КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ УЧНІВ 5 КЛАСУ (Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Голуб Н.Б., Горошкіна О.М).
№ з/п |
Формування умінь і навичок |
Тема уроку (1 – мовна/мовленнєва; 2 – соціокультурна) |
Дата |
Примітка |
|
Ціннісне ставлення до мови |
Українська мова в житті українців. Українська мова як найвища цінність для українського народу |
|
|
|
Пояснення лексичного значення слова |
Поглиблене повторення вивченого в 1-4 класах. Лексикологія Лексичне значення слова. Багатий і розмаїтий світ українського слова |
|
|
333 |
Використання тлумачного словника |
Тлумачний словник. Книжка – ключ до успіху |
|
|
|
Розрізнення однозначних і багатозначних слів |
Однозначні й багатозначні слова. Уява – крок до здійснення мрії |
|
|
|
Розпізнавання синонімів, антонімів, омонімів та добирання їх самостійно |
Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. Розмаїтий дитинства світ |
|
|
|
Використання словників синонімів, антонімів, омонімів, паронімів |
Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів Здоров’я і здоровий спосіб життя – важливі людські цінності |
|
|
|
|
Антоніми. Ознайомлення зі словником антонімів |
|
|
|
|
Омоніми. Ознайомлення зі словником омонімів |
|
|
|
Виділення та розрізнення слів-паронімів |
Пароніми. Ознайомлення зі словником паронімів З увагою до слова |
|
|
|
Аудіювання |
Контрольне аудіювання. Тренувальні вправи (групи слів за значенням) |
|
|
|
Розпізнавання власне українських та запозичених слів |
Групи слів за походженням: власне українські й запозичені (іншомовного походження) слова. Світ моїх захоплень |
|
|
|
Написання іншомовних слів з апострофом |
Написання апострофа в словах іншомовного походження. Іноземні мови – віконце у світ |
|
|
|
Правопис знака м’якшення в словах іншомовного походження |
Написання знака м’якшення в словах іншомовного походження. Через слово пізнаю світ |
|
|
|
Правопис іншомовних слів |
Тренувальні вправи |
|
|
|
Розрізнення понять «подвоєння» та «подовження» |
Подвоєння та подовження приголосних у словах іншомовного походження. Роби свій вибір |
|
|
|
Застосування «правила дев’ятки» на практиці |
Букви и та ї(ї) в словах іншомовного походження. Екологічні проблеми довкола нас |
|
|
|
Користування словником іншомовних слів |
Словник іншомовних слів. Плани на осінь |
|
|
|
Розрізнення слів, що належать до активної чи пасивної лексики |
Активна й пасивна лексика української мови. Слова, що пам’ятають минуле |
|
|
|
|
Розрізнення архаїзмів та історизмів. Тренувальні вправи |
|
|
|
Складання словничка неологізмів |
Неологізми. Письменницькі новотвори. Інновації в житті людини й суспільства |
|
|
|
Повторення стилів мовлення та їх особливостей |
Групи за вживанням. Загальновживані слова. Емпатія як здатність бачити й розуміти внутрішній світ іншої людини |
|
|
|
Виокремлення стилістично забарвлених слів, їх класифікація |
Слова обмеженого вживання. Діалектні, професійні слова й терміни. Слово кличе в мандри Україною |
|
|
|
Редагування тексту |
Лексична помилка. Мовні обов’язки громадянина України |
|
|
|
Говоріння |
Суржик. Діалог на визначену тему (говоріння) Екологія мови |
|
|
|
Складання тестових завдань до теми |
Повторення вивченого з лексикології |
|
|
|
Удосконалення вмінь написання есе |
Написання есе |
|
|
|
Виконання завдань різних рівнів складності |
Контрольна робота за темою «Лексикологія» |
|
|
|
Робота над помилками, самооцінювання |
Аналіз контрольної роботи |
|
|
|
|
ФРАЗЕОЛОГІЯ |
|
|
|
Пояснення значень фразеологізмів, введення їх у речення |
Фразеологізми. Життя як найвища людська цінність |
|
|
|
Розрізнення видів фразеологічних одиниць (робота в групах) |
Різновиди фразеологічних одиниць (прислів’я, приказки, крилаті вислови, афоризми). Моральні цінності людини |
|
|
|
Робота з уривками текстів, пояснення походження фразеологічних зворотів. Контроль читання |
Джерела українських фразеологізмів. Мудрість вікова Контроль читання |
|
|
|
Побудова висловлення з використанням фразеологізмів, добір фразеологізмів- синонімів, антонімів |
Фразеологізми в мовленні людини Мій емоційний світ |
|
|
|
Мініпроєкти-дослідження казок |
Фразеологізми в літературних творах. Рослинний дивосвіт |
|
|
|
Письмо |
Контрольний письмовий переказ художнього тексту (уривка з літ. твору) |
|
|
|
Синтаксичний розбір речень із фразеологічними зворотами. Користування фразеологічним словником (робота в парах) |
Фразеологізми як члени речення. Фразеологічний словник. Обереги родинного щастя |
|
|
|
Застосування умінь |
Контрольна робота за темою «Фразеологія» |
|
|
|
Редагування тексту |
Аналіз контрольної роботи |
|
|
|
|
ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ |
|
|
|
Розрізнення голосних і приголосних звуків (особливості вимови та поєднання) |
Поглиблене повторення вивченого з фонетики в 1-4 класах. Голосні й приголосні звуки. Не відкладаймо важливе на потім |
|
|
|
Вимова та написання слів з ненаголошеними голосними |
Наголос в українській мові. Особливості вимови й написання ненаголошених голосних. Кожен із нас унікальний |
|
|
|
Класифікація приголосних за дзвінкістю/глухістю, їх вимова |
Сонорні, дзвінкі й глухі приголосні звуки. Помічаймо красу і милуймося нею |
|
|
|
Класифікація приголосних за твердістю/ м’якістю, їх вимова |
Приголосні тверді й м’які. Вимова приголосних у корені слова |
|
|
|
|
Уподібнення приголосних. |
|
|
|
Розрізнення звуків і букв, що позначають м’якість приголосних на письмі |
Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. |
|
|
|
Розрізнення подвоєння та подовження, застосування у вимові та на письмі |
Подвоєння та подовження приголосних. Фонетичний розбір слова |
|
|
|
Уживання знака м’якшення на письмі |
Правила вживання знака м’якшення. Робота над власними помилками |
|
|
|
Знання алфавіту, застосування на практиці |
Особливості української графіки (відповідність звуків і графічних знаків). Алфавіт |
|
|
|
Уживання слів з літерою ґ |
Звук [ґ] і буква ґе) . Світло душі людської |
|
|
|
Чітке розрізнення звукового значення відповідних букв |
Звукове значення букв я, ю , є, ї та щ
|
|
|
|
Застосування знань і умінь на практиці |
Співвідношення звуків і букв. Тренувальні вправи |
|
|
|
Написання слів з апострофом |
Правила вживання апострофа. Джерела позитивних емоцій |
|
|
|
Застосування знань і умінь на практиці |
Вживання апострофа. Тренувальні вправи |
|
|
|
Поділ слів для перенесення з рядка в рядок |
Склад. Правила перенесення з рядка в рядок. Найвищі цінності України |
|
|
|
Редагування тексту |
Милозвучність української мови. Правила милозвучності (чергування у – в, і – й, з – із – зі) . Правила природоохоронної поведінки |
|
|
|
Використання словників на практиці |
Словник наголосів. Орфоепічний словник. Засоби самовдосконалення |
|
|
|
Написання слів, у яких відбувається спрощення приголосних |
Спрощення в групах приголосних. Покращуймо довкілля – це важливо / З турботою про довкілля |
|
|
|
Застосування знань і умінь на практиці |
Тренувальні вправи |
|
|
|
Письмо |
Контрольний диктант |
|
|
|
Виправлення та розрізнення помилок (робота з текстом, аудіювання) |
Види помилок: графічна, орфоепічна, орфографічна. Учися програвати з гідністю й користю |
|
|
|
Самоаналіз. Практичне застосування словника (добирання слів, пояснення орфограм) |
Аналіз диктанту. Орфографічний словник. Впевненість у собі – ключ до успіху |
|
|
|
Узагальнення знань |
Повторення вивченого з фонетики. Підготовка до контрольної роботи |
|
|
|
Застосування знань і умінь |
Контрольна робота за темою «Фонетика» |
|
|
|
Самооцінювання |
Аналіз контрольної роботи |
|
|
|
Узагальнення знань і вмінь |
Повторення й узагальнення вивченого за семестр |
|
|
|
Рефлексія |
Урок –підсумок. Рефлексія |
|
|