не вмерла України..»)
  • Частина мови, що вказує на кількість (числівник)
  • Скільки є Божих заповідей? (10)

 

Ведуча 1.                         

Наша мова калинова

І красива, і жива,

Та вживаємо ми часто

І чужинські в ній слова.

 

Це неправильно,

Бо ми всі ми українці щирі є.

І повинні відрізняти

де чуже, а де своє.

 

Ведуча 2. 

Українську і чужинську

мови змішувать не слід.

Це однаково, що взяти

І змішати весь обід.

 

У одну каструлю вкинуть

Суп, оладки і кисіль.

Потім всипати гірчицю

Цукор, каву, мед і сіль.

 

Розкажіть, хто буде їсти

Отакий гидкий «салат»?

Треба мовою своєю

Українцям розмовлять.

 

Ведуча 1. Часто при перекладі слів з російської українською мовою ми робимо помилки і не вважаємо це чимось страшним. Суржик вже став частиною нашого мовлення. Спробуйте сказати українською «гвоздь программы».

Як бачите, це не так просто.

 

Ведуча 2. 

ІІ конкурс «Наша мова калинова»

Кожній команді необхідно дібрати український відповідник до поданих слів та словосполучень. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

 

 1 команда

Принимать участие – брати участь

Безналичный – безготівковий

Битком набитый – переповнений

Открыть двери відчинити двері

Вилка – виделка

Высшее учебное заведениевищий навчальний заклад

Военкомат – військкомат

Гололёд – ожеледиця

Заказ - замовлення

 

Ведуча 1.    2 команда

 

Беспорядок – безлад

подписка на газеты   передплата на газети

Бывший в употреблении – уживаний

выключатель – вимикач

выписка из протокола – витяг з протоколу

открыть книжку – розгорнути книжку

гладить бельёпрасувати білизну

жалко – шкода

игровой - гральний

 

Ведуча 1.             3 команда

Топливо – пальне

Решить задачу – розвязати задачу

Бесценный подарок- неоціненний(коштовний) подарунок

Открыть глаза – розплющити очі

Повестка дня – порядок денний

Включить вопрос – внести питання

Говядина – яловичина

Дома – вдома

Чёрный кофе – чорна кава.

 

Ведуча 2. 

Наступний наш ІІІ конкурс називається «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».

Для цього від кожної команди потрібен 1 учасник. Його домашнім завдання було написати невеликий вірш про мову. Цей конкурс оцінюється від 1 до 5 балів. Запрошуємо учасників.

 

Ведуча 1. Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох поетів музика є невід’ємною частиною мислення.

 

Ведуча 2. Українська пісня… Хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!

 

Ведуча 1. Ну де ще є така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?

То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.

Як ви вже зрозуміли, наступний конкурс присвячений українській пісні

 

Ведуча. 2

Отже, ІV конкурс називається «У рідному краї й серце співає».

Завдання: прослухати мелодію і вказати назву пісні. За кожну вгадану пісню команда отримує 1 бал.

 

Фонограми пісень

1 «Розпрягайте, хлопці,  коней»

2 «Чорнобривці»

3 «Пісня про рушник»

4 . «Ніч яка, Господи..»

5. «Два кольори»

6. «Червона рута»

7. «Ой на годі два дубки»

8. «Калина»

9. «Ой у вишневовому саду»

10. «Думи мої, думи мої».

 

Ведуча 2. Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні плати духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші надбання віків.

 

Ведуча 1. 

 

V Конкурс: «У нього – кожне слово – це перлина, це праця, це натхнення, це людина»

Кожна команда приготувала по 3 маловідомих слова. Інша команда повинна визначити правильне значення цього слова. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

 

Ведуча 1. 

 VІ Конкурс: «Народ скаже як завяже».  Для участі запрошую по 1 учаснику. За допомогою слів та жестів необхідно пояснити вираз, щоб учасники команди відгадали прислів’я чи фразеологізм. Кількість балів визначаємо за кількістю вгаданих виразів.

 

Завдання для команд

1

Дивитися крізь пальці

Гребти гроші лопатою

Більше діла — менше слів.

Слово — не горобець, вилетитьне спіймаєш.

На лобі написано

2

Не кидай слова на вітер.

Гризти граніт науки

Купити кота в мішку

Язик до Києва доведе

Втерти носа

3

1. Боятися вовка – в ліс не ходити

2. Наламати дров

3. Моя хата скраю

4. Язик без кісток

5. Крутиться як білка в колесі

 

Ведуча 1. Дякуємо за оригінальність. Поки журі підраховує кількість балів, 

( на екрані мультимедійна презентація «Рідний край»

 

Ведуча 2. Слово надається журі.

 

Ведуча 1. Привітаймо команду з перемогою і побажаймо всім нам нових досягнень у царині рідної мови. На такій веселій ноті ми завершуємо наш сьогоднішній конкурс знавців рідної мови, справжніх патріотів.

 

Ведуча. 2 А хто такий патріот?

 

Ведуча. 1 Патріот – це людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.

 

Ведуча. 2 Так, наші учасники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином, вони можуть стати гідними громадянами України.

 

(по одному виходять учасники всіх команд і читають слова)

1) Я народився і живу на своїй, Богом даній землі. Це — моя країна, Батьківщина, яку не обирають. Я – українець.

2)  Я люблю свою країну. Всю — від Донбасу до Галичини, від Полісся й до Чорного моря. Я — Українець.

 

3)  Я — патріот. Я завжди боронитиму свою країну до останньої краплі крові, до останнього подиху. Я - Українець.

 

4) Я — представник сильної, волелюбної нації, єдиній для мене в усьому світі. Ми толерантні, ми поважаємо інші народи, але Україна — понад усе. Я — Українець.

 

5) У мене перехоплює подих, коли підіймається синьо-жовтий прапор, і лунає державний гімн. Я знаю, це — те, що може і має обєднувати всю мою країну. Я — Українець.

 

6) У що б я не був вдягнений, в моїх грудях б'ється серце у вишиванці. Моя кров — кров козацького роду. Мій дух — дух вікової боротьби за Україну. Я — Українець.

 

7) Мені може не подобатися наша держава, наша влада, але ж це не є моя країна. Влада змінюється, країна — назавжди. Я- українець.

 

8) Я не присягаюся у любові і вірности до своєї Батьківщини. Мені це не потрібно, адже я — Українець!

 

Ведуча 1.

Дорогі друзі! Маймо сміливість серцем і душею впевнено сказати «Ми – українці!» хай усіх нас єднає належність до великого народу. Плекаймо всі разом ту мову, яка дісталася нам у спадок від наших пращурів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 жовтня
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку