Гусятинський центр дитячої та юнацької творчості
Сценарій інтелектуального марафону по країні Мудрагелії
Підготувала
педагог-організатор
Трач О.С.
Мета: ознайомити дітей з новими словами, їх значенами та правилами написання; розвивати розумові здібності, уміння правильно розгадувати мовні конструкції, увагу, логіку, спостережливість, пам'ять, кмітливість;
формувати естетичні смаки.
Обладнання: заготовки завдань, магнітна дошка, стіл для міністра наук, корзина з олівцями, призи, музичне оформлення.
Хід проведення
Головні герої
Ігринка-Питайлинка
Фантазерочка
Бабуся-Загадка
Принц Ребус
Принц Кросворд
Принцеса Криптограма
Принц Чайнворд
Принц Сканворд
Принц Білайнворд
Принцеса Анаграма
Принцеса Метаграма
Принцеса Шарада
Принц Логогриф
Буква-Загадка
Міністр Наук
(Сцена прибрана у вигляді королівського залу.
На сцену виходить дівчинка в костюмі Ігринки - Питайлинки)
Ігринка-Питайлинка: Привіт, я Ігринка – Питайлинка.
Помандрувати хочеться мені.
З вами по країні головоломок і загадок.
Де ви зможете видумувати, пробувати, творити.
Розум, фантазію проявити!
Активними і уважними бути
І про інтелект, увагу, логіку і пам'ять не забути.
(Грає музика виходить дівчинка - фантазерочка)
Фантазерочка: Добрий день, Ігринко-Питайлинко! Ви говорили про мене, чи мені почулося.
Я мрію щоб небо було кольорове,
А сонечко, усміхнене, казкове
Щоб на деревах і кущах росли цукерочки,
І всі для вас та й для мене Фантазерочки.
Ігринка-Питайлинка:Добрий день, Фантазерочко! Так, ми тебе згадували, адже, сьогодні, цей зал зібрав азартних, переконаних фантазерів, інтелектуалів, розумників для спілкування.
Фантазерочка: Добрий день, любі друзі. Я так люблю фантазувати, що вже заплуталась, де фантазія, а де реальність. Це правда, чи вигадка. Зараз хочу попросити, щоб ви допомогли мені в цьому розібратися.
Зіграти хочеться мені
з вами, друзі, в «Так чи ні?».
Вам питання задаватиму
Готуйте ж відповідь свою.
Єдиним словом «так» чи «ні»
Скажіть, співає сам пісні?
Не гайтесь з відповіддю…(НІ)
Чи вміє плаватигусак?
Ну що на це ви скажите?.. (ТАК)
Чи може стати у вогні
Вода холодним льодом?.. (НІ)
Скажіть мені, червоний мак
В січневу пору квітне?.. (НІ)
А крокодили на сосні
Свої будують гнізда?.. (НІ)
Чи може вище гір літак
У вишину злетіти?.. (ТАК)
Узори пишні на вікні
Мороз малює взимку?.. (ТАК)
До забіяк і розбишак
Чи є в людей повага?.. (НІ)
Чи достигають навесні
Пшениця й жито в полі?.. (НІ)
Коли розсердиться їжак,
Слона він зможе вбити?.. (НІ)
Ріка біжить у далину
Чи є у неї ноги?.. (НІ)
Скажіть морози крижані
Страшні для мавп тропічних?.. (ТАК)
А під кінець скажіть мені
Цікава гра у «Так» чи «Ні»?.. (ТАК)
Фантазерка: Молодці! Дякую вам за допомогу. І хочу, щоб цей день море згадок залишив вам.
Ігринка – Питайлинка:
Світ головоломок і загадок
Це чудово!
Ми сьогодні без вагань
Дати відповідь готові
На сто різних запитань.
Олівець – це символ знань, грамотності, мислення. Отож, за кожну правильну відповідь я буду вручати олівець, а по завершенню, три учасники, зібравши найбільшу кількість олівців, одержать приз від жителів країни Мудрагелії.
Міністр наук: Я також буду вручати олівці-сувеніри за пам'ять і увагу.
Фантазерка: То що ж, друзі, не зівайте Бабусю – загадку вітайте.
(Грає музика на сцену виходять ведучі програми, принци Ребус, Кросворд, Логогриф, принцеси Шарада, Метаграма, Анаграма )
Бабуся-загадка:
Добрий день вам,
Рада вас усіх вітати.
А прийшла я не одна,
В нас сімейка немала.
Ось вам Ребус і Кросворд,
А це розумниці-сестриці.
Літерів і слів любимці.
Шарада, Метаграма, Анаграма.
І брат їхній Логогриф.
Полюбіть їх, розпізнайте,
І загадки розгадайте.
Ігринка-Питайлинка:
А зараз, Бабусю, свою торбинку розв’яжіть,
Для друзів моїх загадки віднайдіть.
Ми дітей кмітливих всіх запишемо,
Без подарунка не залишимо.
Бабуся-Загадка:
Ну що ж, загадаю вам загадки, та непрості, а жартівливі. Хто найбільше відгадає той одержить приз.
(Жартівливі запитання)
Молодці! Дякую!
Принц Ребус:
А я хлопець – Ребус, заморський принц. Моє ім'я Ребус латинського походження і означає «за допомогою речей». Я, Ребус – загадка, в якій слово, вираз чи речення зашифроване за допомогою малюнків, чисел, нот та інших знаків. Щоб прочитати те, що я зашифрував, треба правильно назвати всі зображені предмети і зрозуміти, що саме зображує той чи інший знак, тобто це своєрідна головоломка.
А зараз, будь ласка, уважно послухайте правила відгадування моїх завдань.
Правила відгадування ребусів
(Розгортає аркуш паперу, який згорнутий в рулон і зачитує)
А тепер я буду показувати вам ребуси, а ви прочитайте, що я написав. Увага! За правильну відповідь мудрий олівець.
(Принц – Ребус разом з дітьми читає ребуси.)
Міністр Наук: Добре ви справились із завданнями. Молодці! І зараз я вручу олівці-сувеніри тому, хто, назве ім'я принца, який з вами розкодовував зашифровані слова.
(нагороджується гуртківець, який дав правильну відповідь)
Принц Кросворд:
Привіт вам з планети
Мудрагелії, де живуть
Мої брати: Сканворд, Білайнворд,
Чайнворд, Тайнопис, сестра
Моя Криптограма і всі
Родичі головоломки.
Є різні припущення, коли появився мій перший родич, і хто його придумав. Одні дослідники запевняють, що нас почав складати африканець Віктор Орвілл
на початку ХХ століття. Відбуваючи покарання за автомобільну катастрофу, він у в’язниці почав малювати паперові квадратики і заповнювати їх літерами. Незабаром у папері лежали цілі столики цих загадкових малюнків.
Один з наглядачів дозволив Віктору послати малюнок у редакцію місцевої газети. Незабаром його надрукували під заголовком «Туди-сюди по квадратах». Відтоді в газеті почали регулярно з'являтись малюнки-загадки, які читачі назвали кросвордами. Так на світ появися мій прадід. А ця видумка принесла Орвіллу кругленькі суми гонорару, газеті – сотні нових передплатників.
Інші дослідники вважають, що перший кросворд належить американцям, який був надрукований в газеті «Нью-Йорк уорлд» 21 грудня 1913 року.
Друзі! Зараз ви потребуєте розгадати мене. Перед вами квадратики, що перетинаються. Вам потрібно заповнити їх словами-відповідями даних запитань вертикально і горизонтально по буквах. Кожне запитання стоїть під певним номером. І так, до вашої уваги кросворд, який називається «Казковий».
Перше запитання.
(Завдання кросворду «Казковий». Глядачі дають відповіді на запитання і отримують за відповіді на запитання олівці. Принц – Кросворд заповнює клітинки)
Кросворд «Казковий»
Міністр Наук: Хто скаже ім'я цього прекрасного принца?
(хто назве правильно ім’я, отримує олівець-сувенір)
Принц Кросворд: Ще хочу вас познайомити з своєю сестрою і братами.
(На сцену виходять принцеса Криптограма і брати її Чайнворд, Білайнворд, Сканворд, Тайнопис)
Принц Кросворд: (звертається до братів і сестри)
Привіт, я хочу вас познайомити з нашими гостями.
(представляє їх глядачам)
Криптограма: Я зашифрую літери цифрами, які вказують на порядок літер в алфавіті (а-1, б-2, в-3, і т.д.) Цифри заносяться в сітку клітинок інтервал між словами позначається закресленими клітинками. Скажімо, слова Дмитра Павличка кодуються так. І нам потрібно їх зараз розкодувати.
19 |
|
21 |
12 |
6 |
18 |
7 |
|
22 |
16 |
19 |
3 |
19 |
, |
|
26 |
23 |
19 |
|
2 |
7 |
10 |
|
23 |
7 |
2 |
7 |
|
33 |
? |
(Принцеса – Криптограма разом з глядачами розкодовує вислів: «О рідне слово, хто без тебе я?» з допомогою пронумерованого алфавіту.)
Принц Чайнворд: У мене остання літера попереднього слова є першою наступного. До вашої уваги закодовані міста. Зараз я буду давати вам запитання, а ви – відповідь. Якщо відповідь буде правильна, ви зможете мене розкодувати і отримати незвичайного олівця.
Принц Тайнопис. Привіт, я закодовую тайну, а звати мене Тайнопис. Склади чи букви тексту записую у квадрати, ромби, кружечки не в звичайному порядку, а з інтервалом у два-чотири знаки, які з’єднані між собою. Сьогодні я взяв складоподібний вислів, тобто склади вписані у з’єднані між собою кружечки. Уважно подивіться і попробуйте прочитати вислів. Хто це зуміє зробити, отримає сувенір-олівець. Увага! Склади з’єднані змійкою.
(Принц-Тайнопис розгадує з глядачами вислів «Здобудеш на дозвіллі – пригодиться в житті»)
Принц Тайнопис. Молодці! Розгадали , я зашифрував народну мудрість «Здобудеш на дозвіллі – пригодиться в житті»
Іринка-Питайлинка. Дякую тобі, Тайнопис. Дуже гарне прислів’я. Запрошую на сцену Білайвордна. (Хлопець Білайворд виходить на сцену)
Принц Білайворд. Я радий зустрічі з тобою, Іринко-Питайлинко і твоїми друзями. З великим задоволенням я розкажу про себе. Складаючи завдання роблю так, що відгадані слова створюють ланцюжок, де наступне слово накладається на частину попереднього, а завдання –тлумачення. Слів пропонується на двох рядках – знизу вгору змійкою.
Частина світу |
Князівський титул в Індії |
Творча еліта |
Як по іншому називають помідори |
Звук мами
|
|||||||||
Євро |
Па |
Рад |
Жа |
Бо |
Гема |
Тома |
Ти |
Р |
|
||||
Європейська валюта |
Урочистий огляд військ |
Оздоблення з тканини на блузці |
Скупчення крові у тканині тіла |
Місце для стрільби |
|
||||||||
Молодці! Тепер ви будете знати як розгадати мене - Білайнворда.
Прин Кросворд.Хочу вас познайомити ще з одним моїм братом – Сканвордом.
Принц Сканворд. Привіт! Мене звати сканворд. Я даю завдання в окремій клітинці фігурне. До вашої уваги, моє завдання, яке має назву Антоніми. Ви знаєте, що таке «Антоніми». - Так, правильно – це слова протилежні за значенням.
Отже, розв’язуємо сканворд «Антоніми».
північ |
п |
і |
в |
д |
е |
н |
ь |
починати |
к |
і |
н |
ч |
пізно |
||||||||||||
б |
|
|
е |
|
|
р |
|
а |
||||
л |
н |
|||||||||||
и |
ь |
а |
т |
|||||||||
н |
и |
|||||||||||
з |
и |
м |
а |
ніч |
в |
и |
с |
о |
к |
и |
й |
низький |
діти |
||||||||||||
світло |
||||||||||||
ь |
|
т |
|
веселий |
|
з
|
||||||
ь |
с |
|||||||||||
к |
||||||||||||
л |
||||||||||||
и |
||||||||||||
м |
у |
|||||||||||
о |
||||||||||||
й |
далекий |
в |
д |
а |
л |
о |
невдало |
м |
н |
и |
й |
добро |
(на сцену виходять принци і принцеси)
Міністр Наук: Друзі! Ви ознайомилися із закодованими завданнями і правилами їх розв’язання. Чи запам’ятали ви цих жителів країни Мудрагелії (діти по черзі називають їх імена, Міністр Наук вручає дітям за правильну відповідь олівці-сувеніри)
( На сцену виходятьІринка-Питайлинка, принцеси Шарада, Метограма, Анаграма і принц Логогриф ) в костюмах з елементами своїх завдань
Принцеса Анаграма. Добрий день, Іринко-Питайлинко!
Іринка-Питайлинка. Добрий день!
Принцеса Анаграма. Ми раді зустрічі з тобою і твоїми друзями,такими активними, кмітливими, які хочуть багато пізнати, в яких добре розвинута швидкість думки, увага і пам'ять.
Принцеса Шарада. Мій брат Логарифм і сестри Анаграма і Метаграма створюємо ігри з літерами та словами.
Іринка-Питайлинка. Ой,як цікаво! Правда ж, друзі! Ми всі горимо нетерпінням пограти у ваші ігри і заробити сувеніри-олівці.
Принцеса Анаграма. Ну що ж, мандруємо дальше по нашій країні Мудрагелії. І почнемо з мене – Анаграми.
В мене певне слово від перестановки в ньому букв утворює інше слово, що має інший зміст.
Наприклад: «липа» - «пила». Зашифровка цих слів у віршах може бути виражена так :
Я дерево, квітую серед літа,
Із цвітом чай п’єш – вихваляєш.
Склади місцями переклавши –
І цілий ліс спиляєш.
(липа-пила)
Зрозуміли? Отже, розв’язуємо мої завдання – анаграми.
Й зсипають у жнива.
А якщо з кінця читати –
Будуть миші враз тікати.
(тік – кіт )
Збіглися до неї… (кури),
Переклавши в слові букви,
Тебе обіймають мамині …(руки)
(кури - руки )
Завжди пахуче…(мило)
А переставимо склади
То прочитаємо … (ломи)
(мило-ломи )
Молодці! А зараз познайомтеся з моєю молодшою сестричкою.
Метаграма, тобі слово.(На сцену виходить принцеса Метаграма).
Принцеса Метаграма. Я – загадка, в якій задані слова відгадують за ознаками,сформульованими у маленькому вірші, де заміна вказаних букв змінює значення слова.
Наприклад : Починаєм з «Р» читати -
Будем плавати, пірнати.
Коли ж «Р» на «п» змінити –
Шукай дрова, щоб палити.
(річка -пічка)
Ну що ж, попробуєте розгадувати мої загадки.
Змінити «г» на «б» - звірятком пострибає.
(гілка-білка)
Росту у полі в пшеницях.
З «р» за пальці я щипаю,
Живу в річках у пісках.
(мак - рак)
3.З буквою «и» звір хижий і дикий,
Душить кури і індики.
«і »змінити замість «и»-
Миттю звір біжить туди.
(лис - ліс)
А змінити «д» на «з» ,
Буде їсти ним усе.
(дуб - зуб)
Живе в теплі,миші полює.
З буквою «и» - велика рибина,
По морях,океанах мандрує.
(кіт - кит)
Дякую! І слово я передаю своєму брату Логогрифу.
(на сцену виходить хлопчик - Логогриф)
Принц Логогриф. Я відрізняюся від своєї сестрички Метаграми тим, що в її завданнях буква замінюється іншою, а в моїх – яка-небудь буква відміняється зовсім або ж, навпаки , додається нова. В античну епоху мене складав видатний оратор, адвокат, письменник, політик Марк Тулій Цицерон.
Отже, моє завдання : слово «гра» у грі. Придумайте слова, у складі яких є літери, наприклад, я називаю слово «опади», а ви мені говорите слово.
Які бувають опади – «дощ», «сніг» , а ще які. Так, правильно «град». До слова «гра» ми додали букву «д» і утворили слово «град». Зрозуміли.?
Друзі!
Граємо словесну гру «Слова «гра» у грі» і отримуємо сувеніри-олівці.
Дякую! Молодці! Зараз на сцену я запрошую свою старшу сестру – Шараду.
(На сцену виходить дівчинка - Шарада)
Шарада. Я родом з Франції, з провінції Лангедоці і моє ім’я в перекладі означає «бесіда», «балаканина». В мене загадане слово розподіляється на кілька частин. Кожна частина слова (часто це склади) відгадуються окремо, а закінчується поясненням (відгадкою) цілого слова.
Мої завдання є прозові та віршові. Наприклад : перше – установа, друге – перша літера алфавіту, а ціле – скляна ємність.(Банк -а)
Зрозуміли ? слухайте уважно і заробляйте сувеніри – олівці.
Коли допишеш в кінці «я»,
То буде місце, де проживає
Одна людина, чи вся сім’я.
(Осел - я)
А далі рибу називай,
А разом – будеш знати ти,
Де можна борошно змолоти.
( М - лин)
Істоти здавна ці живуть,
Коли ж допишеш «г» спочатку
У лісі восени ростуть.
(Г - риби)
Міністр Наук: А зараз я ще вручу олівці-сувеніри, тим дітям, які ще раз всім нам представлять молодших принцес і принца країни Мудрагелії.
(діти називають їх імена і отримують від Міністра Наук олівці-сувеніри)
(На сцену вибігає дівчинка Буква - загадка)
Буква – Загадка. Добрий день! Я також хочу загадати свої загадки.
Іринка-Питайлинка. Дівчинко, хто ти така, представся нам?
Буква – Загадка. Я – внучка бабусі Загадки,
Буква – загадка зовуся.
Побачу я, чи букви знаєте,
Коли загадки розгадаєте.
(Дівчинка загадує загадки)
1.Що у Бориса спереду, а в Гліба позаду?( Літера «Б»)
2. Чого багато має болото, менше море й зовсім не має річка? (Літери «О»)
3. Чим закінчується літо і починається осінь?(Літерою «О»)
4. Що має вояк позаду, а коза попереду? (Літеру «К»)
Міністр Наук. Молодець Буква - Загадка , всі наші гості ! Як я бачу ви всі були активними і заробили багато олівців - сувенірів. На початку моя непосидюча Ігринка-Питайлинка вам повідомила, що хто назбирає найбільше олівців одержить приз. І цей час настав. Та щоб визначити три переможці ми проведемо аукціон « у кого більше олівців». Знаєте, що означає «аукціон». Так, в перекладі з латинської мови – збільшення. Отже,кожен порахуйте, скільки їх у вас є і ми будемо починати аукціон.
(Міністр проводить аукціон, жителі країни Мудрагелії визначають переможців і нагороджують.)
Міністр Наук. Наша мандрівка по країні Мудрагелії завершується. Дозвольте побажати вам попутного вітру, творчості, наснаги, дерзань і бажання відкривати чудові скарбниці рідного слова.
Всі герої дійства : 1. На все добре.
2. Щасливого вам повернення додому.
(Грає музика. Жителі країни Мудрагелії покидають сцену.)