Урок "Творчість П.Воронька. Вірш "Картина"

Про матеріал
Дану розробку можна використати як додатковий матеріал до уроку літературного читання.
Перегляд файлу

Тема. Творчість П. Воронька .Вірш «Картина»

Мета: сприяти ознайомленню учнів з творчістю поета П. Воронька, його віршованим твором,ознайомити із новим видом віршів – небилиць,сприяти вдосконаленню навички читання віршованих творів, уміння працювати над текстом, аналізувати, співставляти, узагальнювати інформацію,сприяти вмінню розрізняти реальність і вигадку, виразно читати вірші,сприяти розвитку уваги, творчої уяви,фантазії,образного мовлення, збагаченню словникового запасу учнів, сприяти  вихованню дисциплінованості, самостійності, взаємоповаги, взаємодопомоги,самостійності, наполегливості,любові до художнього слова.

 

Хід уроку

 

І. Етап орієнтації ( барометр настрою)

Всі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руки гарно підіймати,

Чітко, в лад відповідати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

То ж гаразд, часу не гаєм

І урок вже починаймо.

  • Діти, мене звати Світлана Григорівна. Сьогодні ми разом проведемо урок літературного читання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Артикуляційна гімнастика ( слайди). Смачне варення гойдалка

 

2.Вправи на розвиток читацьких умінь.(слайди)

Чистомовка, гра «Прочитай на одному диханні».

3.Перевірка домашнього завдання.

  • Що ви читали на минулому уроці? ( М.Підгірянка «Рідна гора»)
  • Х то написав цей вірш? А чи справжнє це прізвище поетеси? ( це псевдонім)
  • Які ще українські письменники мають псевдоніми? ( Українка)
  • Хто хоче зачитати вірш в парі?

 

4.Читання скоромовки.

 

Вовченя й зайчиха з вовком

Утекли у вушко з голки.

Не знайшли мисливці сірих,

Бо згубилась голка в сіні

 

-Чи все, що описано в скоромовці, буває насправді?

- Чи є тут помилки? Що наплутав автор?

-  У яких рядочках зміст не відповідає дійсності?

III. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Робота в парах. Вправа «Прочитайте й посміхніться»

 

  • Діти, у вас на партах – картки з віршиком. Прочитайте і скажіть, чим він незвичайний?

Якби пшоно, якби сіль,

То зварила б я кисіль.

Якби снігу та дощу,

То зварила б я борщу.

-Давайте порівняємо вірш  зі скоромовкою.Подумайте,  що не може відбуватися в дійсності?

-То як ви думаєте, які віршики ми будем сьогодні читати??

- Дещо незвичними, веселими і оригінальними є такі вірші ,у яких розповідається про те, чого не буває.

-Пограймося в гру «Конструктор» ( слайд або на партах картки)

- Складіть склади в слова від найменшого числа до найбільшого і дізнаєтесь, як називаються такі кумедні віршики.

- Як ви думаєте, для чого поети такі вірші- небилиці?

- І справді, для того, щоб посмішити, розвеселити, здивувати вас. Сьогодні ми познайомимося із такими веселими фантазіями українського поета Платона Воронька.

ІV. Етап реалізації плану навчальної діяльності

- Діти, звідки беруться ці віршики? Хто їх складає? ( поети)

- Платон Воронько – один з таких українських поетів. ( слайд – портрет поета).

  1. Ознайомлення дітей з біографією П. Воронька ( самостійно, індивідуальні картки).

Платон Воронько – видатний український поет. Народився на Сумщині в бідній селянській сім'ї. Батько його був ковалем, а дід — бандуристом.

З одинадцяти років виховувався в Охтирському дитячому містечку, де вчився в школі, обробляв землю. В роки Другої світової війни був командиром у партизанському загоні. Уже тоді писав пісні та вірші, які, були популярні серед партизанів. 

Його перша книжка віршів для дітей називалася «Три щастя».

  • Діти, перед вами лежать картки з короткою біографією поета П. Воронька. Ваше завдання – кожному прочитати цю біографію, запам'ятати, читати уважно, після цього ви будете відповідати на питання.
  • А тепер я перевірю, наскільки ви були уважні. Пограймося в гру «Так чи ні?». Я буду ставити вам запитання, якщо це так – плескаєте в долоньки, а ні – тупотіть ніжками. Ви готові? Почали.

П. Воронько – видатний український поет.+

Він народився на Київщині. -

Його батько був ковалем.+

А дідусь грав на сопілці.-

Під час війни він був командиром партизанів.+

Його перша збірка дитячих віршів називається «Три поросятка»-

  • Молодці, дітки. А тепер відкрий те свої підручники на с. 101 внизу і самостійно прочитайте ще про цього гарного поета.( діти читають)
  • Вправа «Мікрофон».
  • Що ще нового ви дізнались?
  • Як ви думаєте, завдяки чому П. Воронько досяг таких великих успіхів у житті?( бо був працелюбним, наполегливим).
  • Так, і цим прославився і прославив свою батьківщину Україну. А ви хочете бути відомими і прославити свою країну? Що для цього будете робити?
  1.  Словникова робота.
  • Перш, ніж знайомитися з віршем , давайте прочитаємо слова,  що в ньому зустрінуться.

Гра «Слова – блискавки»( показую на картках і ховаю, а ви маєте швидко прочитати і запам'ятати)

Картина                           валить сніг

Малюнок новина

Низина сам намалював

осокір грони

 

 

  • Які слова вам були незрозумілі?
  • Осокір. Як ви думаєте, що це таке? Так. Це дерево. Ще воно зветься тополя.
  • Розгляньте його зображення. ( слайд чи на дошку)
  • Яке це дерево?( високе, зелене)
  • Складіть з ним речення.
  • А для чого ми це робили?
  • Осокір росте на берегах річок, озер, має лікувальні властивості.
  1. Робота над віршем «Картина»
  1. Вправа «Припущення»
  • Діти, прочитайте назву вірша і пофантазуйте, про що в ньому може йти мова?

(діти висловлюють св. припущення)

  • Х то створює картини?(художники)
  1. Читання вірша за звуковим орієнтиром.
  • Зараз я і ви будем разом читати вірш за звуковим орієнтиром. А потім ви маєте відповісти на питання, який настрій викликав у вас вірш і чому.

( читають, і відповідають на питання)

  • Які картини ви намалювали в своїй уяві?
  • Розгляньте ілюстрацію до твору в підручнику і порівняйте зі своїми. Чи схожі вони чи відрізняються?
  • Що здивувало вас на малюнку?
  1. Повторне самостійне  напівголосне читання вірша учнями. Гра «Бджілки».
  • Прочитайте вірш ще раз, зіставляючи його з малюнком. І подумайте , чи все зобразив хлопчик.
  • Що ще треба домалювати? ( сніг, яблука, малину).
  1. Аналіз змісту прочитаного.

- Про що цей вірш? Яка його тема?

—Хто намалював картину? Чому вона незвичайна?

—Які небувалиці зобразив хлопчик?

—Що вам видалось найсмішнішим?

-Як ви гадаєте, чи сподобалася хлопчикові власна картина? Підтвердіть рядками з віршика.

5. Повторне читання вірша окремим учнями.

6. Гра «Влучне око»(вибіркове читаня)

-А зараз перевіримо, як швидко ви можете орієнтуватися у прочитаному віршику.

-Прочитайте, яку дію у вірші виконують такі предмети.

Яблука й малина ( що роблять?)     …..спіють

Сніг (що робить?)    ….валить

Їжаки  ….летять

Курчата….пливуть

Зорі….сяють

Сонце    …світить

ФІзкультхвилинка

7. Робота над виразністю читання.

-Діти, як ви думаєте, для того, щоб нас хотілося слухати, як ми маємо читати? ( ВИРАЗНО, ПРАВИЛЬНО)

-Давайте подимивимося, які розділові знаки є у вірші?

- Знайдіть речення зі знаком оклику вкінці? Прочитайте його з окличною інтонацією.

- Послухайте, як прочитаю я, а тепер ви разом зі мною.

- Знайдіть питальне речення. Послухайте, як прочитаю я, а тепер разом.

-Хто хоче сам прочитати?

- А зараз давайте виразно з інтонацією про читаємо весь вірш-небилицю.( читають зі мною)

8. Гра «Естафета» (читання окремими учнями з передаванням естафети).

9. Гра «Добери риму».

Картина... (малина);

усіх... (сніг);

дивина... (низина);

зайчата... (курчата);

летять... (висять);

зорі... (осокорі);

картина... (новина);

подарував... (намалював).

 

9. Конкурс на кращого читача.

V. Узагальнення знань учнів.

- Діти, то як називаються вірші, що розповідають про те, чого насправді не буває? (небилиці)

- А зараз ви спробуєте небилиці перетворити в бувалиці, тобто в те, що буває насправді?

1. Робота в групах.

Картки із завданням , що у вірші дивного, спробуйте перетворити його , щоб не було небилиць.

1 група. 

  На березі сидить заєць,

Книжку вголос читає.

Прилетів до нього ведмідь,

Слухає, зітхає.

 

2 група

Між небом і землею

Поросятко  рився

І ненавмисно хвостом

До неба причепилося.

 

3 група.

Коза занявкала на ґанку,
Замекав котик у дворі.
Пішла корова танцювати,
"Рох-рох" сказала дітворі.
4 група

У будці козлик кукурікнув.
Загавкав у хліві кабан,
Перестрибнув через дверцята
І полетів собі на лан.

5 група

В ліс Незнайко увійшов –
Під кущем йоржів знайшов.
Біля річки посидів –
Наловив собі грибів.
6 група

Хом'ячок заліз у сад,
В ньому з'їв весь виноград.
І тепер той хом'ячок,
Як великий банячок.
Радо мовить:
- Дивина!
Я вже більший за слона!

Презентація роботи груп.

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Наш урок добігає кінця. Сподіваюся, він був для вас важливим,і ви відкрили для себе щось нове.
  • Який настрій панував протягом сьогоднішнього уроку? Чому?
  • Як називається вірш, з яким познайомилися на уроці?
  • Хто його автор?
  • Чи подобаються вам такі вірші?
  • А хто хотів би сам спробувати складати такі небилиці?

VII. Домашнє завдання.

С. 100-101. , виразно читати вірш, * переробити вірш так, щоб у ньому не було небилиць.

Рефлексія «Доповніть речення»    барометр настрою

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 липня
Переглядів
105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку