«Кадрове питання» Ділова гра для учнів 11 класу

Про матеріал
Серед актуальних питань перше місце займає проблема вибору професії. Одне з головних завдань кожного випускника - яку професію обрати. Вдало обрана професія скорочує частоту фізичних і психічних проблем, пов’язаних із здоров’ям, і посилює задоволеність людини життям.
Перегляд файлу

1

 

«Кадрове питання»

Ділова гра для учнів 11 класу

Актуальність: серед актуальних питань перше місце займає проблема вибору професії. Одне з головних завдань кожного випускника - яку професію обрати. Вдало обрана професія скорочує частоту фізичних і психічних

проблем, пов’язаних із здоров’ям, і посилює задоволеність людини життям.

 Мета: сприяти побудові адекватного, усвідомленого вибору професії; дати зрозуміти необхідність активних дій щодо вибору професії; формування інформаційного простору; розвивати аналітичний підхід до вибору професії.

Обладнання: картки із завданнями, папір, фломастери, фліпчарт, папір А3, ілюстрації до заняття.

Тривалість гри: 1 година

Хід гри

                                                     

                                                      Якщо професія стає способом життя,

           то ремесло перетворюється в мистецтво.

                                                                            Шевельов В.

 

Притча о мотивації (активізація теми) ( 2 хв.)

Ученик прийшов до свого духовного наставника і каже:

- Учитель, допоможи мені! Я хочу бути мудрим і успішною людиною. але у мене нічого не виходить!

Учитель вирішив розібратися в ситуації і дізнатися докладніше, в чому причина  таких думок:

- Чому ти так вирішив? - запитав учитель.

- Мені не вистачає в житті мудрості. Багато рішень, які я приймаю, на жаль, виявляються не вірними. Ось, наприклад, місяць тому переді мною був вибір, куди поїхати на відпочинок: в гори або на море.

- І що ж ти вибрав?

- Я поїхав в гори.

- Відмінне рішення, - сказав учитель.

- Я теж так думав, - зітхнув учень. - Але весь місяць мого відпочинку в горах йшов дощ. А мої друзі тим часом добре відпочили біля моря. І чому я не поїхав разом з ними?

- І такі ситуації дуже часто відбуваються в моєму житті, - продовжував учень. - Учитель, підкажи, як мені стати мудрішими?

Учитель подумав і відповів:

- Це дуже легко: просто повір в свій вибір!

Будь-яке рішення, яке ми приймаємо - правильне! Ти ж не знаєш, що могло трапитися з тобою біля моря. Можливо, ти б підхопив якусь хворобу і пролежав би весь відпочинок в ліжку. Все дуже відносно. У будь-якому випадку, головне завжди займати активну позицію і приймати хоч якесь рішення. Будь-яке рішення краще, ніж відсутність будь-якого рішення!

Ми ніколи не дізнаємося, чи краще та дорога, на яку ми не згорнули.

 

Інформаційний блок (3 хв.)

У первісних людей не існувало поділу праці. Кожна людина займався всім сам. Втім, деяке поділ праці все-таки було - між чоловіками і жінками. Чоловіки полювали на тварин, будували житло, робили зброю. Жінки збирали їстівні рослини, готували їжу, шили одяг, ростили дітей.

У міру розвитку суспільства стали виникати ринкові відносини між людьми, з'явилася спеціалізація за видами діяльності. Одні ставали мисливцями, інші - рибалками, треті - хліборобами, четверті - будівельниками, п'яті - ткачами, ковалями і т.д. Накопичені в кожній групі людей знання і навички передавалися з покоління в покоління. Так виникли професії. Як ви розумієте, що таке професія?

 

 

 

 

 

Існує більше 40.000 професій. Вибір життєвого шляху, професії, - це завдання з багатьма невідомими. Як же не помилитися, правильно розв'язати цю проблему?

Розумна людина не візьметься проектувати міст, якщо він спеціально цьому не вчився. Він розуміє, що це складне завдання і ціна помилки тут може бути дуже високою - життя людей. Що ж стосується завдання про вибір професії, то перед тим як її часто недооцінюють не тільки підлітки, а й деякі дорослі, занадто впевнено даючи перші приходять в голову ради і рішення. А ціна помилок тут теж чимала - доля людини.

Вправа «Відгадай професію» (3 хв.)

Мета: усвідомлення  різноманітності професій.

Тепер вам потрібно прослухати опис професії. Ваше завдання —

визначити за описом, про яку професію йдеться.

1. Для цієї професії важливі такі риси: концентрація уваги, гарна пам'ять,уміння працювати із цифрами, здатність до монотонної праці, тривалого виконання одноманітних дій. Робота в приміщенні, графік роботи постійний (економіст).

2. Для цієї професії важливі урівноваженість, висока працездатність, гарна оперативна пам'ять (особливо зорова), швидкість мислення, уміння приймати рішення в аварійній ситуації, дисципліна. Любов до авіації. Робота в приміщенні, по змінах (авіадиспетчер).

3. Ця професія вимагає гарного вміння працювати руками, прекрасної координації, відчуття кольору, уваги. Необхідне гостре око, художня уява, естетичний смак, акуратність, уміння працювати з людьми й визначати їхні смаки, побажання, звички (кравець).

4. Для цієї професії важливо мати такі риси: фізичну витривалість, уміння переконувати інших. Робота вимагає любові до природи, спостережливості, знання природничих наук. Працюють у приміщенні і в польових умовах. Графік роботи гнучкий, можливі тривалі відрядження (еколог).

5.Ця професія вимагає такту, уміння ладнати з людьми, здатності виконувати тривалу одноманітну роботу, фізичної витривалості, знання авто-техніки, гарної зорової пам'яті, швидкої реакції, уміння швидко рахувати й приймати рішення (водій таксі).

Гра «Переконай батьків». (7хв.)

Мета: сприяти формуванню відповідального ставлення до свого життя,

виробленню (або усвідомленню) життєвих цінностей.

Учасники об’єднуються в дві команди. Максимально переконливо, аргументовано намагатися переконати сім'ю в своїй точці зору. Обговорити в колі.

Ситуація 1. У сім'ї з трьома дітьми династія лікарів: бабуся, дідусь, батько й мати. Старший брат і сестра є студентами медичної академії. Дядько / тітка підлітка також працюють лікарями-стоматологами в державній клініці. Всі вони, знаючи складність професії зсередини, не хочуть, щоб і молодший син / дочка - учень / ца 10-го класу, пішов / пішла по їх стопах. Школяр / ца ж мріє стати лікарем.

Ситуація 2. У сім'ї обоє батьків працюють в юридичній сфері, мають невеликий сімейний бізнес - власну адвокатську фірму. Старші брат і сестра - студенти юридичного факультету університету. Дідусь - прокурор у відставці, бабуся - мировий суддя. Дружина старшого брата вчиться разом з ним на юридичному факультеті. Молодший син / дочка не проявляє інтересу до цієї професії, він / вона в майбутньому хоче зайнятися творчістю і бачить себе відомим актором / актрисою.

Притча (3 хв.)

           Чоловік приходить влаштовуватися двірником в компанію  «Microsoft». У  відділі кадрів йому задають питання, проводять тести і нарешті повідомляють:

- Вітаємо, Ви прийняті. Залиште ваш e-mail - ми повідомимо вам про графік роботи.

- Взагалі у мене навіть комп'ютера немає, - зізнається чоловік, - а        e-mail і поготів.

- На жаль, тоді ми не можемо працевлаштувати вас. Вас віртуально немає, а оперативний зв'язок з усіма співробітниками «Microsoft» по e-mail та

узгодження ефективної командної роботи - ключове питання в нашій компанії.

Робити нема чого, чоловік йде і починає розмірковувати, як можна заробити гроші на комп'ютер. У кишені - $30. Він купує у фермера 10 кг яблук, виходить на жваву вулицю і продає «смачні і корисні еко-продукти». За кілька годин його стартовий капітал збільшується вдвічі, а через 6 годин - в 10 разів. Тут він розуміє, що з такими темпами можна прожити і без роботодавця.

Проходить час, чоловік купує автомобіль, відкриває спочатку маленький  ларьок, потім магазин, а через 5 років він - власник мережі супермаркетів.

І ось він приходить застрахувати свій бізнес, а страховий агент просить його залишити свій e-mail для вигідних пропозицій. Наш бізнесмен, як і багато років тому, відповідає, що немає в нього ні e-mail, ні комп'ютера.

- Просто вражає! - Дивується страховик, - такий величезний бізнес - і навіть немає особистого комп'ютера! Чого б ви домоглися, якби він у вас був?!

На що бізнесмен відповідає:

- Тоді я став би двірником компанії «Microsoft».

Мораль: якщо у вас чогось немає, може, вам його й не потрібно?

Ця притча - про наші бажання, можливості і вибір. Якщо щось не вдається, можливо, воно нам не потрібне. Або ми просто мало працюємо.

6. Вправа «Вплив сім’ї» (5 хв.)

Вибір професії - це друге народження людини. Від того, наскільки правильно обраний життєвий шлях, залежить суспільна цінність людини, його місце серед людей, задоволеність роботою, фізичне і нервово-психічне здоров'я, радість і щастя.

У школі дають орієнтування в багатьох важливих питаннях. Такі дисципліни, як фізика, хімія, географія, ботаніка, зоологія, вводять нас у світ неживої і живої природи. Історія і література - в світ суспільних явищ, математика - в світ кількісних відносин і просторових форм, астрономія навіть виводить нас за межі рідної планети.

Але є ще один невідомий світ, перед яким стоїть кожна дівчина і кожен юнак, - світ професій. При цьому кожна професія - це часом теж цілий світ, цікавий і дивовижний.

При виборі професії важливу роль відіграє найближче оточення, тобто сім'я. Трудові династії досить поширене явище в нашому житті.

Але чи завжди наслідки дотримання професійних традицій сім'ї - явище позитивне? Можливо, є і негативні сторони?

Тренер об’єднує учнів в дві групи, та  пропонує подумати над цим питанням і написати, які позитивні і негативні наслідки впливу сімейної традиції на вибір професії і життя людини в цілому.

До уваги тренера! Позитивний та негативний може бути таким:

Позитивний вплив сім'ї

на вибір професії

Негативний вплив сім'ї

на вибір професії

• накопичення і передача досвіду і професійних секретів;

• єднання сім'ї;

• знання професії зсередини;

• координація зусиль;

• рання профорієнтація

• можливі перешкоди для реалізації індивідуальних здібностей і самовираження;

• обмеження кола інтересів;

• проблема розмежування особистого успіху і успіху сім'ї;

• постійне порівняння з іншими членами сім'ї, зайві вимоги відповідності;

• звуження кола спілкування

 

Зі складеної нами таблиці видно, що вплив традицій сім'ї на вибір професії може зробити людину щасливою і, навпаки, - нещасним. А значить, кожен повинен вчитися і слідувати цим традиціям, і аргументовано чинити опір, відстоювати свій вибір.

Вправа «Суперечливі твердження» (7 хв.)

Мета: сприяти формуванню відповідального ставлення до свого життя,

виробленню (або усвідомленню) життєвих цінностей.

Тренер зачитує затвердження, учасники висловлюють свою думку.

1. Сьогодні ситуація на ринку праці змушує людину удосконалювати свій освітній та професійний рівень, щоб бути конкурентоспроможними.

2. При плануванні кар'єри дуже важливий матеріальний мотив (скільки я буду заробляти).

3. Планування кар'єри диктується життєвими умовами.

4. Справжня кар'єра - це коли немає залежності професії від індивідуальних особливостей людини.

5. Успішність професійної кар'єри тісно пов'язана зі здоров'ям людини.

6. Професійна кар'єра - це «вигідна угода», найбільш вигідний продаж своїх послуг.

7. Професійне кар'єра - це слідування долі, року, призначенню.

8. Професійні інтереси особистості завжди повинні стояти вище за інтереси суспільства.

9. У бізнесі особистість - це вже не стільки особистість, скільки машина для роботи грошей.

Рольова гра «Співбесіда» (20 хв.)

Мета: інформування підлітків про різні аспекти працевлаштування; розвиток навичок впевненої поведінки і адекватного реагування в стресових ситуаціях.

До уваги тренера! Учнів завчасно треба ознайомити поняттям «співбесідами»,  «резюме», підготовкою та етапами проходження співбесіди.

Далеко не завжди при прийомі на роботу солідні рекомендації та ефектне резюме гарантують успіх. Інтерв'ю, або співбесіду, - це зустріч з потенційним роботодавцем. Якщо ви впевнені, що гідні роботи, на яку претендуєте, як слід, підготуйтеся до цієї зустрічі. Будьте готові до сюрпризів. Це може бути звичайний питання, поставлене в несподіваній формі: «Які у вас переваги в порівнянні з іншими претендентами?» Чи не вважайте, що в ваших здібностях сумніваються, - просто про них недостатньо поінформовані. Приготуйте короткі і переконливі докази. Ваша мова повинна бути гранично коректна і стилістично нейтральна. Ваша кар'єра частково залежить від вашої здатності встановити контакт з роботодавцем і справити сприятливе враження.

 

Можливі

питання

Недоречні відповіді

 

Доречні відповіді

 

Навіщо вам потрібна ця роботи? Чому ви вважаєте, що впораєтеся з цією роботою?

Відхід від конкретної відповіді, розповідь про себе, коханого

 

Скажіть, що ви здатні зробити на цій посаді для розвитку організації

 

Розкажіть про себе

 

Розповідь про своє особисте життя, релігійних і політичних поглядах

Акцент на якості, які можуть стати в нагоді в цій посаді

 

Який у вас досвід? Чим ви можете бути тут корисні?

Перерахування колишніх місць роботи з коментарями на адресу колишніх колег

Розповідь про свої досягнення в напрямку, що цікавить керівника

Ваша найбільша слабкість

 

Не слід поспішати з самовикриття

 

Обмежтеся перерахуванням недоліків, які не впливають на виконання майбутньої роботи

Що вам відомо про нашу компанію?

 

Я збирався навести докладні довідки, про руки не дійшли

 

Я знаю, чим вона займається, яке місце займає на ринку товарів і послуг, в галузі

У вас в резюме написано наступне ... Розкажіть про це детальніше

Резюме складено сто років тому, я вже не пам'ятаю деталей

Чіткі і лаконічні відповіді по суті. Будьте готові підкріпити їх фактами

Який стартовий заробіток вас влаштує?

Називати конкретні суми, явно завищені або занижені

«Мені хотілося б спочатку докладніше дізнатися про цю роботу і мої обов'язки»

Підготовка до співбесіди

Дізнайтеся якомога більше про організацію, в яку хочете влаштуватися. Зверніть увагу на інтер'єр офісу, зовнішній вигляд співробітників, постарайтеся відчути дух цієї організації - може бути, це не ваш варіант!

Підготуйте все, що вам може знадобитися на співбесіді: паспорт, документи про освіту, трудову книжку, записну книжку і ручку. Всі документи та їх копії укладіть в пристойну папку, на якій написані ваше прізвище і контактні телефони.

Заздалегідь продумайте відповіді на питання, які зустрічаються на співбесіді. Одяг повинні відповідати іміджу організації і вашої майбутньої роботи.

Поради «керівнику»

• Вирішіть, якої працівник вам потрібен (якості, освіту, рівень домагань) і доведіть цю інформацію до людей, які претендують на цю посаду.

• Не піддавайтеся першому враженню - якщо претендент і не справив сприятливого враження, не слід йому відмовляти відразу. Дайте йому шанс, запропонувавши зателефонувати пізніше.

• Чи не переоцінюйте «красномовство» претендента, якщо тільки це не посада штатного оратора.

• Чи не переоцінюйте різні регалії і дипломи - вони не завжди справжні.

• Менше говоріть - при першій зустрічі з претендентом треба більше дивитися і слухати.

Рольова гра дозволяє змоделювати деякі елементи співбесіди при прийомі на роботу і при вступі до навчального закладу і таким чином підвищити рівень психологічної готовності до цих процедур.

Тренер пропонує учасникам тренінгу в парах за 10-15 хвилин підготувати і прорепетирувати ситуацію співбесіди. Назва організації, умови роботи, ролі і характери учасників співбесіди, стратегії їх поведінки визначають самі хлопці.

Під час програвання ситуацій решта учасників спостерігають за діями керівника і претендента, відзначаючи ефективність поведінки учасників діалогу. Під час обговорення глядачі діляться своїми враженнями про «співбесіді», оцінюють успішність зіграних ролей, відзначають переваги і недоліки в поведінці, як роботодавця, так і претендента.

Після того як всі бажаючі програють свої ситуації співбесіди, можна запропонувати одному з учасників тренінгу перевірити себе в більш складній ситуації - зустрічі з цілої приймальною комісією (іншими учасниками).

Ведучий повинен стежити, щоб учасники тренінгу не відривалися від реальності. Для цього він сам повинен добре уявляти, з чим можна зіткнутися при працевлаштуванні.

Вправа «Внутрішній промінь» (3хв.)

Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників.

Уявіть, що всередині вашої голови, у верхній її частині, виникає світлий промінь, який повільно і послідовно рухається зверху вниз і повільно, поступово освітлює обличчя, шию, плечі, руки теплим, рівним і розслаблюючим світлом. У міру руху променя розгладжуються зморшки, зникає напруга в ділянці потилиці, послаблюється складка на лобі, розслаблюються брови, «охолоджуються» очі, послаблюються затискачі в кутах губ, опускаються плечі, звільняються шия і груди. Внутрішній промінь ніби формує нову зовнішність спокійного, визволеної людини, задоволеного собою і своїм життям. Виконайте вправу кілька разів – зверху вниз.

Притча  «Чашка кави» (3хв.)

Група успішних випускників престижного вишу, які зробили кар’єру, прийшли в гості до свого старого професора. Під час візиту розмова зайшла про роботу: випускники жалілися на численні труднощі на життєві негаразди.

Запропонувавши своїм гостям каву, професор пішов на кухню і повернувся з кавником і підносом, заставленим різноманітними  чашками: порцеляновими, скляними, пластиковими, кришталевими. Одні були прості, інші – дорогі.

Коли випускники розбирали чашки, професор сказав:

- Зверніть увагу, що всі гарні чашки порозбирали, а прості й дешеві – лишилися. І хоча це нормально для вас – прагнути тільки найкращого для себе, але це і є джерело ваших проблем і стресів. Зрозумійте, чашка сама пособі не робить каву смачнішою. Найчастіше – вона просто дорожча. А насправді, те, що ви хотіли, - це просто кава, а не чашка. Але ви свідомо обрали найкращі чашки, а потім розглядали, яка кому дісталася.

А тепер подумайте: життя - це кава, а робота, гроші, соціальний статус – чашки. Це лише інструменти для підтримання якості Життя. Те, яка в нас чашка не визначає і не змінює якості нашого життя Інколи, концентруючись лише на чашці, ми забуваємо насолодитися смаком самої кави.

Найщасливіші люди – не ті, які мають усе найкраще, а ті, які видобувають найкраще з того, що вже мають.

Я бажаю знайти свою споріднену працю вашої душі!

Рефлексія

Психолог самостійно або за допомогою старшокласників аналізує, чи досягнуто мети заняття. Якщо немає, що стало тому причиною, і які заходи можна вжити, щоб цілі втілилися в життя.

Учасникам за бажанням пропонується відповісти на питання:

- Що для вас було цікаво на сьогоднішньому занятті, а що ні?

- Що нового ви дізналися? Чи допоможе це при прийнятті рішення про вибір професії?

 

Подяка психолога за заняття. Прощання.

 

 

 

doc
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
1452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку