Відкритий урок з української мови у 9 класі
Тема: Розвиток мовлення. Усний вибірковий переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (висловлення власного ставлення до подій, героїв, їх вчинків)
Мета:
Навчальна: сформувати цілісну систему знань щодо ознак публіцистичного стилю; дати учням поняття конкуренції, підприємницького хисту та ризику
Розвивальна: формувати вміння логічно та нестандартно мислити, виділяти головне та робити висновки;
Виховна: виховувати зацікавленість у вивченні основ підприємницької діяльності, самосвідомість і громадську гідність.
Цілі уроку (завдання):
Після закінчення уроку учень
знає що таке підприємливість та фінансова грамотність;
|
розуміє ознаки публіцистичного стилю;
|
вміє розпоряджатися фінансами; стратегічно мислити;
|
може працювати у команді й самостійно; спілкуватися, відстоювати власні погляди, переконувати; мати усвідомлений погляд на життя. |
Методи і техніки: робота в групах, парах; інтелектуальна розминка; робота з інтелект - картками; захист творчих робіт.
Обладнання: текст переказу; роздатковий матеріал на картках; ілюстрації; аркуші А 4; ручки.
Той, хто сміє змарнувати одну годину часу,
не зрозумів цінності життя.
Чарльз Дарвін
Хід уроку
І. Організаційний момент, мотивація.
1. «Психологічна настанова»
- Доброго дня, діти! Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А для то щоб впоратися на уроці з усіма завданнями, будьте старанними та уважними.
2. «Провокаційне запитання»
Уявіть собі ситуацію, що на вашому рахунку є 10 000 гривень. Ви користуєтеся програмою банку, яка дає вам 10 % в рік. Як ви думаєте, скільки буде лежати на вашому рахунку вже через 5 років, якщо ви не будете знімати з нього гроші, а отримані відсотки будуть приєднуватися щороку до суми рахунку?
А) більше ніж 15 000 гривень;
Б) всього 15 000 гривень;
В) менше ніж 15 000 гривень.
Відповіді учнів:
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальне опитування.
- Що таке стилістика?
- Які стилі української мови ви знаєте?
- Назвіть ознаки публіцистичного стилю.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Ознайомлення учнів із текстом для переказу
Яким має бути підприємець
Бізнес роблять люди, а найперше – ті, хто ним керує. Від власника та директора підприємства переважно залежить успішність справи. Від того, наскільки йому притаманний підприємницький хист, наскільки він знає правила гри в бізнесі взагалі та в конкретній сфері, наскільки інтуїтивно може знайти правильний шлях, як вміє створити команду та керувати нею, чи розвинуті в нього ділові навики та як він розуміє увесь процес роботи компанії.
Багато є характеристик та факторів. І от коли думаєш про власну справу, обов’язково потрібно поставити низку питань: «А чи притаманно все це мені?», «А чи я так можу?», «Чого ще мені не вистачає, у чому варто вдосконалитися?»
Перше, до чого необхідно бути готовим, починаючи власний бізнес, – до повної самовіддачі. Будьте впевнені у тому, що на перших порах на Вашому шляху можуть постати різноманітні перешкоди, подолати які може бути психологічно важко. Ви будете працювати необмежений час, без вихідних та відпочинку, вдень та ввечері. Скоротиться час, який Ви зможете приділяти своїй родині, друзям та власним захопленням. Готуйтесь до шаленого ритму життя та великих навантажень. Все це обов’язково супроводжує початок власної справи, тому обов’язково необхідно зважити всі "за" та "проти" і визначити, чи зможете Ви це витримати, чи вистачить у Вас фізичних та психологічних сил.
У різних куточках нашої країни вже розпочинаються чи розпочалися курси «Я підприємець», «Відкрий у собі підприємця», які дозволяють розвивати у дітей та підлітків фундаментальні навички ведення бізнесу, розширюють світогляд професій, сприяють формуванню навичок і умінь самостійно приймати рішення.
Основна місія навчання на таких заняттях, перш за все, виявити у підлітків на ранніх етапах таланти і здібності, розвиваючи критичне мислення - здатність аналізувати факти, генерувати й організовувати ідеї, захищати думку і свої інтереси; розвивати бізнес навички (ефективні комунікації і емоційний інтелект, уміння ставити цілі і досягати результату, управління фінансами і грамотний їх розподіл, основи ІТ і маркетингу).
2. Слово вчителя.
Евристична бесіда
- Що ж нового ви дізналися із даного тексту;
- Які запитання майбутні підприємці ставлять, якщо хочуть відкрити власну справу???
- А чи хочете Ви стати у майбутньому підприємцями?
- З якими перешкодами їм доводиться зустрічатися????
- Давайте знайдемо ключові слова у даному тексті (у кожного можуть бути свої).
Якщо ж Вас це не зупиняє, подумайте та оцініть, які ділові навички Ви маєте, як зможете сприяти процвітання бізнесу, чи зможете пожертвувати певними речами у Вашому житті.
Я пропоную Вам пройти тест, який допоможе зрозуміти, чи є у Вас підприємницький хист, оцінити, чи витримаєте всі перешкоди на шляху становлення бізнесу, чи готові Ви до нього, та визначити, чого вам ще бракує.
Відповідайте на питання максимально чесно - це в Ваших же інтересах. Думайте, аналізуйте та робіть висновки. Тест на здатність до ведення підприємницької діяльності
3. Проведення тестування
Тест на здатність до ведення підприємницької діяльності
1. Чи вважаєте Ви себе здатним стати головою сім`ї?
2. Переживаєте, якщо Вас обрахували на 1 грн?
3. Чи вважаєте Ви хитрість хорошою і корисною рисою?
4. Чи можете Ви розпочати розмову на вулиці з незнайомою людиною?
5. Чи здатні Ви усно швидко обчислити скільки буде 3% від 300 грн.?
6. Чи зможете залишити валізу на вокзалі під наглядом зовсім незнайомої людини?
Повністю позитивна відповідь на кожне запитання дає 5 балів, повністю негативна – 0 балів. Склавши всі Ваші бали, Ви звертаєтесь до ключа тесту.
Ключ до тесту
20 – 30 балів – Ви вроджений бізнесмен. Якщо ви отримали ці бали в результаті підглядування у відповіді, вирахуйте 80 балів і орієнтуйтесь на новий результат.
10 – 19 балів – Ви володієте не всіма потрібними якостями бізнесмена, але у Вас є реальні шанси досягти успіху в бізнесі; деяку допомогу при цьому вам нададуть роздуми про причини втрати балів.
0 – 9 балів – видно, в бізнесмени Вам не вибитись, але судячи з усього, Ви правдива, порядна людина, у вас непоганий характер, так що не все втрачено в житті.
Кожен учень підраховує бали, отримані ним, під час тестування і виявляються групи учнів по кожній градації здатності до занять бізнесом.
4. Ознайомлення учнів із інструктажем проведення уроку в експертних групах.
4.1. Завдання для груп.
І група – переказати вибірково текст переказу
ІІ група – виписати з тексту ключові риси людини – підприємця.
ІІІ група – порівняти, що є спільного та відмінного у підприємця та учня класу (можна взяти когось із гостей на уроці).
Творче завдання для ІV - VІ груп
V група – створити власний (груповий) бізнес – план на основі конкретних слів (речей, фото) і пояснити стратегію ведення бізнесу.
4. «Рольова гра»
Уявіть собі, що ви підприємець і хочете на певній ділянці землі побудувати маркет «Сільпо», але мешканці цього міста не хочуть, усіляко аргументуючи це. Використовуйте такий початок речень, щоб переконати їх.
Назва казки |
Правильна відповідь |
1. «Півник і двоє мишенят» |
А. Не жалій малого, бо згубиш велике. |
2. «Солом’яний бичок» |
Б. Купець, що стрілець, необачного жде. |
3. «Лисичка зі скалочкою» |
В. Ліпше своє мале ніж чуже велике. |
4. «Курочка Ряба» |
Г. Хто не працює, той не їсть. |
5. «Лисичка і журавель» |
Д. Добрий товар сам себе хвалить. |
6. «Червона шапочка», «Вовк і семеро козенят» |
Е. З золотом, як з вогнем: і тепло з ним і небезпечно. |
Ключ: 1-Г, 2-Д, 3-В, 4-Е, 5-А, 6-Б.
1. Робота з епіграфом уроку. Розкрити його значення.
2. Творче завдання
Із «хмари слів» кожен ряд виписує чи підкреслює ті слова, які:
А) називають ознаки публіцистичного стилю (І ряд);
Б) характеризують ознаки підприємливості (ІІ ряд);
В) характеризують сьогоднішній урок (ІІІ ряд).
* Дізнатися про основні правила успіху одного з батьків на роботі.
** Написати есе на тему: «Я майбутній підприємець».
*** Створити ребус до слова «Підприємець»..
ПРИТЧА «ВЕЛИКА МЕТА»
Хлопчик заблукав у лісі. Він не знав, що йому робити і куди йти. Тому й збирався заплакати. Але потім набрався хоробрості, виліз на велике дерево і побачив свій шлях. Де знайти таке дерево, щоб не заблукати в житті? Таке дерево – це наша велика мета. Але вона має бути справді великою, як це дерево.
Ходи по лінії найбільшого опору, і ти пізнаєш світ.
Іван Багряний
Завжди майте мету, і тоді ви неодмінно досягнете вершини піраміди.
В оптимістів збуваються мрії , у песимістів кошмари.
Пітер Лоуренс
Самооцінювання
учня (учениці) 9 – А класу ОНЗ «Овруцька ЗОШ І – ІІІ ст. № 1» ___________________________________________________________________
Самооцінювання
учня (учениці) 9 – А класу ОНЗ «Овруцька ЗОШ І – ІІІ ст. № 1» ___________________________________________________________________
Зразок тексту публіцистичного стилю
Яким має бути підприємець
Той, хто сміє змарнувати одну годину часу,
не зрозумів цінності життя.
Чарльз Дарвін
Бізнес роблять люди, а найперше – ті, хто ним керує. Від власника та директора підприємства переважно залежить успішність справи. Від того, наскільки йому притаманний підприємницький хист, наскільки він знає правила гри в бізнесі взагалі та в конкретній сфері, наскільки інтуїтивно може знайти правильний шлях, як вміє створити команду та керувати нею, чи розвинуті в нього ділові навики та як він розуміє увесь процес роботи компанії.
Багато є характеристик та факторів. І от коли думаєш про власну справу, обов’язково потрібно поставити низку питань: «А чи притаманно все це мені?», «А чи я так можу?», «Чого ще мені не вистачає, у чому варто вдосконалитися?»
Перше, до чого необхідно бути готовим, починаючи власний бізнес, – до повної самовіддачі. Будьте впевнені у тому, що на перших порах на Вашому шляху можуть постати різноманітні перешкоди, подолати які може бути психологічно важко. Ви будете працювати необмежений час, без вихідних та відпочинку, вдень та ввечері. Скоротиться час, який Ви зможете приділяти своїй родині, друзям та власним захопленням. Готуйтесь до шаленого ритму життя та великих навантажень. Все це обов’язково супроводжує початок власної справи, тому обов’язково необхідно зважити всі "за" та "проти" і визначити, чи зможете Ви це витримати, чи вистачить у Вас фізичних та психологічних сил.
У різних куточках нашої країни вже розпочинаються чи розпочалися курси «Я підприємець», «Відкрий у собі підприємця», які дозволяють розвивати у дітей та підлітків фундаментальні навички ведення бізнесу, розширюють світогляд професій, сприяють формуванню навичок і умінь самостійно приймати рішення.
Основна місія навчання на таких заняттях, перш за все, виявити у підлітків на ранніх етапах таланти і здібності, розвиваючи критичне мислення - здатність аналізувати факти, генерувати й організовувати ідеї, захищати думку і свої інтереси; розвивати бізнес навички (ефективні комунікації і емоційний інтелект, уміння ставити цілі і досягати результату, управління фінансами і грамотний їх розподіл, основи ІТ і маркетингу).
Завдання для групи
І група – усно переказати текст переказу (вибірково)
Творче завдання
Завдання для групи
ІІ група – виписати з тексту ключові риси людини – підприємця, наприклад: керувати, успіх, навички та ознаки підприємництва у школярів.
Риси підприємця:
Завдання для групи
ІІІ група – порівняти, що є спільного та відмінного у підприємця та учня класу (можна взяти одного із гостей на уроці).
Відмінне Спільне Відмінне
V група
Вам потрібно створити власний (груповий) бізнес – план на основі конкретних слів, речей, фото і пояснити стратегію ведення бізнесу.
«Рольова гра»
Уявіть собі, що ви підприємець і хочете на певній ділянці землі побудувати маркет «Сільпо», але мешканці цього міста не хочуть, усіляко аргументуючи це. Використовуйте такий початок речень, щоб переконати їх.
«Рольова гра»
Уявіть собі, що ви підприємець і хочете на певній ділянці землі побудувати дитячий майданчик, але мешканці цього міста не хочуть, усіляко аргументуючи це. Використовуйте такий початок речень, щоб переконати їх.
Назва казки |
Правильна відповідь |
1. «Півник і двоє мишенят» |
А. Не жалій малого, бо згубиш велике. |
2. «Солом’яний бичок» |
Б. Купець, що стрілець, необачного жде. |
3. «Лисичка зі скалочкою» |
В. Ліпше своє мале ніж чуже велике. |
4. «Курочка Ряба» |
Г. Хто не працює, той не їсть. |
5. «Лисичка і журавель» |
Д. Добрий товар сам себе хвалить. |
6. «Червона шапочка», «Вовк і семеро козенят» |
Е. З золотом, як з вогнем: і тепло з ним і небезпечно. |
Назва казки |
Правильна відповідь |
1. «Півник і двоє мишенят» |
А. Не жалій малого, бо згубиш велике. |
2. «Солом’яний бичок» |
Б. Купець, що стрілець, необачного жде. |
3. «Лисичка зі скалочкою» |
В. Ліпше своє мале ніж чуже велике. |
4. «Курочка Ряба» |
Г. Хто не працює, той не їсть. |
5. «Лисичка і журавель» |
Д. Добрий товар сам себе хвалить. |
6. «Червона шапочка», «Вовк і семеро козенят» |
Е. З золотом, як з вогнем: і тепло з ним і небезпечно. |
Після закінчення уроку учень:
знає що таке підприєм- ливість та фінан- сова грамо-тність;
|
розуміє ознаки публі- цистичного стилю;
|
вміє розпоря-джатися фінансами; стратегіч- но мислити;
|
може працювати у команді й самості- йно; спілкуватися, відстоювати власні погляди, переконувати; мати усвідомлений погляд на життя. |
1