Календарно-тематичне планування уроків української мови у 10 класі (профільний рівень, профіль – українська філологія)
(140 год, 4 год на тиждень)
№ з/п |
Дата |
Зміст програмового матеріалу |
Примітка |
||
І семестр Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні (2 год.) |
|||||
|
|
Мова як знакова система і суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовнi обов’язки громадян. «Мовний суржик», його причини. Проблеми екології української мови |
|
||
|
|
Українська мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі слов’янських мов. Ознаки самобутності української мови. Культура усного й писемного мовлення. Питання культури мовлення в оцінці видатних громадських діячів, учених, письменників. |
|
||
|
|
Види мовленнєвої діяльності. Навчальне аудіювання текстів діалогічного й монологічного характеру різних стилів, типів і жанрів мовлення. |
|
||
З історії розвитку української мови (4 год.) |
|||||
|
|
Основні етапи формування і розвитку української національної мови. |
|
||
|
|
Поява писемності у східних слов’ян. Створення слов’янського алфавіту. Роль Кирила і Мефодія у становленні слов’янської писемності. Кирилиця як основа для розвитку слов’янських систем письма. Види письма в період Київської Русі. |
|
||
|
|
Короткі відомості з історії української писемності. «Граматика словенська» Мелетія Смотрицького (1619 р.). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича (1643 р.). |
|
||
|
|
Поняття про колорит мовлення. Словник-довідник з культури української мови. Комунікативні ознаки мовлення. |
|
||
|
|
Особливості розвитку української мови на сучасному етапі. |
|
||
Сучасна українська мова як вища форма існування національної мови (4 год.) |
|||||
|
|
Форми існування мови (загальнонародна мова, літературна мова, просторіччя, діалект, професійні різновиди, жаргон, арго). |
|
||
|
|
Писемна і усна форми літературної мови. |
|
||
|
|
Діалекти як історична база літературних мов. Територіальні і соціальні діалекти. |
|
||
|
|
Мова міста. Мова села. |
|
||
|
|
Вільне есе. |
|
||
|
|
Контрольна робота №1. (тест). |
|
||
Узагальнення і систематизація найважливіших відомостей з орфоепії, фонетики, лексикології, фразеології, будови слова, словотвору, морфології, стилістики. Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему (8 год.) |
|||||
|
|
Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики |
|
||
|
|
Класифікація голосних і приголосних звуків. Звук мовлення і фонема. Інваріант, позиційний варіант фонеми |
|
||
|
|
Мовленнєве спілкування. Стилістика і культура мовлення. Офіційне і неофіційне, публічне і непублічне мовленнєве спілкування. Мовленнєва ситуація. Мовленнєві ролі, тактика. |
|
||
|
|
Зміни голосних і приголосних у мовному потоці. Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення у групах приголосних. |
|
||
|
|
Відбиття цих явищ на письмі. Приставні приголосні. Метатеза. Тренувальні вправи. |
|
||
|
|
Контрольний докладний письмовий переказ тексту художнього стилю з творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв та ін.) |
|
||
|
|
Основні історичні чергування приголосних звуків при словозміні і словотворенні |
|
||
|
|
Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [͡дж], та [й] |
|
||
|
|
Чергування [г],[к],[х] із [ж],[ч], [ш] та [з], [͡ц],[с]. Основні випадки чергування у-в, і-й, з-із-зі(зо). |
|
||
|
|
Аналіз творчих робіт |
|
||
|
|
Стилістичні засоби фонетики. Милозвучність української мови. Правильна артикуляція і дикція. Експресивні можливості звуків української мови. Звукопис. |
|
||
|
|
Контрольна робота №2. (тест). |
|
||
Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови (4 год.) |
|||||
|
|
Основні норми сучасної літературної вимови. Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та їх сполучень (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [͡дж], [͡дз], шиплячих [ж], [ч], [ш], задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення), м’яких і пом’якшених, а також подовжених приголосних). |
|
||
|
|
Повноголосся як одна із основних характеристик української вимови. Вимова слів з апострофом. |
|
||
|
|
Соціолінгвістичні фактори, що впливають на вимову людини. Основні джерела нормативного мовлення. Мова мас-медіа. Сценічна мова. Особливості вимови імен та по батькові. |
|
||
|
|
Інтонаційні особливості українського мовлення. Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їх форм. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу. |
|
||
|
|
Навчальний диктант. |
|
||
Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів (8 год.) |
|||||
|
|
З історії становлення і розвитку української орфографії. Основні принципи української орфографії |
|
||
|
|
Cкладні випадки уживання м’якого знака, апострофа |
|
||
|
|
Вживання великої літери. Лапки у власних назвах |
|
||
|
|
Написання складних слів разом, окремо, через дефіс. Правопис складноскорочених слів. Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ. |
|
||
|
|
Складоподіл і правила переносу слів з рядка в рядок. Графічне скорочення слів. Правопис географічних назв. |
|
||
|
|
Науковий стиль, сфери використання і призначення. Основні ознаки, жанри наукового стилю. |
|
||
|
|
Бібліографія. Анотація |
|
||
|
|
Написання слів іншомовного походження. Історичний коментар до різних мовних явищ. |
|
||
|
|
Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми. Нововведення в українському правописі. |
|
||
|
|
Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їх форм. Словник іншомовних слів. |
|
||
|
|
Контрольна робота №3 (тест). |
|
||
Лексикологія української мови (10 год.) |
|||||
|
|
Слово як основна одиниця мови. Слово і поняття. Системні відношення в лексиці української мови. Семасіологія як учення про значення слів і виразів. Оцінні властивості слів на позначення слуху,зору, дотику. |
|
||
|
|
Тематичні виписки, план (складний), тези. |
|
||
|
|
Багатозначні й однозначні слова. Пряме і переносне значення. Використання тлумачного словника. Словник символів. |
|
||
|
|
Конспект прочитаного/ї (художнього твору, публіцистичної та науково-популярної статті). |
|
||
|
|
Омоніми, їх види: омоформи, омофони, омографи, міжмовні омоніми. Повні і неповні омоніми. Поняття про пароніми. Словник омонімів та паронімів. |
|
||
|
|
Синоніми, їх види, уживання. Синонімічний ряд. Словник синонімів. |
|
||
|
|
Антоніми, їх види, уживання. Словник антонімів. |
|
||
|
|
Усний переказ твору на суспільно-політичну тему. |
|
||
|
|
Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему публіцистичному стилі. |
|
||
|
|
Лексика української мови за походженням. Власне українська лексика. Слова, успадковані з індоєвропейських та східнослов’янських мовних спільностей. Українізми в лексичному складі інших мов. |
|
||
|
|
Запозичена лексика як джерело збагачення лексичного складу мови. Причини і джерела лексичних запозичень. Слова іншомовного походження та інтернаціоналізми у складі української мови. Нові іншомовні запозичення. Кальки. Варваризми. Старослов’янізми, їх ознаки, роль. |
|
||
|
|
Правильне й доречне вживання іншомовних слів в українській мові. |
|
||
|
|
Аналіз творчих робіт. |
|
||
|
|
Лексика української мови за сферою її використання, стилістичною диференціацією. Загальновживані слова. Лексичне багатство діалектної лексики. Топоніміка й ономастика. Етимологія. Розмовна , просторічна, емоційно забарвлена лексика. Молодіжний сленг. Екзотизми. Пуризми. Робота з діалектним словником. |
|
||
|
|
Наукова лексика. Філологічні, лінгвістичні, літературознавчі терміни. Канцеляризми. Штампи, їх стилістичне використання. Причини порушень лексичних норм. Явище мовної інтерференції. Словник лінгвістичних термінів. |
|
||
|
|
Застарілі слова та їх різновиди. Архаїзми, історизми. Неологізми. Загальномовні та авторські неологізми. |
|
||
|
|
Особливості монологічного і діалогічного мовлення в різних сферах спілкування. Контрольний діалог. |
|
||
Фразеологія як розділ мовознавства (6 год.) |
|||||
|
|
Фразеологічні одиниці української мови. Основні ознаки фразеологізмів. |
|
||
|
|
Джерела української фразеології. Національна специфіка української фразеології. |
|
||
|
|
Прислів’я і приказки, крилаті вислови. Стійкі народні порівняння. Побажання приповідки, каламбури, їх оцінний зміст. |
|
||
|
|
Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів. |
|
||
|
|
Фразеологія власне українського походження. Фразеологізми з античної міфології. |
|
||
|
|
Фразеологія наукова, публіцистична, офіційно-ділова. Фразеологізми з професійної мови. |
|
||
|
|
Вживання фразеологізмів. Робота з фразеологічними словниками і довідниками. |
|
||
Українська лексикографія (4 год.) |
|||||
|
|
Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники |
|
||
|
|
Основні типи словників, особливості їх побудови. Енциклопедичні, лінгвістичні (одномовні, двомовні, перекладні) словники. Відмінність словникових статей у різних словниках |
|
||
|
|
З історії лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), «Лексикон» Памво Беринди (1627 р.). |
|
||
|
|
Сучасні словники української мови. Українські електронні словники. |
|
||
|
|
Контрольна робота № 4. (тест). |
|
||
Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів (8 год.) |
|||||
|
|
Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа. |
|
||
|
|
Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні. Морфемний словник. |
|
||
|
|
Основні способи словотвору в сучасній українській мові: неморфологічні. |
|
||
|
|
Ділові папери: звіт про виконану роботу. |
|
||
|
|
Історичні зміни в морфемному складі слова. Етимологія як учення про походження слів. |
|
||
|
|
Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту. |
|
||
|
|
Творення присвійних прикметників та прикметникових форм від різних географічних назв. |
|
||
|
|
Особливості вживання осново- і словоскладання, абревіатур, їх правильна вимова. Усунення помилок, пов’язаних із порушенням норм українського словотвору. |
|
||
|
|
Основні способи творення дієслів, прислівників. |
|
||
|
|
Складні, складноскорочені слова, способи їх творення та написання. |
|
||
|
|
Стаття в газету на морально-етичну, професійну тему. |
|
||
|
|
Контрольна робота № 5 (тест). |
|
||
|
|
Аналіз творчих робіт |
|
||
Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови (30 год.) |
|||||
|
|
Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності. Граматичні категорії, граматичні значення і граматичні форми. Основні способи вираження граматичних значень. Основні поняття морфології. Словозміна. Парадигма. Словоформа. |
|
||
|
|
Повнозначні та службові частини мови. Вигуки і модальні слова. Взаємоперехід частин мови. З історії вивчення частин мови. |
|
||
|
|
Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника |
|
||
|
|
Граматичні категорії іменника. Число іменників. Особливості роду іменників. |
|
||
|
|
Словозмінні паралелі іменників. Їх стилістичні особливості. Форми іменника О.в. і М.в. з прийменниками на позначення руху у просторі, Н.в. зі сполучниками як, мов, неначе. |
|
||
|
|
Відмінювання іменників ІІ відміни. Родовий відмінок іменників ІІ відміни. Невідмінювані іменники. |
|
||
|
|
Стилістичне використання кличного відмінка. Стилістичні особливості форм числа іменників. Порушення норм відмінювання іменників у художньому мовленні. |
|
||
|
|
Контрольний докладний переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням. |
|
||
|
|
Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників, їх особливості і функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні. |
|
||
|
|
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння. Повні і короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості їх функціонування в сучасній українській мові. |
|
||
|
|
Творення відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників. |
|
||
|
|
Аналіз творчих робіт |
|
||
|
|
Розмовний стиль, сфера його використання. Дебати як форма дискусій. |
|
||
|
|
Числівник як частина мови. Формування числівника як частини мови. Число і числівник. Розряди числівників за значенням, їх характеристика. Групи числівників за будовою. |
|
||
|
|
Відмінювання числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. |
|
||
|
|
Паралельне вживання числівників з іменниками у непрямих відмінках. Синтаксичні функції числівників. |
|
||
|
|
Написання числівників і від числівникових слів. |
|
||
|
|
Стилістичне використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Словник епітетів української мови. Аналіз творчих робіт |
|
||
|
|
Своєрідність займенника як частини мови. Розряди займенників за значенням, їх характеристика. Групи займенників. |
|
||
|
|
Відмінювання займенників. Явище прономіналізації. |
|
||
|
|
Правопис займенників. Написання заперечних, неозначених займенників. Перехід займенників в інші частини мови. |
|
||
|
|
Контрольна робота. Формальне есе |
|
||
|
|
Дієслово як частина мови. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Зміни звуків в особових формах дієслів. Безособові дієслова. |
|
||
|
|
Особливості семантики, граматичні ознаки дієслів. Дві основи дієслова. Поділ дієслів на дієвідміни. Словозміна дієслів І та ІІ дієвідміни |
|
||
|
|
Види, часи та способи дієслів, їх творення. Вживання одного виду у значенні іншого. |
|
||
|
|
Особові, родові, числові форми дієслів. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова. Зворотні дієслова. |
|
||
|
|
Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу. Тренувальні вправи. |
|
||
|
|
Аналіз творчих робіт |
|
||
|
|
Дієприкметник. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, їх відмінювання. Творення і правопис дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників. |
|
||
|
|
Дієприкметниковий зворот. Перехід дієприкметників у прикметники. Безособові форми на -но, -то. |
|
||
|
|
Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду. Дієприслівниковий зворот. Творення і вживання дієприслівників |
|
||
|
|
Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням: обставинні й означальні. |
|
||
|
|
Морфологічні типи прислівників. Ступені порівняння означальних прислівників. |
|
||
|
|
Правопис прислівників і прислівникових сполучень. Прислівники за походженням. |
|
||
|
|
Тренувальні вправи |
|
||
|
|
Написання не з прислівниками. |
|
||
|
|
Навчальний диктант |
|
||
|
|
Електронний лист. Смс-повідомлення. |
|
||
Службові частини мови, їх загальна характеристика (6 год.) |
|||||
|
|
Прийменник, його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом |
|
||
|
|
Правопис прийменників. Особливості вживання деяких прийменників. Синонімія прийменників. Перехід повнозначних слів у прийменники. |
|
||
|
|
Сполучники сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників. |
|
||
|
|
Правопис сполучників. Особливості вживання деяких сполучників. Перехід повнозначних слів у сполучники. |
|
||
|
|
Синонімія прийменникових конструкцій. Повторення прийменників сполучників як засіб увиразнення мовлення. |
|
||
|
|
Поняття про текст як продукт мовленнєвої діяльності. Інформаційна переробка текстів різних функціональниї стилів. Усний твір. |
|
||
|
|
Частка, їх функції, групи за значенням. |
|
||
|
|
Правопис заперечних часток. Функції модальних, заперечних часток. |
|
||
|
|
Контрольний письмовий твір-роздум на морально-етичну тему в художньому стилі. |
|
||
|
|
Зв’язка. Вигуки, їх ознаки та розряди. Правопис вигуків і особливості їх вживання. Розділові знаки у реченнях з вигуками. Звуконаслідувальні слова. |
|
||
|
|
Естетична цінність часток і звуконаслідувань. Національні етикетні вигуки. |
|
||
|
|
Контрольна робота №6 (тест). |
|
||
|
|
Аналіз творчих робіт |
|
||
|
|
Навчальне читання мовчки текстів діалогічного й монологіного характеру, в т.ч. електронного, різних стилів, типів і жанрів мовлення. |
|
||
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія. |
|
||
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Лексикологія і фразеологія. |
|
||
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Морфеміка і словотвір. |
|
||
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Морфологія. Урок-підсумок. |
|
||