ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА
(інтегрований курс)
10 клас
Рівень стандарту
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
№ з/п |
Зміст навчально-пізнавальної діяльності |
Примітки |
Дата |
РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ
|
|||
1 |
Що таке ідентичність Ідентичність. Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності.
|
|
|
2 |
Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість.
|
|
|
3 |
Соціалізація особистості Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності |
|
|
4 |
Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї. |
|
|
5 |
Самореалізація людини Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. |
|
|
6 |
Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність. |
|
|
7 |
Практичне заняття. Що означає бути українцем / українкою в часи російської збройної агресії проти України |
|
|
8 |
Узагальнення до розділу «Особистість та її ідентичність» |
|
|
РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
|||
9 |
Людська гідність і права людини Поняття людської гідності. Людська гідність – основа прав людини. Рівність і рівноправність. |
|
|
10 |
Еволюція прав людини Поява та розвиток прав людини. Основоположні права і свободи людини. Класифікація прав людини. Борці за права людини. |
|
|
11 |
Людина і держава. Взаємовідносини «людина – держава». Верховенство права. Права і свободи людини та їх гарантування і захист державою. |
|
|
12 |
Права дитини Поняття прав дитини. Конвенція ООН про права дитини. Забезпечення та реалізація прав дитини в Україні. |
|
|
13 |
Механізми захисту прав людини і прав дитини Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини. Міжнародні та європейські механізми захисту прав людини. |
|
|
14 |
Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. Захист прав дитини |
|
|
15 |
Права людини та права дитини в умовах збройного конфлікту. Забезпечення та захист прав людини та прав дитини в умовах збройного конфлікту. Міжнародне гуманітарне право. |
|
|
16 |
Практичне заняття «Як звертатися до Європейського Суду з прав людини.» |
|
|
17 |
Узагальненняз розділу «Права і свободи людини» |
|
|
РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ |
|||
18 |
Соціокультурна багатоманітність Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. Соціальні цінності. Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. |
|
|
19 |
Ефективна комунікація. Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація. |
|
|
20 |
Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. Поняття дискримінації.. Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Війна як найжорсткіший прояв збройного конфлікту..
|
|
|
21 |
Практичне заняття «Громадянський опір збройній агресії рф в Україні.» |
|
|
22 |
Практичне заняття «Як подолати гендерні стереотипи.» |
|
|
23 |
Узагальнення з розділу «Людина в соціокультурному просторі» |
|
|
РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ |
|||
24 |
Демократична держава Виникнення і зміст демократії. Демократичні цінності. Загрози для демократії. Демократичні інститути. Конституція та її призначення. Правова держава. Законодавча, виконавча та судова влада в демократичній державі. |
|
|
25 |
Вибори і референдум як інструменти демократії. Роль політичних партій в демократичній державі. |
|
|
26 |
Громадянське суспільство Поняття громадянського суспільства. Функції громадянського суспільства. Роль громадян у становленні й функціонуванні громадянського суспільства. |
|
|
27 |
Громадські організації. Інші форми самоорганізації громадян |
|
|
28 |
Громада. Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Участь громадян у розв’язанні проблем громади. |
|
|
29 |
Громадянська участь. Роль громадянина у демократизації суспільства. Демократичний громадянин. Громадянська позиція, активність та відповідальність. Волонтерство. |
|
|
30 |
Школа – простір демократії Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, адміністрації. Врядування та управління школою |
|
|
31 |
Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та значення учнівського самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Учнівське самоврядування онлайн. Школа і місцева громада. |
|
|
32 |
Практичне заняття «Чи забезпечує Статут нашого освітнього закладу права дитини: учнівський моніторинг.» |
|
|
33 |
Дитячі й молодіжні громадські об'єднання Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об'єднання та рухи. Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні проєкти. |
|
|
34 |
Практичне заняття «Що я можу зробити для своєї громади.» |
|
|
35 |
Узагальнення з розділу «Демократичне суспільство та його цінності».Тематичне оцінювання. |
|
|
РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА |
|||
36 |
Комунікація, інформація, медіа Поняття мас-медіа(медіа). Роль інформації та медіа в сучасному світі. Мас медіа, комунікація, аудиторія, медіатекст. Різновиди медіа (книга, преса, фото, радіо, кіно, телебачення, Інтернет. |
|
|
37 |
Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність Свобода слова. Обмеження свободи слова. Баланс між свободою вираження поглядів та відповідальністю. Свобода мас медіа – критерій демократичності суспільства. |
|
|
38 |
Що таке цензура. Замовні матеріали («джинса») та їхні ознаки. Суспільні медіа і їхня місія. Шкільні медіа. |
|
|
39 |
Маніпулятивний вплив медіа Маніпуляції в медіапросторі. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду, постправду. |
|
|
40 |
Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів. Що таке «мова ворожнечі» і як її розпізнати. Інформаційні війни. |
|
|
41 |
Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа Достовірність інформації в мас медіа. Джерела інформації. Факт та судження. Авторство медіатексту Стандарти подання інформації.. |
|
|
42 |
Критичний аналіз медіатекстів. Інформаційна безпека та її складові |
|
|
43 |
Інтернет. Приватність та конфіденційність у віртуальному світі. Цифрова ідентичність. Соціальні мережі. |
|
|
44 |
Права людини в Інтернеті. Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність. Кібератаки в умовах конфлікту: хто є ціллю. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті. |
|
|
45 |
Практичне заняття Як аналізувати медіатексти. |
|
|
46 |
Практичне заняття «Як розпізнати маніпуляції та захиститись від них» |
|
|
47 |
Узагальнення з розділу «СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА». Тематичне оцінювання. |
|
|
Розділ 6.ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ |
|||
48 |
Соціальні цілі економіки Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання. Учасники (суб’єкти) економічних відносин. Зміни потреб та економічних процесів виробництва, розподілу, обміну, споживання під час війни. Економічна безпека. Соціальна держава. |
|
|
49 |
Сталий розвиток Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля. |
|
|
50 |
Ринкова економіка Принципи ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці. Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція. Зміни попиту та пропозиції окремих товарів під час війни. |
|
|
51 |
Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків. Зміни доходів та видатків державного бюджету у воєнний час. |
|
|
52 |
Економіка домогосподарства .Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів. |
|
|
53 |
Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження, в тому числі в умовах воєнного стану. |
|
|
54 |
Практичне заняття «Як планувати і витрачати родинний бюджет.» |
|
|
55 |
Підприємництво Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу. |
|
|
56 |
Ринок праці Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. Трудові відносини під час війни: гарантії та зміни. |
|
|
57 |
Лобіювання інтересів та корупція Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції. |
|
|
58 |
Практичне заняття «Як започаткувати власну справу.» |
|
|
59 |
Узагальнення з розділу «ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ». Тематичне оцінювання. |
|
|
РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ |
|||
60 |
Інтеграція та глобалізація Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину. Витоки та процес європейської інтеграції. |
|
|
61 |
Загрози сучасному світу. Збройна агресія рф проти України як виклик світовому порядку та демократичним цінностям. Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. |
|
|
62 |
Міжнародні відносини та міжнародне право Міжнародні відносини. Особливості міжнародного права. Система безпеки. Урядові і неурядові міжнародні організації. Міжнародна солідарність. |
|
|
63 |
Практичне заняття «Солідарність «зірок» (сelebrity) з Україною». |
|
|
64 |
Україна – член європейського та світового співтовариства Європейське і світове співробітництво. Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС. Україна і НАТО: напрямки співпраці. |
|
|
65 |
Практичне заняття «Як волонтери різних країн підтримують Україну в умовах збройного конфлікту.» |
|
|
66 |
Узагальнення з теми «Україна,Європа, світ» |
|
|
67 |
Підсумкове узагальнення з курсу. |
|
|
68-70 |
Резерв. |
|
|