Календарне планування складено відповідно до
програми з української літератури:
для 5 кл. – «Українська література» 5-9 кл.». Укладачі: Р.В.Мовчан (керівник групи), К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова (Наказ МОНУ від 06.06.2012 р. № 664 зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585); програмою, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Обов’язкова кількість видів контролю
5 кл. |
||
Всього годин |
70 |
|
Семестри |
І |
ІІ |
Контрольні роботи у формі: |
3 |
3 |
• контрольного класного твору; |
- |
1 |
• виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо) |
3 |
2 |
Уроки розвитку мовлення (РМ) |
2 (у+п) |
2 (у+п) |
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 |
2 |
Література рідного краю (ЛРК) |
2 |
2 |
Мистецький контекст - МК
Сучасна українська дитяча й підліткова література - СЛ
Теорія літератури - ТЛ
Міжпредметних зв’язків – МЗ
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (НЛ–1)
«Громадянська відповідальність» (НЛ–2)
«Здоров'я і безпека» (НЛ–3)
«Підприємливість і фінансова грамотність» (НЛ–4)
Українська література як навчальний предмет має досить значний потенціал для реалізації наскрізних ліній:
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (НЛ–1):
Уміння:
Ставлення:
«Громадянська відповідальність» (НЛ–2):
Уміння:
позицію; висловлювати ставлення до порушених проблем;
Ставлення:
«Здоров'я і безпека» (НЛ–3):
Уміння:
Ставлення:
«Підприємливість і фінансова грамотність» (НЛ–4):
Уміння:
Ставлення:
5 клас
Усього – 70 год. На тиждень – 2 год. Текстуальне вивчення творів – 52 год. Повторення та узагальнення – 2 год. Література рідного краю – 4 год. Позакласне читання – 4 год. Розвиток мовлення – 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення)
Виразне читання – 2 год. Резервний час – 6 год.
№ |
Тема |
Дата |
Примітка |
||
Тема 1 ( 33 г.) Світ фантазії та мудрості. Тема 1.1 (14 г.) Міфи, легенди, перекази. Народні казки
|
|||||
1 |
Вступ. Слово в житті людини. Образне слово — першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості літератури як мистецтва слова в житті людини. |
|
|
||
|
Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину. Міфи «Берегиня» і «Дажбог». |
5 творів на вибір учителя. ТЛ: фольклор, легенда(повторення), міф, переказ. МЗ: зв’язок із історією походження української державної символіки (тризуб) |
|||
|
Народні легенди. Уявлення про всесвіт і людину у народних легендах «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?». Реальні та фантастичні елементи людської поведінки.
|
||||
|
Народні легенди «Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Добро і зло, їхня роль у житті.
|
||||
|
ЛРК 1. Сосюра – співець рідного краю НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості шанобливого ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі. |
|
|
||
|
Народні перекази. Лицарство та відвага запорозьких козаків у народному переказі «Прийом у запорожців». Звичаї та традиції запорозьких козаків. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до світоглядних уявлень наших предків. |
|
|
||
|
ПЧ 1. Українські легенди і перекази
|
|
|
||
|
Народні казки як жанр фольклору. Тематика народних казок, їх різновиди. Будова казки. |
|
ТЛ: народна казка, тема, гіпербола. МЗ: Спорідненість українських казок із казками народів світу (зарубіжна література). СЛ: Сучасні казки: Фоззі. «Гупало Василь. П’ять з половиною пригод».
|
||
|
Казка "Яйце-райце". Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці; зв’язок із міфами.
|
|
|||
10 |
РМ (п) 1. Характеристика казкового персонажа за планом
|
|
|||
11 |
«Про правду і кривду» (на вибір учителя).
|
|
|||
12 |
Фантастичне й реальне в народній казці «Летючий корабель» (на вибір учителя) НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення постійної присутності в житті, у душі людини добра і зла, красивого і потворного. Розуміння ролі творчих здібностей (уяви, фантазії, прагнення експериментувати) у розвитку й самореалізації людини.
|
|
|||
13 |
ПЧ 2. Українські народні казки
|
|
|
||
14 |
Контрольна робота № 1 з теми «Світ фантазії, мудрості» (тести+відповіді на питання).
|
|
|
||
Запис у журналі без дати : Тематична
|
|||||
Тема1. 2 ( 10 г.) Літературні казки
|
|||||
15 |
Літературна казка, її особливості. Відмінність літературної казки від народної. Дитинство І. Франка. Іван Франко – казкар. (зб. «Коли ще звірі говорили»).
|
|
ТЛ: літ. казка, мова автора і мова персонажів прозова мова. МЗ: індійська народна казка «Фарбований шакал» (зарубіжна література). |
||
16 |
Казка І. Франка «Фарбований Лис». Зміст казки. Головні та другорядні персонажі в казці.
|
|
|||
17 |
Викриття хитрості й пихатості Микити в казці І. Франка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру. НЛ–4 Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення негативної ролі лицемірства, зарозумілості та хвалькуватості в житті сучасної людини.
|
|
|
||
18 |
Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка».
|
|
|
||
19 |
Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Добро і зло в казці. Світлий, життєствердний погляд на світ. Наскрізний гуманізм казки. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Готовність робити добро як спонука до позитивної життєдіяльності.
|
|
|
||
20 |
РМ (у) 2. Образи фантастичних істот у казці В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка». Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот.
|
|
Т.Л. Портрет |
||
21 |
Цікава сторінка з дитинства В. Симоненка. Оптимістична й песимістична життєві позиції дійових осіб твору В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»
|
|
|
||
22 |
Фантастичне й реальне в казці Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». |
|
|
||
23 |
Казкова історія і сучасне життя за казкою В.Симоненка. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ, потреби керувати своїми емоціями. |
|
ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм), порівняння епітети. |
||
24 |
Контрольна робота №2 з теми. «Світ фантазії, мудрості». Літературні казки (тести+відповіді на питання).
|
|
|
||
Запис у журналі без дати : Тематична
|
|||||
Тема 1.3 ( 10 г.) Літературні казки. Із народної мудрості
|
|||||
25 |
Повість-казка сучасної дитячої письменниці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
|
|
|
||
26 |
Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети.
|
|
|
||
27 |
Елементи незвичайного в повісті.
|
|
|
||
28 |
Символіка країни Недоладії та її мешканців НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Усвідомлення потреби розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини. |
|
ТЛ: повість-казка (повторення). МК: фільм «Аліса в країні див», США, 2010 (кіномистецтво). |
||
29 |
Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок
|
|
ТЛ: загадка, прислів’я, приказка, метафора.
МЗ: малі фольклорні жанри народів світу (зарубіжна література); математичні загадки (математика); малі фольклорні жанри на уроках розвитку мовлення (українська мова).
СЛ: авторські казки Сашка Лірника (Олександра Власюка). О. Бурбело. «Первоцвіт: казки, легенди, вірші, смішинки та загадки».
|
||
30 |
Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості. |
|
|||
31 |
Леонід ГЛІБОВ (2 год.) Відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. |
|
ТЛ: акровірш (повтор.). СЛ: поезія Гр.Фальковича |
||
32 |
«Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?» |
|
|
||
33 |
Контрольна робота №3 з теми. «Світ фантазії, мудрості». Літературні казки. Із народної мудрості (тести+відповіді на питання). |
|
|
||
34 |
ЛРК №2 М. Шаповал . Поезії НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості шанобливого ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі. |
|
|
||
Запис у журналі без дати : Тематична
|
|||||
Тема 2 ( 14 г.) Історичне минуле нашого народу
|
|||||
35 |
Літописні оповіді (на основі «Повісті минулих літ» у переказі В. Близнеця): «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь». Казкові та історичні мотиви сюжетів. |
|
|
||
36 |
Літописні оповіді «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». Образи руських князів. |
|
|
||
37 |
«Повість минулих літ» – найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість, вірність НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення душевної краси й сили наших предків, любові руських (українських) князів до своєї землі як достойного прикладу для нащадків.
|
|
ТЛ: літопис. МЗ: доба Русі-України (історія України). МК: ілюстрація Георгія Якутовича до «Повісті минулих літ» (образотворче мистецтво); пам’ятний знак Василя Бородая «Засновникам Києва», пам’ятник Володимиру В. Демута-Малиновського (скульптура), ораторія Лесі Дичко «І нарекоша ім’я Київ» (музичне мистецтво). СЛ: Ірина Цілик. «Місторія однієї дружби». |
||
38 |
Олександр Олесь (Кандиба) (1878-1944). Поезії з книги «Княжа Україна», їх зв’язок із літописами. «Заспів», «Україна в старовину».
|
|
|
||
39 |
«Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий» Поетична оповідь про минуле нашого народу. Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Русі-України, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі. |
|
|
||
40 |
Олександр Олесь «Микита Кожум’яка» Драматичний твір на тему народної казки |
|
ТЛ: драматичний твір і його побудова. МК: мультфільм «Микита Кожум’яка», 2016 (кіномистецтво). |
||
41 |
Олександр Олесь «Микита Кожум’яка» Драматичний твір на тему народної казки
|
|
|
||
42 |
РМ (у) 3. Протистояння добра і зла в драматичному творі «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся
|
|
|
||
43 |
Зірка Мензатюк (1954) «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної письменниці про мандрівку історичними місцями сучасної України.
|
|
|
||
44 |
Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Важливість знань про історичне минуле нашого народу в житті людини. Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини.
|
|
ТЛ: епічний твір. МЗ: козацька доба (історія України). МК: документальні фільми про козацьку звитягу та про козацьку шаблю із серії «Козацька звитяга»; проект «Історія українських земель. Козаки». Серія 1 (кіномистецтво).
|
||
45 |
Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі. Екзотика старовинних українських замків.
|
|
|
||
46 |
Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» - твір про справжні життєві цінності. Стосунки між дорослими і дітьми. Фантастичне і реальне у творі НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Розуміння потреби формувати національну самосвідомість, плекати патріотичні почуття, мати громадянську позицію. |
|
|
||
47 |
ПЧ 3 Оксана Сенатович «Малий Віз»
|
|
|
||
48 |
Контрольна робота№ 4. «Історичне минуле нашого народу» (тест+відповіді на питання)
|
|
|
||
Запис у журналі без дати : Тематична
|
|||||
Тема 3 ( 22 г.)Рідна Україна. Світ природи Тема3.1 (11 г.) Творчість Т. Шевченка, гр.. Тютюнника, Є. Гуцала
|
|||||
49 |
Т.Г.Шевченко (1814-1861) Україна часів Т. Шевченка. Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті С. Васильченка «В бур’янах»
|
|
|
||
50 |
Т. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе...». Картини довколишнього світу, природи в поезії Т. Шевченка — художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. |
|
ТЛ: персоніфікація, ліричний твір.
МК: репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина» (образотворче мистецтво); музичні твори на слова Т. Шевченка компози-торів: М. Лисенка, Я. Степового, Г. Хоткевича та інших; сучасні музичні інтерпретації (музичне мистецтво |
||
51 |
Тарас Шевченко «Садок вишневий коло хати...» — перлина пейзажної лірики НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Розуміння важливості виховання естетичного смаку, усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва, спонукання до оптимістичного, життєствердного погляду на світ. |
|
Вивчає напам’ять: «За сонцем хмаронька пливе…», «Садок вишневий коло хати…».
|
||
52 |
Григір Тютюнник (1931-1980). Основні відомості з біографії Гр. Тютюнника. Неповторність і багатство внутрішнього світу людини в оповіданні «Дивак»
|
|
|
||
53 |
Григір Тютюнник. «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів — природи і людини, зображені в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення особливого призначення на землі кожного. Потреба збереження індивідуальних особливостей людини як важливих чинників її майбутньої максимальної самореалізації.
|
|
|
||
54 |
РМ (п) 4. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості. План характеристики образу. |
|
|
||
55 |
Євген Гуцало (1937-1995). Основні відомості про письменника. Сюжет оповідання «Лось»
|
|
|
||
56 |
Протистояння добра і зла в оповіданні Є.Гуцала «Лось». Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань. Співчуття, милосердя — шлях до перемоги добра. Великий світ природи і місце у ньому людини НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення Розуміння важливості турботи про світ природи і рідних людей як неодмінної ознаки гуманної, гідної поведінки. |
|
ТЛ: оповідання. МЗ: тварини, які живуть у лісах України (природознавство); твори про світ природи: Р. Кіплінг. «Мауглі», Е. Сетон-Томпсон. «Ведмежа Джонні» (зарубіжна література). |
||
57 |
Контрольна робота № 5 " Рідна Україна. Світ природи ". Творчість Шевченка, Гуцала, Тютюнника (тест+відп. на пит.) |
|
|
||
58 |
ЛРК 3. Знайомство з творчістю місцевих поетів
|
|
|
||
59 |
ПЧ 4. Вірші Є.Гуцало «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…»
|
|
|
||
Запис у журналі без дати : Тематична
|
|||||
Тема 3.2 ( 11г.)Творчість М. Вінграновського, П. Тичини, М. Рильського
|
|||||
60 |
М. Вінграновський (1936-2004). Цікаві відомості про автора. Повість «Сіроманець» - захоплююча й драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи |
|
|
||
61 |
М. Вінграновський «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції
|
|
МК: фільм «Сіроманець», 1989; режисер П. Марусик (кіномистецтво) |
||
62 |
М. Вінграновський «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції. |
|
|
||
63 |
М. Вінграновський «Сіроманець». Гуманізм твору НЛ–3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення значення людяності, доброти в житті, прагнення гармонії з природою.
|
|
|
||
64 |
Павло Тичина (1891-1967). Коротко про поета і край, де він народився. Патріотичні почуття в поезії П.Тичини «Не бував ти у наших краях!» |
|
Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір).
|
||
65 |
Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності засобами художнього слова; Мелодійність віршів П.Тичини «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…» НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості розвитку естетичного смаку, відчуття краси образного слова, абстрактного мислення, спостережливості, уміння доводити власну думку. |
|
МК: Г. Майборода «Гаї шумлять», сучасні музичні інтерпретації творів П.Тичини (музичне мистецтво). |
||
66 |
М. Рильський (1895-1964). Основні відомості про поета, його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови. |
|
Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір).
|
||
67 |
Краса рідної природи у віршах М. Рильського «Дощ», «Осінь – маляр із палітрою пишною…» Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям. НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення образного бачення світу як важливого чинника розвитку творчих здібностей. |
|
МК: репродукції картин українських художників про дощ та осінь (образотворче мистецтво), цикл «Чотири пори року» А.Вівальді, «Пори року» П. Чайковського |
||
68 |
Контрольна робота № 6 Контрольний твір з теми «Рідна Україна. Світ природи». Краса людської душі й природи у творах Т.Шевченка, Г.Тютюнника, Є.Гуцала, М.Вінграновського
|
|
|
||
69 |
ЛРК 4.
НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості шанобливого ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі. |
|
|
||
70 |
Повторення та узагальнення вивченого за рік
НЛ–1, 2, 3, 4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення того, що власна думка і власна позиція – важливі для успішної особистості, необхідні для життя. |
|
|
||
Запис у журналі без дати : Тематична
|
|||||