Урок української літератури в 5 класі Гаєвської Світлани Анатоліївни
учителя української мови та літератури
Печенюгівського навчально-виховного комплексу
Новгород-Сіверської міської ради
Історичне минуле нашого народу. Літописні оповіді про заснування Києва, про князя Олега. «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів.
Мета: Ознайомити з поняттям «літописи», історичною та літературною пам’яткою «Повість минулих літ»; допомогти учням зрозуміти значення давнього літописання для нащадків; розвивати навички виразного читання, висловлення власних суджень про прочитане; виховувати почуття патріотизму, пошани до героїчного минулого наших пращурів.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Обладнання: «Повість минулих літ» у переказі В. Близнеця, портрет Нестора-літописця, репродукція картини В. Васнєцова «Нестор-літописець», зразок уставного письма, картки: «Кирилиця», «Встав слово».
Епіграф: «Літописці ‒ зв’язківці минулого з майбутнім»
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
З виникненням писемності в Київській Русі почали записувати найвизначніші історичні події і факти. Перші рукописні книги ‒ літописи. А). Орфоепічна вправа. Звернути увагу учнів на наголос у словах «літопис», «літописний», «літописець».
Книги писали рукописним «уставом», виписуючи кожну літеру окремо. Заглавну літеру розмальовували червоним кольором.
Б). Фразеологізм «з червоного рядка».
2. Робота в парах з картками «Встав слово».
Протягом багатьох століть книги були р__________і. В ХІ - ХІV століттях матеріалом для письма служив п____________т (теляча шкіра особливої обробки). П___________р був привезений до нас з Китаю лише наприкінці ХІV ст. Писали ч_____________м та кіновар'ю (мінерал червоного кольору). До середини ХІХ ст. для письма використовували гусяче п__________я.
4. «Мозковий штурм»
- Що ви знаєте з історії розвитку книги?
- Поясніть походження фразеологічного звороту «прочитати від дошки до дошки»?
5. Порівняльний аналіз. Робота з картками «Кирилиця» .
Розгляньте слов'янську азбуку ‒ кирилицю. Підкресліть ті букви, яких немає в сучасній абетці. Порівняй написання букв із сучасними. Які нові букви увійшли до сучасної абетки?
- Що означає вислів «прочитати від аза до іжиці»?
- Чому деякі букви не залишились у сучасній українській абетці?
- Замалюйте в зошит чотири літери, котрі не збереглися в сучасній азбуці.
6. Слово вчителя. Найдавніший вид літератури ‒ літопис: від слова «літо» (рік) і «писати». Записи велися у хронологічній послідовності, вони є історичним документом і художнім твором. (Визначення записати в зошит).
Літопис вважають історичною пам’яткою, тому що автори записували відомості про події минулого або сучасниками яких були самі.
Літописи ‒ художні твори: включають чимало легенд, переказів, події описані емоційно, образно, застосовані художні засоби. Найдавніший і найвідоміший літопис часів Київської Русі є «Повість минулих років» («Повесть временных лет»). Перший варіант закінчив у 1113 році Нестор. Але даний варіант не знайдено, його лише згадує у 1116 році ігумен (управитель чоловічого монастиря) Сильвестр. Хто ж був Нестор ‒ автор «Повісті…»?
7. Виступ учня «Нестор-літописець».
Словникова робота: Клобук ‒ високий чоловічий головний убір циліндричної форми з покривалом. Чотки ‒ мотузка з нанизаним намистом для відліку прочитаних молитов.
8. Слово вчителя.
«Повість минулих літ» написана давньоруською мовою. Одну з кращих літературних обробок (переказ) зробив письменник Віктор Близнець.
А). Коментоване читання вчителем літописної оповіді «Про заснування Києва».
Б). Словникова робота: поляни, узвіз, сидів, пуща, нарекли, перевізник, тямущі, уподобав.
9. Бесіда за питаннями до твору.
- Скільки легенд викладено автором?
- Яку версію підтримує автор? Чому?
- Як літописець характеризує полян?
- Хто заснував Київ?
10. Виразне читання літописної оповіді «Про князя Олега» (читає заздалегідь підготовлений учень).
А). Словникова робота: волхви, стайня, віщуни, взяти до тями, пішов на грека.
Б). Бесіда.
- Яка легенда викладається в оповіді?
- З чого видно, що Олег був хорошим князем?
- Як характеризує князя випадок з конем? (Кінь ‒ вірний товариш воїна).
- Хто з відомих поетів світової літератури використав цю легенду у своєму творі? (О.С. Пушкін «Песнь о вещем Олеге», зачитати уривок твору).
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
V. Підсумки роботи, оцінювання успіхів учнів.
Древні наші предки дали нам неоціненну спадщину Зачитати слова
Т. Г. Шевченка «Епіграф до теми». (с. 112).
VІ. Домашня робота.
VІІ. Експрес-анкетування.
«Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу
Проведений учителем
української мови та літератури
Гаєвською С. А.