Основна мета курсу «Народознавство» - формування національної самосвідомості учнів шляхом створення умов для самореалізації особистості; систематизація знань учнів про духовну та матеріальну культуру українців.
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
з народознавства
для учнів 6, 8, 9 класів
(35 год., 1 год. в тиждень)
Мета та основні завдання курсу «Народознавство»:
В умовах розбудови української державності зростає роль навального закладу у формуванні свідомого громадянина України – духовно багатої, творчо активної особистості. Одне з головних місць у формуванні духовності учнів відводиться народознавству.
Народознавство – це наука про походження народу (етносу), процес його розвитку, особливості традиційного побуту, матеріальної та духовної культури.
Основна мета курсу «Народознавство» - формування національної самосвідомості учнів шляхом створення умов для самореалізації особистості; систематизація знань учнів про духовну та матеріальну культуру українців.
Основні завдання курсу:
6 клас
№ уроку |
Дата Уроку |
Тема уроку |
Примітки |
1. |
|
Населення краю: історія та сучасність Вступ. Походження українського народу |
|
2. |
|
Рід, родина, рідня. |
|
3. |
|
Сімейні реліквії. Родовідне дерево. |
|
4. |
|
Історія мого селища – історія мого народу. |
|
5. |
|
Моя вулиця, сусіди – найкращі друзі. |
|
6. |
|
Славні земляки |
|
7. |
|
Духовна культура Національні святині у нашому житті |
|
8. |
|
Народні легенди про походження світу, гір, річок, рослин, тварин, людини |
|
9. |
|
Народні усмішки, гумор. Приказки і прислів´я |
|
10. |
|
Загадки. Виготовлення книг – збірок. |
|
11. |
|
Пісня – душа народу. Обрядові пісні. |
|
12. |
|
Українська міфологія: дохристиянські уявлення у світогляді українців – міфологічні образи води, вогню, землі, неба, пір року, днів тижня |
|
13. |
|
Українська міфологія: дохристиянські уявлення у світогляді українців – міфологічні образи води, вогню, землі, неба, пір року, днів тижня |
|
14. |
|
Демонологія: образи духів природи – русалок, мавок, водяників, лісовиків |
|
15. |
|
Християнська міфологія: символіка, обряди, пісні, легенди |
|
16. |
|
Природа в житті українців Квіти в Україні – споконвічна прикраса подвір´я |
|
17. |
|
Обрядове значення квітів, застосування їх у народній медицині: чорнобривці, мак, нагідки, любисток, мальви та ін. |
|
18. |
|
Улюблені птахи українців: лелека, журавель, ластівка, зозуля, гуси – казки, легенди, загадки, приказки про них |
|
19. |
|
Улюблені тварини українців: ведмідь, лисиця, заєць, вовк, вівці,свині – казки, легенди, загадки про них |
|
20. |
|
Матеріальна культура «З-за гаю крилами махає...» (млини на Україні) |
|
21. |
|
«Із семи криниць водиця...» (джерело й криниця – сяті місця, культ води в українців, криниця як символ чистоти, пісні про криниці) |
|
22. |
|
Домашні промисли і ремесла: ткацтво, вишивання, килимарство, гончарство, деревообробні промисли |
|
23. |
|
Художнє ткацтво. Декоративні тканини |
|
24. |
|
Килимарство: символіка орнаменту, призначення. |
|
25. |
|
Вишивання: матеріал, техніка, вироби їх призначення |
|
26. |
|
Виготовлення виробу з елементами вишивки |
|
27. |
|
Виготовлення виробу з елементами вишивки |
|
28. |
|
Сувеніри українського народу. Виготовлення сувенірів. |
|
29. |
|
Традиційний український одяг |
|
30. |
|
Народна кулінарія українців |
|
31. |
|
«Суджений, ряжений, іди до мене кашу їсти!» - магічна сила каша, каша як обрядова страва |
|
32. |
|
«Хліб наш насущний...» - значення хліба в житті людини, роль хліба в обрядах і звичаях |
|
33. |
|
Основні галузі господарства українців |
|
34. |
|
Допоміжні види господарства українців |
|
35. |
|
Підсумковий урок. Захист рефератів. |
|
8 клас
№ уроку |
Дата Уроку |
Тема уроку |
Примітки |
1. |
|
Мій край, моя земля Що вивчає народознавство? Витоки українознавства. Черкащина – край, в якому я живу |
|
2. |
|
Наше село . Кутки, вулиці, частини населеного пункту, полів, потоків, урочищ. Назви та легенди про них. |
|
3. |
|
«Батьки і прадіди мої ніколи не цурались свого роду». Складання родовідного дерева |
|
4. |
|
Прізвища й прізвиська людей, їх походження. Розповіді, перекази, спогади з життя краян, старі фотографії, зустрічі із старійшинами села |
|
5. |
|
Мова як основа мислення будь-якої нації Ментальність або особливості національного мислення Мова і український побут: спілкування дітей і батьків у родині |
|
6. |
|
Специфіка української мови. Обрядовий фольклор . Віршування, посівання, весільні пісні; ладкання, голосіння |
|
7. |
|
Твір-роздум «Мова – душа народу» |
|
8. |
|
Конкурс на краший твір, вірш, анекдот |
|
9. |
|
Українські страви та особливості харчування українців Природна основа харчування українців. Національні страви |
|
10. |
|
Особливості національної кухні |
|
11. |
|
Захист рефератів «Рецепти моєї бабусі» |
|
12. |
|
Напої українського народу |
|
13. |
|
Національний одяг Національний одяг українців. Вплив клімату на одяг. |
|
14. |
|
Національний костюм і його варіанти в Україні. |
|
15. |
|
Відомі українські модельєри. |
|
16. |
|
Вишивка як елемент українського одягу. |
|
17. |
|
Створення виробу з елементами вишивки |
|
18. |
|
Створення виробу з елементами вишивки |
|
19. |
|
Особливості національної архітектури Українська хата: походження та умови проживання в ній. Архітектура українських палаців та замків |
|
20. |
|
Українська хата: походження та умови проживання в ній. Архітектура українських палаців та замків |
|
21. |
|
Архітектура оборонних споруд українців |
|
22. |
|
Взаємовплив української та інших народів Європи архітектури |
|
23. |
|
Культура українського народу Поняття духовності та духовної культури |
|
24. |
|
Взаємовпливи характеру, душі, світосприймання людини й української культури |
|
25. |
|
Магія, українська демонологія |
|
26. |
|
Розвиток в Україні народних ремесел та промислів |
|
27. |
|
Традиційні види господарської діяльності |
|
28. |
|
Національна мораль. Основні принципи та закони праукраїнців та сучасних українців |
|
29. |
|
Твір-роздум «Так діди наші робили і нам веліли» |
|
30. |
|
Україна як правова держава. Національна свідомість. |
|
31. |
|
Своєрідність традицій українського правотворення та моральне підгрунтя правової культури |
|
32. |
|
Військова складова національної культури як потреба душі в українській традиції |
|
33. |
|
Сила господарювання |
|
34. |
|
Астрологічний календар українців |
|
35. |
|
Пам´ятки культури в моєму селі |
|
9 клас
№ уроку |
Дата Уроку |
Тема уроку |
Примітки |
1. |
|
Україна і українці Походження та розвиток української нації |
|
2. |
|
Моя сім´я. Дерево родоводу |
|
3. |
|
Етнічна територія України (етнографічне районування, етнічний склад населення) |
|
4. |
|
Світоглядні уявлення та вірування (людина, душа, доля, демонологія) |
|
5. |
|
Релігії світу. Релігія в житті українського народу |
|
6. |
|
Народні знання (народний календар, астрономія, метрологія, медицина, метаматика, мораль і етика) |
|
7. |
|
Людина - частка і ціле природи. Я -людина. Я - українець. Життя - дарунок природи та долі, його циклічність (проявлення-народження, становлення-зростання, відтворення, старіння-згасання, смерть, проявлення-народження). |
|
8. |
|
Громадський побут та звичаї Сільська громада. Громадське самоврядування. Соціальний захист селян |
|
9. |
|
Взаємодопомога у громадському житті (толока, на відробіток) |
|
10. |
|
Громадське дозвілля та етикет (роль церкви, календарні свята, ярмарки) |
|
11. |
|
Дівоцькі і парубоцькі громади |
|
12. |
|
«На вулиці скрипка грає...» Вечорниці, досвідки. |
|
13. |
|
Сім´я і сімейний побут. Родинна обрядовість. Шлюб і шлюбні звичаї |
|
14. |
|
Структура стародавньої сім´ї |
|
15. |
|
Обряди, пов´язані з народженням дитини |
|
16. |
|
Виховання дітей: пострижини, іменини, навчання і заняття |
|
17. |
|
Дитячі ігри та розваги |
|
18. |
|
Виховання дівчини, почуття дівочої гідності і честі |
|
19. |
|
«Ой, не ріж косу...» |
|
20. |
|
Весільна обрядовість |
|
21. |
|
«Виряджала мати сина...» |
|
22. |
|
Сімейний фотоальбом |
|
23. |
|
Чисельність, територіальне розміщення українців, етнічний склад населення Чисельність та географічне розміщення українців (кількість українців у світі та Україні, міграційні процеси, демографічна криза) |
|
24. |
|
Етнічна структура населення України (неукраїнське населення, некорінні народи) |
|
25. |
|
Особа і спільнота, їх роль і місце в громаді. Народний ідеал. |
|
26.
|
|
Українська національна еліта. Вплив еліти на процес творення держави. Роль особистості у державотворенні, реалізації національної ідеї. Обов'язкові риси представника української національної еліти: усвідомлення долі держави як власної і відповідальність за неї, дія державного значення, жертовність. Представники різних професій, митці, вчені, державні діячі як. українська національна еліта |
|
27. |
|
Матеріальна культура українців Основні галузі господарства |
|
28. |
|
Допоміжні галузі господарства |
|
29. |
|
Квітникарство в житті українців |
|
30. |
|
Вишивання: матеріал, техніка, вироби, їх призначення |
|
31. |
|
Символіка українського народу, амулети, талісмани |
|
32. |
|
Виготовлення українських сувенірів |
|
33. |
|
Українська народна кулінарія |
|
34. |
|
Народна медицина українців |
|
35. |
|
Україна на міжнародній арені Кількість держав світу, стосунки з сусідами, міжнародні організації |
|