Історична правда і художній вимисел у романі Вальтера Скотта «Айвенго»

Про матеріал
Тема . Історична правда і художній вимисел у романі Вальтера Скотта «Айвенго» Мета : продовжити роботу над романом «Айвенго», поглибити поняття про історичний роман, показати, що роман В. Скотта – це художній синтез мистецтва та історичної науки ; розвивати навички компаративного аналізу ; сприяти вихованню в учнів орієнтації на загальнолюдські духовні цінності. Обладнання : мультимедійна презентація. Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Тема . Історична правда і художній вимисел у романі Вальтера Скотта  «Айвенго»

Мета : продовжити роботу над романом «Айвенго», поглибити поняття про історичний роман, показати, що роман В. Скотта – це художній синтез мистецтва та історичної науки ; розвивати навички компаративного аналізу ; сприяти вихованню в учнів орієнтації на загальнолюдські духовні цінності.

Обладнання : мультимедійна презентація.

Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.

                                   Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

    1. Бесіда

    - Який твір називають романом ?

     - Дайте визначення поняттю «історичний роман».

    - Назвіть особливості романів В, Скотта.

     2. Перевірка домашнього завдання (усно)

Учень розповідає про історичне тло роману.

ІІ.Вивчення нового матеріалу.

Мультимедійна презентація (слайд 1)

  1. Слово учителя.

Роман В. Скотта охоплює широку панораму подій в Англії  XII ст. На історичному тлі роману діють як реальні особи, так і вигадані. Романіст, спираючись на відомі факти , уявив , як могли б вони діяти за певних обставин, що могли б говорити. Реальні історичні події у творі переплітаються із вигаданими.

  1. Творче завдання : інсценізувати сцену з роману ( виконують учні, які отримали індивідуальне домашнє завдання).

Гурт : Святий Вітольде, прокляни цих чортових свиней! Ніяк не можу зібрати їх до купи. Вамбо, встань, допоможи мені, будь другом.

Вамба : Слухай, я вже порадився з цього приводу зі своїми ногами, і вони такої думки, щоб ти залишив стадо на волю Божу. Хіба не все рівно, з ким зустрінуться твої свині: чи з солдатами, чи з розбійниками. Адже їм не оминути перетворення у норманів.

Гурт : Як це так – свині перетворюються на норманів? Поясни, Вамбо?

Вамба : Ну, як називаються оті чотириногі рохкала?

Гурт : Та «свайн»,  дурню! Кожен дурень це знає.

Вамба : Так, «сван» - це саксонське слово. Але як ти називаєш свиню, коли її зарізано, оббіловано, розрубано на четвертини і підвішено за ноги, наче зрадника.

Гурт: «Порк», тобто свинина.

Вамба : Дуже радий, що й це кожен дурень знає. А «порк» _ це по-моєму, франко – нормандське слово. Тож  поки ця худобина живе і її доглядає саксонський раб, вона має саксонське ім’я, але стає нормандкою і починає зватися «порк», тільки-но її понесуть до замку, де бенкетують вельможі. Що ти про це гадаєш, друже Гурте, га?

Гурт : Що це щирісінька правда, друже Вамбо. У нас залишилося тільки повітря, яким ми дихаємо; та і його у нас не відібрали лише тому, щоб ми працювали.

  1. Обговорення.
  • Хто такі Вамба і Гурт ?
  • Це реальні чи вигадані герої ?
  • Про що йдеться в їхній розмові ?
  • Чи могла відбутися подібна розмова в той час ? Чому ?

Коментар вчителя

В. Скотту  в даному уривку вдалося передати настрій поневоленого народу Англії XII cт. І хоч герої вигадані , але проблеми , які  їх хвилюють – це проблеми, які були актуальними для тогочасної Англії.

  1. Систематизація вивченого за допомогою схеми ( слайд 2)
  2. Бесіда
  • Що ви знаєте з історії про принца Джона і Річарда ?( слйди 3, 4).
  • Як трактує ці образи В. Скотт у романі ?
  • Наведіть цитати з тексту.
  • Що є у зображенні  принца Джона і короля Річарда історично правдивим?

Висновок

Автор правдиво зобразив принца Джона, який разом зі своїми прибічниками чинить безлад, принижує  саксів, що викликає обурення у саксонських феодалів  і селян. А образ Річарда  Левове Серце дещо ідеалізує, тому що В.Скотт мав на меті показати історичну необхідність централізації королівської влади, яка мала покласти край внутрішній ворожнечі в країні.

  1. Письменник в молодому віці збирав пісні , легенди свого народу, в яких розповідалося про народного захисника Робіна Гуда( слайд 5)
  • Як змальований у романі Робін Гуд ?
  • Де автор у романі відступає від історичної правди ?
  • Які враження викликає у вас цей персонаж ?

Висновок

Робін Гуд – здібна , талановита людина з народу, яка разом з іншими месниками творить історію і визначає долю нації.

Коментар вчителя

Крім історичних осіб у романі « Айвенго» В. Скотт сторив велику кількість вигаданих героїв , які могли б жити у той час.

Завдання

Розв’язати кросворд ( слайд 6)

У виділеній колонці – ім|я відважного лицаря.

  1. Настоятель католицького чоловічого монастиря, підлегдий папи Римського.
  2. Назва містечка, в якому одружилися леді Ровена і Айвенго.
  3. Слуга Седріка Сакса.
  4. Він зявився в замок Ротервуд разом з Бріаном де Буагільбером.
  5. Прізвисько Альтестана.
  6. Титул Вільгельма Завойовника.
  7. Імя кравця Седріка Сакса.

Відповіді.

1. Абат. 2. Йорк. 3. Вамба. 4. Еймер. 5. Неповороткий. 6.Герцог.

7. Освальд. 

Отримане слово – Айвенго.

  1. Бесіда
  • Айвенго – це реальна чи вигадана особа ?
  • Що ви знаєте про нього ?
  • Чому саксонець Айвенго підтримує нормандця Річарда ?
  • Чи міг існувати в середньовічній Англії такий тип , як Айвенго ?

Висновок

Айвенго є прототипомсаксонського дворянина, який добре розуміє політичне становище країни, засуджує міжусобиці і бажає національного єднання.

Доведіть, що Айвенго – рицар, який втілює найкращі риси середньовічного рицарства ( Слайд 7)

 

ІІІ. Узагальнення вивченого на уроці.

Завдання.

Учні об’єднуються в групи. І група витписує в зошити приклади зображення історичної правди е романі. ІІ група  виписує приклади художнього вимислу.

Переможе той , хто за 2 хвилини наведе більше прикладів.

Слово вчителя

У рицарському романі « Айвенго»  В. Скотт поєднав історичну правду та вигадку, але вигадку близьку до дійсності, що дає можливість читачеві сприймати твір, як реальну картину героїчного минулого середньовічної Англії : примушує нас співпереживати героям і отримувати естетичну насолоду від твору.

IV. Домашнє завдання.

  1. Записати скдадові  кодексу честі середньовічного рицаря.
  2.  Підготувати цитатний матеріал до образу Айвенго.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 лютого 2021
Переглядів
3029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку