Інтелектуальний марафон по країні Мудрагелії

Про матеріал
Інтелектуальний марафон по країні Мудрагелії знайомить дітей з новими словами, їх значенами та правилами написання.
Перегляд файлу

Гусятинський центр дитячої та юнацької творчості

 

 

 

 

 

Сценарій інтелектуального марафону по країні Мудрагелії

 

 

 

 

 

Підготувала

педагог-організатор

Трач О.С.

 

 

 

 

Мета: ознайомити дітей з новими словами, їх значенами та правилами написання; розвивати розумові здібності, уміння правильно розгадувати мовні конструкції, увагу, логіку, спостережливість, пам'ять, кмітливість;

формувати естетичні смаки.

Обладнання: заготовки завдань, магнітна дошка, стіл для міністра наук, корзина з олівцями, призи, музичне оформлення.

Хід проведення

Головні герої


 

Ігринка-Питайлинка

Фантазерочка

Бабуся-Загадка

Принц Ребус

Принц Кросворд

Принцеса Криптограма

Принц Чайнворд

Принц Сканворд

 

Принц Білайнворд

Принцеса Анаграма

Принцеса Метаграма

Принцеса Шарада

Принц Логогриф

Буква-Загадка

Міністр Наук

 


 

(Сцена прибрана у вигляді королівського залу.

На сцену виходить дівчинка в костюмі Ігринки - Питайлинки)

Ігринка-Питайлинка: Привіт, я Ігринка – Питайлинка.

Помандрувати хочеться мені.

З вами по країні головоломок і загадок.

Де ви зможете видумувати, пробувати, творити.

Розум, фантазію проявити!

Активними і уважними бути

І про інтелект, увагу, логіку і пам'ять не забути.

(Грає музика виходить дівчинка - фантазерочка)

Фантазерочка: Добрий день, Ігринко-Питайлинко! Ви говорили про мене, чи мені почулося.

 Я мрію щоб небо було кольорове,

 А сонечко, усміхнене, казкове

 Щоб на деревах і кущах росли цукерочки,

 І всі для вас та й для мене Фантазерочки.

Ігринка-Питайлинка:Добрий день, Фантазерочко! Так, ми тебе згадували, адже, сьогодні, цей зал зібрав азартних, переконаних фантазерів, інтелектуалів, розумників для спілкування.

Фантазерочка: Добрий день, любі друзі. Я так люблю фантазувати, що вже заплуталась, де фантазія, а де реальність. Це правда, чи вигадка. Зараз хочу попросити, щоб ви допомогли мені в цьому розібратися.

Зіграти хочеться мені 

з вами, друзі, в «Так чи ні?».

Вам питання задаватиму

Готуйте ж відповідь свою.

Єдиним словом «так» чи «ні»

 Скажіть, співає сам пісні?

 Не гайтесь з відповіддю…(НІ)

 

 Чи вміє плаватигусак?

 Ну що на це ви скажите?.. (ТАК)

 

 Чи може стати у вогні

 Вода холодним льодом?.. (НІ)

 

 Скажіть мені, червоний мак

 В січневу пору квітне?.. (НІ)

 

 А крокодили на сосні

 Свої будують гнізда?.. (НІ)

 Чи може вище гір літак

 У вишину злетіти?.. (ТАК)

 

 Узори пишні на вікні

 Мороз малює взимку?.. (ТАК)

 

 До забіяк і розбишак

 Чи є в людей повага?.. (НІ)

 

 Чи достигають навесні

 Пшениця й жито в полі?.. (НІ)

 

 Коли розсердиться їжак,

 Слона він зможе вбити?.. (НІ)

 

 Ріка біжить у далину

 Чи є у неї ноги?.. (НІ)

 

 Скажіть морози крижані

 Страшні для мавп тропічних?.. (ТАК)

 

 А під кінець скажіть мені

 Цікава гра у «Так» чи «Ні»?.. (ТАК)

 

Фантазерка: Молодці! Дякую вам за допомогу. І хочу, щоб цей день море згадок залишив вам.

Ігринка – Питайлинка:

 Світ головоломок і загадок

 Це чудово!

 Ми сьогодні без вагань

 Дати відповідь готові

 На сто різних запитань.

Олівець – це символ знань, грамотності, мислення. Отож, за кожну правильну відповідь я буду вручати олівець, а по завершенню, три учасники, зібравши найбільшу кількість олівців, одержать приз від жителів країни Мудрагелії.

Міністр наук: Я також буду вручати олівці-сувеніри за пам'ять і увагу.

Фантазерка: То що ж, друзі, не зівайте Бабусю – загадку вітайте.

(Грає музика на сцену виходять ведучі програми, принци Ребус, Кросворд, Логогриф, принцеси Шарада, Метаграма, Анаграма )

Бабуся-загадка:

Добрий день вам,

Рада вас усіх вітати.

А прийшла я не одна,

В нас сімейка немала.

Ось вам Ребус і Кросворд,

А це розумниці-сестриці.

Літерів і слів любимці.

Шарада, Метаграма, Анаграма.

І брат їхній Логогриф.

Полюбіть їх, розпізнайте,

І загадки розгадайте.

Ігринка-Питайлинка:

 А зараз, Бабусю, свою торбинку розв’яжіть,

 Для друзів моїх загадки віднайдіть.

 Ми дітей кмітливих всіх запишемо,

 Без подарунка не залишимо.

Бабуся-Загадка:

Ну що ж, загадаю вам загадки, та непрості, а жартівливі. Хто найбільше відгадає той одержить приз.

(Жартівливі запитання)

  1. Що буде робити ворона, яка прожила три роки? (Жити четвертий)
  2. Хто над нами догори ногами? (Муха)
  3. Що станеться з блакитним шарфом, якщо його покласти у воду на п’ять хвилин?( Намокне)
  4. Людина потрапила під дощ, і йому ніде і нічим було укритись. Додому він прийшов весь мокрий, але ні одна волосина на голові не промокла. Чому ? (Він був лисим)
  5. Назвіть ім'я  першої жінки у світі, що освоїла літальний апарат? (Баба Яга)
  6. Що можна приготувати, але не можна з'їсти? (Уроки)
  7. Що робить сторож, коли в нього на шапці сидить горобець? (Спить)
  8. Що вдень із ногами, а вночі без ніг? (Взуття)
  9. За що учень виходить із класу? (За двері)
  10. Що в людини під ногами, коли вона йде мостом? (Підошва)
  11. Якою рукою краще розмішувати чай? (Ложкою)
  12. Яких дерев у лісі найбільше (Кривих)

Молодці! Дякую!

Принц Ребус:

 А я хлопець – Ребус, заморський принц. Моє ім'я Ребус латинського походження і означає «за допомогою речей». Я, Ребус – загадка, в якій слово, вираз чи речення зашифроване за допомогою малюнків, чисел, нот та інших знаків. Щоб прочитати те, що я зашифрував, треба правильно назвати всі зображені предмети і зрозуміти, що саме зображує той чи інший знак, тобто це своєрідна головоломка.

 А зараз, будь ласка, уважно послухайте правила відгадування моїх завдань.

Правила відгадування ребусів

(Розгортає аркуш паперу, який згорнутий в рулон і зачитує)

 

  1. Якщо в тексті слова замінені малюнками, то їх треба читати
  2. Якщо над малюнком закреслена одна літера і написана інша, то у слово слід додати саме цю літеру замість закресленої.
  3. Якщо зліва малюнка є літери, то вони – початок слова – відповіді, а якщо справа – то закінчення.
  4. Намальований знак треба читати.
  5. Цифри й букви читаються.
  6. Зображені ноти треба читати.
  7. Якщо зліва чи справа від малюнка є кома, то це означає, що від назви зображеного треба відкинути стільки букв (відповідно – зліва чи справа), скільки є ком.
  8. Розміщення букв чи складів над рискою чи під нею означає, що у слові – відповіді є один із складів: на, над, під.
  9. Якщо малюнок зображено всередині іншого, то у відповіді є буква «В».
  10. Якщо на фоні однієї літери зображені інші, то до складу слова – відповідь входить склад «ПО»
  11. Якщо шифр – розташування букв одна за одною, то у слово – відповідь включити слід склад «ЗА» чи «ПЕРЕД»

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Безымянный.jpg

 

А тепер я буду показувати вам ребуси, а ви прочитайте, що я написав. Увага! За правильну відповідь мудрий олівець.

(Принц – Ребус разом з дітьми читає ребуси.)

Міністр Наук: Добре ви справились із завданнями. Молодці! І зараз я вручу олівці-сувеніри тому, хто, назве ім'я принца, який з вами розкодовував зашифровані слова.

(нагороджується гуртківець, який дав правильну відповідь)

Принц Кросворд:

 Привіт вам з планети

 Мудрагелії, де живуть

 Мої брати: Сканворд, Білайнворд,

 Чайнворд, Тайнопис, сестра

 Моя Криптограма і всі

 Родичі головоломки.

Є різні припущення, коли появився мій перший родич, і хто його придумав. Одні дослідники запевняють, що нас почав складати африканець Віктор Орвілл

на початку ХХ століття. Відбуваючи покарання за автомобільну катастрофу, він у в’язниці почав малювати паперові квадратики і заповнювати їх літерами. Незабаром у папері лежали цілі столики цих загадкових малюнків.

 Один з наглядачів дозволив Віктору послати малюнок у редакцію місцевої газети. Незабаром його надрукували під заголовком «Туди-сюди по квадратах». Відтоді в газеті почали регулярно з'являтись малюнки-загадки, які читачі назвали кросвордами. Так на світ появися мій прадід. А ця видумка принесла Орвіллу кругленькі суми гонорару, газеті – сотні нових передплатників.

 Інші дослідники вважають, що перший кросворд належить американцям, який був надрукований в газеті «Нью-Йорк уорлд» 21 грудня 1913 року.

 Друзі! Зараз ви потребуєте розгадати мене. Перед вами квадратики, що перетинаються. Вам потрібно заповнити їх словами-відповідями даних запитань вертикально і горизонтально по буквах. Кожне запитання стоїть під певним номером. І так, до вашої уваги кросворд, який називається «Казковий».

 Перше запитання.

(Завдання кросворду «Казковий». Глядачі дають відповіді на запитання і отримують за відповіді на запитання олівці. Принц – Кросворд заповнює клітинки)

 

image1

Кросворд «Казковий»

  1. Розповідний народний твір про вигадані події, вигаданих осіб, іноді за участю фантастичних сил. (Казка)
  2. Донька царя (Царівна)
  3. Великий хижий птах, на якому летів Котигорошко. (Орел)
  4. Ткацький виріб, який у казках літає. (Килим)
  5. Хижак, якого називають царем звірів. (Лев)
  6. Син царя. (Царевич)
  7. Прізвисько казкового героя Івасика. (Телесик)
  8. Колюча тваринка. (Їжак)
  9. Прізвище всесвітньо відомих німецьких братів-казкарів. (Грімм)
  10.  Продовжіть назву української народної казки «Цап та …..». (Баран)
  11.  Воїн з важким озброєнням та спорядженням. (Лицар)
  12.  Прізвище змія. (Горинич)
  13.  Казка, яку бачимо вночі. (Сон)
  14.  Звір, якого зовуть Микита (Лис)

Міністр Наук: Хто скаже ім'я цього прекрасного принца?

(хто назве правильно ім’я, отримує олівець-сувенір)

Принц Кросворд: Ще хочу вас познайомити з своєю сестрою і братами.

 (На сцену виходять принцеса Криптограма і брати її  Чайнворд, Білайнворд, Сканворд, Тайнопис)

Принц Кросворд: (звертається до братів і сестри)

 Привіт, я хочу вас познайомити з нашими гостями.

 (представляє їх глядачам)

Криптограма: Я зашифрую літери цифрами, які вказують на порядок літер в алфавіті (а-1, б-2, в-3, і т.д.) Цифри  заносяться в сітку клітинок інтервал між словами позначається закресленими клітинками. Скажімо, слова Дмитра Павличка кодуються так. І нам потрібно їх зараз розкодувати.

19

 

21

12

6

18

7

 

22

16

19

3

19

,

 

26

23

19

 

2

7

10

 

23

7

2

7

 

33

?

 (Принцеса – Криптограма разом з глядачами розкодовує вислів: «О рідне слово, хто без тебе я?» з допомогою пронумерованого алфавіту.)

C:\DOCUME~1\Admin\LOCALS~1\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

Принц Чайнворд: У мене остання літера попереднього слова є першою наступного. До вашої уваги закодовані міста. Зараз я буду давати вам запитання, а ви – відповідь. Якщо відповідь буде правильна, ви зможете мене розкодувати і отримати незвичайного олівця.

  1. Місто побудоване в честь сина Данила Галицького. (Львів)
  2. Місто, в якому знаходиться музичний фонтан (Вінниця)
  3. Місто яке вказує на назву дерева (Яворів)
  4. Місто в Донецькій області, в якому зараз проходить конфлікт українських військових та сепаратистів (Волноваха)
  5. Місто, яке носить назву одного із сортів кам’яного вугілля (Антрацит)

 

Безымянный.jpg

Принц Тайнопис. Привіт, я закодовую тайну, а звати мене Тайнопис.  Склади чи букви тексту записую у квадрати, ромби, кружечки не в звичайному порядку, а з інтервалом у два-чотири знаки, які з’єднані між собою. Сьогодні я взяв складоподібний вислів, тобто склади вписані у з’єднані між собою кружечки. Уважно подивіться і попробуйте прочитати вислів. Хто це зуміє зробити, отримає сувенір-олівець. Увага! Склади з’єднані змійкою.

(Принц-Тайнопис розгадує з глядачами вислів «Здобудеш на дозвіллі – пригодиться в житті»)        

D:\Документи\Трач Ольга Степанівна\Криптограма1.png                                                                    

 Принц Тайнопис. Молодці! Розгадали , я зашифрував народну мудрість «Здобудеш на дозвіллі – пригодиться в житті»

Іринка-Питайлинка. Дякую тобі, Тайнопис. Дуже гарне прислів’я. Запрошую на сцену  Білайвордна. (Хлопець Білайворд виходить на сцену)

Принц Білайворд. Я радий зустрічі з тобою, Іринко-Питайлинко і твоїми друзями. З великим задоволенням я розкажу про себе. Складаючи завдання роблю так, що відгадані слова створюють ланцюжок, де наступне слово накладається на частину попереднього, а завдання –тлумачення. Слів пропонується на двох рядках – знизу вгору змійкою.

Частина світу

Князівський титул в Індії

Творча еліта

Як по іншому називають помідори

Звук мами

 

Євро

Па

Рад

Жа

Бо

Гема

Тома

Ти

Р

 

Європейська валюта

Урочистий огляд військ

Оздоблення з тканини на блузці

Скупчення крові у тканині тіла

Місце для стрільби

 

Молодці! Тепер ви будете знати як розгадати мене  -  Білайнворда.

Прин Кросворд.Хочу вас познайомити ще з одним моїм братом – Сканвордом.

Принц Сканворд. Привіт! Мене звати сканворд. Я даю завдання в окремій клітинці фігурне. До вашої уваги, моє завдання, яке має назву Антоніми. Ви знаєте, що таке «Антоніми». - Так, правильно – це слова протилежні за значенням.

Отже, розв’язуємо сканворд «Антоніми».

північ

п

і

в

д

е

н

ь

починати

к

і

н

ч

 

пізно

б

 

 

е

 

 

р

 

а

л

н

и

ь

а

т

н

и

з

и

м

а

ніч

в

и

с

о

к

и

й

низький

діти

світло

ь

 

т

 

веселий

 

з

 

ь

с

к

л

и

м

у

о

й

далекий

в

д

а

л

о

невдало

м

н

и

й

добро

(на сцену виходять принци і принцеси)

Міністр Наук: Друзі! Ви ознайомилися із закодованими завданнями і правилами їх розв’язання. Чи запам’ятали ви цих жителів країни Мудрагелії (діти по черзі називають їх імена, Міністр Наук вручає дітям за правильну відповідь олівці-сувеніри)

( На сцену виходятьІринка-Питайлинка,  принцеси Шарада, Метограма, Анаграма і принц  Логогриф ) в костюмах з  елементами своїх завдань

Принцеса Анаграма. Добрий день, Іринко-Питайлинко!

Іринка-Питайлинка. Добрий день!

Принцеса Анаграма. Ми раді зустрічі з тобою і твоїми друзями,такими активними, кмітливими, які хочуть багато пізнати, в яких добре розвинута швидкість думки, увага і пам'ять.

Принцеса Шарада. Мій брат Логарифм і сестри Анаграма і Метаграма створюємо ігри з літерами та словами.

Іринка-Питайлинка. Ой,як цікаво! Правда ж, друзі! Ми всі горимо нетерпінням пограти у ваші ігри і заробити сувеніри-олівці.

Принцеса Анаграма. Ну що ж, мандруємо дальше по нашій країні Мудрагелії. І почнемо з мене – Анаграми.

В мене певне слово від перестановки в ньому букв утворює інше слово, що має інший зміст.

Наприклад: «липа» - «пила». Зашифровка цих слів у віршах може бути виражена так :

Я дерево, квітую серед літа,

Із цвітом чай п’єш – вихваляєш.

Склади місцями переклавши –

І цілий ліс спиляєш.

(липа-пила)

Зрозуміли? Отже, розв’язуємо мої завдання – анаграми.

  1.  Сюди зерно завозять

Й зсипають у жнива.

А якщо з кінця читати –

Будуть миші  враз тікати.

                           (тік – кіт )

  1. Ось зернятка сипле Шура,

Збіглися до неї… (кури),

Переклавши в слові букви,

Тебе обіймають мамині …(руки)

                           (кури - руки )

  1. Нам руки й личко миє

     Завжди пахуче…(мило)

    А переставимо склади

    То прочитаємо … (ломи)

                                  (мило-ломи )

Молодці! А зараз познайомтеся з моєю молодшою сестричкою.

Метаграма, тобі слово.(На сцену виходить принцеса Метаграма).

Принцеса Метаграма. Я – загадка, в якій задані слова відгадують за ознаками,сформульованими у маленькому вірші, де заміна вказаних букв змінює значення слова.

 Наприклад :  Починаєм з «Р» читати -

Будем плавати, пірнати.

                        Коли ж «Р» на «п» змінити –

                        Шукай дрова, щоб палити.

                                                          (річка -пічка) 

Ну що ж, попробуєте розгадувати мої загадки.

  1. Читає з «г» - на неї птах сідає,

Змінити «г» на «б» - звірятком пострибає.

                                                 (гілка-білка)

  1. З «м» красою забавляю,

Росту у полі в пшеницях.

З «р» за пальці я щипаю,

Живу в річках у пісках.

                             (мак - рак)  

3.З буквою «и» звір хижий і дикий,

Душить кури і індики.

«і »змінити замість «и»-

Миттю звір біжить туди.

                                (лис - ліс) 

  1. З «д» - у лісі він росте,

А змінити «д» на «з» ,

Буде їсти ним усе.

                                     (дуб - зуб)

  1. З буквою «і»- домашня тварина,

Живе в теплі,миші полює.

З буквою «и» - велика рибина,

      По морях,океанах мандрує.

                                   (кіт - кит)

Дякую! І слово я передаю своєму брату Логогрифу.

(на сцену виходить хлопчик - Логогриф)

Принц Логогриф. Я відрізняюся від своєї сестрички Метаграми тим, що в її завданнях буква замінюється іншою, а в моїх – яка-небудь буква відміняється зовсім або ж, навпаки , додається нова. В античну епоху мене складав видатний оратор, адвокат, письменник, політик Марк Тулій Цицерон.

Отже, моє завдання : слово «гра» у грі. Придумайте слова, у складі яких є літери, наприклад,  я називаю слово «опади», а ви мені говорите слово.

Які бувають опади «дощ»,  «сніг» , а ще які. Так, правильно «град». До слова «гра» ми додали букву «д» і утворили слово «град». Зрозуміли.?

Друзі!

Граємо словесну гру «Слова «гра» у грі» і отримуємо сувеніри-олівці.

  1. Дерево – граб.
  2. Птах – грак.
  3. Злодій – грабіжник.
  4. Нагорода – грамота.
  5. Вибуховий снаряд – граната.
  6. Міра ваги - грам
  7. Член команди – гравець.
  8. Такий план складається для чергових – графік.
  9. Скляний посуд для води – графин.

Дякую! Молодці! Зараз на сцену я запрошую свою старшу сестру – Шараду.

(На сцену виходить дівчинка - Шарада)

Шарада. Я родом з Франції, з провінції Лангедоці і моє ім’я в перекладі означає «бесіда», «балаканина». В мене загадане слово розподіляється на кілька частин. Кожна частина слова (часто це склади) відгадуються окремо, а закінчується поясненням (відгадкою) цілого слова.

Мої завдання є прозові та віршові. Наприклад : перше – установа, друге – перша літера алфавіту, а ціле – скляна ємність.(Банк -а)

Зрозуміли ? слухайте уважно і заробляйте сувеніри – олівці.

  1. В моєму слові - домашня тварина,

Коли допишеш в кінці «я»,

То буде місце, де проживає

Одна людина, чи вся сімя.

(Осел - я)

  1. Спочатку букву «м» читай,

А далі рибу називай,

А разом – будеш знати ти,

Де можна борошно змолоти.

                                         ( М - лин)

  1. У річці, в морі, в океані

Істоти здавна ці живуть,

Коли ж допишеш «г» спочатку

У лісі восени ростуть.

                                        (Г - риби)

Міністр Наук: А зараз я ще вручу олівці-сувеніри, тим дітям, які ще раз всім нам представлять молодших принцес і принца країни Мудрагелії.

(діти називають їх імена і отримують від Міністра Наук олівці-сувеніри)

(На сцену вибігає дівчинка Буква - загадка)

Буква – Загадка. Добрий день! Я також хочу загадати свої загадки.

Іринка-Питайлинка. Дівчинко, хто ти така, представся нам?

Буква – Загадка. Я – внучка бабусі Загадки,

                               Буква – загадка зовуся.

     Побачу я, чи букви знаєте,

Коли загадки розгадаєте.

(Дівчинка загадує загадки)

 1.Що у Бориса спереду, а в Гліба позаду?( Літера «Б»)

2. Чого багато має болото, менше море й зовсім не має річка? (Літери «О»)

  3. Чим закінчується літо і починається осінь?(Літерою «О»)

4. Що має вояк позаду, а коза попереду? (Літеру «К»)

Міністр Наук. Молодець Буква - Загадка , всі наші гості ! Як я бачу ви всі були активними і заробили багато олівців - сувенірів. На початку моя непосидюча Ігринка-Питайлинка вам повідомила, що хто назбирає найбільше олівців одержить приз. І цей час настав. Та щоб визначити три переможці ми проведемо аукціон « у кого більше олівців». Знаєте, що означає «аукціон». Так, в перекладі з латинської мови – збільшення. Отже,кожен порахуйте, скільки їх у вас є і ми будемо починати аукціон.

(Міністр проводить аукціон, жителі країни Мудрагелії визначають переможців і нагороджують.)

Міністр Наук. Наша мандрівка по країні Мудрагелії завершується. Дозвольте побажати вам попутного вітру, творчості, наснаги, дерзань і бажання відкривати чудові скарбниці рідного слова.

Всі герої дійства : 1. На все добре.

                 2. Щасливого вам повернення додому.

(Грає музика. Жителі країни Мудрагелії  покидають сцену.)

 

 

 

 

docx
Додано
21 січня 2020
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку