Братченко У. В.
7 клас Урок № ________
Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: ознайомити учнів з дієприкметником як особливою формою дієслова; навчити школярів розпізнавати дієприкметники в реченнях, визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль;сприяти збагаченню словникового запасу учнів;розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях;виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, презентація, таблиця, текст.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Хід урок
І. Організаційний момент. (Слайд 1)
1. Привітання.
2. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів. ( Слайд 2)
У зошитах записати дату, класна робота, тему уроку.
Запишіть складні прикметники у дві колонки.
Агресивно/стійкий, гумористично/сатиричний, структурно/системний, яйце/кладний, чотири/ногий,
темно/бордовий, англо/американський, агро/хімічний, обривально/накидальний, далеко/оглядний, много/страждальний, зелено/синій, іншо/мовний, брудно/жовтий, аграрно/промисловий.
Підкресліть другу від початку букву й прочитайте ім’я та прізвище винахідника друкарської машинки. (Слайд 3 ( Йоганн Гутенберг)).
Двічі родився, у школі не вчився, а години знає.(Півень)
Книжки читаю, а літер не знаю. (Окуляри)
Яке поле не виореш? (Поле зошита)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Епіграф уроку (слайд 5)
Найбільше і найдорожче добро кожного народу - це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає І своє давнє життя і свої сподіванки, розум, досвід, почування.
Панас Мирний
Діти, прочитайте уважно тему уроку та визначте ключові слова теми (дієприкметник, морфологічні ознаки, синтаксична роль).
Отже, сьогодні на уроці ви дізнається, що таке дієприкметник, навчитеся розпізнавати дієприкметники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу. (Слайд 6)
Опрацювання теоретичного матеріалу.
Виконання вправ 173, 174 ст. 64 – 65( письмово)(Слайд 7)
Солені огірки, солоні огірки, палюче сонце, палаюче вугілля, печений корж, випечений хліб, прохолодний день,незабутні зустрічі, забуті слова, просіяна мука, слушна думка, достигле яблуко, підписаний документ, здоровенний кавун, охолоджений напій.
Складіть і запишіть по два речення із словами печений, солений так, щоб у першому реченні слово буде дієприкметником, а в другому – прикметником. Підкресліть ці слова як члени речення.
( використати таблицю(слайд 10)). Поясніть, чому людина найкраще має володіти рідною мовою.(додаток 2)
Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здібностей, нахилів і прагнень. Але найкраще, найдосконаліше вона має володіти рідною мовою. Рідна мова — це невід'ємна частка Батьківщини, голос народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі.
Є мови більш і менш розвинені, є мови, що своїм чарівним звучанням здобули світову славу. Та наймилішою і найдорожчою для людини є її рідна мова. Бо рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з життя людини й зв'язує її з сучасниками. В ній чується голос предків, відлунюють перегорнені сторінки історії свого народу. Вона є тим найдорожчим і найміцнішим зв'язком, що з'єднує усі покоління народу в одне велике історичне живе ціле. Мова народу — це саме життя.
Український народ завжди ставився з великою пошаною, вірою й любов'ю до своєї мови, яка була йому на тернистих шляхах поневіряння в сумній минувшині і за єдину зброю, і за єдину втіху. Нашою мелодійною, співучою мовою милувались іноземці, що побували в Україні.
Ми повинні цінувати нашу мову — нетлінний скарб українського народу, що його наші предки зберегли, незважаючи на всілякі заборони й утиски, передавши нам у спадщину (За Б. Антоненком-Давидовичем).
ІІ. Випишіть три дієприкметника. Визначте їхні дієслівні ознаки, а потім – прикметникові.
1.Підхоплена хвилями шлюпка вилетіла в море (М. Трублаїні). 2. Тремтячими руками розгорнув Тарас папір (О. Іваненко). 3. Н а луках трава була не кошена (П. Воронько). 4. Око знов ваблять блукаючі вогні (М. Коцюбинський). 5. В зів'ялих листочках хто може вгадати красу всю зеленого гаю (І. Франко).
V. Систематизація і узагальнення знань, умінь, навичок учнів.
Виконайте тестове завдання (Слайд 12)
VІ. Робота над помилками, допущеними у тестових завданнях.
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Опр. Параграф 18, ст. 64, викон. Впр.176, 177, ст. 65.
Додаток 1
Додаток 2
Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здібностей, нахилів і прагнень. Але найкраще, найдосконаліше вона має володіти рідною мовою. Рідна мова — це невід'ємна частка Батьківщини, голос народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі.
Є мови більш і менш розвинені, є мови, що своїм чарівним звучанням здобули світову славу. Та наймилішою і найдорожчою для людини є її рідна мова. Бо рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з життя людини й зв'язує її з сучасниками. В ній чується голос предків, відлунюють перегорнені сторінки історії свого народу. Вона є тим найдорожчим і найміцнішим зв'язком, що з'єднує усі покоління народу в одне велике історичне живе ціле. Мова народу — це саме життя.
Український народ завжди ставився з великою пошаною, вірою й любов'ю до своєї мови, яка була йому на тернистих шляхах поневіряння в сумній минувшині і за єдину зброю, і за єдину втіху. Нашою мелодійною, співучою мовою милувались іноземці, що побували в Україні.
Ми повинні цінувати нашу мову — нетлінний скарб українського народу, що його наші предки зберегли, незважаючи на всілякі заборони й утиски, передавши нам у спадщину (За Б. Антоненком-Давидовичем).
ІІ. Випишіть три дієприкметника. Визначте їхні дієслівні ознаки, а потім – прикметникові.