ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА «ВЕСЕЛКА»

Про матеріал
Сценарій інтелектуально - розважальної гри для учнів 9 класів до дня української писемності та мови
Перегляд файлу

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА «ВЕСЕЛКА»

Мета: сприяти розширенню словникового запасу школярів, спонукати до вивчення рідної мови; сприяти активізації й розвитку розумових і мовленнєвих здібностей учнів, їхнього мислення, пам'яті, виро­бленню в учнів уважності, спостережливості, від­повідальності; розвивати усне й писемне мовлення, творчі здібності учнів, уміння спостерігати; вихову­вати любов до мови рідного народу, рідного краю, Батьківщини.

Обладнання: Конституція України, виставка книг про мову, пла­кати із висловами про. мову.

М. Рильський

Мужай, прекрасна наша мово...

Ну що б, здавалося, слова? Слова та голос

більш нічого А серце б'ється, ожива,

Як їх почує...

                                        Т. Шевченко(епіграф написано на плакаті або на дошці)

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

I.  Вступне слово вчителя

Доброго дня всім присутнім у цьому залі.

(Відео про Україну)  

День української писемності та мови – державне свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. Встановлене воно було 9 листопада 1997 року Указом Президента № 1241/97 «Про День української писемності та мови» на підтримку «ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства».

За православним календарем — це день вшанування пам’яті преподобного Нестора-літописця — письменника-агіографа, основоположника давньоруської історіографії, першого історика Київської Русі, мислителя, вченого, ченця Києво-Печерського монастиря. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна українська мова.

                         Різні в світі є країни,

                         Різні люди є на світі,

                         Різні гори, полонини,

                         Різні трави, різні квіти.

                         Є з усіх одна країна,

                         Найрідніша нам усім.

                         То – прекрасна Україна,

                         Нашого народу дім.

Ми розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру «Веселка». (Слайд № 1)

- Ми живемо з вами  в Україні. Якщо поглянути на карту нашої Батьківщини, то знаходиться вона в самому центрі Європи. Тому за своїм географічним розташуванням Україна – країна європейська. Та ще вона має, як і кожна країна Європи свою самобутню історію, природу, культуру.

 

Сьогоднішня гра – це інтелектуальне змагання для тих, хто насамперед любить Україну, відчуває себе українцем і хоче перевірити й  поповнити свої знання. Отож, вирушаємо у мовну мандрівку. Зупиняючись на відповідних станціях, ми з вами дізнаємося багато цікавого з життя мови.

ІІ. Презентація  команд  та журі.

- За звання кращих українознавців змагатимуться дві команди «Розумники», «Мовознавці».Переможцем стане команда, яка набере найбільшу кількість балів за всі етапи гри. На нашому святі присутнє журі, яке буде оцінювати відповіді, у складі:……..

II.  Виконання конкурсних завдань

Отже,розпочнемо гру.

Перша станція «Загадка»

Кожна команда повинна відгадати 2 загадки. Правильна від­повідь на кожну загадку оцінюється двома балами.

Загадки для 1-ї команди

   З О мене не помічаєте, хоч щодня переступаєте. З й помітять враз хлоп'ята, та буваю лиш на свята. (Поріг пиріг)

   На неї птах сідає, вона його гойдає, а звук ви замініть, зві­рятком стане вмить. (Гілка білка)

Загадки для,2-ї команди

   Люблять нас усі збирати після дощику в ліску, а як букву Г відняти — будем плавать у ставку. (Гриби — риби)

   Не знайти без мене ходу через прірву, через воду. З О я зовсім інше слово — житло людям дать готове. (Міст місто)

Друга станція «Лінгвістична»

Учні повинні назвати предмет, який лежить у чорному ящи­ку. Правильна відповідь оцінюється п'ятьма балами.

Питання. У чорному ящику лежить те, що по-різному нази­вається українською й російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давньоруського кореня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, воно звучало приблизно як «шакара» й означало «пісок». Що ж в ящику?

Підказка. Індійці добували його з тростини, а ми з буряків.

Відповідь. Українською мовою — цукор, російською — сахар. В українську мову слово потрапило через польську — цукер, до якої воно потрапило з Аравії — саккар.

Третя станція «Літературна»

Кожна  команда складає вірш за поданими римами. На підготовку відповіді відводиться 5 хвилин. За відповідь гравці можуть  одержати 5 балів.

 

Рими для 1-ї команди                   Рими для 2-ї команди

   Мова — слово.                                Дитина — єдина.

   Молода — вода.                              Дбає — навчає.

(Під час виконання завдання звучить пісня у виконанні……)

 

 

 

Четверта станція «Кмітлива»

Гравці відгадують мовні загадки-жарти. За кожну правильну відповідь команди отримують 1 бал.

Загадки для 1-ї команди

   Із чого починається день? (З букви д)

   Що має болото, менше — море і зовсім не має річка? (Букву о)

   До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати кру­пу? (М+Анна)

   Як можна із буряка зробити бурю (Відкинути букву к)

 Загадки для 2-ї команди

   Якою частиною мови може бути слово мати? (Іменник, дієс­лово)

   Який прислівник уживається з серцем? (Натщесерце)

   Три зайці. Скільки вух? (Скільки зайця не три, у нього зав­жди два вуха)

   Хоч не риба — є в Дніпрі, Дністрі, Дінці, Десні й у Дунаї з Доном. (Буква д)

П'ята станція «Фольклорна»

Учні доповнюють запропоновані учителем прислів'я. На під­готовку до відповіді дається 5 хвилин. За кожну правильну від­повідь команда отримує 2 бали.

Прислів'я для 1-ї команди

   Наука не в ліс веде, ... (а з лісу виводить).

   Слово — не горобець, ... (вилетить не впіймаєш).

   Під лежачий камінь ... (вода не тече).

   Книжка вчить, ...''(як на світі жить).

Прислів'я для 2-ї команди

   Дурний не помітить, ... (а розумний не скаже).

   Не кажи не вмію, ... (а кажи навчусь).

   Здобудеш освіту, ... (побачиш більше світу).

   Одна голова добре, ... (а дві краще).

Шоста станція «Словесна»

Використовуючи літери з поданих слів, учні складають якомо­га більше нових слів. Це повинні бути іменники в називному від­мінку, загальні назви. За кожне слово команди отримують 1 бал.

Слово для 1-ї команди: карнавал.

Слово для 2-ї команди: ярмарок

Вірш у виконанні переможця конкурсу виразного читання.( Під час виконання завдання)

Сьома станція «Фразеологічна»

Учні повинні пояснити значення пропонованих фразеоло­гізмів.

Фразеологізми для 1-ї команди

   ні сіло ні впало;

   п'ятами накивав;

   ахілесова п,ята

Фразеологізми для 2-ї команди

   ні в тин ні в ворота;

   як кіт наплакав;

   як корова язиком злизала.

Восьма станція «Літературна»

Гравці добирають по 3 епітети до наведених слів. За кожен епітет команда отримує 1 бал.

Слова для 1-ї команди                   Слова для 2-ї команди

слово;                                                           осінь;

очі;                                                                сонце;

вулиця;                                                        школа

усмішка;                                                      хата;

година.                                                        погляд;  

Танок у виконанні учнів 10 класу.( Під час виконання завдання)

 

ІV. Підбиття підсумків гри. Визначення й нагородження переможців.

 

V.  Заключне слово вчителя.

 - Діти, сьогодні ви продемонстрували гарні знання про Україну, її географію, історію козацтва, літературу, народні свята.  Наша країна давня, але  як незалежна ще зовсім молода. Тож давайте любити й оберігати її – багату, молоду, найкращу для нас. І тоді вона засяє яскравою зіркою на європейськім небосхилі!

                                     Любіть Україну у сні й наяву, (Відео про Україну)

                                Вишневу свою Україну!

                                     Всім серцем любіть Україну свою, -

                                     І вічні ми будемо з нею.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

М. Рильський

Мужай, прекрасна наша мово...

Ну що б, здавалося, слова? Слова та голос

більш нічого А серце б'ється, ожива,

Як їх почує...

                                        Т. Шевченко (написати на плакаті)

 

 

Рими для 1-ї команди                   Рими для 2-ї команди

   Мова — слово.                                Дитина — єдина.

   Молода — вода.                              Дбає — навчає.

 

Слово для 1-ї команди: карнавал.

Слово для 2-ї команди: ярмарок

 

Фразеологізми для 1-ї команди

   ні сіло ні впало;

   п'ятами накивав;

   ахілесова п,ята

Фразеологізми для 2-ї команди

   ні в тин ні в ворота;

   як кіт наплакав;

   як корова язиком злизала.

Слова для 1-ї команди                   Слова для 2-ї команди

слово;                                                           осінь;

очі;                                                                сонце;

вулиця;                                                        школа

усмішка;                                                      хата;

година.                                                        погляд;  

 

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку