Ірина Жиленко. "Жар-Птиця". "Підкова". "Гном у буфеті". Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього

Про матеріал
Конспект уроку. 6 клас. Українська література. Ірина Жиленко. "Жар-Птиця", "Підкова", "Гном у буфеті". Поетичні роздуми про добро, любов, дружбу.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури

6 клас

Вчитель: Гончар Н.І.

Урок №41

Ірина Жиленко. «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього

Мета: розвивати вміння коментувати зміст поезії, знаходити і пояснювати яскраві художні образи, культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, робити власні висновки; знаходити і пояснювати художні засоби; формувати світогляд учнів; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, цінувати доброту, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко, інтерес до наслідків власної праці. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікуванні результати:

  • учні уміють прокоментувати зміст поезії;
  • учні знаходять і пояснюють художні засоби;
  • учні висловлюють власні роздуми про щастя і шляхи до нього.

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

Прийом «Методика одного речення».

Учні зачитують і коментують зміст цитати.

Поміркуй: «Світ навколо нас повний краси, вона виявляється в найменших перелітних образах, яких часто не помічають люди. У краплині води, взятої з калюжі, вирує цілий світ… Відкрий тільки очі і дивись». (Г. К. Андерсен).

— А чи помічаєш ти красу навколо себе?

II. Актуалізація і корекція опорних знань.

 1. Робота з тлумачним словником

Жар-Птиìця – у східнослов HYPERLINK http://uk.wikipedia.org/wiki/Східні_слов'яни"'HYPERLINK "http://uk.wikipedia.org/wiki/Східні_слов'яни"янській народній творчостіказковий птах сонячного царства із сліпучо-золотавим, мов жар, пір'ям (тому птаха називають ще золотою птицею); одного його пера досить, щоб освітити ввесь казковий сад; чародій краде Жар-Птицю, але не вбиває її, бо не можна вбити сили природи, що постійно відроджується; Жар-Птиця встигає знести яйце, і саме сонце постає яйцем, що його поклала Жар-Птиця; символ щастя, чогось величного, ідеального; чарівне перо Жар-Птиці завжди приносить удачу, щасливу долю, кохання.

2.Виразне читання учнями поезії «Жар-птиця».
2.1. Тема: зображення жар-птиці, яка, перебуваючи у клітці, а потім покинувши її, освітила все довкола у столиці і принесла людям радість і щастя.
2.2. Ідея: возвеличення краси екзотичного птаха, який робить всіх радісними, веселими; засудження заздрості, зла (ґава).
2.3. Основа думка: у світі завжди протиставляється добро (жар-птиця) і зло (ґавa), відбувається боротьба між цими силами, але всупереч усьому перемагає світле, радісне і щасливе.
2.4.  Обговорення змісту поезії за питаннями:
- Про кого йдеться у вірші?

— Яку історію змальовує поетеса?

— Як ви уявляєте Жар-Птицю? Змалюйте її портрет.

— Що символізує Жар-Птиця?

— Які почуття в тебе викликає Жар-Птиця? Чому «хороше жити під сонцем Жар-Птиці».

— Як ти розумієш словосполучення «птаха екзотична».

— Якими настроями та почуттями пронизана поезія?

— Пригадайте, що називається уособленням. Кого уособлює у вірші «трьохсотлітня ґава», яка себе називала Павою? А «вороняча орава».

— Що символізує Жар-Птиця?

— Коли відбуваються події, зображені у творі? Реальні вони чи фантастичні?

• Де і в яких умовах жила жар-птиця?

• Чому птаха покинула чарівницю?

- Як сталося, що вона вилетіла з клітки?

• Як сприйняли люди появу жар-птиці?

• Чим пояснити поведінку ґави?

  • Як вона себе називає?
  • Знайдіть та прочитайте опис ґави?
  • Чому птаха не сподобалася ґаві?

• Чому «скрекотняву» ґаву поетеса називає лютою?

• Знайдіть і прочитайте, якою ж була реакція людей, коли вони дізналися про зникнення жар-птиці.

• Що трапилось із жар-птицею? Як про це зазначено у творі?

(Ну, от і простудилась трішки,

лежить вона терпляче в ліжечку,

п’є молоко, клює родзинки,

чита «Барвінок» і «Мурзилку)

 

• А що необхідно робити для запобігання хвороби у зимову пору року?

• Чому, на ваш погляд, люди не байдужі до того, що трапилося з жар-птицею?

• А як ви ставитеся до птахів у зимовий період? Для чого ми повинні їм допомагати?

• Як пояснити народну мудрість: «Не лови гав»

- Прочитайте останні рядки поезії. Чому, на вашу думку, поетеса  каже, що Жар-птиця злетить на  «новорічну радість нам»?

2.5. Характеристика героїв твору. Прийом «Тренування». Користуючись текстом вірша, запишіть характеристику Жар-Птиці і Ґави
1) Жар-птиця: «золота», «очі-намистинки», «чудесна», «непристойно яскрава», «нескромна птиця», «птаха екзотична, південна, до снігів незвична», читає «Барвінок» і «Мурзилку», «клює родзинки», «п’є молоко»;
2) Ґава: «трьохсотлітня», «старезна, без ока, …кульгава», у неї «люта стрекотня», заздрісна, підступна, називає себе Павою.
2.6. Художні особливості твору:
епітети: «золота, чудесна жар-птиця», «жар-птиця непристойно яскрава», «люта скрекотнява», «нескромна птиця», «лиха гава»;
метафори: «яснішали лиця», «освітилась казково столиця», «лиця посмутніли», «жар-птиця простудилася», «птаха чита», «справа пішла».
риторичні оклики: «Як хороше жити під сонцем жар-птиці!», «Вона яскра-яскра-яскрава-а-ва!», «Ганьба!», «Таку нескромну птицю тримать годиться тільки в клітці!», «О, не сумуйте!», «…на новорічну радість нам!».

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

3.1. І. Жиленко любила зиму: «Знову я пишу про зиму, золотий сніг. Кажуть, Андерсен всі свої казки писав напередодні Нового року, — тільки в різдвяні сутінки прочиняються двері в те, чого нема». Письменниця не зрадила своїй традиції і в поезії «Підкова». Читач має можливість зануритись у неповторну, чарівну атмосферу Нового року — улюбленого дитячого свята.

— Що символізує підкова? (Здавна побутує повір’я, що знайдена на дорозі кінська підкова приносить щастя. Ліричній героїні вірша «Підкова» теж поталанило знайти чудесний талісман).

— Запишіть слова-асоціації до слова «щастя». (Здоров’я, батьки, мир, злагода, сім’я, друзі, милосердя, достаток, успіх… )

3.2.Виразне читання твору «Підкова»..
3.2.1. Тема: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту підкову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.
3.2.2. Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю.
3.2.3. Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.
3.2.4. Опрацювання змісту твору за питаннями:
- Опишіть красу зимової природи, яка відображена у творі.

- Згадайте, яким ви бачили сніг взимку за сонячної погоди? Якими фарбами він переливався?

- Як про це сказано у поезії? (Сніг зелений, рожевий, фіалковий, голубий, ніжно-фіалковий)

- Які казкові образи є в поезії?

- Знайти підкову — що означає ця прикмета? Чи знаходили ви у своєму житті підкову? Чи допомогла вона вам?
- Якою у творі ми побачили підкову? (Золота, схожа на місяць, «серпиком лежала»)
- Яке враження справила підкова на оточуючих?

- Кого символізує в творі образ «семисот роззяв». (Під ним легко вгадують тих, хто заздрить чужому щастю.)
- З яким проханням звернулася лірична героїня твору до підкови? («Щоб все мені збулося!»)
- Чому діти вірили у чарівність підкови?
- Як у творі уявне пов’язано з реальним?

- Чому героїня поезії вирішила повернути підкову Дідові Морозу?
- Що свідчить про бажання дівчини повернути підкову Діду Морозу?

-  Чим можна пояснити зміну снігу з кольорового на білий?

Колір теж може бути образом, може щось означати. Наприклад, зелений — колір молодості, природи, життя; рожевий, голубий означають чистоту, ніжність, красу; жовтий уособлює тепло, радість. Отже, кольором автор видає себе, розкриває свої емоції, почуття. Найбільш уживаний колір у поезії І. Жиленко — золотий. В аналізованому вірші — це золота підкова (Це ознака дорогоцінного, сонячного, життєдайного. Кольори символізують стан душі поетеси, допомагають відтворити власний емоційний «характер». зобразити казковий світ, у якому живуть герої поезій).

- Чи здійснюються бажання, які вами загадуються у Новий рік? За що ми любимо це свято?
- А що необхідно зробити для обов’язкового здійснення наших мрій?
- Чим ця поезія пов’язана з попередньою?
3.2.5. Художні особливості твору.
метафори: «ішов сніг», «Дід Мороз протрюхикав», «розгубились в небі літаки», «літали, кричали, крильцями дрижали».
епітети: «сніг зелений, фіалковий, рожевий», «золота підкова».

3.3. «Гронування».

— Охарактеризуйте ліричну героїню вірша. (Ліричною героїнею є дівчина, можливо, сама поетеса. Вона вірить в силу чарівних речей, фантазерка, мрійниця, відповідальна, чесна, правдива, порядна).

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Що означає для вас бути щасливим?

— Чи допоможе досягти щастя знайдена підкова?

4.1. Напевно, поетеса Ірина Жиленко не мислила свого життя без польоту мрій. Атмосфера свята продовжує панувати і у вірші «Гном у буфеті».

— Хто такі гноми? Що вам відомо про них?

4.2.Словникова робота.

Гном — у давньому фольклорі романських і германських народів — дух у вигляді потворного бородатого карлика, що нібито жив у надрах землі й охороняв підземні скарби.

Маркіза — дружина або дочка маркіза (маркіз — дворянський титул, середній між графом і герцогом).

Франт — той, хто модно й вишукано одягається; чепурун.

4.3. «Гном у буфеті».
4.3.1. Виразне читання твору.
4.3.2. Тема: шанобливе ставлення до буфетного гнома, який у всі століття живе в реальній дитячій уяві.
4.3.3. Ідея: возвеличення почуття пошани, любові до гнома як сімейної реліквії.
4.3.4. Основна думка: дитинство — це чарівний, дивовижний час кожної людини, коли вона сприймає все казкове, цікаве, навіть гнома, що «нашіптує … казки».
4.3.5. Обговорення змісту поезії за питаннями:
- Як поетеса ставиться до гнома?
- Чому гнома можна вважати за сімейну реліквію?

- Чи є у твоїй родині речі, що належали дідусю, мамі, а тепер тобі? Як ти ставишся до них? Що, по-твоєму, є справжньою родинною цінністю?

- Опишіть, яким ви уявляєте старенького гнома. Він добрий чи злий, з ним цікаво чи нудно?

-  Чи схожий наш герой на того, чий опис подано в словнику?
- Як гном виховує малят? Що про це зазначено у творі?
- Що полюбляє смакувати гном? Як це його характеризує?
- Хто і для чого навчив гнома чемним манерам?
- Які звуки в буфеті свідчать про наявність у ньому гнома? («Бурмоче, зітха, шарудить. І тупа, і плямка в куточку, і дзвонить в буфетні шибки»)
- За що діти полюбляють гнома?
- Чого вчить нас ця поезія? Яке значення приділяється гному як істоті, що виховує не одне покоління дітей?
4.3.6. Художні особливості твору:
епітет: «буфетний гном»;
метафора: «золотить сервізи», «багріє його ковпачок»;

4.4. Гра «Заповни анкету».

— Заповніть жартівливу характеристику-анкету гнома.

Ім'я:

Буфетний гном.

Вік:

три століття.

Риси зовнішності:

старенький, у багряному ковпачку, має вигляд франта.

Заняття:

золотить на свята сервізи, нашіптує дітям казки.

Уподобання:

любить довго і солодко спати, пити какао, смоктати м’ятні гостинці.

Друзі:

дідусь, мама, діти, маркіза з фарфору, цвіркуни-музиканти.

Риси характеру:

добрий, працьовитий, відповідальний, чемний, ввічливий, клопітливий,

непосидючий, вміє підтримувати дружні стосунки.

 

Пофантазуй  Які казки міг би нашіптувати старенький гном? Здається, він зараз промовить:
Зараз я покинув гори,
Кинув темний гірський ліс.
Сядь і слухай — скільки дивних
Я казок тобі приніс.
Слухай, слухай першу казку,
Всі слова її хватай...
На землі, під самим небом,
Розіславсь таємний край.
                 Олександр Олесь

5.Буфетний гном ніби оберігає наше дитинство від втручання в нього проблем, життєвих негараздів, буденщини й сірості, що часто переповнює доросле життя. Він завжди чекає на нас у буфеті, готовий у будь-який момент нагадати, що дива нікуди не поділися, що казка завжди поряд — слід тільки про неї пам’ятати й іноді зазирати в закутки своєї душі, аби віднайти й пробудити її. А підкова обов’язково коли-небудь зробить свою справу й подарує щастя, адже ті, хто вірять у нього, докладають для цього багато зусиль і завжди отримують бажане.

Отже, кожен з розглянутих віршів Ірини Жиленко дарує читачам свято зустрічі зі справжньою поезією — яскравою та образною.

ІV. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

«Поєднай поняття».

Гном

світло

Підкова

добро

Жар-птиця

чудеса

Ґава

щастя

Дід Мороз

сірість

 

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

— Прочитавши вірші Ірини Жиленко, я…

  • зрозумів(-ла)…
  • відчув(-ла)…
  • подумав(-ла)…
  • змінив своє ставлення до…

Завершальне слово вчителя.

Ірина Жиленко створила довкола себе чарівний світ, наповнений казковими героями. Її вірші — це спроба донести частинку казки до кожного з нас. Пропоную нам також повірити в дива — від цього ми станемо добрішими.

Тож нехай звучать поезії Ірини Жиленко, можливо, тоді у світі з’явиться більше оптимістів, більше щасливих і добрих людей. Вірте в дива, не забувайте про добрих покровителів домашнього затишку, бо від цього залежить злагода, спокій у вашій родині).

V. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

— Обов’язкове: навчитися виразно читати поезії, коментувати їх зміст.

— За бажанням: намалювати ілюстрації до віршів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юлія Гутник
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
2703
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку