10 КЛАС
(2 години на тиждень)
Підручник: Хімія (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / О.Г.Ярошенко. — К. : УОВЦ «Оріон», 2018. — 208 с. : іл.
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
|
Повторення початкових понять про органічні речовини |
|||||
1 |
|
|
Склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів (метан, етан, етен, етин). Проведено первинний інструктаж з БЖД |
|
|
2 |
|
|
Склад, властивості, застосування окремих представників оксигеновмісних (метанол, етанол, гліцерол, етанова кислота) |
|
|
3 |
|
|
Склад, властивості, застосування окремих представників нітрогеновмісних (аміноетанова кислота) органічних речовин. |
|
|
Тема 1. Теорія будови органічних речовин |
|||||
4 |
|
|
Теорія будови органічних сполук. Залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул. |
Демонстрації: 1. Моделі молекул органічних сполук (у тому числі 3D-проектування ). |
|
5 |
|
|
Поняття про явище ізомерії та ізомери. |
Демонстрації: 2. Моделі молекул ізомерів (у тому числі 3D-проектування). |
|
6 |
|
|
Ковалентні карбон-карбонові зв’язки у молекулах органічних сполук: простий, подвійний, потрійний. |
|
|
7 |
|
|
Класифікація органічних сполук. |
|
|
8 |
|
|
Розрахункові задачі. Виведення молекулярної формули речовини за відомими масовими частками елементів. |
|
|
9 |
|
|
Представлення результатів навчальних проєктів: 1. Ізомери у природі. 2. Історія створення та розвитку теорії будови органічних сполук. 3. 3D-моделі молекул органічних сполук. |
|
|
10 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Теорія будови органічних речовин», |
|
ТО |
Тема 2. Вуглеводні |
|||||
11 |
|
|
Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
|
|
12 |
|
|
Хімічні властивості алканів. |
Демонстрації: 3. Відношення насичених вуглеводнів до лугів, кислот. |
|
13 |
|
|
Алкени. Загальні та молекулярні формули алкенів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
|
|
14 |
|
|
Розрахункові задачі. Виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною. |
|
|
15 |
|
|
Хімічні властивості етену та застосування алкенів |
|
|
16 |
|
|
Розрахункові задачі. Виведення молекулярної формули речовини за масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції. |
|
|
17
|
|
|
Алкіни. Загальні та молекулярні формули алкінів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. |
|
|
18 |
|
|
Хімічні властивості етину. |
|
|
19 |
|
|
Арени. Бензен: молекулярна і структурна формули, фізичні властивості. |
|
|
20 |
|
|
Хімічні властивості бензену. |
|
|
21 |
|
|
Добування і взаємозв’язок вуглеводнів |
|
|
22 |
|
|
Представлення результатів навчальних проєктів: 4. Октанове число та якість бензину. 5. Цетанове число дизельного палива. 6. Ароматичні сполуки навколо нас. 7. Смог як хімічне явище. 8. Коксування вугілля: продукти та їх використання. 9. Біогаз. 10. Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних |
|
|
23 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Вуглеводні», |
ТО |
|
Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки |
|||||
24 |
|
|
Спирти. Поняття про характеристичну (функціо-нальну) групу. Насичені одноатомні спирти. |
|
|
25 |
|
|
Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. Одержання етанолу |
Демонстрації: 4. Окиснення етанолу до етаналю. |
|
26 |
|
|
Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу. Хімічні властивості гліцеролу |
|
|
27 |
|
|
Розрахункові задачі. Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму продукту реакції, реагент якої містить певну частку домішок |
|
|
28 |
|
|
Фенол: склад і будова молекули, фізичні властивості. Хімічні властивості фенолу. Представлення результатів навчальних проєктів: 11. Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу. 12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші. |
|
|
29 |
|
|
Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристична (функціональна) група. Загальна та структурні формули, систематична номенклатура і властивості альдегідів. |
Демонстрації: 5. Окиснення метаналю (етаналю) амоніачним розчином арґентум(І) оксиду (віртуально). 6. Окиснення метаналю (етаналю) свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом (віртуально). |
|
30 |
|
|
Виконання тренувальних вправ та розв’язок розрахункових задач |
|
|
31 |
|
|
Контрольна робота з теми: «Оксигеновмісні органічні сполуки» |
|
ТО |
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Практична частина |
Примітки |
|
|
|
||||
32 |
|
|
Карбонові кислоти, їх поширення в природі та класифікація. Карбоксильна характеристична (функціональна) група. |
|
|
33 |
|
|
Склад, будова молекул насичених одноосновних карбонових кислот, їхня загальна та структурні формули, ізомерія, систематична номенклатура і фізичні властивості. |
|
|
34 |
|
|
Хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот. Реакція естерифікації. Одержання етанової кислоти. Проведено інструктаж з БЖД |
Лабораторний дослід: 1. Виявлення органічних кислот у харчових продуктах |
|
35 |
|
|
Естери, загальна та структурні формули, систематична номенклатура, фізичні властивості. Гідроліз естерів. Представлення результатів навчальних проєктів: 17. Етери та естери в косметиці |
Демонстрації: 7. Ознайомлення зі зразками естерів |
|
36 |
|
|
Жири як представники естерів. Класифікація жирів, їхні хімічні властивості. |
Демонстрації: 8. Відношення жирів до води та органічних розчинників 9. Доведення насиченого характеру рідких жирів |
|
37 |
|
|
Біологічна роль жирів |
|
|
38 |
|
|
Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі |
|
|
39 |
|
|
Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози. Проведено інструктаж з БЖД |
Демонстрації: 10. Окиснення глюкози амоніачним розчином арґентум (І) оксиду Лабораторний дослід 2. Окиснення глюкози свіжоодержаним купрум(ІІ) гідроксидом |
|
40 |
|
|
Сахароза, крохмаль і целюлоза: молекулярні формули, гідроліз. |
|
|
41 |
|
|
Вуглеводи як продукти харчування людини |
|
|
42 |
|
|
Поняття про натуральні та штучні волокна (на прикладі ацетатного волокна). |
|
|
43 |
|
|
Представлення результатів навчальних проєктів: 13. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення. 15. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. 16.Штучні волокна: їхнє застосування в побуті та промисловості. 19. Натуральні волокна тваринного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування. |
|
|
44 |
|
|
Практична робота №1. Розв’язування експеримент-тальних задач. Проведено інструктаж з БЖД |
|
|
45 |
|
|
Виконання тренувальних вправ та розв’язок розрахункових задач |
|
|
46 |
|
|
Виконання тренувальних вправ та розв’язок розрахункових задач |
|
|
47 |
|
|
Контрольна робота №2 з теми «Оксигеновмісні органічні сполуки» |
|
ТО |
ТЕМА 4. НІТРОГЕНОВМІСНІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ |
|||||
48 |
|
|
Насичені й ароматичні аміни: склад і будова молекул, назви найпростіших за складом сполук. Будова аміногрупи. |
|
|
49 |
|
|
Аміни як органічні основи. Хімічні властивості метанаміну. |
|
|
50 |
|
|
Анілін. Хімічні властивості аніліну. Одержання та застосування аніліну. Представлення результатів навчальних проєктів: 20. Анілін - основа для виробництва барвників.
|
Демонстрації: 11. Взаємодія аніліну з хлоридною кислотою. 12. Взаємодія аніліну з бромною водою |
|
51 |
|
|
Амінокислоти: склад і будова молекул, загальні і структурні формули, характеристичні (функціональні) групи, систематична номенклатура. |
|
|
52 |
|
|
Пептидна група. Хімічні властивості аміноетанової кислоти. Пептиди. |
|
|
53 |
|
|
Білки як високомолекулярні сполуки. |
|
|
54 |
|
|
Хімічні властивості білків (без запису рівнянь реакцій). Проведено інструктаж з БЖД. |
Лабораторний дослід 3. Біуретова реакція 4. Ксантопротеїнова реакція. |
|
55 |
|
|
Біологічна роль амінокислот і білків. Представлення результатів навчальних проєктів: 21. Синтез білків 22. Збалансоване харчування – запорука здорового життя. 23. Виведення плям органічного походження. |
|
|
56 |
|
|
Виконання тренувальних вправ та розв’язок розрахункових задач |
|
|
57 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «нітрогеновмісні органічні сполуки» |
|
ТО |
ТЕМА 5. СИНТЕТИЧНІ ВИСОКОМОЛЕКУЛЯРНІ РЕЧОВИНИ І ПОЛІМЕРНІ МАТЕРІАЛИ НА ЇХ ОСНОВІ |
|||||
58 |
|
|
Синтетичні високомолекулярні речовини. Полімери. Реакції полімеризації і поліконденсації. Пластмаси |
Демонстрації: 13. Зразки пластмас |
|
|
|||||
59 |
|
|
Каучуки, гума. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання |
Демонстрації: 14. Зразки каучуків, гуми |
|
60 |
|
|
Синтетичні волокна: фізичні властивості і застосування. Представлення результатів навчальних проєктів: 24. Синтетичні волокна: їх значення у побуті і промисловості. |
Демонстрації: 15. Зразки синтетичних волокон |
|
61 |
|
|
Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Представлення результатів навчальних проєктів: 25.Рециклінг як єдиний цивілізований спосіб утилізації твердих побутових відходів. 26. Переробка побутових відходів в Україні та розвинених країнах світу. 27.Перспективи одержання і застосування полімерів із наперед заданими властивостями. 28. Дослідження маркування виробів із полімерних матеріалів і пластмас. 29.Виготовлення виробів із пластикових пляшок. |
|
|
62 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми «Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі» |
|
|
ТЕМА 6. БАГАТОМАНІТНІСТЬ ТА ЗВ’ЯЗКИ МІЖ КЛАСАМИ ОРГАНІЧНИХ РЕЧОВИН |
|||||
63 |
|
|
Зв’язки між класами органічних речовин. |
|
|
64 |
|
|
Розрахункові задачі. Виведення молекулярної формули органічної речовини. |
|
|
65 |
|
|
Розрахункові задачі. Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси та об’єму за кількістю речовини, масою або об’єму реагенту, що містить певну частку домішок. |
|
|
66 |
|
|
Виконання тренувальних вправ та розвязок розрахункових задач |
|
|
67 |
|
|
Контрольна робота №3 |
|
|
68 |
|
|
Загальні поняття про біологічно активні речовини (вітаміни, ферменти). |
|
|
69 |
|
|
Роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної проблем, продовольчої проблеми, створенні нових матеріалів. Представлення результатів навчальних проєктів: 30. Найважливіші хімічні виробництва органічної хімії в Україні. 31. Доцільність та шкідливість біологічно активних добавок |
|
|
70 |
|
|
Узагальнення знань про хімічні властивості органічних сполук. |
|
ТО |