Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури

Про матеріал
(70 годин / 2 години на тиждень) Складено відповідно до програми: ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Перегляд файлу

7 клас, зарубіжна література

(70 годин / 2 години на тиждень)

Складено відповідно до програми: ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)

Контрольні роботи – 6

Розвиток мовлення – 4

Позакласне читання – 4

Тема 

К-сть годин

Дата

Примітка

І СЕМЕСТР

ВСТУП

Ключові компетентності

Учень (учениця):

усвідомлює багатство української мови, яка слугує засобом міжкультурного спілкування  (НЛ-2).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • дає визначення понять «оригінал», «переклад», «переспів», розрізняє їх (на прикладі окремих текстів);
  • знає види перекладу – прямий (непрямий), точний (неточний), повний (неповний), вільний та ін., установлює різницю поміж ними (на конкретних прикладах текстів);
  • знає витоки й основні етапи української перекладацької традиції, імена видатних українських перекладачів, котрі зробили значний внесок у культуру України, прилучення українців до світових здобутків;
  • порівнює переклад і переспів одного й того самого твору, встановлює схожість і відмінність між ними;

розуміє значення опанування творів в оригіналі (іноземною мовою), роль художніх перекладів у розвитку культури, взаємин між народами, становленні особистості.

1

Вступ. Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. Майстри художнього перекладу

Матеріали до уроку: https://www.youtube.com/watch?v=GAoiN1emQxY&list=PUlC8TSjM_ROoBeRa4dW2wUg&index=21

(ТЛ) Поглиблення понять про оригінал і переклад.

(УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької традиції. Майстри художнього перекладу

1

 

 

2

Переклад і переспів: схожість і відмінність. Роль художніх перекладів у розвитку культури, взаємин між народами, становленні особистості

   (ТЛ) Переспів

(ЛК) Роль художніх перекладів у розвитку культурного діалогу, дружніх взаємин між народами.

(ЕК) Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність.

1

 

 

ЖАНР БАЛАДИ У ЄВРОПЕЙСЬКИХ ЛІТЕРАТУРАХ

Ключові компетентності

Учень (учениця):

поважає загальнолюдські чесноти, родинні цінності, героїзм і відданість вітчизні (НЛ-2);

самокритично оцінює власні  рішення та поведінку (НЛ-3).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • виразно читає балади, висловлює власне враження про них, емоційне ставлення до змальованих подій, героїв;
  • дає визначення жанру «балада», виявляє її характерні ознаки в текстах прочитаних творів;
  • визначає характерні риси фольклорних балад («Король Лір і його дочки» та балади про Робіна Гуда);
  • характеризує образи фольклорних балад як традиційні й вічні, розкриває втілення в них народних уявлень (про мораль, патріотизм, героїзм та ін.);
  • переказує сюжети балад (в окремих частинах і цілісно);
  • визначає ключові (зокрема кульмінаційні) моменти в баладах,
  • установлює, як у ключових моментах  виявляються риси героїв, увиразнюється ідея твору;
  • характеризує образи персонажів прочитаних творів;
  • виявляє засоби поетичної мови в баладах (гіперболи, епітети, метафори, повтори та ін.), зокрема фольклорного походження;
  • визначає у прочитаних творах символи (наприклад, рукавичка, озеро, білі лілії, вересовий напій та ін.), розкриває  їхній прихований зміст;
  • зіставляє оригінали літературних балад із художніми перекладами (за умови володіння іноземною мовою);
  • розкриває особливості відтворення сюжетів та балад у мистецтві (творах живопису, музики, кіно, мультиплікації та ін. – за вибором);
  • називає перекладачів балад,  виявляє майстерність їхніх перекладів.

3

Балада як жанр фольклору і літератури.  Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. 

Фольклорна балада «Король Лір і його дочки».

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=waa_gopbUh8&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=3

ТЛ Фольклорна балада, символ

1

 

 

4

Король Лір як вічний образ. Моральний урок у творі.

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/narodna-balada-korol-lir-i-yogo-dochki-13558.html

1

 

 

5

«Як Робін Гуд став розбійником». Образ народного захисника Робіна Гуда

Матеріали до уроків: Чи існував насправді Робін Гуд https://www.youtube.com/watch?v=8K3szN3B7mg

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=Fz6tXl9CKQ0&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=4

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/yak-robin-gud-stav-rozbiynikom-1057025.htmlhttps://naurok.com.ua/test/yak-robin-gud-stav-rozbiynikom-1057025.html

1

 

 

6

«Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном». Ідеї свободи і служіння народові в баладах про Робіна Гуда

1

 

 

7

Літературні балади

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність 

Експрес-урок:    https://www.youtube.com/watch?v=pIePJLAAhqo&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=5

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/f-shiller-rukavichka-1060611.html

(ТЛ) Літературна балада, символ

(ЕК) Порівняння особливостей фольклорних і літературних балад, оригіналів і перекладів (як цілісно, так і в окремих фрагментах).

1

 

 

8

Адам Міцкевич. «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича.

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=OP_iA4lIWUU&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=6

А. Міцкевич і Україна. Музеї А. Міцкевича і пам’ятники письменникові  в Польщі (Познань), Україні (Львів), Білорусі (Новогрудка).

1

 

 

9

Символічні образи, елементи фольклору в баладі        А. Міцкевича «Світязь».

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/adam-mickevich-balada-svityaz-1065363.html

Українські образи й мотиви в баладі А. Міцкевича «Світязь».

1

 

 

10

Роберт Льюїс Стівенсон. «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода - рабство)

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=3KVI2I7p8Rk&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=7

1

 

 

11

Утвердження духовної сили пиктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка  твору

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/stivenson-balada-pro-veresoviy-trunok-1068154.html

1

 

 

12

Контрольна робота № 1 на тему  «Вступ. Жанр балади у європейських літературах» (тестування)

1

 

 

 

Тематичне оцінювання

 

 

 

ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ

Ключові компетентності

Учень (учениця):

усвідомлює загрозу зникнення людства  внаслідок війн на планеті Земля (НЛ-1);

цінує любов до ближнього, виявпатріотизму (НЛ-2);

висловлює судження щодо переваг мирного співіснування народів світу (НЛ-3)

усвідомлює важливість креативності та  переваги спільної дільності задля досягненні мети  (НЛ-4)

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • знає основні відомості про життя і творчість письменників;
  • виразно читає твори (фрагменти або цілісно), виявляє емоційне враження від прочитаного, пояснює своє ставлення;
  • виявляє історичну основу прочитаних творів;
  • висловлює власне судження щодо подій і образів, підтверджує свою думку цитатами з тексту;
  • переказує текст (у частинах або цілісно) з виявленням особливостей сюжету (епічного або ліричного);
  • характеризує образи персонажів, виявляє в них ключові риси, національний і загальнолюдський зміст;
  • порівнює образи героїв (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка), виявляє схожість і відмінності між ними;
  • вирізняє у прочитаних текстах художні засоби створення образів персонажів, установлює функції засобів образотворення;
  • характеризує образ автора і засоби вираження авторської позиції;
  • визначає види і функції пейзажу в прочитаних творах (розкриття  образів, національного колориту, авторської позиції, ідеї);
  • дає визначення поняття «художній час», пояснює його відмінність від хронологічного часу;
  • виокремлює епізоди текстів, де відбувається зміщення лінійного часу, відхід автора від хронологічної послідовності у викладі подій, пояснює значення цього прийому;
  • дає визначення поняття «художній простір», установлює особливості художнього простору в прочитаних творах;

висловлює враження про ліричні твори про Другу світову війну.

13

Вальтер Скотт. «Айвенго». В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго».

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=Da8o08S307M&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=8

Життя і творчість письменника https://www.youtube.com/watch?v=mf7kgScSua0

Історія і художній вимисел (експрес-урок) https://www.youtube.com/watch?v=xSjS3CSWku4&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=9

(ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман).

(УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману

1

 

 

14

Історичний колорит твору і засоби його створення. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. Зіставлення літературного твору із його втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, ілюстрації та ін.)

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=rb0Zt-rUJvc&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=10

1

 

 

15

Зіткнення справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі

(ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго).

1

 

 

16

Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Ідея віротерпимості в романі. Леді Ровена та Ребекка – дві різні долі

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=1aYSo71AbgA&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=11

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/v-skott-ayvengo-16180.html

(ЕК) Порівняння образів персонажів (леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.).

1

 

 

17

РМ (у).  Створення репортажу з «місця подій» (сцена штурму замку Фрон де Бефа). Лицарський турнір

1

 

 

18

Друга світова війна у європейській поезії.

К.І. Галчинський «Лист з полону», Пісня про солдатів  Вестерплятте».

(ЛК) Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у яких викривається війна).

1

 

 

19

А. Марґул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд». І. Вайсґлас («Круки»). Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи.

1

 

 

20

Джон Бойн (народ. 1971). «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей ідорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті.

 (ТЛ)  Початкові поняття про художній час, художній простір.

1

 

 

21

Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога.

1

 

 

22

Ідея рівності представників різних рас, націй, національностей і народів у творі.Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму.

1

 

 

23

ПЧ № 1.  Е.Е. Шмітт «Діти Ноя». Доля дітей у період Другої світової війни. Духовний подвиг священика Понса, його турбота про дітей. Тема культури у творі. Біблійні мотиви

1

 

 

24

Контрольна робота № 2  з теми «Історичне минуле в літературі» (твір-роздум за вивченими текстами)

1

 

 

 

Тематичне оцінювання

 

 

 

ДУХОВНЕ ВИПРОБУВАННЯ ЛЮДИНИ

Ключові компетентності

Учень (учениця):

аналізує трагічні наслідки ризикованого втручання людини у світ природи (НЛ-1);

набуває навичок ухвалювати життєво важливі рішення, усвідомлює цінність родинних стосунків (НЛ-2);

цінує професіоналізм, навчається долати труднощі, критично оцінює ризики підприємницької діяльності в екстремальних умовах (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • виразно читає художні тексти, емоційно сприймає, висловлює враження від прочитаних творів;
  • розкриває історичні, моральні, філософські проблеми у творах письменників, актуальність проблематики оповідань для сьогодення;
  • розповідає про основні факти життя і творчості митців;
  • вирізняє напружені (кульмінаційні) моменти сюжету, їхнє значення для розкриття образів персонажів;
  • аналізує образи персонажів: їхні характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами, динаміку, засоби створення (художня деталь, символи та ін.);
  • визначає у творах антитези, пояснює, як вони реалізовані у творах;
  • знаходить у прочитаних творах символи, виявляє їхній прихований зміст, множинність трактування;
  • порівнює оригінали й художні переклади (фрагменти) творів митців (за умови володіння іноземною мовою);

висловлює власне ставлення до порушених у творах філософських і моральних проблем.

25

Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм».  Проблема взаємин між батьками і дітьми

Матеріали до уроків:

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=A8-QSYBxAyU&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=12

Біографія (відкритий урок) https://www.youtube.com/watch?v=4t6zRymlOj0&list=PLIGNgJeEMVGMSyHSmaxqorOFXkv4jY4Y3&index=2

ТЛ Поглиблення поняття  про оповідання

1

 

 

26

Образи Бена і Деві, художні засоби їх створення. Віра у внутрішні можливості людини,  подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння.

1

 

 

27

Утвердження сімейних цінностей в оповіданні  Дж. Олдріджа «Останній дюйм». Сенс назви та проблематика оповідання

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/dzheyms-oldridzh-ostanniy-dyuym-23242.html

1

 

 

28

РМ (п). Висловлювання власного ставлення до проблем, порушених у творах  (написання есе за прочитаними творами)

1

 

 

29

Редьярд Кіплінг. «Якщо…». Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам).

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=PdR0Bwbg1Ng&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=13

1

 

Напам’ять

30

Редьярд Кіплінг. «Балада про Схід і Захід».

Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі. Ідеї миру і  дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, полковничий син).

Матеріали до уроків:

експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=aI3DRbNT5RU&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=14

біографія https://www.youtube.com/watch?v=fW5UuObL7C4&list=PLIGNgJeEMVGMSyHSmaxqorOFXkv4jY4Y3&index=48 

Перевірка знань: https://vseosvita.ua/test/r-kiplinh-balada-pro-skhid-i-zakhid-158190.html

1

 

 

31

Контрольна робота № 3  з теми «Духовне випробування людини» (тестування)

 

1

 

 

 

Тематичне оцінювання

 

 

 

32

ПЧ № 2. А. Нанетті «Мій дідусь був черешнею». Узагальнення вивченого упродовж семестру

1

 

 

ІІ семестр

ДРУЖБА І КОХАННЯ

Ключові компетентності

Учень (учениця):

висловлює судження щодо важливості духовного й емоційного збагачення людини (НЛ-1);

усвідомлює красу високих почуттів, висловлює критичну думку щодо вияву меркантилізму, прагматизму у людських стосунках (НЛ-2);

цінує віру у власні здібності, здатність ухвалювати нестандартні рішення для втілення мрії (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • знає і розповідає про основні факти життя і творчості митців, їхні зв’язки з Україною, увічнення їхньої пам’яті в літературних музеях, пам’ятниках;
  • визначає провідну ідею вірша А. Міцкевича «Непевність», знаходить відповідні цитати;
  • переказує основні події повісті «Маленька книжка про любов» Ульф Старк ;
  • визначає особливості сюжету і композиції прочитаної повісті;
  • характеризує духовно-емоційний світ головних героїв прочитаної повісті, зміни (або незмінність) їхніх внутрішніх якостей;
  • розкриває сутність трактування проблеми кохання у творі «Маленька книжка про любов» Ульф Старк;
  • висловлює власні судження щодо персонажів (Фред, Ельса), їхнє ставлення до кохання і світу;
  • визначає теми, провідні мотиви, ідеї у повісті «Маленька книжка про любов» Ульф Старк;
  • називає символи у прочитаних творах, розкриває їхній зміст, функції;
  • виразно читає вірші зарубіжних авторів про кохання, висловлює враження від прочитаних творів, порівнює оригінали та переклади віршів (за умови володіння іноземною мовою).

33

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання.

П’єр Ронсар «До того, як любов у світ прийшла…»

ТЛ Поглиблення поняття  про вірш, образ автора

1

 

 

34

Р. Бернс «Моя любов…», Г. Гейне «Коли настав чудовий май…»

1

 

Напам’ять

35

 Адам Міцкевич «Непевність». Поетизація високого почуття кохання, розкриття у віршах його впливу на людину.

1

 

 

36

Ульф Старк. «Маленька книжка про любов». Різдвяна історія в контексті історичного минулого.

ТЛ Поглиблення поняття  про повість

1

 

 

37

Зображення світу дитинства крізь призму складних життєвих обставин (війна, туга за батьком, бідність, несправедливість).

1

 

 

38

Родинні та шкільні стосунки у творі.

1

 

 

39

Ідеї підтримки й любові, які допомагають людям вижити й морально встояти в скрутних обставинах

1

 

 

40

ПЧ № 3.  Ульф Старк. «Диваки і зануди». Доля дівчинки Симони, її проблеми в родині та у школі. Стосунки Симони з однолітками. Складний шлях героїні до усвідомлення власної сутності.

Експрес-урок https://www.youtube.com/watch?v=9flXLxEjD2s

1

 

 

41

Контрольна робота № 4 з теми «Дружба і кохання» (твір (теми на вибір) за вивченими текстами)

1

 

 

 

Тематичне оцінювання

 

 

 

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ

Ключові компетентності

Учень (учениця):

розуміє невідворотність покарання злочину (НЛ-2);

висловлює судження щодо переваг фізичної витривалості, здорового способу життя (НЛ-3);

усвідомлює необхідність набуття знань для успішної професійної діяльності (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • дає визначення жанру «детектив», виявляє його характерні ознаки  на прикладі прочитаних творів;
  • знає про історію виникнення і формування жанру у світовій літературі, видатних представників детективної літератури;
  • розповідає про ключові віхи життя і творчості Е. А. По і   А. Конана Дойла, називає їхні найвідоміші твори, причини популярності серед різних поколінь;
  • знає і виявляє характерні ознаки циклу (на прикладі творів про Шерлока Холмса);
  • висловлює враження від прочитаних творів письменників, розповідає про своїх улюблених героїв;
  • виявляє особливості сюжету і композиції творів Е. А. По та  А. Конана Дойла;
  • встановлює значення прийому «розповідь у розповіді» в текстах письменників;
  • характеризує образи персонажів (Легран, Джупітер, Шерлок Холмс, Ватсон, учасники злочинів та ін.);
  • змальовує образи оповідачів, називає їхні провідні риси, роль у розгортанні сюжету (спостерігач, безпосередній учасник сюжету (персонаж) тощо);
  • розуміє поняття «точка зору», виявляє у творах різні точки зору (персонажів, оповідача) на події, зіставляє їх;
  • розповідає про відомі екранізації за творами Е. А. По і       А. Конана Дойла (1-2 за вибором), висловлює власне судження про втілення героїв детективів засобами кіномистецтва;

порівнює оригінали й художні переклади творів письменників (за умови володіння іноземною мовою).

42

Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів.

Е.А. По – засновник    жанру детективу у світовій літературі.

Матеріали до уроків:

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=5hoh-sdcEkU&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=22

Біографія письменника https://www.youtube.com/watch?v=FC3wnzfYKfo

Самостійна робота з теми «Літературний детектив»: https://naurok.com.ua/test/kontrolna-robota-rozdil-literaturniy-detektiv-828938.html

Гра «Колесо фортуни» https://naurok.com.ua/detektiv-gra-koleso-fortuni-233217.html

ТЛ Оповідач і розповідач. Початкове поняття про точку зору

(УС) Українські письменники – майстри детективного жанру.

1

 

 

43

Захопливий сюжет повісті «Золотий жук» Е. По

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=kNNLBJDo3ok&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=23

1

 

 

44

Е. А. По «Золотий жук».. Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.). Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/e-a-po-zolotiy-zhuk-803698.html

1

 

 

45

Артур Конан Дойл – відомий автор класичних детективів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса.

Матеріали до уроків:

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=k1GO3-VkJDA&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=24

Експрес-урок Шерлок Холмс і дедуктивний метод https://www.youtube.com/watch?v=pCtqBqmwZHc

https://www.youtube.com/watch?v=pCtqBqmwZHc&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=25

(ЛК) Екранізації творів Е. А. По і А. Конана Дойла. Музеї Е. По в США (Балтимор, Річмонд), Шерлока Холмса  у Великобританії (Лондон). Пам’ятники письменникам та їхнім героям.

1

 

 

46

А. К.  «Пістрява стрічка». Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка».

Матеріали до уроків:

Експрес-урок Шерлок Холмс і дедуктивний метод https://www.youtube.com/watch?v=pCtqBqmwZHc

1

 

 

47

Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей.

1

 

 

48

 А.К. Дойл «Спілка рудих» Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих». 

1

 

 

49

Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості

 

 

 

50

РМ (у). Створення віртуальної екскурсії (презентації, відеофільм та ін.) до музею літературного героя (Шерлок Холмс, Лондон, Великобританія).

 (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів. Порівняння літературних детективів з екранізаціями

1

 

 

СВІТОВА НОВЕЛА

 Ключові компетентності

Учень (учениця):

висловлює судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки та утвердження справедливості; цінує щирість людських стосунків (НЛ-2);

усвідомлює цінність життя (НЛ-3);

шанобливо ставиться до мистецького хисту (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • дає визначення жанру новели, виявляє її характерні ознаки у прочитаних творах;
  • розрізняє за змістом різновиди новел (психологічну, філософську, фантастичну та ін.);
  • виразно читає і переказує (близько до тексту) новели письменників;
  • виявляє у новелах зарубіжних митців основні проблеми (моральні, філософські та ін.), їхнє художнє втілення в подіях, образах, символах, назвах та інших компонентах твору;
  • визначає особливості розвитку сюжету новел, напружені (кульмінаційні) моменти творів;
  • характеризує образи персонажів новел у їхніх стосунках, динаміці, виявляє ключові риси персонажів, їхні моральні якості;
  • розмірковує над фіналами творів, дає їм (фіналам) власне тлумачення;
  • характеризує образи оповідача («Чарівна крамниця» Г. Дж. Уеллса) і розповідача (новели О. Генрі), розрізняє їх за формами оповіді (оповідач – від 1-ої особи, розповідач – від 3-ої особи);
  • виявляє культурні паралелі в текстах новел (біблійні мотиви в новелі «Дари волхвів» О. Генрі, зв’язок із японськими традиціями в новелі «Павутинка» Р. Акутаґави);
  • розкриває підтекст окремих епізодів творів;
  • порівнює оригінали і художні переклади новел (за умови володіння іноземною мовою);
  • порівнює образи героїв новел О. Генрі;

знає про втілення сюжетів новел у різних видах мистецтва, висловлює ставлення до них (1-2 твори за вибором).

51

Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.

О. Генрі -  майстер новели. «Дари волхвів».

Матеріали до уроків:

експрес-урок https://www.youtube.com/watch?v=BKovZBZAN6U&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=26

ТЛ Поглиблення понять про оповідача та розповідача, про точку зору. Новела та її різновиди

(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача і розповідача, про точку зору. Новела та її різновиди.

(ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»). Особливості вірувань  японців.

(УС) Українські письменники – майстри новели.

1

 

 

52

Моральні цінності в новелі О. Генрі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі художні деталі.

(ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»).

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=OG5WHghnt5s&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=27

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/dari-volhviv-o-genri-843547.html

1

 

 

53

О. Генрі. Новела «Останній листок» - гімн людині, котра здатна на  самопожертву заради ближнього. Образи дівчат, їх динаміка (Сью, Джонсі).   Особливості художньої мови новели, розповідач.

Експрес-урок: https://www.youtube.com/watch?v=jtr044VJP5A&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=28

1

 

 

54

О. Генрі. Новела «Останній листок» . Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Порівняння образів героїв новел О. Генрі.

1

 

 

55

РМ (п). Есе про важливість емпатії (співпереживання) за змістом   новели О. Генрі «Останній листок»

1

 

 

56

ПЧ № 4.  Курт  Воннегут «Брехня»

1

 

 

57

Герберт Джордж Уеллс - видатний англійський фантаст. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу.

Експрес-уроки:

https://www.youtube.com/watch?v=KjgtK2xoUqU&list=PLWo0CEZSHZnwQNQGvEswDCnkgLArqNQ2c&index=8

1

 

 

58

«Дива» та їхнє сприйняття персонажами. Роль елементів фантастики. 

 

1

 

 

59

Рюноске Акутаґава - майстер японської новели. Утілення ідеї про  моральну справедливість у новелі «Павутинка».

Експрес-уроки: https://www.youtube.com/watch?v=H2NO4FGpf6Y&list=PLuKEIL5ZUv-Uxic9pa0d--hMqh0mxuaK5&index=30

(ЛК) Особливості вірувань  японців.

1

 

 

60

Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата).

1

 

 

61

Контрольна робота № 5 з теми «Літературний детектив. Світова новела» (тестування).

1

 

 

 

Тематичне оцінювання

 

 

 

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА. Я І СВІТ

Ключові компетентності

Учень (учениця):

прогнозує загрози для розвитку інтелекту людини, пов’язані з науково-технічним прогресом (НЛ-1);

розуміє важливість самостійного мислення, цінує свободу (НЛ-2);

аналізує ступінь ризику під час прийняття життєво важливого рішення, усвідомлює цінність життя (НЛ-3);

виявлє здатність оперативно та адекватно реагувати на технологічні зміни у житті суспільства (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • знає основні відомості про життя та творчість сучасних письменників;
  • розповідає про ключові події сюжету творів;
  • розкриває актуальні теми і проблеми у прочитаних текстах;
  • характеризує образи головних героїв, їхнє сприйняття світу, стосунки з батьками, друзями та ін.;
  • визначає особливості художньої оповіді у творах (від 1-ої чи 3-ої особи), роль оповідної форми у розкритті образів героїв;
  • порівнює оригінал і переклад в окремих фрагментах (за умови володіння іноземною мовою);
  • порівнює образи підлітків у прочитаних творах;
  • оцінює (із допомогою вчителя) художню вартість прочитаних творів;
  • володіє інформацією про бібліотеки України (центральні, а також у рідному місті, селі), їхню структуру, організацію роботи (зокрема з використанням Інтернету);
  • розповідає про твори сучасних авторів, які привернули його увагу, пояснює свої уподобання;
  • виявляє початкові вміння розрізнення художньої вартості сучасних творів.  

62

Айзек Азімов. Короткі відомості про письменника.  «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства

Біографія: https://www.youtube.com/watch?v=bQEEDdjzF_c

Експрес-уроки:

https://www.youtube.com/watch?v=vKMbinqEfOY

(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі. Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва.  

(ЛК) Коло читання сучасних підлітків.

(УС) Бібліотеки України.

(ЕК) Порівняння образів підлітків у творах.  

1

 

 

63

Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі.

1

 

 

64

Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей у творі А. Азімова «Фах»

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/fah-ayzek-azimov-1019485.html

1

 

 

65

Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки й детективу у творі

Експрес-урок:

https://www.youtube.com/watch?v=4y5fmBi5UtQ&list=PLWo0CEZSHZnzWSlSUW34AAKWCiaXiHe5i&index=2

Перевірка знань: https://vseosvita.ua/test/diana-vinn-dzhons-biohrafiia-931415.html

ТЛ Поглиблення поняття  фентезі

1

 

 

66

Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів

1

 

 

67

Значення художнього прийому чаклунства у творі Д.В. Джонс «Мандрівний замок Хаула».

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/diana-vinn-dzhons-mandrivniy-zamok-haula-1030220.html

1

 

 

68

Контрольна робота № 6 з теми «Сучасна література. Я і світ»  (тестування)

Перевірка знань: https://naurok.com.ua/test/kontrolna-robota-7-1037766.html

1

 

 

 

Тематичне оцінювання

 

 

 

 

 

ПОВТОРЕННЯ

 Ключові компетентності

Учень (учениця):

розкриває взаємозв’язки людини і навколишнього середовища (НЛ-1);

цінує здатність до  ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-2);

усвідомлює переваги здорового способу життя та безпечної поведінки (НЛ-3);

розуміє роль ініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • знає авторів і відомих українських перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року;
  • аналізує й інтерпретує художні твори (окремі компоненти й цілісно);
  • знає визначення основних літературознавчих понять, що вивчалися протягом 57 класу, застосовує їх у процесі аналізу й інтерпретації тексту;
  • визначає жанрові ознаки, форми оповіді (від 1-ої чи 3-ої особи) у творах, що вивчалися протягом року;

демонструє вміння порівнювати твори різних видів мистецтва, твори українських і зарубіжних авторів (в окремих аспектах – теми, ідеї, образи, жанри та ін.).

69

Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

Представлення творчого проєкту «Портфоліо юного читача»

1

 

 

70

Підсумковий урок-гра «Літературний ринг»

1

 

 

 

Для вивчення напам’ять

Р. Бернс. «Любов»

Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…»

Кіплінг «Якщо…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Корисні посилання:

  1.   Група “Урок зарубіжної літератури” на Facebook: https://www.facebook.com/groups/1724532344272837
  2. Відеоматеріали, презентації до уроків (ІІ семестр). Padlet: https://ru.padlet.com/natashazakapko72/9qse6zi9un48spyw
  3. Відеоматеріали, презентації до уроків (І семестр). Padlet: https://padlet.com/natashazakapko72/fd3yqjqeerm4nv9q
  4. Вірші зарубіжних поетів про кохання. Інтерактивний плакат: https://www.thinglink.com/scene/1147941911894425602
  5. Вправи LearningApps Padlet: https://ru.padlet.com/natashazakapko72/t7kdp463tcx16ifo
  6. Детектив. Інтерактивний плакат: : https://www.thinglink.com/scene/1153663974303072258
  7. Інтерактивний плакат та віртуальна дошка - сучасні засоби навчання: https://vseosvita.ua/library/interaktivnij-plakat-ta-virtualna-doska-ak-sucasni-zasobi-navcanna-134203.html
  8. О.Грін “Пурпурові вітрила”. Інтерактивний плакат: https://www.thinglink.com/scene/1143559048013021186

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Момот Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дорошенко Тетяна Сергіівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Rymar Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 вересня 2022
Переглядів
6781
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку