Тема: Держава Спарта
Мета: сформувати уявлення про природно-географічні та кліматичні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя; розкрити причини виникнення Спартанської держави та державного устрою; удосконалити навички роботи з підручником, атласом, контурною картою,схемами,історичними джерелами, установлення причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння висловлювати власну думку; виховувати толерантне ставлення до культури, звичаїв різних країн.
Обладнання: атлас, контурна карта, підручник Історія України. Всесвітня історія (інтегрований курс) І. Щупак,І. Піскарьова,О.Бурлака, схема, відео https://www.youtube.com/watch?v=l2RO8EVei4U
Компетентності: просторова, хронологічна, логічна, мовленева, інформаційна, аксіологічна.
Поняття: «спартіати», «ілоти», «періеки», «олігархія», «спартанське виховання», «лаконічна мова».
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вправа «Так-ні»
Взаємооцінювання.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Вправа «Хмаринка слів»
Завдання: Перегляньте вислови з хмаринки та сформулюйте, що ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота з контурною картою та атласом.
Завдання: показати в атласі та позначити на контурній карті територію Спартанської держави та м. Спарта.
Завдання: опрацювати ст. 107 підручника та скласти схему «Суспільний устрій Спартанської держави»
Приклад схеми
Робота з поняттями: спартіати, ілоти, періеки (записати)
Робота з відео( 0- 1 хв.)
Запитання:
- Чи справді у Спарті реальна влада належала меншості? Доведіть або спростуйте цю думку.
3. Органи управління Спартою.
Перегляд відео (1- 2 хв.25 с.)
Запитання:
Робота зі схемою с. 108 підручника
Завдання:
Робота з поняттям: олігархія (записати)
Робота з документом. Плутарх. Життєпис Лікурга (уривок)
Як тільки хлопчикам виповнювалося сім років, Лікург відбирав їх в батьків і розподіляв по загонах, щоб вони разом жили та їли, привчалися гратися і працювати один біля одного. На чолі загону вони ставили того, хто був хитрішим та хоробрішим за інших в бійках. Інші рівнялися на нього, виконували його накази і мовчки терпіли покарання, так що головним наслідком такого способу життя була звичка слухатися. За іграми дітей часто спостерігали дорослі і сварили їх один з одним, провокуючи бійку, а самі спостерігали, якими якостями хлопчики обдаровані від природи. Письмо вони вивчали настільки, наскільки не можна було без нього обійтися; в іншому виховання зводилося до вимоги беззаперечно слухатися, мужньо терпіти незгоди та перемагати ворогів.
Вправа «Займи позицію».
Визначити умовну лінію, де один кінець означав би лише негативне ставлення до спартанської системи виховання, а другий — повністю позитивне.
Робота з відео (2 хв.25 с.- 4 хв.18 с.)
Запитання:
V. Завдання для закріплення матеріалу
Вставте пропущені слова.
У ІХ ст. до н. е. до півострова Пелопонес вторглися племена дорійців, які захопили область ... (Лаконіку) та утворили тут свою державу Спарту. На чолі спартанців було 2 царі. Племена, які чинили опір, перетворили на рабів — ... (ілотів), а тих, що склали зброю, називали ... (періеками). Спартанці жили за законами ... (Лікурга), за якими царі та рада старійшин мала більшу владу, аніж народні збори. Така система влади називається ... (олігархія).
Взаємооцінювання.
VІ. Рефлексія.
VІІ. Оцінювання та самооцінювання.
Так-ні (по 0.5 б.) |
Пропущені слова(по 1 б.) |
Самооцінювання (активність на уроці) від 0 до 4 б. |
|
|
|
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника §27, питання усно с. 109, завдання ІІІ письмово.