Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П., Рудніцька Н.П., Туряниця В.Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07. 2021 № 795)
Школа радості
Найвища майстерність учителя –
пробуджувати радість пізнання і творчого
самовиявлення.
Альберт Ейнштейн
Наше майбутнє залежить від читання.
Ніл Річард МакКіннон Ґейман
Календарно – тематичне планування
уроків зарубіжної літератури
5 клас ( 1,5 год. на тиждень )
№ п./п. |
Дата |
Програмовий матеріал |
При- мітки |
Дист. навч. |
1. |
|
Вступ Роль книжки в третьому тисячолітті Роль книги та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книги. |
|
|
2. |
|
СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК (2 твори за вибором учителя) Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність. |
|
|
3. |
|
Індійська народна казка «Фарбований шакал». |
|
|
4. |
|
Викриття в образах тварин негативних людських якостей. |
|
|
5. |
|
Брати Якоб (1785-1863) і Вільгельм (1786-1859) Ґрімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. |
|
|
6. |
|
Р.М. ( п. ) Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця». Складання порівняльної характеристики образів пасербиці та рідної доньки. |
|
|
7. |
|
Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості. |
|
|
8. |
|
ПЧ 1. Арабські казки. «Розповідь про царя Шахріяра» |
|
|
9. |
|
КР з теми «Скарбниця народних казок» Тести з творчим завданням. |
|
|
10. |
|
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУ Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки. |
|
|
11. |
|
Ганс Крістіан Андерсен (1805–1875). «Снігова королева». Боротьба добра і зла в казці. |
|
|
12. |
|
Утвердження дружби та вірності. |
|
|
13. |
|
Перешкоди на шляху Герди, її помічники. |
|
|
14. |
|
Чарівний світ твору. |
|
|
15. |
|
Оскар Уайльд (1854–1900). «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору. |
|
|
16. |
|
Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. |
|
|
17. |
|
Шлях Хлопчика-Зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя. Фальшиві та справжні цінності. |
|
|
18. |
|
Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня. Синтез фольклорних і літературних елементів у творі. |
|
|
19. |
|
Роальд Дал (1916–1990). «Чарлі і шоколадна фабрика» Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці містера Вонки. |
|
|
20. |
|
Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети. Доброта, щирість і наполегливість головного героя. |
|
|
21. |
|
РМ ( у. ) Цікаві пригоди Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі. Сенс зображення цих пригод. |
|
|
22. |
|
Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини. Образи дітей і дорослих у повісті-казці. Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі. |
|
|
23. |
|
Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору. |
|
|
24. |
|
КР з теми «Літературні казки світу. (Андерсен, О Уайльд, Роальд Дал)» Тести з творчим завданням. |
|
|
25. |
|
СЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ Зарубіжні поети про природу: Й.В. Ґете (1749-1832) («Нічна пісня подорожнього»). Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля. |
|
|
26. |
|
Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. |
|
|
27. |
|
Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі. Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис. |
|
|
28. |
|
Закони джунглів і цінності людського життя. |
|
|
29. |
|
Ідея відповідальності людини за природний світ. |
|
|
30. |
|
Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. |
|
|
31. |
|
Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках. |
|
|
32. |
|
Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин. |
|
|
33. |
|
ПЧ 2 Чапек К. «З погляду кішки» |
|
|
34. |
|
КР з теми «Слухаємо голоси природи» ( Гете, Кіплінг, Е. Сетон – Томпсон ) Тести з творчим завданням. |
|
|
35. |
|
СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ Ернст Теодор Амадей Гофман (1776- 1822). «Лускунчик і Мишачий король». Реальний світ і вигадка в казці. |
|
|
36. |
|
Характер головної героїні (Марі). Фантастичні перетворення персонажів. Битва добра і зла. |
|
|
37. |
|
Символічний образ Різдва, різдвяної ялинки. Ідеї добра, людяності, любові. |
|
|
38. |
|
РМ ( п. ) Свято Різдва у нашій родині. |
|
|
39. |
|
Значення мрії в житті людини. |
|
|
40. |
|
Елеанор Портер (1868–1920). «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Щирість, мужність і оптимізм Полліанни, її позитивний вплив на життя міста, долю інших людей. |
|
|
41. |
|
Творча фантазія головної героїні. Зміни у внутрішньому світі й житті інших персонажів після зустрічі з Полліанною. |
|
|
42. |
|
Ідея відчуття радості життя, що змінює світ на краще. Художні засоби розкриття образу Полліанни. |
|
|
43. |
|
КР. Твір за вивченими творами ( Гофман, Портер ) |
|
|
44. |
|
У ВИРІ ЗАХОПЛИВИХ ПРИГОД Марк Твен (1835–1910). «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Світ дитинства в романі. |
|
|
45. |
|
Том Соєр і Гекльберрі Фінн. Том Соєр і Беккі Тетчер. |
|
|
46. |
|
РМ ( у. ) Переказ епізодів твору « Том і Гек на кладовищі», « Том і Беккі в печері». |
|
|
47. |
|
Життя містечка і пригоди юних друзів. Мрії Тома, його витівки, бажання самоствердитися. |
|
|
48. |
|
Риси характеру Тома, що розкриваються в стосунках з іншими. Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим. |
|
|
49. |
|
Туве Янсон. «Капелюх Чарівника» (1 твір за вибором учителя). Чарівність художнього світу твору. |
|
|
50. |
|
Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. |
|
|
51. |
|
КР з теми «У вирі захопливих пригод». Марк Твен. Туве Янсон. Тести з творчими завданнями. |
|
|
52. |
|
Підсумки Художні твори класики й сучасності, прочитані протягом навчального року. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів. Улюблені літературні персонажі, герої/героїні. Ознаки окремих жанрів (народна казка, літературна казка, оповідання, повість, вірш та ін.). Українські перекладачі творів зарубіжних письменників. Враження про сучасні медіатексти за прочитаними творами |
|
|
Модельна навчальна програма із зарубіжної літератури для 5-9 класів відповідає сучасним запитам української молоді й забезпечує формування засобами мистецтва слова позитивного мислення, креативності, комунікативних умінь і соціокультурної адаптації учнів до суспільства ХХІ століття, тим самим увиразнює актуальну, як ніколи, думку нашого великого співвітчизника Василя Сухомлинського: «Вчитимемо дитину думати, відкриємо перед нею першоджерело думки – навколишній світ. Дамо їй найбільшу людську радість – радість пізнання!».