Урок №32 Тема :Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль Підручник: Українська мова, 7 клас, О.В. Заболотний, В.В. Заболотний, Генеза 2016 р.
Перегляд файлу

Братченко У. В.

 7 клас                                                                                                     Урок № ________

Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: ознайомити учнів з дієприкметником як особливою формою дієслова; навчити школярів розпізнавати дієприкметники в реченнях, визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль;сприяти збагаченню словникового запасу учнів;розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях;виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: підручник, презентація, таблиця, текст.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Хід урок

І. Організаційний момент. (Слайд 1)

1. Привітання.

2. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів. ( Слайд 2)

У зошитах записати дату, класна робота, тему уроку.

  1. Бесіда.(табл. додаток 1)
  • Що таке дієслово?
  • Які має граматичні ознаки дієслово ?
  • Що таке прикметник?
  •  Які граматичні ознаки має прикметник?
  1. Орфографічна хвилинка . Словниковий диктант.

Запишіть складні прикметники у дві колонки.

Агресивно/стійкий, гумористично/сатиричний, структурно/системний, яйце/кладний, чотири/ногий,

темно/бордовий, англо/американський, агро/хімічний, обривально/накидальний,  далеко/оглядний, много/страждальний, зелено/синій, іншо/мовний, брудно/жовтий, аграрно/промисловий.

Підкресліть другу від початку букву й прочитайте ім’я та прізвище винахідника друкарської машинки. (Слайд 3 ( Йоганн Гутенберг)).

  1. Відгадайте загадки. Виписати дієслова, визначити час, особу, число.(Слайд 4)

Двічі родився, у школі не вчився, а години знає.(Півень)

Книжки читаю, а літер не знаю. (Окуляри)

Яке поле не виореш? (Поле зошита)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 

 

Епіграф уроку (слайд 5)

Найбільше і найдорожче добро кожного народу - це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає І своє давнє життя і свої сподіванки, розум, досвід, почування.

                                                                                                                                         Панас Мирний

 

Діти, прочитайте уважно тему уроку та визначте ключові слова теми (дієприкметник, морфологічні ознаки, синтаксична роль).

 

Отже, сьогодні на уроці ви дізнається, що таке дієприкметник, навчитеся розпізнавати дієприкметники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

 

ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу. (Слайд 6)

  1. Робота із підручником.

 

Опрацювання теоретичного матеріалу.

 

Виконання вправ 173, 174 ст. 64 – 65( письмово)(Слайд 7)

  1. Виконання вправ та завдань (слайд8)

 

  1. Словосполучення з дієприкметниками і словосполучення з прикметниками запишіть у дві колонки.
     

 Солені огірки, солоні огірки, палюче сонце, палаюче вугілля, печений корж, випечений хліб, прохолодний день,незабутні зустрічі, забуті слова, просіяна мука, слушна думка, достигле яблуко, підписаний документ, здоровенний кавун, охолоджений напій.

 

  1. Творче завдання. (Слайд 9)

Складіть і запишіть по два речення із словами печений, солений так, щоб у першому реченні слово буде дієприкметником, а в другому – прикметником. Підкресліть ці слова як члени речення.

  1. І. Прочитайте текст  роздум. Доберіть до нього заголовок. Визначте стиль мовлення 

( використати таблицю(слайд 10)). Поясніть, чому людина найкраще має володіти рідною мовою.(додаток 2)

 Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здіб­ностей, нахилів і прагнень. Але найкраще, найдосконаліше вона має володіти рідною мовою. Рідна мова — це невід'ємна частка Батьківщини, голос народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі.

 Є мови більш і менш розвинені, є мови, що своїм чарівним звучанням здобули світову славу. Та наймилішою і найдорожчою для людини є її рідна мова. Бо рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з життя людини й зв'язує її з сучасниками. В ній чується голос предків, відлунюють пере­горнені сторінки історії свого народу. Вона є тим найдорожчим і найміцнішим зв'язком, що з'єднує усі покоління народу в одне велике істо­ричне живе ціле. Мова народу — це саме життя.

 Український народ завжди ставився з великою пошаною, вірою й любов'ю до своєї мови, яка була йому на тернистих шляхах поневіряння в сумній минувшині і за єдину зброю, і за єдину втіху. Нашою мелодійною, співучою мовою милувались іноземці, що побували в Україні.

 Ми повинні цінувати нашу мову — нетлінний скарб українського народу, що його наші предки зберегли, незважаючи на всілякі заборони й утиски, передавши нам у спадщину (За Б. Антоненком-Давидовичем).

ІІ. Випишіть три дієприкметника. Визначте їхні дієслівні ознаки, а потім – прикметникові.

 

  1. Прочитайте речення. Випишіть дієприкметники та визначте їхні морфологічні ознаки, синтаксичну роль.(Слайд 11)

 

1.Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море (М. Трублаїні). 2. Тремтячими руками розгорнув Тарас папір (О. Іваненко). 3. Н а луках трава була не кошена (П. Воронько). 4. Око знов ваблять блукаючі вогні (М. Коцюбинський).  5. В зів'ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого гаю (І. Франко).

 

V. Систематизація і узагальнення знань, умінь, навичок учнів.

Виконайте тестове завдання (Слайд 12)

VІ. Робота над помилками, допущеними у тестових завданнях.

VІІ. Підсумок уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

Опр. Параграф 18, ст. 64, викон. Впр.176, 177, ст. 65.

Додаток 1

image016_116-720x593.jpg

 

hello_html_m84d8225.gif

 

Додаток 2

  1. І. Прочитайте текст  роздум. Доберіть до нього заголовок. Визначте стиль мовлення ( використати таблицю(слайд 8)). Поясніть, чому людина найкраще має володіти рідною мовою.(Додаток)

 Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здіб­ностей, нахилів і прагнень. Але найкраще, найдосконаліше вона має володіти рідною мовою. Рідна мова — це невід'ємна частка Батьківщини, голос народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі.

 Є мови більш і менш розвинені, є мови, що своїм чарівним звучанням здобули світову славу. Та наймилішою і найдорожчою для людини є її рідна мова. Бо рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з життя людини й зв'язує її з сучасниками. В ній чується голос предків, відлунюють пере­горнені сторінки історії свого народу. Вона є тим найдорожчим і найміцнішим зв'язком, що з'єднує усі покоління народу в одне велике істо­ричне живе ціле. Мова народу — це саме життя.

 Український народ завжди ставився з великою пошаною, вірою й любов'ю до своєї мови, яка була йому на тернистих шляхах поневіряння в сумній минувшині і за єдину зброю, і за єдину втіху. Нашою мелодійною, співучою мовою милувались іноземці, що побували в Україні.

 Ми повинні цінувати нашу мову — нетлінний скарб українського народу, що його наші предки зберегли, незважаючи на всілякі заборони й утиски, передавши нам у спадщину (За Б. Антоненком-Давидовичем).

ІІ. Випишіть три дієприкметника. Визначте їхні дієслівні ознаки, а потім – прикметникові.

 

 

 

 

docx
Додано
23 січня 2021
Переглядів
763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку