ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА «ВЕСЕЛКА»
Мета: сприяти розширенню словникового запасу школярів, спонукати до вивчення рідної мови; сприяти активізації й розвитку розумових і мовленнєвих здібностей учнів, їхнього мислення, пам'яті, виробленню в учнів уважності, спостережливості, відповідальності; розвивати усне й писемне мовлення, творчі здібності учнів, уміння спостерігати; виховувати любов до мови рідного народу, рідного краю, Батьківщини.
Обладнання: Конституція України, виставка книг про мову, плакати із висловами про. мову.
М. Рильський
Мужай, прекрасна наша мово...
Ну що б, здавалося, слова? Слова та голос —
більш нічого А серце б'ється, ожива,
Як їх почує...
Т. Шевченко(епіграф написано на плакаті або на дошці)
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
I. Вступне слово вчителя
Доброго дня всім присутнім у цьому залі.
(Відео про Україну)
День української писемності та мови – державне свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. Встановлене воно було 9 листопада 1997 року Указом Президента № 1241/97 «Про День української писемності та мови» на підтримку «ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства».
За православним календарем — це день вшанування пам’яті преподобного Нестора-літописця — письменника-агіографа, основоположника давньоруської історіографії, першого історика Київської Русі, мислителя, вченого, ченця Києво-Печерського монастиря. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна українська мова.
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
То – прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Ми розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру «Веселка». (Слайд № 1)
- Ми живемо з вами в Україні. Якщо поглянути на карту нашої Батьківщини, то знаходиться вона в самому центрі Європи. Тому за своїм географічним розташуванням Україна – країна європейська. Та ще вона має, як і кожна країна Європи свою самобутню історію, природу, культуру.
Сьогоднішня гра – це інтелектуальне змагання для тих, хто насамперед любить Україну, відчуває себе українцем і хоче перевірити й поповнити свої знання. Отож, вирушаємо у мовну мандрівку. Зупиняючись на відповідних станціях, ми з вами дізнаємося багато цікавого з життя мови.
ІІ. Презентація команд та журі.
- За звання кращих українознавців змагатимуться дві команди «Розумники», «Мовознавці».Переможцем стане команда, яка набере найбільшу кількість балів за всі етапи гри. На нашому святі присутнє журі, яке буде оцінювати відповіді, у складі:……..
II. Виконання конкурсних завдань
Отже,розпочнемо гру.
Перша станція «Загадка»
Кожна команда повинна відгадати 2 загадки. Правильна відповідь на кожну загадку оцінюється двома балами.
Загадки для 1-ї команди
• З О мене не помічаєте, хоч щодня переступаєте. З й помітять враз хлоп'ята, та буваю лиш на свята. (Поріг — пиріг)
• На неї птах сідає, вона його гойдає, а звук ви замініть, звірятком стане вмить. (Гілка — білка)
Загадки для,2-ї команди
• Люблять нас усі збирати після дощику в ліску, а як букву Г відняти — будем плавать у ставку. (Гриби — риби)
• Не знайти без мене ходу через прірву, через воду. З О я зовсім інше слово — житло людям дать готове. (Міст — місто)
Друга станція «Лінгвістична»
Учні повинні назвати предмет, який лежить у чорному ящику. Правильна відповідь оцінюється п'ятьма балами.
Питання. У чорному ящику лежить те, що по-різному називається українською й російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давньоруського кореня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, воно звучало приблизно як «шакара» й означало «пісок». Що ж в ящику?
Підказка. Індійці добували його з тростини, а ми з буряків.
Відповідь. Українською мовою — цукор, російською — сахар. В українську мову слово потрапило через польську — цукер, до якої воно потрапило з Аравії — саккар.
Третя станція «Літературна»
Кожна команда складає вірш за поданими римами. На підготовку відповіді відводиться 5 хвилин. За відповідь гравці можуть одержати 5 балів.
Рими для 1-ї команди Рими для 2-ї команди
• Мова — слово. • Дитина — єдина.
• Молода — вода. • Дбає — навчає.
(Під час виконання завдання звучить пісня у виконанні……)
Четверта станція «Кмітлива»
Гравці відгадують мовні загадки-жарти. За кожну правильну відповідь команди отримують 1 бал.
Загадки для 1-ї команди
• Із чого починається день? (З букви д)
• Що має болото, менше — море і зовсім не має річка? (Букву о)
• До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати крупу? (М+Анна)
• Як можна із буряка зробити бурю (Відкинути букву к)
Загадки для 2-ї команди
• Якою частиною мови може бути слово мати? (Іменник, дієслово)
• Який прислівник уживається з серцем? (Натщесерце)
• Три зайці. Скільки вух? (Скільки зайця не три, у нього завжди два вуха)
• Хоч не риба — є в Дніпрі, Дністрі, Дінці, Десні й у Дунаї з Доном. (Буква д)
П'ята станція «Фольклорна»
Учні доповнюють запропоновані учителем прислів'я. На підготовку до відповіді дається 5 хвилин. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали.
Прислів'я для 1-ї команди
• Наука не в ліс веде, ... (а з лісу виводить).
• Слово — не горобець, ... (вилетить — не впіймаєш).
• Під лежачий камінь ... (вода не тече).
• Книжка вчить, ...''(як на світі жить).
Прислів'я для 2-ї команди
• Дурний не помітить, ... (а розумний не скаже).
• Не кажи не вмію, ... (а кажи навчусь).
• Здобудеш освіту, ... (побачиш більше світу).
• Одна голова добре, ... (а дві краще).
Шоста станція «Словесна»
Використовуючи літери з поданих слів, учні складають якомога більше нових слів. Це повинні бути іменники в називному відмінку, загальні назви. За кожне слово команди отримують 1 бал.
Слово для 1-ї команди: карнавал.
Слово для 2-ї команди: ярмарок
Вірш у виконанні переможця конкурсу виразного читання.( Під час виконання завдання)
Сьома станція «Фразеологічна»
Учні повинні пояснити значення пропонованих фразеологізмів.
Фразеологізми для 1-ї команди
• ні сіло ні впало;
• п'ятами накивав;
• ахілесова п,ята
Фразеологізми для 2-ї команди
• ні в тин ні в ворота;
• як кіт наплакав;
• як корова язиком злизала.
Восьма станція «Літературна»
Гравці добирають по 3 епітети до наведених слів. За кожен епітет команда отримує 1 бал.
Слова для 1-ї команди Слова для 2-ї команди
слово; осінь;
очі; сонце;
вулиця; школа
усмішка; хата;
година. погляд;
Танок у виконанні учнів 10 класу.( Під час виконання завдання)
ІV. Підбиття підсумків гри. Визначення й нагородження переможців.
V. Заключне слово вчителя.
- Діти, сьогодні ви продемонстрували гарні знання про Україну, її географію, історію козацтва, літературу, народні свята. Наша країна давня, але як незалежна ще зовсім молода. Тож давайте любити й оберігати її – багату, молоду, найкращу для нас. І тоді вона засяє яскравою зіркою на європейськім небосхилі!
Любіть Україну у сні й наяву, (Відео про Україну)
Вишневу свою Україну!
Всім серцем любіть Україну свою, -
І вічні ми будемо з нею.
Додаток
М. Рильський
Мужай, прекрасна наша мово...
Ну що б, здавалося, слова? Слова та голос —
більш нічого А серце б'ється, ожива,
Як їх почує...
Т. Шевченко (написати на плакаті)
Рими для 1-ї команди Рими для 2-ї команди
• Мова — слово. • Дитина — єдина.
• Молода — вода. • Дбає — навчає.
Слово для 1-ї команди: карнавал.
Слово для 2-ї команди: ярмарок
Фразеологізми для 1-ї команди
• ні сіло ні впало;
• п'ятами накивав;
• ахілесова п,ята
Фразеологізми для 2-ї команди
• ні в тин ні в ворота;
• як кіт наплакав;
• як корова язиком злизала.
Слова для 1-ї команди Слова для 2-ї команди
слово; осінь;
очі; сонце;
вулиця; школа
усмішка; хата;
година. погляд;