Зарубіжна література, 7 клас
|
|||
|
Тема |
Дата уроку |
|
1 |
Розділ 1. Вступ (2 год.) Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів. (ТЛ) Поглиблення понять про оригінал і переклад. Переспів. (ЛК) Роль художніх перекладів у розвитку культурного діалогу, дружніх взаємин між народами. (УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької традиції. Майстри художнього перекладу. (ЕК) Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу і художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність. |
|
|
2 |
Розділ 2. Жанр балади у європейських літературах (10 годин). Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. «Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда. |
|
|
3 |
«Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ. |
|
|
4 |
Ф. Шиллер. «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність. |
|
|
5 |
Урок розвитку мовлення 1 (писемний). Твір за баладою Ф. Шиллера «Рукавичка» |
|
|
6 |
А. Міцкевич. «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. (УС) А. Міцкевич і Україна. Музеї А. Міцкевича і пам’ятники письменникові в Польщі (Познань), Україні (Львів), Білорусі (Новогрудка). Українські образи й мотиви в баладі А. Міцкевича «Світязь». |
|
|
7 |
А. Міцкевич. «Світязь». Символічні образи, елементи фольклору у творі. |
|
|
8 |
Р. Стівенсон. «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода - рабство). Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору. |
|
|
9 |
Р. Стівенсон. «Балада про вересовий трунок». Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору. |
|
|
10 |
Контрольна робота 1. «Вступ» та «Балади» (тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами) |
|
|
11 |
Урок позакласного читання 1. Ж. Верн. «Двадцять тисяч льє під водою» |
|
|
12 |
Розділ 3. Історичне минуле в літературі (10 год.) В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». (ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман). Види і функції пейзажу у творі. Початкові поняття про художній час, художній простір. (УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману. |
|
|
13 |
В. Скотт. «Айвенго». Динаміка сюжету і гумор. Робота над змістом роману |
|
|
14 |
В. Скотт. «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу в романі В. Скотта «Айвенго» |
|
|
15 |
В. Скотт. «Айвенго». Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі. |
|
|
16 |
В. Скотт. «Айвенго». Ідея віротерпимості в романі В. Скотта «Айвенго». Леді Ровена та Ребекка – дві різні долі. (ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їх утіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.). |
|
|
17 |
Історичний колорит роману В. Скотта «Айвенго» і засоби його створення. |
|
|
18 |
Урок позакласного читання 2. О. Дюма. «Три мушкетери» |
|
|
19 |
Друга світова війна у європейській поезії (К.І. Галчинський. «Пісня про солдатів Вестерплятте». |
|
|
20 |
А. Марґул-Шпербер. «Про назву концтабору Бухенвальд» або І. Вайсґлас. «Круки». (ЛК) Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, в яких викривається фашизм). Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. |
|
|
21 |
Д. Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. |
|
|
22 |
Д. Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Теми нацизму та Голокосту в повісті. Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль),їхня дружба і взаємодопомога. |
|
|
23 |
Д. Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Ідея рівності представників різних рас, націй, національностей і народів у творі. Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму. |
|
|
24 |
Контрольна робота 2. «Історичне минуле в літературі» (тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами) |
|
|
25 |
Розділ 4. Духовне випробування людини (6 год.). Дж. Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. (ЛК) Втілення творів Дж. Олдріджа, Р. Кіплінга в мистецтві (кіно, ілюстрації тощо). (УС) Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митців. |
|
|
26 |
Дж. Олдрідж. «Останній дюйм». Образи Бена і Деві, художні засоби їх створення. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань. |
|
|
27 |
Дж. Олдрідж. «Останній дюйм». Здатність людей до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей. |
|
|
28 |
Урок розвитку мовлення 2 (усний). Підготовка до твору-роздуму |
|
|
29 |
Контрольна робота 3. Твір-роздум на літературну тему |
|
|
30 |
Р. Кіплінг. «Якщо…». Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші. Сюжет і композиція вірша. |
|
|
31 |
Р. Кіплінг. «Якщо…». Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам). Вивчити напам’ять вірш Р. Кіплінга «Якщо…» (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів (фрагментів) творів митців. |
|
|
32 |
Р. Кіплінг. «Балада про Схід і Захід». Протистояння і примирення Сходу й Заходу в творі. Антитези у творі. Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, полковничий син). (ТЛ) Поглиблення понять про баладу (літературну), оповідання, вірш. |
|
|
33 |
Розділ 5. Дружба і кохання (9 год.) Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання Р. Бернс. «Моя любов» |
|
|
34 |
Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…» Поетизація високого почуття, розкриття його сутності. Напам’ять: 1 вірш на тему дружби і кохання (за вибором учня) |
|
|
35 |
Урок виразного читання 2 віршів про дружбу і кохання |
|
|
36 |
У. Старк. «Диваки і зануди». Доля дівчинки Симони, її проблеми в родині та у школі. |
|
|
37 |
У. Старк. «Диваки і зануди». Стосунки Симони з однолітками. |
|
|
38 |
У. Старк. «Диваки і зануди». Складний шлях героїні до усвідомлення власної сутності. |
|
|
39 |
У. Старк. «Диваки і зануди». Роль дідуся в сюжеті твору. |
|
|
40 |
У. Старк. «Диваки і зануди». Тема перших почуттів підлітків. |
|
|
41 |
Контрольна робота 4. «Дружба й кохання» (тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами) |
|
|
42 |
Урок позакласного читання 3. У. Старк. « Мій друг Персі, Бофало Біл і я» |
|
|
43 |
Розділ 6. Літературний детектив (5 год.) Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. ». Е. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті Е. По «Золотий жук». Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді». (УС) Українські письменники – майстри детективного жанру. |
|
|
44 |
Створення емоційної напруги, таємничої атмосфери в повісті Е. По «Золотий жук». Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача. |
|
|
45 |
А. К. Дойл – відомий автор класичних детективів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. (ЛК) Відомі екранізації творів Е.А. По і А.К. Дойла. Музеї Е. По в США (Балтимор, Річмонд), Шерлока Холмса у Великобританії (Лондон), Росії (Москва). Пам’ятники письменникам та їхнім героям. (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів. Порівняння літературних детективів з екранізаціями. |
|
|
46 |
Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». |
|
|
47 |
Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. |
|
|
48 |
Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості. (ТЛ) Оповідач і розповідач. Початкове поняття про точку зору. |
|
|
49 |
Урок розвитку мовлення 3 (усний). Створення власної детективної історії |
|
|
50 |
Урок розвитку мовлення 4 (писемний). Написання власної детективної історії |
|
|
51 |
Розділ 7. Світова новела (6 год.) Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». (ТЛ) Поглиблення понять про оповідача і розповідача, точку зору. Новела та її різновиди. (ЛК) Музей О. Генрі в США (Остін). (УС) Українські письменники – майстри новели. |
|
|
52 |
Біблійні мотиви в новелі О. Генрі «Дари волхвів», художні деталі. (ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»). Музей О. Генрі в США (Остін). |
|
|
53 |
Новела О. Генрі «Останній листок». Робота над змістом. Особливості художньої мови новели, розповідач. |
|
|
54 |
О. Генрі «Останній листок». Образи дівчат, їх динаміка. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). |
|
|
55 |
Контрольна робота 5. Твір-роздум на літературну тему |
|
|
56 |
Урок позакласного читання 4. Г. Дж. Уеллс – видатний англійський фантаст. Г. Уеллс. «Невидимець» |
|
|
57 |
Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». «Дива» та їх сприйняття персонажами. Оповідач твору (батько). |
|
|
58 |
Особливості дитячого світу в оповіданні Г. Дж. Уеллса «Чарівна крамниця». Роль елементів фантастики. |
|
|
59 |
Майстер японської новели Р. Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». (ЛК) Древні храми-музеї Японії. |
|
|
60 |
Р. Акутагава. «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата). |
|
|
61 |
Розділ 8. Сучасна література. Я і світ (6 год.) Роздуми про майбутнє людини і людства в оповіданні А. Азімова «Фах». (ТЛ) Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі. Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва. |
|
|
62 |
Проблема духовної реалізації людини в оповіданні А. Азімова «Фах». Образ Джорджа Плейтена. |
|
|
63 |
Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей в оповіданні А. Азімова «Фах». |
|
|
64 |
К. Функе. «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі. |
|
|
65 |
Образ Меґі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовне випробування. (ЛК) Коло читання підлітків у різних країнах. (УС) Бібліотеки України. Сучасні літературні видання для дітей і підлітків. |
|
|
66 |
Поєднання уявного і реального світів у творі К. Функе. «Чорнильне серце». (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів (окремих фрагментів). Порівняння образів підлітків у творах. |
|
|
67 |
Контрольна робота 6. Сучасна література (тестові й письмові різнорівневі завдання за варіантами) |
|
|
68 |
Розділ 9. Підсумки (2 год.) Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |
|
|
69 |
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |
|
|
70 |
Підсумковий урок |
|
|