Календарне-тематичне планування уроків за навчальною програмою «Мистецтво: образотворче мистецтво» 6 клас (інтегрований курс)
(за модельною програмою О. М. Івасюк, О. А. Комаровська, Г. О. Кізілова,
Н. А. Лємешева, О. В. Лобова, Л. Й. Назар, І. Ю. Чужинова, О. А. Шулько )
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
(За підручником: Кізілова Г. О., Гринишина Л. М. Мистецтво: підручник для 6класу загальноосвітніх навчальних закладів — Тернопіль: Видавництво Астон», 2023 .— 1с.:іл.)
Частина І ( І семестр)
Життя крізь призму мистецтва - 35 годин
№з/п |
Очікувальні результати навчання |
Зміст програми інтегрованого курсу |
Ключові компе тен тності |
Види навчальної діяльності |
Кільк. годин |
Дата |
|||
Тема 1. УНІКАЛЬНІСТЬ ХУДОЖНЬОГО ТАЛАНТУ |
4 |
|
|||||||
1 |
Виконує зображення, зокрема замальовки з натури і за уявою, розробляє ескізи для сценічних виступів тощо; |
Хто і як творить візуальні художні образи. Творці мистецтва. Відображення в творах образотворчого мистецтва прагнень митців до краси, ідеалу і мудрості. Індивідуальність і неповторність стилю художника. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Пошук засобів відтворення ідеалів краси і гармонії у мистецьких творах; обговорення причин прагнення митців пошуку краси, ідеалу, мудрості та особливості відображення цих пошуків у творах різних видів мистецтва; дослідження шляхів формування індивідуального стилю для митця; |
1 |
|
|||
2 |
Застосовує різні прийоми, художні техніки, матеріали, формати, засоби дизайну тощо; |
Розмаїття мови мистецтва. Відтворення митцями світу, почуттів, переживань у художніх творах. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Виконання вправ на вдосконалення прийомів володіння художніми техніками; |
1 |
|
|||
3 |
Пропонує власні ідеї, реалізує їх самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб, при цьому беручи до уваги національні традиції, сучасні тенденції, використовуючи знання й уміння з інших освітніх галузей; |
Прагнення краси та ідеалу. Збереження, реставрація творів образотворчого мистецтва. Художник-реставратор. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Створення тематичних композицій на площині і в об’ємі в різних художніх техніках; та жанрах; екскурсії в музеї, галереї, виставкові зали, вивчення варіантів і форм збереження мистецьких творів у них; знайомство з роботою художника - реставратора; |
1 |
|
|||
4 |
Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум, за потреби може докладно його описати; визнає можливість різного втілення творчого задуму, відстоює свою позицію у творчості; долучається до мистецьких заходів; виконує різні ролі в спільному творчому процесі, дослухається до творчих ідей інших осіб; визнає різні позиції та оцінки учасників; |
В гостях у Мельпомени. Різновиди сучасного театрального мистецтва. Моновистава. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Перегляд фільмів, записів телепередач тощо про видатних діячів української культури; обмін враженнями від перегляду моновистав; ярмарок ідей, розробка власної тематики та форматів мистецьких конкурсів, виставок дитячої творчості та шкільних мистецьких акцій; порівняння власної думки з думками інших; |
1 |
|
|||
Тема 2. МОЇ ПОГЛЯДИ НА МИСТЕЦТВО |
4 |
|
|||||||
5 |
Виконує зображення, зокрема замальовки з натури і за уявою, розробляє ескізи для сценічних виступів тощо; застосовує різні прийоми, художні техніки, матеріали, формати, засоби дизайну тощо; |
Значення образотворчого мистецтва для кожного з нас. Я і мистецтво. Вплив образотворчого мистецтва на почуття. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Застосування опанованих технік і прийомів для передачі емоційного стану зображуваних персонажів, створення добірки цифрових зразків художніх творів різних видів мистецтва; |
1 |
|
|||
6 |
Створює зображення під час експерименту з кольорами, лініями, формами тощо (графічні, живописні, пластичні, анімаційні тощо); спостерігає за навколишнім середовищем, фіксує (фото, відео, замальовки тощо) і презентує власні спостереження; характеризує власну творчість за колективно визначеними критеріями; оцінює власні успіхи і досягнення, зауважує помилки та частково самостійно виправляє їх; встановлює за допомогою вчителя чи інших осіб способи вдосконалення вмінь; презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум, за потреби може докладно його описати; |
Настрій і почуття в мистецтві. Створення власного образу світу через мистецтво. |
1,3,4,5,7,8,10
|
оцінювання власних художніх результатів; участь у круглих столах та дискусіях про взаємозв’язок мистецтва та емоційної сфери людини; моделювання мистецьких діалогів; командне виконання та презентація творчих завдань із оцінюванням і самооцінюванням; |
1 |
|
|||
7 |
Долучається до мистецьких заходів; виконує різні ролі в спільному творчому процесі, дослухається до творчих ідей інших осіб; визнає різні позиції та оцінки учасників; висловлює свою думку під час обговорення творів мистецтва; складає план своїх дій у створенні колективного художнього продукту; |
Увага на сцену! Візуальне оформлення сценічних дійств. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Участь у мистецьких заходах різноманітних форматів, взаємодопомога в груповій роботі; аналіз власного емоційного стану в процесі творчості та сприймання мистецьких творів; |
1 |
|
|||
8 |
Пояснює свої вподобання, порівнює власні вподобання з уподобаннями інших осіб із свого оточення; |
Підсумковий. Пригадаймо найцікавіше. |
1,3,4,5,7,8,10
|
Висловлення усних аргументованих точок зору; обговорення найцікавішого в цьому розділі. |
1 |
|
|||
ТЕМА 3. ДОБРО І ЗЛО В МИСТЕЦТВІ |
4 |
|
|||||||
9 |
Характеризує особливості технік виконання творів; пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; |
Образи добра і зла в образотворчому мистецтві. Уявлення про красу чи потворність художніх образів. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Виконання індивідуальних та колективних зображень, що виражають уявлення про добро і зло в мистецтві; участь у колективних і групових творчих проєктах; аргументоване оцінювання власних досягнень щодо образотворчої діяльності; |
1 |
|
|||
10 |
У запропонованому вчителем завданні робить спроби виконання нових незвичних прийомів роботи; пропонує власні ідеї, реалізує їх самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб, зокрема з урахуванням національних традицій, сучасних тенденцій, використанням знань і умінь з інших освітніх галузей; |
Краса і потворність в українському мистецтві. Засоби висловлення задуму та відтворення характеру образу в творах різних видів та жанрів образотворчого мистецтва. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Пошук критеріїв краси та потворності у творах мистецтва; виконання індивідуальних та колективних зображень, що виражають уявлення про добро і зло в мистецтві; участь у колективних і групових творчих проєктах; пошук способів удосконалення ефективності своєї діяльності у складі команди; |
1 |
|
|||
11 |
Ділиться спостереженнями в навколишньому середовищі і соціумі, підтверджує думку аргументами; пояснює вплив творів на зміну власного емоційного стану; визначає улюблені види мистецької діяльності, пояснює, від чого отримує задоволення у своїй творчості; виражає свої почуття та емоції різними художніми засобами, застосовує ці засоби окремо чи в поєднанні; |
Краса духовного світу. Іконописний жанр. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Сприймання художніх творів портретного та іконописного жанрів; знайомство з роллю образотворчого мистецтві та втіленням релігійних образів у творах вітчизняних та зарубіжних художників. |
1 |
|
|||
12 |
Шукає і добирає з допомогою вчителя чи інших осіб аудіо-, відео-, ілюстративні і текстові матеріали з різних джерел, планує свою діяльність для реалізації поставленого завдання. |
Сакральне мистецтво. Тісно пов’язане з вірою в Бога. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Сприймання творів сакрального мистецтва; висловлювання міркувань про роль сакрального мистецтва у розвитку культури; |
1 |
|
|||
ТЕМА 4. СУЧАСНІСТЬ МИСТЕЦЬКИХ ТРАДИЦІЙ |
4 |
|
|||||||
13 |
Розрізняє види і наводить приклади українського декоративноприкладного мистецтва; виявляє обізнаність у календарнообрядових дійствах як прообразі видів мистецтва; |
Народні художні традиції в українському декоративноприкладному мистецтві. Види декоративно-прикладного мистецтва. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Аналіз культури рідного краю, етнічних традицій різних регіонів України; аналіз творчості та художніх традицій майстрів декоративноприкладного мистецтва України та світу; |
1 |
|
|||
14 |
Орієнтується в особливостях народного мистецтва рідного краю; пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; |
Народні витоки в сучасному мистецтві. Декоративність як засіб вираження змісту та художньої образності. Декоративно-прикладна творчість як складова сучасного мистецтва. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Сприймання зразків різних видів декоративно-прикладного мистецтва. знайомство із зразками декоративної орнаментації; висловлення суджень про роль творчої спадщини народних умільців та професійних художників, обґрунтування ціннісного значення декоративно-прикладного мистецтва у житті людини; |
1 |
|
|||
15 |
Виконує зображення, зокрема замальовки з натури і за уявою, розробляє ескізи для сценічних виступів тощо; застосовує різні прийоми, художні техніки, матеріали, формати, засоби дизайну тощо; виявляє ініціативність у втіленні творчого задуму; створює ескізи виробів/твори з етнічними мотивами із застосуванням знайомих художніх технік; пропонує власні ідеї, реалізує їх самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб, зокрема з урахуванням національних традицій, сучасних тенденцій, використанням знань і умінь з інших освітніх галузей; обирає із знайомих твори мистецтва, які найкраще відображають власні емоції ; |
Традиції надихають. Етнічні мотиви у галузі дизайну, реклами, комп’ютерного, фото - і графічного мистецтва. Декоративно-прикладне мистецтво рідного краю. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Виконання стилізованих зображень декоративно-прикладного мистецтва як елементів етнічної стилістики в рекламі та дизайні та орнаментальних композицій для оздоблення предметів побуту; дискусії щодо використання народних традицій у сучасному мистецтві; презентація сучасних тенденцій в народній творчості; добір атрибутики та аксесуарів для образів обрядових дійств; тематичні екскурсії у бібліотеки, виставкові зали. |
1 |
|
|||
16 |
Пояснює свої вподобання, порівнює власні вподобання з уподобаннями інших осіб із свого оточення; |
Підсумковий. Пригадаймо найцікавіше. |
1,3,4,5,7,8,10
|
Висловлення усних аргументованих точок зору; обговорення найцікавішого в цьому розділі. |
1 |
|
|||
Частина ІІ ( ІІ семестр) ТЕМА 5. ВНУТРІШНІЙ СВІТ І ЗОВНІШНІСТЬ ЛЮДИНИ У МИСТЕЦТВІ |
3 |
|
|||||||
17 |
Виокремлює жанрові ознаки творів різних видів мистецтва; виконує зображення, зокрема замальовки з натури і за уявою, розробляє ескізи для сценічних виступів тощо; застосовує різні прийоми, художні техніки, матеріали, формати, засоби дизайну тощо; |
Портрет в образотворчому мистецтві. Портрет як жанр образотворчого мистецтва. Види портретів (автопортрет, парний, груповий, камерний, парадний). Пропорції голови та тіла людини. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Сприймання творів у жанрі портрету. аналіз жанрових ознак портрету в образотворчому мистецтві; аналіз пропорцій форм людини та її узагальненої анатомічної будови; |
1 |
|
|||
18 |
Пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; характеризує власну творчість за колективно визначеними критеріями; визначає сильні і слабкі сторони своєї роботи в чітких формулюваннях; |
Історичний портрет. Особливості створення історичного портрета. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Дослідження прийомів і способів творення художнього образу у багатофігурних композиціях (на прикладах творів митців історичного, побутового жанрів); |
1 |
|
|||
19 |
Розуміє значення партнерства в спільній мистецькій творчості; висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва; пропонує способи розв’язання завдань в разі виникнення труднощів; обирає зі знайомих творів мистецтва ті, які найкраще відображають власні емоції; пояснює вплив творів на зміну власного емоційного стану; |
Соціальний портрет. Ознаки соціального портрета. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Створення портретних зображень з дотриманням пропорцій голови і тіла людини; виконання різних видів портретів; обговорення впливу творів портретного жанру на власний емоційний стан; |
1 |
|
|||
ТЕМА 6. РЕАЛЬНЕ І ВИГАДАНЕ В МИСТЕЦЬКИХ ТВОРАХ |
4 |
|
|||||||
20 |
Наводить приклади зв’язків між видами мистецтва, синтезу мистецтв; пояснює зв’язки між мистецтвом і життям; |
Літературні образи в образотворчому мистецтві. Сюжети творів образотворчого мистецтва міфологічного жанру живопису. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Перегляд зразків друкованої та оригінальної графіки; вивчення видів композиції (закрита, відкрита, статична, динамічна);
|
1 |
|
|||
21 |
Використовує цифрові технології для втілення задуму, зокрема створює фото різних жанрів (фотопортрет, фотопейзаж), компонує прості відеоролики; |
Фантастичні, міфологічні образи в графіці (оригінальній і друкованій). |
1,3,4,5,7,8,10 |
Перегляд фільмів; аналіз характерних ознак фільмів; порівняння сюжету фільму із текстом книги; створення образів літературних героїв з використанням цифрових пристроїв; |
1 |
|
|||
22 |
Використовує художню літературу для створення власних творів мистецтва; |
Види композицій (закрита, відкрита, статична, динамічна). |
1,3,4,5,7,8,10 |
Пошук спільного і відмінного між музикою, образотворчим мистецтвом та літературою у відображенні навколишнього світу, прикладів поєднання музичних і літературних творів; |
1 |
|
|||
23 |
Бере участь у проєктній діяльності; оцінює власні успіхи і досягнення, зауважує помилки та частково самостійно виправляє їх; аналізує інформацію від інших осіб з метою самовдосконалення, реагує на неї; визнає можливість різного втілення творчого задуму, відстоює свою позицію у творчості; використовує власний досвід і різні види інформації під час колективної творчості; складає план своїх дій у створенні колективного художнього продукту; шукає і добирає з допомогою вчителя чи інших осіб аудіо-, відео-, ілюстративні і текстові матеріали з різних джерел, планує свою діяльність для реалізації поставленого завдання; |
Мистецтво створення книги: будова книги. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Виконання графічних та живописних ілюстрацій до художніх творів; моделювання етапів процесу підготовки колективної книги-казки; добір матеріалів для створення власних саморобних книг; обговорення значення авторського права в мистецтві. |
1 |
|
|||
ТЕМА 7. ІСТОРИЧНІ СЮЖЕТИ В МИСТЕЦТВІ |
4 |
|
||||
24 |
Створює зображення під час експерименту з кольорами, лініями, формами тощо (графічні, живописні, пластичні, анімаційні тощо); |
Історичні та соціальні сюжети в образотворчому мистецтві. Сюжети картин історичного жанру. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Виконання ескізів та замальовок на історичні та соціальні сюжети з передаванням плановості; |
1 |
|
25 |
Використовує художню літературу для створення власних творів мистецтва; |
Особливості творчості художників батального жанру. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Спостереження та відтворення історичних явищ у творчій діяльності. |
1 |
|
26 |
Бере участь у проєктній діяльності; презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум, за потреби може докладно його описати; |
Побутовий жанр. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Створення індивідуальних проєктів з творчості художників свого регіону, які працювали в жанрі сюжетнотематичної картини; |
1 |
|
27 |
Долучається до мистецьких заходів; виконує різні ролі в спільному творчому процесі, дослухається до творчих ідей інших осіб; визнає різні позиції та оцінки учасників; |
Підсумковий. Пригадаймо найцікаві- ше. Висвітлення художниками особистого та суспільного життя в графіці, живописі та скульптурі побутового та історичного жанру. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Представлення результатів групової та колективної творчої діяльності; |
1 |
|
ТЕМА 8. МИСТЕЦТВО НА ВУЛИЦЯХ МІСТА |
4 |
|
||||
28 |
Цілісно охоплює увагою твір під час сприймання, керує увагою; пояснює цінності, закладені в художньому творі та коментує своє ставлення до них; |
Архітектура вчора-сьогодні-завтра. Архітектура як вид мистецтва. Види архітектури. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Сприймання архітектурних шедеврів України та світу; дослідження архітектури як виду мистецтва; визначення особливостей художньої мови архітектури. Збереження архітектурних шедеврів для наступних поколінь; |
1 |
|
29 |
Порівнює художні образи з явищами навколишнього середовища; |
Архітектурні візитівки міст світу. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Виконання зображень архітектурних споруд у графіці та живописі із застосуванням законів лінійної та повітряної перспективи; |
1 |
|
30 |
Спостерігає за навколишнім середовищем, фіксує (фото, відео, замальовки тощо) і презентує власні спостереження; визнає можливість різного втілення творчого задуму, відстоює свою позицію у творчості; пропонує способи розв’язання завдань в разі виникнення труднощів ; ділиться спостереженнями в навколишньому середовищі і соціумі, підтверджує думку аргументами; вирізняє художні засоби, які вплинули на враження від сприйнятого твору; |
Вуличне мистецтво (стріт-арт) та його зразки: графіті, трафарети, постери, мурали, скульптурні інсталяції. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Виконання ескізів у техніці графітіарт. Створення архітектурного образу в різних техніках (аплікація, паперопластика, ліплення тощо); |
1 |
|
31 |
За потреби обирає види художньо - творчої діяльності для задоволення; виражає свої почуття та емоції різними художніми засобами, застосовує ці засоби окремо чи в поєднанні; шукає і добирає з допомогою вчителя чи інших осіб аудіо-, відео-, ілюстративні і текстові матеріали з різних джерел, планує свою діяльність для реалізації поставленого завдання. |
Графіті. Мозаїка. Барельєф. |
1,3,4,5,7,8,10
|
Перегляд презентації відеороликів про митців, які працюють на вулицях міст, пояснення творчого задуму. Дискусії щодо мистецьких уподобань, добирання видів художньо-творчої діяльності для задоволення та покращення свого настрою; |
1 |
|
ТЕМА 9. МИСТЕЦТВО ЗМІНЮЄ ЛЮДИНУ І ЖИТТЯ |
4 |
|
||||
32 |
Пояснює засоби виразовості художнього образу у творах різних видів мистецтва; наводить приклади зв’язків між видами мистецтва, синтезу мистецтв; пояснює зв’язки між мистецтвом і життям; |
Вплив образотворчого мистецтва на людину. Синтез дизайну та образотворчого мистецтва. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Сприймання зразків дизайну як новітнього виду мистецтва, дослідження його ролі у сучасному світі; |
1 |
|
33 |
Виконує зображення, зокрема замальовки з натури і за уявою, розробляє ескізи для сценічних виступів тощо; застосовує різні прийоми, художні техніки, матеріали, формати, засоби дизайну тощо; |
Використання новітніх технічних розробок в образотворчому мистецтві. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Аналіз взаємозв’язку творів мистецтва та явищ довкілля; аналіз взаємозв’язку дизайну та реклами; створення елементарних зразків реклами; розробка зразків різних видів дизайну; |
1 |
|
34 |
Презентує результати власної творчості публічно, пояснює свій задум, за потреби може докладно його описати; розуміє значення партнерства в спільній мистецькій творчості; висловлює свою думку в обговореннях творів мистецтва; |
Мистецтво інсталяції. Ландшафтний дизайн. |
1,3,4,5,7,8,10 |
Створення інсталяцій в групових та колективних проєктах, макетів куточків парків, ескізів промислових виробів, технічних засобів майбутнього, оздоблення інтер’єрів школи та помешкань; вивчення можливостей новітніх технічних розробок в образотворчому мистецтві; використання національних мотивів у дизайнерських творах; характеристика ролі ландшафтного дизайну у створенні архітектурного обличчя міста; вербальна характеристика емоційного сприйняття інсталяцій, реклами та творів дизайну; |
1 |
|
35 |
Пояснює свої вподобання, порівнює власні уподобання з уподобаннями інших осіб із свого оточення; |
Підсумковий. Пригадаймо найцікавіше. |
1,3,4,5,7,8,10
|
Обмін враженнями та висловлення критичних суджень щодо мистецьких тенденцій сучасності. |
1 |
|