Тема . Історична правда і художній вимисел у романі Вальтера Скотта «Айвенго»
Мета : продовжити роботу над романом «Айвенго», поглибити поняття про історичний роман, показати, що роман В. Скотта – це художній синтез мистецтва та історичної науки ; розвивати навички компаративного аналізу ; сприяти вихованню в учнів орієнтації на загальнолюдські духовні цінності.
Обладнання : мультимедійна презентація.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда
- Який твір називають романом ?
- Дайте визначення поняттю «історичний роман».
- Назвіть особливості романів В, Скотта.
2. Перевірка домашнього завдання (усно)
Учень розповідає про історичне тло роману.
ІІ.Вивчення нового матеріалу.
Мультимедійна презентація (слайд 1)
Роман В. Скотта охоплює широку панораму подій в Англії XII ст. На історичному тлі роману діють як реальні особи, так і вигадані. Романіст, спираючись на відомі факти , уявив , як могли б вони діяти за певних обставин, що могли б говорити. Реальні історичні події у творі переплітаються із вигаданими.
Гурт : Святий Вітольде, прокляни цих чортових свиней! Ніяк не можу зібрати їх до купи. Вамбо, встань, допоможи мені, будь другом.
Вамба : Слухай, я вже порадився з цього приводу зі своїми ногами, і вони такої думки, щоб ти залишив стадо на волю Божу. Хіба не все рівно, з ким зустрінуться твої свині: чи з солдатами, чи з розбійниками. Адже їм не оминути перетворення у норманів.
Гурт : Як це так – свині перетворюються на норманів? Поясни, Вамбо?
Вамба : Ну, як називаються оті чотириногі рохкала?
Гурт : Та «свайн», дурню! Кожен дурень це знає.
Вамба : Так, «сван» - це саксонське слово. Але як ти називаєш свиню, коли її зарізано, оббіловано, розрубано на четвертини і підвішено за ноги, наче зрадника.
Гурт: «Порк», тобто свинина.
Вамба : Дуже радий, що й це кожен дурень знає. А «порк» _ це по-моєму, франко – нормандське слово. Тож поки ця худобина живе і її доглядає саксонський раб, вона має саксонське ім’я, але стає нормандкою і починає зватися «порк», тільки-но її понесуть до замку, де бенкетують вельможі. Що ти про це гадаєш, друже Гурте, га?
Гурт : Що це щирісінька правда, друже Вамбо. У нас залишилося тільки повітря, яким ми дихаємо; та і його у нас не відібрали лише тому, щоб ми працювали.
Коментар вчителя
В. Скотту в даному уривку вдалося передати настрій поневоленого народу Англії XII cт. І хоч герої вигадані , але проблеми , які їх хвилюють – це проблеми, які були актуальними для тогочасної Англії.
Висновок
Автор правдиво зобразив принца Джона, який разом зі своїми прибічниками чинить безлад, принижує саксів, що викликає обурення у саксонських феодалів і селян. А образ Річарда Левове Серце дещо ідеалізує, тому що В.Скотт мав на меті показати історичну необхідність централізації королівської влади, яка мала покласти край внутрішній ворожнечі в країні.
Висновок
Робін Гуд – здібна , талановита людина з народу, яка разом з іншими месниками творить історію і визначає долю нації.
Коментар вчителя
Крім історичних осіб у романі « Айвенго» В. Скотт сторив велику кількість вигаданих героїв , які могли б жити у той час.
Завдання
Розв’язати кросворд ( слайд 6)
У виділеній колонці – ім|я відважного лицаря.
Відповіді.
1. Абат. 2. Йорк. 3. Вамба. 4. Еймер. 5. Неповороткий. 6.Герцог.
7. Освальд.
Отримане слово – Айвенго.
Висновок
Айвенго є прототипомсаксонського дворянина, який добре розуміє політичне становище країни, засуджує міжусобиці і бажає національного єднання.
Доведіть, що Айвенго – рицар, який втілює найкращі риси середньовічного рицарства ( Слайд 7)
ІІІ. Узагальнення вивченого на уроці.
Завдання.
Учні об’єднуються в групи. І група витписує в зошити приклади зображення історичної правди е романі. ІІ група виписує приклади художнього вимислу.
Переможе той , хто за 2 хвилини наведе більше прикладів.
Слово вчителя
У рицарському романі « Айвенго» В. Скотт поєднав історичну правду та вигадку, але вигадку близьку до дійсності, що дає можливість читачеві сприймати твір, як реальну картину героїчного минулого середньовічної Англії : примушує нас співпереживати героям і отримувати естетичну насолоду від твору.
IV. Домашнє завдання.