Історичне минуле нашого народу.

Про матеріал
Історичне минуле нашого народу. Літописні оповіді про заснування Києва, про князя Олега. «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів.
Перегляд файлу

Урок української  літератури в 5 класі Гаєвської Світлани Анатоліївни

учителя української мови та літератури

Печенюгівського навчально-виховного комплексу

Новгород-Сіверської міської ради

      Історичне минуле нашого народу. Літописні оповіді про заснування Києва, про князя Олега. «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів.

         Мета: Ознайомити з поняттям «літописи», історичною та літературною пам’яткою  «Повість минулих літ»; допомогти учням зрозуміти значення давнього літописання для нащадків; розвивати навички виразного читання, висловлення власних суджень про прочитане; виховувати  почуття патріотизму, пошани до героїчного минулого наших пращурів.

       Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

        Обладнання: «Повість минулих літ» у переказі В. Близнеця, портрет Нестора-літописця, репродукція картини В. Васнєцова «Нестор-літописець», зразок уставного письма, картки: «Кирилиця», «Встав слово».

 Епіграф: «Літописці  ‒ зв’язківці минулого з майбутнім»

                       Перебіг уроку

         І. Мотивація навчальної діяльності.

      Повідомлення теми і мети уроку.

        ІІ.  Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

   1. Слово вчителя.

  З виникненням писемності в Київській Русі почали записувати найвизначніші історичні події і факти. Перші рукописні книги ‒ літописи.                               А). Орфоепічна вправа. Звернути увагу учнів на наголос у словах «літопис», «літописний», «літописець».

   Книги писали рукописним «уставом», виписуючи кожну літеру окремо. Заглавну літеру розмальовували  червоним кольором.

Б).  Фразеологізм  «з червоного рядка».

2. Робота в парах з  картками «Встав слово».

         Протягом багатьох століть книги були р__________і.  В ХІ - ХІV століттях матеріалом для письма служив п____________т (теляча шкіра особливої обробки). П___________р  був привезений до нас з Китаю  лише наприкінці ХІV ст.  Писали ч_____________м та кіновар'ю (мінерал червоного кольору). До середини ХІХ ст. для письма використовували гусяче п__________я.

     4. «Мозковий штурм»

      -  Що ви знаєте з історії розвитку книги?

      - Поясніть походження фразеологічного звороту «прочитати  від дошки до дошки»?

     5.  Порівняльний аналіз.  Робота з картками «Кирилиця» .

      Розгляньте слов'янську азбуку ‒ кирилицю. Підкресліть ті букви, яких немає в сучасній абетці. Порівняй написання букв із сучасними. Які нові букви увійшли до сучасної абетки?

-  Що означає вислів «прочитати від аза до іжиці»?

-  Чому деякі букви не залишились у сучасній українській абетці?

-   Замалюйте в зошит чотири літери, котрі не збереглися в сучасній азбуці.

       6. Слово вчителя. Найдавніший вид літератури ‒ літопис: від слова «літо» (рік) і «писати». Записи велися у хронологічній послідовності, вони є історичним документом і художнім твором. (Визначення записати в зошит).

Літопис вважають історичною пам’яткою, тому що автори записували відомості про події минулого або сучасниками яких були самі.

       Літописи ‒ художні твори: включають чимало легенд, переказів, події описані емоційно, образно, застосовані художні засоби. Найдавніший і найвідоміший літопис часів Київської Русі є «Повість минулих років» («Повесть временных лет»). Перший варіант закінчив у 1113 році  Нестор. Але даний варіант не знайдено, його лише згадує  у 1116 році ігумен (управитель чоловічого монастиря) Сильвестр. Хто ж був Нестор ‒ автор «Повісті…»?

   7. Виступ учня «Нестор-літописець».

        Словникова робота: Клобук ‒ високий чоловічий головний убір циліндричної форми з покривалом. Чотки ‒ мотузка з нанизаним намистом для відліку прочитаних молитов.

    8. Слово вчителя.

   «Повість минулих літ» написана давньоруською мовою. Одну з кращих літературних обробок (переказ) зробив письменник Віктор Близнець.

   А). Коментоване читання вчителем літописної оповіді «Про заснування Києва».

   Б). Словникова робота: поляни, узвіз, сидів, пуща, нарекли, перевізник, тямущі, уподобав.

   9. Бесіда за питаннями до твору.

      - Скільки легенд викладено автором?

      - Яку версію підтримує автор? Чому?

      -   Як літописець характеризує полян?

      -  Хто заснував Київ?

10.  Виразне читання літописної оповіді «Про князя Олега» (читає заздалегідь підготовлений учень).

    А). Словникова робота: волхви, стайня, віщуни, взяти до тями, пішов на грека.

    Б). Бесіда.

  -  Яка легенда викладається в оповіді?

  -  З чого видно, що Олег був хорошим князем?

  -  Як характеризує князя випадок з конем? (Кінь ‒ вірний товариш воїна).

  - Хто з відомих поетів світової літератури використав цю легенду у своєму творі?  (О.С. Пушкін «Песнь о вещем Олеге», зачитати уривок твору).

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

  1. Клоуз-тест.
  • Перший літопис називався ……………(«Повість…»)
  • Найвідомішим літописцем був………..(Нестор).
  • За легендою Київ заснувало плем’я……….(полян).
  • Засновниками Києва літопис називає ……….(Кия…).
  • Кий не міг бути простим перевізником, тому що………….
  • Олег княжив у…………………(Києві)
  • Волхви прорекли Олегу, що він помре ………………..(від коня).
  • Від чого помер Олег………………………………..(змія)

V. Підсумки роботи, оцінювання успіхів учнів.

  Древні наші предки дали нам неоціненну спадщину Зачитати слова

Т. Г. Шевченка «Епіграф до теми». (с. 112).

VІ. Домашня робота.

  •       Читати, переказувати літописні оповідання.
  •       Індивідуальне завдання: а)  дібрати легенди про походження назви      нашого села; б) бінарний аналіз «Повісті минулих літ» та   твору  Пушкіна  «Песнь о вещем Олеге»; в)  намалювати варіант заглавної літери (за бажанням).

  VІІ. Експрес-анкетування.

  •       Як я ставлюся до книжок і чому?
  •       Коли б у мене була можливість і вибір, що купити, я б обрав:   гарну  книжку, футболку, бейсболку, цукерку або свій варіант.
  •       Чому я надав би перевагу ‒ подивитися казку по телевізору чи прочитати її у книжці?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       «Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       

 Проведений учителем

 української мови та літератури

 Гаєвською С. А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
31 січня 2022
Переглядів
796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку