Із досвіду роботи вчителя української мови і літератури

Про матеріал
Опис досвіду роботи вчителя української мови і літератури, написаний для чергової атестації
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 5 м.Бердичева

 

 

 

Формування

предметних компетентностей на уроках

української мови засобами

інтерактивного навчання

Опис досвіду роботи Киби Інни Володимирівни, учителя української мови і літератури

         загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 м. Бердичева

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бердичів - 2020


Вступ

Сьогодення вимагає від сучасної освіти виховання самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно взаємодіяти, щоб реалізовувати соціальні, виробничі та економічні завдання. А це потребує розвитку особистісних якостей і творчих здібностей людини, умінь самостійно здобувати нові знання та розв'язувати проблеми, орієнтуватися в житті суспільства.

 Нова освітня стратегія, визначена Законом про освіту, Концепцією «Нова українська школа» та  Державним стандартом повної загальної середньої освіти, визначає, що навчання української мови в закладах середньої освіти має компетентнісну спрямованість.

Актуальність досвіду:

Новим Державним стандартом повної загальної середньої освіти  передбачений компетентнісно-діяльнісний та особистісно орієнтований  підхід  до  навчання. Тому на сьогоднішній день у шкільному  навчальному процесі, зокрема на уроках української мови, актуальною є проблема ефективного використання інформаційних та комунікаційних технологій.

Інтерактивні вправи, створені в сервісі Leaningapps.org, як один з інструментів інтерактивного навчання, мають компетентнісно-діяльнісну спрямованість, їх можна використовувати на  кожному з етапів компетентнісно орієнтованого уроку.

 

Основна частина

Новим Державним стандартом повної загальної середньої освіти визначено такий компетентнісний потенціал мовно-літературної освітньої галузі: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної)  та іноземними мовами, математична компетентність, компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість та фінансова грамотність.

Проблемою формування компетентностей учнів займалися українські науковці: Т.Байбара, Н.Бібік, О.Біда, С.Бондар, М.Вашуленко, Л.Коваль, О.Локшина, О.Онопріенко, О.Овчарук, О.Пометун, О.Савченко та ін.

Працюючи над науково-методичною проблемою щодо використання інтерактивних технологій навчання для формування ключових компетентностей учнів молодших класів, керуюсь основними засадами особистісно-орієнтованого (автори – О. Савченко, С  .Подмазін),   колективного   (автор   Н.   Бібік),   інтерактивного   (автор   О. Пометун) та життєвотворчого навчання (автор І. Єрмаков).

Науковці протиставляють компетентнісне навчання концепції засвоєння знань, наголошуючи на необхідності розвитку в учнів уміння практично діяти й застосовувати досвід успішної діяльності в реальному житті.

Учителі-практики ставлять собі питання: як навчати учнів, щоб у результаті вони мали, з одного боку,  ґрунтовні  знання, уміння, навички, а з іншого – як сформувати в них компетентності, передбачені Концепцією «Нова українська школа» і  Державним стандартом повної загальної середньої освіти.

Здобувачі освіти не є новачками в інформаційному просторі. Вони живуть у світі технологій: смартфонів, планшетів, комп’ютерів. Через це виникає потреба в таких навчальних засобах, які б візуалізували мовний матеріал у вигляді інтерактивних вправ, що, у свою чергу, не тільки економить час на уроці, а й дозволяє  вчителю використовувати диференційовану та індивідуальну форми роботи, а також застосовувати такі завдання під час дистанційного та змішаного навчання. 

На допомогу можуть прийти дидактичні ігри, які є практико орієнтованим активним методом навчання на уроках української мови.

Основна ідея досвіду:

Застосувуючи  сервіс LearningApps.org  на уроках української мови, учитель створює умови для формування у здобувачів освіти низки компетентностей мовно-літературної освітньої галузі: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною мовою, математичну компетентність, компетентності в галузі технологій, інноваційність, інформаційно-комунікаційну компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурну компетентність.

Інноваційна значущість досвіду

полягає у впровадженні компетентнісного навчання через використання інтерактивних педагогічних технологій та інтерактивних творчих завдань, створених в програмі LearningApps.org , які сприяють розвитку інтересу до навчання, залученню кожного в пізнавальну, творчу діяльність, виховує у здобувачів освіти відповідальність за результати власної і командної роботи.

Практична значущість досвіду:

Використання вправ, створених у сервісі LearningApps.org, забезпечує  позитивну мотивацію навчання учнів, надає можливість учителю  проводити уроки української мови на високому естетичному й емоційному рівні, збільшує обсяг роботи, виконаної на уроці, удосконалює  контроль знань, а також  дозволяє раціонально організувати навчальний процес як під час  навчання в школі, так і під час дистанційного і змішаного навчання(програма передбачає можливість вбудовування інтерактивних  вправ  в інший сервіс (блог чи сайт) за допомогою HTML-коду або за активним посиланням (наприклад, в Google Сlassroom).

Технології реалізації ідеї дослідження

Як відомо, інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка має на меті створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Саме інтерактивні форми і методи дають можливість створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою необхідність, зможе розкрити свої здібності й продемонструвати знання, відчути впевненість в собі. Тому на уроках української мови активно застосовуємо інтерактивні вправи, створені в сервісі LearningApps.org.

LearningApps.org – навчальний онлайновий сервіс, завдяки якому вчитель може створювати інтерактивні вправи, які  використовуватимуться  і на уроках, і в позаурочний час. Для цього треба мати  смартфон, ноутбук, комп’ютер, інтерактивну дошку. Виконуючи завдання, добувачі освіти мають можливість перевірити й закріпити власні знання в ігровій формі.

Інтерактивні вправи на сайті подаються у зручному візуальному режимі. Якщо  навести на них вказівник миші,  можна побачити тип вправи, її рейтинг на сайті, що залежить від кількості переглядів та оцінок користувачів. Режим  виконання інтерактивного завдання відбувається наступним чином: на передньому плані розміщено інструкцію, яка закривається після клацання кнопки ОК, що дозволяє перейти до безпосередньої роботи з вправою. Розв’язання завдання полягає в інтерактивній роботі з об’єктами, які розміщені на екрані. Після виконання вправи потрібно клацнути напис «Перевірити рішення». Відповіді буде перевірено і вказано на можливі помилки. Усі завдання в онлайновому сервісі LearningApps.org поділено на такі категорії:

  •                  послідовність;
  •                  заповнення;
  •                  розподіл;
  •                  онлайн-ігри;
  •                  інструменти

Вправи створюються за шаблонами: «Вікторина», «Знайти слова», «Поділ на групи», «Знайди пару», «Пазл», «Сітки відповідності», «Кросворд», «Просте упорядкування», «Вільна текстова відповідь», «Заповнити пропуски», «Скачки», «Колекція вправ»

Відомо, що такий компетентнісно орієнтований урок складається з наступних етапів: мотиваційний етап, актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань, цілевизначення, опрацювання навчального матеріалу, рефлексія.

Вправи, створені в даному сервісі, не розглядаються як цілісні уроки, тому їх млжна використовувати на будь-якому етапі компетентнісно орієнтованого уроку.

 

Компетентнісно-діяльнісна спрямованість інтерактивних вправ сервісу LeaningappsApps.org

Шаблон вправи

Предметні компетентності

Формування уміння, ставлення

«Вікторина»

спілкування державною мовою,

інформаційно-комунікаційна компетентність,

математична компетентність

 

 

 

здатність засобами рідної мови успішно співпрацювати, працюючи з мовним матеріалом,

уміння працювати з числовою інформацією

«Знайти слова»

спілкування державною мовою,

соціальна компетентність,

інформаційно-комунікаційна компетентність

активна мовна та мисленнєва діяльность,

уміння працювати в команді,

уміння діяти за алгоритмом

 

«Поділ на групи»

математична компетентність, навчання впродовж життя, соціальна компетентність

уміння моделювати навчальну ситуацію, застосовуючи математичний апарат, подолання труднощів, критичне осмислення та використання інформації, здобутої з друкованих джерел

«Знайди пару»

соціальна компетентність, математична компетентність

уміння використовувати ефективні комунікативні стратегії для роботи в парах та групах, виділення важливої інформації

«Пазл»

культурна компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність

формування стійкого інтересу до опанування культурних набутків українців та інших народів, використання  цифрових технологій для розширення власного кругозору

«Сітки

відповідності»

спілкування державною мовою,

інформаційно-комунікаційна компетентність

комунікація в усній формі на основі знання ресурсів української мови (лексики, граматики), використання інформаційних цифрових технологій для власного розвитку в практичній діяльності

«Кросворд»

спілкування державною мовою, інформаційно-комунікаційна компетентність

перетворення, оцінювання, аналіз мовленнєвої інформації, використання цифрових технологій для розширення  власного кругозору

 

«Просте

упорядкування»

екологічна компетентність,  навчання впродовж життя

використання змісту художніх текстів, які демонструють, що людина - частина природи, уміння представляти власні ідеї

«Вільна текстова відповідь»

вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною мовою, інформаційно-комунікативна компетентність, культурна компетентність

вільне володіння державною мовою, уміння аналізувати й оцінювати інформацію, використання художніх та медіатекстів, добір інформативних текстів

«Заповнити

пропуски»

вільне володіння державною мовою, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальна компетентність

вміння використовувати мовні засоби для досягнення  кінцевої цілі, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, уміння грамотно презентувати власне бачення проблеми

«Скачки»

підприємливість та фінансова грамотність, соціальна компетентність

уміння оцінювати результати власної діяльності, рефлексію, використовувати комунікативні навички для роботи в парах, групах

«Колекція вправ»

 

спілкування державною мовою, соціальна компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, інноваційність

онлайн-взаємодія українською мовою для розв’язування завдань, передбачених вправою, розуміння ролі комунікативних умінь, особистісних відмінностей співрозмовників

 

Компетентнісний підхід до навчання ґрунтується на особистості кожного здобувача освіти та реалізується й перевіряється в процесі виконання конкретним учнем певних дій або вправ, які можна виконати завдяки активним посиланням.   

Система оцінювання вправ, створених в онлайновому сервісі LearningApps.org,  спрямована на аналіз компетентностей, які здобули учні в процесі  виконання завдань. Лише вправи, створені за шаблонами «Вікторина», «Поділ на групи» передбачають автоматичне оцінювання після закінчення їхнього виконання. Вправи, створені за іншими шаблонами, надають можливість здобувачам освіти здійснювати самооцінку результатів діяльності, рефлексію, оцінювати й опрацьовувати  інформацію з різних джерел,  виправити неправильні відповіді, звернувшись  за консультацією до однокласника, учителя.

Аналіз результатів дослідження

Відомо, що головне у будь-якій справі – результат. Можемо стверджувати, що використання інтерактивних вправ, створених в сервісі LearningApps.org, мають позитивний вплив на динаміку навчальних досягнень учнів. Це підтверджують результати моніторингу успішності навчання учнів, результатів ДПА, ЗНО.

Спостерігається позитивна динаміка зростання якісних показників рівня навчальних досягнень учнів 8-А класу, в якому активно застосовуються інтерактивні вправи, створені в сервісі LearningApps.org.  Якість навчальних досягнень у 8-А класі порівняно з 7 класом збільшилася на 3%.

Інтерактивні методи навчання, бузумовно, сприяють розвитку творчої компетентності, результатом чого є перемоги учнів у предметних олімпіадах та конкурсах:

 

Досягнення учнів (1-3 місця  в олімпіадах, конкурсах)

 

Міжнародний конкурс з української мови ім.. Петра Яцика

Рік

Прізвище ім’я

Клас

Місце

(міський рівень)

2017-2018

Баранюк Дар’я

5

ІІІ

2018-2019

Шадура Анна

8

ІІІ

 

Міжнародний мовно-літературний конкурс ім Тараса Шевченка

Рік

Прізвище ім’я

Клас

Місце

(міський рівень)

2018-2019

Баранюк Дар’я

6

ІІ

2019-2020

Баранюк Дар’я

7

ІІ

 

Олімпіада з української мови і літератури

 

Рік

Прізвище ім’я

Клас

Місце

(міський рівень)

2018-2019

Шадура Анна

8

ІІІ

2019-2020

Баранюк Дар’я

Рудік Андрій

7

11

І

ІІ

 

Конкурс МАН

 

Рік

Прізвище ім’я

Клас

Місце

(міський рівень)

2016-2017

Криковлюк Вікторія

11

І

2018-2019

Попова Маргарита

11

І

 

Творчі конкурси

 

Рік

Прізвище ім’я

Клас

Місце

(міський рівень)

2018-2019

«Через терни до зірок»

Баранюк Дар’я

 

6

ІІІ

2018-2019

Турнір журналістів

Попова Маргарита

11

ІІІ (командне місце

на обласному рівні)

 

 

Висновки

1. Інтерактивні завдання LearningApps – один із прийомів інтерактивного навчання, завдяки якому на уроках української мови відбувається формування предметних компетентностей мовно-літературної галузі.

2. Інтерактивні вправи, створені в онлайновому сервісі LearningApps.org, здійснюють комплексний вплив на учня за допомогою  різноманітної інформації у вигляді друкованого тексту, живої мови, статичної і динамічної наочності. Їх можна використовувати на уроках української мови на будь-якому етапі особистісно орієнтовного уроку, у позаурочний час, а також  під час змішаного та дистанційного навчання.

3. Інтерактивні вправи мультимедійного сервісу LearningApps.org формують  у здобувачів освіти уміння працювати самостійно, у парах,  групах, сприяють розвитку інтересу до навчання, залученню кожного в пізнавальну, творчу діяльність, виховує в них  відповідальність за результати власної і командної роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ  ДЖЕРЕЛ

1. Брончук Ю. В. Методика використання вебсервісу LearningApps [Електронний ресурс] / Ю.В.Брончук. – Режим доступу: http://ru.calameo.com/books/ 004576825767f104e36cf.

2. Гулай О. І. Компетентнісний підхід як основа нової парадигми освіти / О. І. Гулай. // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. - 2009. - Вип. 2. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2009_2_7.

3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти// Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898  «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

4.Пометун О. Як вивчати новий матеріал на інтерактивному уроці / О. Пометун // Завуч (Шк. світ). – 2006. – №10. – С.8–11

5.Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної 30 політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року». URL: http//zakon3.rada.gov.ua/laws/show/988-2016

6. [Електронний ресурс]. – режим доступу: https://learningapps.org/

 

 

 

docx
Додано
23 січня 2021
Переглядів
1839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку