ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
119 година
І СЕМЕСТР – 57 години (3 години на тиждень)
ІІ семестр – 64 години (4 години на тиждень)
(за підручником: Савченко О. Я. Літературне читання. Підруч. для 3 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013)
№ |
Дата за планом |
Скориг. дата |
Зміст уроку |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Примітки |
Тема. Цікава книга природи |
|||||
1 |
|
|
Вступ до розділу «Цікава книга природи». На порозі чарівниця осінь. «Перший подих осені» (за Алевтиною Волковою) |
Коло читання Учень/учениця: співвідносить вивчені твори з відповідними жанрами: казка, вірш, оповідання, байка, п’єса; розрізняє фольклорні і авторські твори; твори за емоційним забарвленням; називає основні теми читання; прізвища, імена українських письменників-класиків, найвідоміших письменників-казкарів та їхні твори, з якими ознайомились під час навчання; знає сюжети 4–5 фольклорних казок; напам’ять 7–8 віршів, прізвища, імена їхніх авторів; 5–6 прислів’їв; усвідомлює значення книжки в житті людини Літературознавча пропедевтика Учень/учениця: усвідомлює та самостійно визначає тему твору; основну думку — з допомогою вчителя; знаходить у структурі тексту художні описи природи, зовнішності людини, інших живих істот;пояснює їх роль у творі; називає ьучасників діалогу;розуміє зміст діалогу; визначає у структурі епічного твору початок, основну частину, кінцівку; пояснює їх взаємозв’язок (після аналізу твору); самостійно визначає головного і другорядного персонажів; пояснює, хто з персонажів є позитивним, хто — негативним (самостійно та з допомогою вчителя); пояснює, що той чи інший письменник є автором низки творів, низки книжок на певну тему, наводить приклади; має елементарне уявлення про авторську позицію: як автор ставиться до зображуваних подій і персонажів (із допомогою вчителя); розповідає епізоди з життя і діяльності письменників, із творами яких ознайомлювались під час навчання; виділяє у художньому тексті та вживає у своєму мовленні під час характеристики персонажів творів, опису природи яскраві, образні вислови із твору;пояснює їх роль у тексті; правильно називає та розрізняє практично жанри творів, з якими ознайомлювалися під час навчання; самостійно визначає жанрові ознаки казок про тварин, віршів, оповідань; героїко-фантастичних казок, байок, п’єс (із допомогою вчителя) Досвід читацької діяльності: Учень/учениця: усвідомлює, називає основні ознаки героїко-фантастичних казок: зачаровані, незвичайні предмети, істоти, дивовижні перетворення, надзвичайна сила героїв та ін.; правильно визначає, називає героїв чарівних казок; пояснює, якими рисами наділені позитивні і негативні герої; висловлює свою оцінку поведінки, вчинків персонажів; робить висновок, що добро у таких казках перемагає зло (з допомогою вчителя); розпізнає прислів’я і приказкиз-поміж інших літературних жанрів; називає теми прислів’їв (наприклад, про працю, навчання);правильно вибирає з низки прислів’їв таке, що найточніше відображує основну думку твору (на прикладі прислів’їв, які побутують у мовленні переважно у прямому значенні); вміє самостійно назвати основні ознаки вірша(наявність рими, ритму, поділ на строфи — без вживання терміну); наводить кілька прикладів віршів, різних за емоційним забарвленням; пояснює, які почуття висловлює поет у творі; називає основні теми дитячих віршів, які опрацьову- валися на уроках; практично розрізняє акровірш;називає його основну відмінність від інших творів; називаєосновні ознаки оповідання як жанру, наводить кілька прикладів; пояснює, хто є героями (персонажами) оповідань; називає основні теми дитячих оповідань, які опрацьовувалися під час навчання; має уявленняпро умовність подій у літературному творі (з допомогою вчителя); пояснює, що відображені події у тому чи іншому оповіданні не є точною копією з реального життя; має початкове уявлення про жанрові особливості байки як невеликого, здебільшого віршованого твору, де в алегоричній формі висміюються негативні риси характеру, вчинки людей; правильно називає героїв байок; практично розрізняє повість, повість-казку; пояснюєїх відмінність від оповідання та казки; правильно називає героїв повістей, повістей-казок (на прикладі програмових творів); має уявлення про основні жанрові ознаки п’єси, її відмінність від інших жанрів; визначає у п’єсі діалоги, монологи, слова автора, дії (картини);вміє брати участь у постановці дитячих п’єс Учень/учениця: уміє знаходити і пояснювати зв’язки між реченнями, абзацами і частинами тексту; самостійно визначає послідовність подій у творі; самостійно складає план до невеликих за обсягом і нескладних за будовою художніх і науково-художніх текстів; уміє користуватися планом і малюнками для переказу прочитаного (детально, стисло, вибірково); уміє самостійно формулювати запитання до тексту; уміє з допомогою вчителя і самостійно аналізуватитексти, виділяти ознаки описуваних предметів, явищ, подій; вчинки дійових осіб; висловлює здогадки щодо можливого розвитку подій; уміє з допомогою вчителя і самостійновстановлювати причиново-наслідкові зв’язки, визначати головне, узагальнювати, доводити свою думку; вміє визначати у творах елементи розповіді, описи, міркування Учень/учениця: уміє знаходити у тексті самостійно і з допомогою вчителя порівняння, епітети, метафори (без вживання терміну); пояснювати їх роль у тексті; самостійно знаходити у тексті слова, що мають переносне значення; використовувати у власному мовленні образні засоби (розповідь, переказ); з допомогою вчителя визначати настрій, загальну тональність твору; висловлювати оцінні судження морального і естетичного характеру про події, вчинки персонажів, описи у художньому творі, своє ставлення до прочитаного Формування і розвиток навички читання: Учень/учениця: читає наприкінці I семестру вголос у темпі 65–70 слів за хвилину; наприкінці навчального року вголос правильно, свідомо, виразно, цілими словами та групами слів у темпі 75–80 слів за хвилину; оволодіває продуктивними способами читання мовчки (самостійно та з допомогою вчителя); вибирає та застосовує під час читання мовленнєві засоби виразності (тон, темп, гучність, логічний наголос) — самостійно та з допомогою вчителя; застосовує вправи різних видів, спрямовані на розвиток артикуляційного апарату, розширення оперативного поля зору, розвиток смислової здогадки (антиципації), розвиток темпу читання вголос і мовчки; розвиток уваги і пам’яті у процесі сприймання Робота з науково-художніми творами Учень/учениця: усвідомлює сюжет, виявляє розуміння вчинків, подій, знаходить у тексті пояснює слова-терміни, визначаєсмислові частини, встановлює між ними зв’язки,виокремлює (з допомогою вчителя) науково-пізнавальний матеріал, складає словесний, малюнковий план, визначає основну думку, переказує зміст; розрізняє твори (за наявністю чи відсутністю наукової інформації) Робота з дитячою книжкою; робота з інформацією Учень/учениця: самостійно виділяє у книжці, правильно називає її структурні елементи: титульний аркуш, прикнижна анотація, відомості про письменника; пояснює їх призначення; самостійно ознайомлюється з новою дитячою книжкою з опорою на зміст обкладинки, титульний аркуш, прикнижну анотацію, передмову; прогнозує її орієнтовний зміст; самостійно добирає і читає дитячі книжки на рекомендовану вчителем тему читання; будує зв’язне висловлювання за змістом твору (творів); розглядає дитячі книжки на книжковій виставці;висловлюється щодо орієнтовного змісту книжок, їх тематики; здійснює пошук потрібної книжки у відкритому фонді бібліотеки; складає найпростішу анотацію на прочитану книжку (усно, з допомогою вчителя); усвідомлює призначення довідкової літератури;самостійно користується нею для пошуку потрібної інформації, розширення та поповнення своїх знань; виділяє, правильно називає у дитячому журналі число журналу, рік видання; пояснює значення понять: «примірник журналу», «комплект» (з допомогою вчителя); бере участь у колективному обговоренні змісту самостійно прочитаних книжок:уважно слухає думки, міркування однокласників;висловлює власні міркування щодо прочитаного;виявляє толерантність, повагу до однолітків під час діалогу, колективної дискусії Розвиток творчої діяльності на основі прочитаного: Учень/учениця: уміє самостійно і з допомогою вчителя доповнювати і змінювати тексти; уміє самостійно і в співпраці з учнями творчо переказувати, складати твори-мініатюри про казкових героїв, інсценізувати; уміє складати твори за власними спостереженнями; малюнками; уміє з допомогою вчителя і самостійно (з використанням опорних слів, малюнків) складати казки, загадки, лічилки, доповнювати рими; бере участь в інсценізації прочитаних творів |
|
2 |
|
|
Листки тендітні та сумні летять, кружляючи крилато. Катерина Перелісна «Осінні танці». |
|
|
3 |
|
|
Осінь, ось вона, осінь! Ліна Костенко «Вже брами літа замикає осінь» (напам’ять) |
|
|
4 |
|
|
Осінь, ось вона, осінь! Ліна Костенко «Шипшина важко віддає плоди» (напам’ять) |
|
|
5 |
|
|
Де лісова гілка — там і білка. Микола Сингаївський «Осіння гра» |
|
|
6 |
|
|
Урок позакласного читання. У золото вбралась земля… |
|
|
7 |
|
|
Ми кожну річку і горбок від лиха зберегти повинні. Ганна Черінь «Чи ми з природою єдині». Василь Сухомлинський «Соромно перед соловейком» |
|
|
8 |
|
|
Як же гарно, чудово, привітно, ніби в казці, в осінньому лісі. Олесь Донченко «Лісовою стежкою» |
|
|
9 |
|
|
Образи природних явищ. «Листопад — ворота зими» (за Алевтиною Волковою) |
|
|
10 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «Цікава книга природи». Тестова робота |
|
|
Розділ: Від слова — до книги Тема. Мова — дивний скарб |
|
||||
11 |
|
|
Вступ до розділу «Від слова — до книги». Мови нема без народу, і народу без мови нема. «Наша мова» (за Аллою Коваль) |
|
|
12 |
|
|
Урок позакласного читання. Українські народні загадки |
|
|
13 |
|
|
Мови нема без народу, і народу без мови нема. «Наша мова» (за Аллою Коваль) |
|
|
14 |
|
|
Кожну літеру цінуй! Дмитро Білоус «Кожну літеру ціни» |
|
|
15 |
|
|
Мова барвиста, мова багата. Ігор Січовик «Мова» |
|
|
16 |
|
|
Привчайтеся працювати зі словниками. Олександра Савченко «Привчайтеся працювати зі словниками» |
|
|
17 |
|
|
Мова — безцінний скарб. Дмитро Білоус «Дивне розмаїття» |
|
|
18 |
|
|
Урок позакласного читання. Мої перші енциклопедії |
|
|
19 |
|
|
Знайомі незнайомці. Нузет Умеров «Диктант» |
|
|
20 |
|
|
Узагальнення знань учнів за темою «Мова — дивний скарб» Перевірна робота №1: Аудіювання |
|
|
Тема. Похвала книгам! |
|
||||
21 |
|
|
Вступ до теми «Похвала книгам!». Як з’явилася книга. «Як з’явилася друкована книга» (за Віктором Дацкевичем) |
|
|
22 |
|
|
Книги в Київській Русі. «Як жила книга за часів Київської Русі» (за Олександром Єфімовим) |
|
|
23 |
|
|
Перший український майстер книгодрукування. «Друкар книг, перед тим небачених» (за Олександром Єфімовим) |
|
|
24 |
|
|
Урок позакласного читання. З книгою подружишся – розуму наберешся. |
|
|
25 |
|
|
Сонце — джерело світла, а книга — знань. Дмитро Павличко «Соняшник» |
|
|
26 |
|
|
Книга не пряник, а дітей до себе манить. Лідія Повх «У бібліотеці» |
|
|
27 |
|
|
Будь допитливим. Олександра Савченко «Чи любиш ти читати журнали?» |
|
|
28 |
|
|
Місто твоїх друзів. «Бібліотека — затишний дім для зустрічі читача з книгою» (за матеріалами Державної бібліотеки України для дітей) |
|
|
29 |
|
|
Підсумковий урок з розділу «Від слова — до книги». Перевірна робота №2: Навичка читання мовчки |
|
|
Розділ: З чистого джерела народної творчості Тема. Чарівні казки |
|
||||
30 |
|
|
Урок позакласного читання. «Казка — це диво, сповнене краси» |
|
|
31 |
|
|
Вступ до розділу «З чистого джерела народної творчості». Прославлення героїзму в чарівних казках. «Кирило Кожум’яка» (українська народна казка) |
|
|
32 |
|
|
За добро добром платять. «Кривенька качечка» (українська народна казка) |
|
|
Тема. Народні пісні |
|
||||
33 |
|
|
Вступ до теми «Народні пісні». «Два півники» (українська дитяча пісенька) «Грицю, Грицю» (жартівлива народна пісня) |
|
|
34 |
|
|
Традиції українського народу. «Пісенька житнього віночка» (українська народна пісня) |
|
|
35 |
|
|
Золоті зернята народної мудрості. Прислів’я. Скоромовки. Загадки |
|
|
36 |
|
|
Урок позакласного читання. Роде наш красний… |
|
|
37 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «З чистого джерела народної творчості» Перевірна робота №3: Усний переказ твору |
|
|
Тема. Літературні казки й п’єса-казка |
|
||||
38 |
|
|
Вступ до розділу «Літературні казки й п’єса-казка».Валентин Бичко «Казка-вигадка». |
|
|
39 |
|
|
Раз добром налите серце — ввік не прохолоне. Анатолій Дімаров «Для чого людині серце» |
|
|
40 |
|
|
Залізо іржа роз’їдає, заздрісний від заздрощів погибає. Вадим Скомаровський «Чому в морі вода солона?» |
|
|
41 |
|
|
Урок позакласного читання. Казки українських письменників |
|
|
42 |
|
|
На чужий труд ласий не будь. Юрій Ярмиш «Місто дружних майстрів» (І-ІІ частини) |
|
|
43 |
|
|
На чужий труд ласий не будь. Юрій Ярмиш «Місто дружних майстрів» (продовження) |
|
|
44 |
|
|
Не смійся з другого, щоб тобі не було того. Всеволод Нестайко «Суд у цирку» |
|
|
45 |
|
|
Не гостри зубів на чуже. Олександр Олесь «Бабусина пригода» |
|
|
46 |
|
|
Ми в театрі. Наталя Забіла «У дитячому театрі» |
|
|
47 |
|
|
Урок позакласного читання. Наталя Забіла - дітям |
|
|
48 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «Літературні казки й п’єса-казка». Перевірна робота№4: Навичка читання вголос |
|
|
Тема: У світі літературної казки |
|
||||
50 |
|
|
Коли золото випливає, правда потопає. За Олександром Зимою «Закляття золота й вогню». |
Я люблю читати |
|
51 |
|
|
Злагода дім будує, а незгода руйнує. Юрій Ярмиш «Музична історія» |
Я люблю читати |
|
52 |
|
|
Як з'явились квіти незабудки? І. Калинець«Про що розповіли незабудки?» |
Я люблю читати |
|
Тема: Байки |
|
||||
53 |
|
|
Вступ до розділу «Байки». Що таке байка, і хто такий байкар? Леонід Глібов «Лебідь, Щука і Рак» (напам’ять) |
|
|
54 |
|
|
Тяжко тому жити, хто не хоче робити. Леонід Глібов «Коник-стрибунець» |
|
|
55 |
|
|
Не смійся з другого, щоб тобі не було того. Леонід Глібов «Чиж та Голуб» (напам’ять) |
|
|
56 |
|
|
Урок позакласного читання. Байки Л. І. Глібова – чудова скарбниця мудрості. |
|
|
57 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «Байки». Тестова робота |
|
|
Розділ: Світ дитинства у поезії і прозі Тема: Поетичні твори |
|
||||
58 |
|
|
Вступ до розділу «Світ дитинства у поезії і прозі». Леся Українка «Як дитиною, бувало...» |
|
|
59 |
|
|
Творчість Лесі Українки. Леся Українка «Мамо, іде вже зима» |
|
|
60 |
|
|
Серцем розуміти картини природи. Олександр Олесь «Згадую: так я в дитинстві любив...» |
|
|
61 |
|
|
Настрій. Олександр Олесь «Серед краси» (напам’ять) |
|
|
62 |
|
|
Дмитро Павличко — дітям. «Дмитро Павличко» (про нього). Дмитро Павличко «Мрія» |
|
|
63 |
|
|
Сила уяви. Дмитро Павличко «Гном» |
|
|
64 |
|
|
Грицько Бойко — майстер веселого цеху. Грицько Бойко «Як невдаха виступав», «Сашко» |
|
|
65 |
|
|
Урок позакласного читання. Прочитай, посміхнись і… задумайся |
|
|
66 |
|
|
Особливий і неповторний світ віршів Анатолія Качана. Анатолій Качан «Дівчинка і море» |
|
|
67 |
|
|
Чарівний персонаж. Анатолій Качан «Біля тихого Дунаю» |
|
|
68 |
|
|
Руки малі та до роботи вмілі. Степан Жупанин «Оленчині вишивки» |
|
|
69 |
|
|
Кожному знайдеться діло до душі. Степан Жупанин «Сім вітрів» |
|
|
70 |
|
|
Підсумковий урок за темою «Поетичні твори». Тестова робота |
|
|
Розділ: Світ дитинства у поезії і прозі Тема: Прозові твори |
|
||||
71 |
|
|
Вступ до теми «Прозові твори». Людина красна не словами, а добрими ділами. Василь Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло» |
|
|
72 |
|
|
Урок позакласного читання. За творами Василя Сухомлинського |
|
|
73 |
|
|
Приятеля легше знайти, ніж зберегти. Василь Сухомлинський «Кінь утік» |
|
|
74 |
|
|
Все так цікаво навкруги. Олег Буцень «Наше відкриття» |
|
|
75 |
|
|
Сам себе перехитрив. Ярослав Стельмах «Ловись, рибко!» (уривок з повісті «Найкращий намет») |
|
|
76 |
|
|
Підсумковий урок за розділом. «Світ дитинства у поезії і прозі» |
|
|
Тема: Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості |
|
||||
77 |
|
|
Вступ до розділу «Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості». Тарас Шевченко «Не цурайтесь того слова...» |
|
|
78 |
|
|
Дитинство Тараса Шевченка. Антон Лотоцький «Малий Тарас чумакує» |
|
|
79 |
|
|
Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. Оксана Іваненко «Тарас у наймах» |
|
|
80 |
|
|
Урок позакласного читання. «Т. Г. Шевченко — великий співець України» |
|
|
81 |
|
|
Вчитайся, вслухайся у Шевченкове слово. Тарас Шевченко «Село! І серце одпочине...» (напам’ять), «І досі сниться: під горою...» |
|
|
82 |
|
|
Пейзажна лірика. Тарас Шевченко «Тече вода із-за гаю» (напам’ять). Василь Сухомлинський «Сонце заходить» |
|
|
83 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості». Перевірна робота №5: Аудіювання |
|
|
Тема: Про дитинство славетних українців |
|
||||
84 |
|
|
Малий Кобзарик. Оксана Іваненко «Чабан» |
Я люблю читати |
|
85 |
|
|
Мрії юної поетеси. Оксана Крушельницька «Мамин дарунок» |
Я люблю читати |
|
86 |
|
|
Дитинство музиканта. Леонтіна Бас «Видатний музикант» |
Я люблю читати |
|
87 |
|
|
Дівчинка з маленького села. Ірен Роздобудько «Про те, як Катруся розмовляла з квітами» |
Я люблю читати |
|
88 |
|
|
Урок позакласного читання. Країна дитячих журналів |
|
|
Тема: Із скарбниці казкарів світу |
|
||||
89 |
|
|
Вступ до розділу «Із скарбниці казкарів світу». Брати Якоб і Вільгельм Грімм «Шипшинка» (скорочено). (Переклад з німецької Євгена Поповича) |
|
|
90 |
|
|
Весела дерев’яна лялька, яку знає весь світ. Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо» |
|
|
91 |
|
|
Найкращий у світі літун, машиніст і моторист — Карлсон, що живе на даху. Астрід Ліндгрен «Про Карлсона, що живе на даху» |
|
|
92 |
|
|
Розумник у чоботях. Шарль Перро «Кіт у чоботях» |
Я люблю читати |
|
93 |
|
|
Нічого приховати не можна. Божена Нємцова « У царя Трояна цапині вуха» |
Я люблю читати |
|
94 |
|
|
Дружба хлопчика й кота. Едуард Успенський «Дядя Федір» |
Я люблю читати |
|
95 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «Із скарбниці казкарів світу». Перевірна робота №6: Навичка читання мовчки |
|
|
96 |
|
|
Урок позакласного читання. Казки Олександра Пушкіна |
|
|
Тема: Прийди, весно, з радістю! |
|
||||
97 |
|
|
Вступ до розділу «Прийди, весно, з радістю!» «Благослови, мати, весну зустрічати» (за Василем Скуратівським) |
|
|
98 |
|
|
Казка живої природи. Тамара Коломієць «Березень» |
|
|
99 |
|
|
Рідний край — земний рай. Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять» |
|
|
100 |
|
|
Прокинулись луки, ліси і поля. Валентина Ткаченко «Квітень». Андрій М’ястківський «Розмова з одудом». Леся Українка «Уже весняне сонце припікає» (напам'ять) |
|
|
101 |
|
|
Травень квітами багатий. Микола Сингаївський «На врожай», «Вийшов травень з лісу» (напам’ять) |
|
|
102 |
|
|
Улюблена пташка українців. Марія Познанська «Співай, соловейку!». «Як співає соловейко?» (за Борисом Комаром). |
|
|
103 |
|
|
Кожна пташка свою пісню співає. Микола Сингаївський «Я люблю свою синицю». Дмитро Павличко «Птиця» |
Я люблю читати |
|
104 |
|
|
Урок позакласного читання. Весна іде! |
|
|
105 |
|
|
Краса землі і праці. «Квітує земля» (за Юрієм Смоличем) |
Я люблю читати |
|
106 |
|
|
Народження нового дня. Василь Сухомлинський «Скільки ж ранків я проспав!» |
Я люблю читати |
|
107 |
|
|
Підсумковий урок за розділом «Прийди, весно, з радістю!» Перевірна робота №7: Робота з літературним твором |
|
|
Тема: Кожна пригода – для роздумів нагода |
|
||||
108 |
|
|
Слово чемне кожному приємне. Анатолій Костецький «Контакт» |
Я люблю читати |
|
109 |
|
|
Люди навколо тебе. Василь Сухомлинський «Ой, як же я берегтиму тебе!», «Як Сергійко навчився жаліти» |
Я люблю читати |
|
110 |
|
|
Перемога над собою. Михайло Слабошпицький «Хата, де жили страхи» |
Я люблю читати |
|
111 |
|
|
Відчути іншого. Анатолій Григорук «Гра в шашки» |
Я люблю читати |
|
112 |
|
|
Відповідальність. Пилип Бабанський «Обіцянка» |
Я люблю читати |
|
113 |
|
|
Урок позакласного читання. Читаємо твори Віктора Кави |
|
|
Тема: Візьму перо і спробую |
|
||||
114 |
|
|
Вступ до розділу «Візьму перо і спробую». Анатолій Костецький «Імена» |
|
|
115 |
|
|
Мабуть, буде він поетом?! Анатолій Костецький «Дивна звичка» |
|
|
116 |
|
|
Чи легко стати поетом? Микола Носов «Як Незнайко складав вірші» |
|
|
117 |
|
|
Умій у звичайному побачити незвичайне. Тамара Коломієць «Чоловічки». Леся Мовчун «Загадки - добавлянки». Іван Світличний «Слухала Лисичка Солов’я» |
|
|
118 |
|
|
Диво-квітка. Василь Сухомлинський «Сергійкова квітка» |
|
|
119 |
|
|
Сила уяви. Галина Кирпа «Чого я другу не сказав?». Підсумок за розділом «Візьму перо і спробую». Перевірна робота №8: Навичка читання вголос |
|
|
120 |
|
|
Урок позакласного читання. «Літо красне зустрічаймо!» |
|
*В коло читання не внесені оновлені програмою зміни щодо переліку авторів, оскільки він має рекомендований характер і може бути змінений учителем з урахуванням читацьких інтересів учнів та авторами чи укладачами підручників, зважаючи на авторську концепцію підручника, а надруковані державою підручники не передбачають твори цих авторів.