Поняття, мета, завдання й структура курсу. Методичне забезпечення (програма, підручники, правові акти). Особливості роботи на уроках та підготовки до уроків вдома.
№ п/п |
Зміст навчального матеріалу |
Дата уроку |
Примітка |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Вступ до предмета «Правознавство» (1 год.)
1 |
Поняття, мета, завдання й структура курсу. Методичне забезпечення (програма, підручники, правові акти). Особливості роботи на уроках та підготовки до уроків вдома.
|
|
|
Учень/учениця: дає загальну характеристику курсу, визначає його мету, завдання та структуру; пояснює, як працювати над матеріалом на уроках та вдома, як користуватися підручником та правовими актами; висловлює власні очікування щодо вивчення курсу. |
Частина перша. ОСНОВИ ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ
Тема 1. Загальна характеристика держави та державної влади (1 год.)
2 |
Поняття і ознаки держави. Функції держави: поняття і види. Теорії виникнення держави. Поняття і види влади. Особливості державної влади. Загальна характеристика органів законодавчої, виконавчої та судової влади. |
|
|
Учень/учениця: називає теорії виникнення держави; пояснює, що таке держава; називає її основні ознаки та функції; пояснює поняття «влада» та називає її види; описує ознаки державної влади; називає види органів державної влади та характеризує їх основні завдання. |
Тема 2. Державний лад (1 год.)
3 |
Поняття і загальна характеристика державного ладу. Види і загальна характеристика форм правління. Форми територіального устрою держави: поняття і види. Політичні режими: поняття і види. |
|
|
Учень/учениця: пояснює, що таке державний лад та називає його складники; дає визначення форми правління, територіального устрою, політичного режиму; характеризує їх види і підкріплює прикладами.
|
Тема 3. Особа, суспільство, держава (2 год.)
4
5 |
Правовий статус особи. Поняття і загальна характеристика прав, свобод та обов’язків людини і громадянина. Покоління прав людини. Громадянство: підстави набуття й припинення. Поняття й ознаки правової та соціальної держави.
|
|
|
Учень/учениця: характеризує сутність прав, свобод та обов’язків людини і громадянина; називає види та покоління прав людини; дає визначення правового статусу особи; пояснює, що таке громадянство та описує способи його набуття й припинення; пояснює, що таке правова й соціальна держава та називає їх ознаки; висловлює власне судження щодо прав людини як загальнолюдської цінності. |
6 |
Практичне заняття (1 год.): Характеристика державного ладу. |
Частина друга. ОСНОВИ ТЕОРІЇ ПРАВА
Тема 1. Поняття і загальна характеристика права (1 год.)
7 |
Поняття і ознаки права. Основоположні та загальні принципи права. Функції права. Джерела та форми права: поняття й види.
|
|
|
Учень/учениця: характеризує ознаки права; пояснює принципи права: основоположні (справедливості, рівності, свободи, гуманізму) та загальні (пропорційності, правової визначеності, розумності, добросовісності); дає визначення понять «функції права», «нормативні акти», «правовий прецедент», «правовий звичай», «нормативний договір»; описує джерела й форми права та підкріплює прикладами; висловлює власне ставлення до права як особливого виду соціальних норм. |
Тема 2. Поняття і структура системи права (1 год.)
8 |
Поняття системи права. Публічне і приватне право. Галузі права, правові інститути. Правові норми: ознаки, структура. Співвідношення правових норм і статей правових актів. Поняття законодавства. Систематизація правових актів: поняття і види. |
|
|
Учень/учениця: дає визначення понять «система права», «правова норма», «законодавство», «систематизація правових актів»; називає елементи правової норми та наводить приклади; види систематизації правових актів та підкріплює прикладами; пояснює, що таке галузь права та правовий інститут; демонструє приклади галузей права України; співвідносить правову норму і статтю правового акта. |
Тема 3. Правовідносини (1 год.)
9 |
Поняття і види правовідносин. Склад правовідносин. Суб’єкти правовідносин. Правосуб’єктність осіб. Особливості правосуб’єктності фізичних і юридичних осіб. Об’єкти правовідносин. Зміст правовідносин. Підстави виникнення, зміни і припинення правовідносин.
|
|
|
Учень/учениця: дає визначення правовідносин, називає їх види та підкріплює прикладами; пояснює поняття «склад правовідносин»; «зміст правовідносин», «суб'єкт правовідносин», «фізична особа», «юридична особа», «об'єкт правовідносин»; визначає, що таке юридичні факти, називає їхні види та підкріплює прикладами; пояснює зміст правосуб’єктності осіб; розкриває особливості правосуб'єктності фізичних і юридичних осіб. |
Тема 4. Правопорушення (1 год.)
10 |
Поняття правопорушення. Види правопорушень. Склад правопорушення.
|
|
|
Учень/учениця: дає визначення правопорушення, називає їх види; характеризує ознаки правопорушення; наводить приклади правопорушень; розкриває зміст поняття «склад правопорушення», характеризує його елементи; застосовує знання з теми для аналізу правових ситуацій. |
Тема 5. Юридична відповідальність (1 год.)
11 |
Поняття відповідальності. Поняття, ознаки й підстави юридичної відповідальності. Види юридичної відповідальності: поняття, загальна характеристика. Обставини, що виключають протиправність діяння. |
|
|
Учень/учениця: пояснює, що таке відповідальність; дає визначення юридичної відповідальності, називає її ознаки і підстави; називає обставини, що виключають протиправність діяння та підкріплює прикладами; застосовує знання з теми для аналізу правових ситуацій. |
12 |
Практичне заняття (1 год.): Розв’язання правових ситуацій із тем другої частини курсу. |
|
|
|
13 |
Урок повторення й узагальнення (1 год.). |
Частина третя. ОСНОВИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА УКРАЇНИ
Тема 1. Конституційне право (1 год.)
14 |
Загальна характеристика конституційного права. Особливості норм конституційного права. Ознаки та структура Конституції України. Характеристика державного ладу України. |
|
|
Учень/учениця: дає визначення конституційного права, називає його основні інститути й джерела; пояснює особливості норм конституційного права; визначає ознаки та структуру Конституції України; характеризує форму правління, територіального устрою та політичного режиму України. |
Тема 2. Права, свободи та обов’язки людини і громадянина (1 год.)
15 |
Міжнародні стандарти у галузі прав людини: поняття, акти, що їх закріплюють. Загальна характеристика прав, свобод та обов’язків людини і громадянина. Конституційні обов'язки громадян України. Гарантії та механізми захисту прав і свобод людини: поняття і види. |
|
|
Учень/учениця: пояснює, що таке міжнародні стандарти в галузі прав людини та називає їх; характеризує права, свободи та обов’язки людини і громадянина; підкріплює прикладами види прав та свобод людини і громадянина; визначає конституційні обов'язки громадян України; пояснює гарантії та визначає механізми захисту прав та свобод людини і громадянина. |
16 |
Практичне заняття (1 год.): Європейський суд з прав людини. |
|
|
|
Тема 3. Особливості організації державної влади та місцевого самоврядування
в Україні (3 год.)
17
18
19 |
Загальні засади організації державної влади в Україні. Референдум і вибори: поняття й види. Верховна Рада України. Президент України. Органи державної виконавчої влади України: Кабінет Міністрів. центральні та місцеві органи виконавчої влади. Судова система України. Правоохоронні органи України. Місцеве самоврядування в Україні. |
|
|
Учень/учениця: пояснює: загальні засади організації державної влади, визначені Конституцією України; конституційний статус Верховної Ради України, її організаційну структуру та компетенцію; визначає місце Президента України в системі державних органів та розкриває зміст його повноважень; описує статус і повноваження Кабінету Міністрів України, центральних і місцевих органів державної виконавчої влади; судову систему України; характеризує референдум та вибори; місцеве самоврядування в Україні; називає види та завдання правоохоронних органів. |
20 |
Практичне заняття (1 год.): Вибори до органів місцевого самоврядування. |
Тема 4. Адміністративне право (1 год.)
21 |
Загальна характеристика адміністративного права. Публічне адміністрування. Державна служба. Поняття та склад адміністративного проступку. Адміністративні стягнення. Адміністративна відповідальність неповнолітніх.
|
|
|
Учень/учениця: дає визначення адміністративного права та називає основні його основні інститути й джерела; пояснює поняття «державна служба»; розкриває особливості правового статусу суб’єктів адміністративного права; суть публічного адміністрування; визначає адміністративний проступок та розкриває його склад; називає основні права та обов’язки державних службовців, види адміністративних стягнень, особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх. |
Тема 5. Кримінальне право (2 год.)
22
23 |
Загальна характеристика кримінального права. Поняття злочину. Склад злочину. Види злочинів. Стадії вчинення злочину. Співучасть у злочині. Поняття і підстави кримінальної відповідальності. Обставини, що пом’якшують та обтяжують кримінальну відповідальність. Види кримінальних покарань. Кримінальна відповідальність неповнолітніх.
|
|
|
Учень/учениця: дає визначення кримінального права та називає його джерела; пояснює, що таке злочин; співучасть; описує склад злочину; називає обставини, що пом’якшують та обтяжують кримінальну відповідальність та підкріплює прикладами; називає види злочинів, види співучасників у вчиненні злочину та підкріплює прикладами; описує стадії вчинення злочину; підстави кримінальної відповідальності, види кримінальних покарань; особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх; застосовує знання з теми для аналізу правових ситуацій. |
24 |
Практичне заняття (1 год.): Розв’язання правових ситуацій із адміністративного та кримінального права. |
|||
25 |
Урок повторення й узагальнення (1 год.). |
Частина четверта. ОСНОВИ ПРИВАТНОГО ПРАВА УКРАЇНИ
Тема 1. Цивільне право (3 год.)
26
27
28 |
Загальна характеристика цивільного права. Особливості цивільної правосуб’єктності фізичних та юридичних осіб. Особисті немайнові та майнові права фізичної особи. Поняття й умови дійсності правочинів. Цивільні договори. Поняття спадкового права. Порядок спадкування. Підстави цивільно-правової відповідальності. Цивільно-правова відповідальність неповнолітніх. Способи захисту цивільних прав. Поняття й значення строків позовної давності. |
|
|
Учень/учениця: дає визначення цивільного права, права власності, спадкового права, правочину, заповіту; називає основні інститути та джерела цивільного права; види строків позовної давності та пояснює їхнє правове значення; види та умови дійсності правочинів; пояснює особливості цивільної правосуб’єктності фізичних і юридичних осіб; характеризує особисті немайнові та майнові права фізичної особи; цивільні договори; особливості цивільно-правової відповідальності неповнолітніх, окремі види цивільних договорів, способи захисту цивільних прав; особливості спадкування за законом і заповітом; застосовує знання з теми для аналізу правових ситуацій. |
29 |
Практичне заняття (1 год.): Особливості права власності неповнолітніх. |
Тема 2. Сімейне право (1 год.)
30 |
Загальна характеристика сімейного права. Поняття сім’ї. Умови і порядок укладення та припинення шлюбу. Підстави визнання шлюбу недійсним. Особисті та майнові права й обов’язки подружжя. Особисті та майнові права й обов’язки батьків і дітей. |
|
|
Учень/учениця: дає визначення сім’ї, сімейного права; називає джерела сімейного права; розкриває умови й порядок укладення та припинення шлюбу; підстави визнання шлюбу недійсним; зміст особистих і майнових прав і обов’язків подружжя, батьків і дітей т підкріплює прикладами; застосовує знання з теми для аналізу правових ситуацій. |
Тема 3. Загальна характеристика житлового та земельного права (1 год.)
31 |
Предмет та джерела житлового права. Право громадян на житло. Приватизація. Договір житлового найму. Предмет та джерела земельного права. Види земель в Україні. Форми та суб’єкти права власності на землю. Способи набуття та припинення права власності на землю. Користування землею: поняття, суб’єкти, види. |
|
|
Учень/учениця: дає визначення житлового права; земельного права і називає їх основні джерела; розкриває зміст права громадян на житло; визначає поняття «приватизація», «користування землею»; називає види земель в Україні, форми та суб’єкти права власності на землю; пояснює способи набуття та припинення права власності на житло й земельну ділянку та підкріплює прикладами. |
Тема 4. Трудове право (2 год.)
32
33 |
Загальна характеристика трудового права. Трудовий договір: поняття, зміст, форма, строки. Підстави припинення трудового договору. Поняття й види робочого часу та часу відпочинку. Трудова дисципліна. Дисциплінарні стягнення: поняття, види та порядок їх накладення й зняття. Матеріальна відповідальність. |
|
|
Учень/учениця: дає визначення трудового права; трудового договору, трудової дисципліни; називає основні інститути та джерела трудового права; види робочого часу та часу відпочинку; підстави припинення трудового договору; види дисциплінарних стягнень; характеризує види та строки трудового договору; описує порядок укладення трудового договору; порядок накладення й зняття дисциплінарних стягнень, особливості дисциплінарної та матеріальної відповідальності працівника; застосовує знання з теми для аналізу правових ситуацій. |
34 |
Практичне заняття (1год.): Розв'язання правових ситуацій із цивільного, сімейного та трудового права. |
|||
35 |
Урок повторення й узагальнення (1 год.). |
1