Урок української мови в 3 класі
Тема. Інтерактивний мультимедійний урок-гра «До прикметника на гостину». Закріплення й узагальнення знань про прикметник.
Мета. Закріпити й узагальнити знання учнів про прикметник, його граматичними ознаками; вдосконалювати вміння розпізнавати прикметники в тексті серед інших частин мови. Розвивати спостережливість, зв’язне мовлення, творче мислення. Виховувати ввічливість, культуру поведінки в гостях; любов до рідної краю та її мови.
Обладнання. мультимедійна презентація, фонограма з мультфільму «Вінні-Пух і всі, всі, всі», таблиця «Прикметник», предметні малюнки, роздатковий матеріал, інтерактивна дошка.
ХІД УРОКУ
Слайд 1
I. Організаційна частина.
1. Емоційне налаштування на урок.
Слайд 2
Хай радість злітає у небо, як птах,
І добрі слова хай цвітуть на устах,
Тож сядьте рівненько, будьте уважні,
Щоб працювати було неважко.
- Доброго дня! Я дарую всім усмішку, гарний настрій, тепле слово.
- Діти, героїв з якого мультфільму ви бачите?
Слайд 3
(Це герої мультфільму «Вінні-Пух і всі, всі, всі»)
- Заспіваймо, разом з Вінні пісеньку «Хто ходить гостювати зранку»).
- Скажіть, будь ласка, куди поспішали ведмедик з поросятком? (На гостину)
- Сьогодні ми також підемо на гостину до прикметника.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Робота над правилами поведінки в гостях.
- Діти, ви любите гостювати? - Перш, ніж вирушити, пригадаймо правила поведінки у гостях.
Слайд 4
Слайд 5
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Прочитайте народні прислів’я і приказки про гостинність. Знайдіть прикметники, поставте питання, визначте їх рід і число.
Веселий гість – дому радість.
В чужому домі не будь примітливий, а будь привітливий.
Чим хата багата, тим гостям рада.
Слова щирого вітання дорожчі за частування.
Слайд 6
3. Хвилинка каліграфії.
- Для хвилинки каліграфії пропоную Записати прислів’я. Підкресліть у цьому реченні прикметник.
Ве се сть
до ді му
Веселий гість – дому радість.
- Як ви розумієте це прислів’я?
Слайд 7
IV. Оголошення теми і мети уроку.
- Ви пригадали правила поведінки під час гостювання, отже, можемо вирушати на гостину до прикметника. На уроці ви повторите все, що знаєте про нього, закріпите та узагальните свої знання про цю частину мови.
V. Узагальнення й закріплення вивченого.
Слайд 8
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
- Поки ми в дорозі , пригадаймо все, що ми знаємо про прикметник.
- Яка частина мови називається прикметником?
- З якою частиною мови найчастіше пов'язаний прикметник у реченні?
- Як змінюється прикметник?
- Які закінчення мають в однині, в множині?
- В якому числі рід прикметників не визначається? Чому?
Слайд 9
2. Гра «Знайди прикметники».
- Ми вже на місці. Ось будинок прикметника. Наш господар полюбляє жарти та різні ігри. Вам треба знайти прикметники серед інших частин мови і назвати їх.
Надійна швидкий яблуко
край дім народний
широке безмежна рідна
мудрий мила вірші
земля поле пролісок
прозорий вузький неповторний
мова хліб прийшов
Слайд 10
3. Вибіркове списування.
- Прикметник пропонує виконати вибіркове списування.
- Прочитайте текст .
- Що нового дізналися з нього?
ПТАХ З ЛЕГЕНДИ
Синій птах. Живе він далеко від осель у горах Паміру. Синій птах надзвичайно красивий. У затінку його пір’я оксамитово-чорне. На сонці воно переливається то синім, то ліловим кольором. Довжина його тіла чимала – до півметра. Голову прикрашає низький червоний гребінець. Співає цей птах лише навесні. Спів його дуже ніжний. Він нагадує мелодію чарівної флейти.
Проте мало кому пощастило побачити цього таємного красеня. Вважається, що цей птах приносить щастя, здійснення мрій (З книги «Дванадцять місяців»).
- Випишіть прикметники з іменниками, пов’язані з ними. Визначте число та рід. Виділіть закінчення.
Слайд 11
4. Гра «Ми – редактори» (Впр.130, с.56).
- Наступна гра від прикметника «Ми – редактори». Станемо на мить редакторами, які виправляють в текстах помилки, удосконалюють текст.
- Прочитайте текст.
- Які слова, на вашу думку, потрібно замінити? Чому?
- Спишіть, добираючи для заміни слова з довідки.
Творче списування - виконання вправи 131, с.56.
- Продовжимо роботу над удосконаленням тексту.
Слайд 12
5. Гра «Робота в парах» (Впр.132, с.56).
- Попрацюємо в парах.
- Прочитайте текст. Поміркуйте над прочитаним.
- Доберіть до тексту заголовок. Скажіть словами тексту, за що автор вдячний своїй матері?
- Знайдіть в останньому реченні слова, вжиті в переносному значенні. Як ви їх розумієте?
- Розкажіть, що цікавого доводилось вам спостерігати влітку на городі, в саду, в полі чи в лісі.
- Випишіть прикметники, позначте їх рід і число, виділіть закінчення.
(Перевірка роботи в парах).
Слайд 13
6. Інтерактивна вправа «Карусель». Робота в групах.
- Прикметник пропонує вам покататися на каруселі.
Умови гри: кожна група отримує фломастери різних кольорів. На партах лежать аркуші паперу, де потрібно записати різні прикметники чоловічого роду (перший аркуш), жіночого роду (другий аркуш), середнього роду (третій аркуш). Працювати над кожним завданням будете по хвилині, а потім за сигналом учителя перейдете до другого завдання. Уважно прочитайте записи попередньої групи і напишіть свої прикметники, не повторюючись.
(Перевірка роботи в групах).
Слайд 14
7. Фізкультхвилинка.
(Діти під ритмічну музику виконують танцювальні вправи).
Слайд 15
8. Гра «Визнач рід прикметників».
- Господар-прикметник пригощає вас яблукам. Вони лежать у вас на партах. Але ці плоди чарівні. До кожного прикріплені перфокарти із завданнями позначити рід прикметників. (Завдання дібрані диференційовані і позначені різними кольорами: червоним – складне, зеленим – середньої складності, синім – легке).
(Перевірка виконання).
Слайд 16
9. Гра «Ми – майбутні письменники».
Колективне складання розповіді «Моє село».
- Розгляньте малюнки. Розкажіть про наше село.
- Вживайте слова, що найбільш яскраво змальовують красу нашого рідного краю.
Слайд 17
10. Гра «Ми – артисти».
- Прикметник пропонує погратися в театр, стати на хвилинку артистами.
(Розігрування сценки «Прикметник»).
Прикметник
До палацу Іменника
Злодій завітав,
Поскидав з полиць предмети,
Дещо ще й украв.
Пан Іменник аж скривився
Від горя й нудьги:
«Як знайти потрібні речі?
Чим зарадити біді?»
Та на щастя нагодився
Прикметник – мудрий детектив.
Усе питав, шукав, дивився:
Які?, Яке?, Яка?, Який?»
Потім усміхнувсь ласкаво,
Мовив впевнено і жваво:
- Втрачені іменники докупи звезу,
Ознаки предметів швиденько вкажу.
Відтепер уже назавжди
Я зв’язаний з іменником.
Шукаю прикмети предметів,
То й названий Прикметником.
У реченні здебільш я – другорядний,
Змінююсь за числами й родами…
Слайд 18
VI. Підсумок уроку. Оцінювання.
- Ось і завершуються наші гостини. Закінчити урок хочу словами народного прислів’я «У гостях добре, а вдома краще». Повертаймося додому.
- Чи сподобався вам урок? Що найбільше запам’яталося?
- Всі сьогодні молодці. Гарно засвоїли тему «Прикметник».
(Оцінюю роботу учнів на уроці, роздаю наклейки-заохочення).
Слайд 19
VII. Домашнє завдання (диференційоване).
1 рівень – з поданих груп слів скласти речення. Підкреслити прикметники.
Роса, травнева, вівса, від, краща. Рік, день, квітневий, годує.
2 рівень – вправа 134, с.57.
3 рівень – вправа 138, с.58.
Підготуватись до перевірки знань з мови по темі «Прикметник»; відповідати на запитання для повторення (с.59).