Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей

Про матеріал
Презентація для проведення уроку української літератури на тему: "Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей" в онлайн форматі
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей.

Номер слайду 2

«Кайдашева сім'я» з погляду на високо-артистичне змалювання селянського життя і добру композицію належить до найкращих оздоб українського письменства…Іван Франко

Номер слайду 3

Сьогодні на уроці ви:дізнаєтесь про історію написання повісті «Кайдашева сім’я»;довідаєтесь, чому цей твір називають соціально-побутовою повістю-хронікою;з’ясуєте, які проблеми порушені в творі і чи є вони актуальними у наш час;висловите свої думки та враження про текст твору, його оригінальність та актуальність.

Номер слайду 4

Згадаймо: Основні події 70-90рр. Охарактеризуйе їх. Які теми переважають у творчості авторів 70-90рр ХІХ ст.. Що таке літературний процес? Що вплинуло на формування характеру Івана Левицького?Як ставились в гімназії до передових поглядів Івана Нечуя-Левицького ?Охарактеризуйте останні роки письменника. Що цікавого із життя письменника вам запам’яталось?Історію створення «Кайдашевої сім’ї»

Номер слайду 5

Історія створення повісті І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я)Письменник написав повість «Кайдашева сім’я» у 1878 році, але дозвіл на публікацію твору отримав лише через 8 років за умови вилучення «в ней автором всех неудобных мест», що були відзначені цензурою, зокрема в VI розділі, де з елементами сатири розповідається про перебування прочан в київських монастирях. Прототипом Кайдашів стала родина Мазурів, що жила в селі Семигори й була відома своїми майже щоденними сварками, колотнечами та бійками. Життєві перипетії, що відбувались в цій сім’ї, Нечуй-Левицький поклав в основу сюжету твору й широко узагальнив в художніх образах героїв повісті драматичне життя тогочасного українського села взагалі.

Номер слайду 6

Складіть сюжетний ланцюжок повісті

Номер слайду 7

Міні-диспут: Як ви гадаєте: сварки дійсно припинилися, коли груша всохла? Свою думку доведіть.

Номер слайду 8

Своєю художньою довершеністю і правдивістю відображення побуту дореволюційного села «Кайдашева сім’я» провідне місце серед інших творів української, та й не тільки української, літератури на цю тему- Визначіть жанр твору. Доведіть.- Як утворі пов’язано соціальне з побутовим?

Номер слайду 9

Жанрова своєрідність твору. Жанрова своєрідність “Кайдашевої сім’ї” полягає в тому, що повсякденне життя селян, а саме Кайдашів, розгортається на тлі різноманітних побутових сцен. Змальовуючи образи героїв, побутові сцени, автор використовує засоби гумору та сатири. Зображуючи повсякденний плин життя селянської сім'ї, в якому на перший план висуваються побутові сварки, спричинені відсутністю прагнення зрозуміти один одного, автор показує читачу духовну роз'єднаність — лихо, яке отруює кожний день життя усіх членів родини.

Номер слайду 10

Пошуково-дослідницьке завдання: Визначіть проблематику твору.. Чи актуальний цей твір сьогодні? Чи існують ще такі Кайдаші?З якими проблемами ми зустрічаємось і сьогодні?У чому криється проблема стосунків батьків та дітей часів І. Нечуя-Левицького і подібна в наш час? Які шляхи подолання цієї проблеми в наш час ви бачите?

Номер слайду 11

Проблематика повісті:

Номер слайду 12

Сюжет повісті «Кайдашева сім’я»:

Номер слайду 13

Висновки: Нечуй-Левицький зобразив українське село після скасування кріпацтва. Він розповів, як соціальні процеси вплинули на стосунки між людьми. Нові суспільні реалії не лише внесли корективи до традиційного устрою, але й відчутно позначились на всьому комплексі народної звичаєвості, моралі, навіть на психологічному складі селянства. У повісті переважає соціальна проблематика: уже немає кріпацтва, однак немає й справжньої волі. Основна причина — несправедливі умови звільнення, згідно з якими селяни не одержали достатньо землі. Проведена реформа зберегла безправне становище хлібороба, обмежила його природне бажання бути господарем. Селянин перестав бути кріпаком, однак натомість з'явилися нові форми контролю над його життям, передусім економічні. Поставлене на межу виживання, селянство потерпало від внутрішніх суперечностей. Колишня патріархальна злагода поступилася взаємній недовірі й дріб'язковим конфліктам. Соціальний характер «Кайдашевої сім'ї» багато в чому визначено осмисленням вічної проблеми батьків і дітей. Не випадково конфлікт поколінь ускладнився розбіжностями двох епох: до й після селянської реформи. Більша частина життя старого Кайдаша і його дружини припала на часи кріпаччини. Юридично ставши вільними, вони остаточно не втратили психологічної залежності від попередньої доби. Це не одразу впадає в око, однак поступово, знайомлячись із персонажами, помічаємо, наскільки вони пов'язані із часами кріпацтва. Скажімо, пияцтво Омелька Кайдаша автор пояснює як психологічну реакцію на темні часи панщини, а лицемірство Марусі Кайдашихи сприймається як риса, вироблена під впливом тривалого спілкування з поміщиками, зумовлена бажанням хоч у чомусь наслідувати панів.

Номер слайду 14

Сьогодні:

Номер слайду 15

Домашнє завдання: Вивчити матеріал теми за презентацією «Іван Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім’я». Переглянути відео «10 клас. Українська література. Реалізм повісті І. Нечуя-Левицького “Кайдашева сім’я”. Дати відповіді на запитання тесту «Кайдашева сім'я»https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6723529 ,АБО створити «соціальну сторінку» будь-якого героя повісті, надати посилання на сторінку

pptx
Додано
21 вересня 2023
Переглядів
1405
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку