Календарно-тематичне планування з географії для 9 класу

Про матеріал

Приклад календарно-тематичного планування з географії для 9 класу відповідно додатку до листа МОН № 1/9-415 від 03.07.18 року «Щодо вивчення у закладах загальної середньої освіти навчальних предметів у 2018/2019 навчальному році».

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Затверджую  

                                                         Затверджую

Директор ЗЗШ № __                                                                                                                                                                       

Директор ЗЗШ №54

___________  ПІБ

______________ ПІБ

«______»________2018

«______»______2019

 

 

Календарно – тематичне планування з географії 

для учнів 7 класу

Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №54

Запорізької міської ради Запорізької області

Згідно оновленої Навчальної програми для ЗНЗ. Географія. 6-9 класи, 2017 р.

 за новим Державним стандартом базової і повної  загальної середньої освіти, 2011 р.

(затверджено наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804 «Про затвердження оновлених навчальних програм для ЗНЗ ІІ ступеня)

Інтернет-ресурс:

 https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/geografiya-6-9-14.07.2017.pdf 

 

на 2018 – 2019 навчальний рік

 

Вчитель: Бараннікова Людмила Ярославівна, вчитель географії,

спеціаліст вищої категорії, педагогічне звання «Старший вчитель»

 Спрямування цивілізаційного вектора України на інтеграцію в єдиний європейський освітній простір вплинула на модернізацію змісту освіти, що розпочалась із впровадження нових підходів до формування освітніх та навчальних програм, пов’язаних з компетентністно орієнтованим навчанням, оскільки воно має результативно-цільову спрямованість. Відповідно до мети й завдань географічної освіти, предметна географічна компетентність учнів визначається як здатність до застосування здобутих географічних знань, умінь і навичок, ціннісних установок та специфічного географічного мислення, сформованих на підґрунті здібностей і життєвого досвіду учнів, які необхідні для оптимальної діяльності в навколишньому середовищі та успішної самореалізації в соціумі, передбачення наслідків такої діяльності та розв’язання власних життєвих завдань і проблем, облаштування особистого життя, формуванням в учнів потреби у неперервній освіті. Предметна географічна компетентність учнів включає змістовий, діяльнісний, ціннісний та світоглядний компоненти, які закладено в очікуваних результатах навчально-пізнавальної діяльності учнів оновлених та нових навчальних програм. Так, у 2018/2019 навчальному році учні 6-9-их класів вивчатимуть географію за оновленою навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 та з використанням методичних рекомендацій, підготовлених МОН України спільно з НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (лист МОН України 09.08.2017 № 1/9-436). Учні 11 класу вивчають географію на профільному рівні за програмою, затвердженою наказом МОН України від 14.07.2015 № 826. Зазначені навчальні програми розміщено на офіційному веб-сайті МОН України (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programy.html).

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Програму розроблено на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).

Програма  має  забезпечує  перехід від  предметоцентризму до дитиноцентризму, щоб «теза навчати учня, а не викладати предмет»  стала  дієвою, а  не  залишалася  гаслом. На підставі компетентнісного підходу  знання мають стати не багажем «про всяк випадок», а ключем до розв’язання проблем, забезпечення успішної  самореалізації у соціумі, облаштування  особистого  життя. Сьогодні  неможливо  навчити дитину всього, значно важливіше сформувати в неї потребу в неперервній  освіті. Тому зміст навчального матеріалу  з  географії  визначено з огляду на корисність  та потрібність його за межами школи.

Метою базової загальної  середньої освіти є розвиток та соціалізація учня, формування його національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення,  здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.

Основні завдання шкільної географії Шкільна географічна освіта є не тільки джерелом нових відомостей про Землю, а й основою для формування світогляду, виховання дбайливих господарів, любові до рідного краю, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватної поведінки в ньому. Географічна освіта в основній школі спрямована на досягнення таких головних завдань: засвоєння знань про основні географічні поняття, закономірності розвитку, взаємозв'язки між природними компонентами, населення і господарства різних територій, формування материків, океанів та їх частин відповідно до природних та соціально-економічних чинників; природу, населення і господарство України; економічну і соціальну географію світу; природокористування та навколишнє середовище; оволодіння умінням використовувати різні джерела географічної інформації – картографічні, статистичні, геоінформаційні ресурси – для пошуку, інтерпретації і демонстрації різноманітних географічних даних та формування в учнів на цій основі ключових компетенцій; виконувати дії, набуті на основі застосування географічних знань і попереднього досвіду; застосування географічних знань для пояснення та оцінювання географічних процесів і явищ; розвиток пізнавального інтересу, інтелектуальних і творчих здібностей учнів у процесі географічних спостережень, вирішення проблемних завдань, самостійного здобуття нових знань із географії; формування здатності і готовності до використання географічних знань і вмінь у повсякденному житті для соціально відповідальної поведінки у навколишньому середовищі, його збереження, адаптації до умов проживання на певній території; самостійного оцінювання рівня впливу людини на природу, безпеки довкілля як сфери життєдіяльності людини; вирішення конкретних практичних завдань;  виховання екологічної культури, національної свідомості та почуття патріотизму, толерантного ставлення до інших народів, поваги до природних і культурних цінностей різних регіонів і країн світу.

Компетентністний потенціал предмета

 

1. Спілкування  державною
(і рідною у разі відмінності) мовами

Уміння: усно  й письмово  тлумачити  географічні  поняття, факти, явища, закони, теорії; описувати  (усно чи письмово)  географічні  об’єкти, процеси, явища, послуговуючись багатим  арсеналом  мовних  засобів – термінами, поняттями тощо; обговорювати  проблеми   географічного  змісту  глобального  та  регіонального  рівня.

Ставлення: усвідомлювати  значущість  здобутків  географічної  науки, зокрема  пошанування  досягнень українських  учених;

прагнення до розвитку української   термінологічної  лексики  в  системі  географічних  наук.

Навчальні ресурси: навчальні, науково-популярні, художні тексти про природу, дослідницькі  проекти  в  галузі географії, усні / письмові  презентації  їх  результатів

2. Спілкування

іноземними

мовами

Уміння: використовувати  іншомовні  навчальні  джерела  для  отримання  інформації  географічного змісту; описувати  іноземними  мовами, аналізувати  та  оцінювати  роль  природних  явищ  у сучасному  світі, доречно  використовувати  географічні  поняття та найуживаніші  терміни  в усних чи письмових текстах, читати  та  тлумачити  географічну  термінологію  іноземною мовою.

Ставлення: зацікавленість  інформацією  географічного  змісту  іноземною  мовою;  розуміння  глобальних  проблем  людства  і   прагнення  долучитися до  їх  розв’язання, зокрема  й  з  допомогою   іноземних  мов.

Навчальні ресурси: довідкова  література, онлайнові  перекладачі, іншомовні  сайти, статті з іншомовної вікіпедії, іноземні підручники   і  посібники

3. Математична компетентність

Уміння: застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних  проблем  і  задач, розуміти  і  використовувати  математичні  моделі  природних  та  суспільних  явищ і процесів.

Ставлення: усвідомлення  варіативності  та  значущості  математичних  методів  у розв’язанні  географічних  проблем  і задач.

Навчальні ресурси: завдання на виконання обчислень, аналіз  та  обробка  статистичної  інформації, поданої  в  різних  формах (картографічній, табличній, графічній)

4. Основні компетентності
у природничих науках
і технологіях

Уміння: пояснювати  явища  в  живій  природі, використовуючи  наукове  мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля; оцінювати  значення  географії  для  сталого  розвитку  та  розвязання  глобальних  проблем.  Ставлення: відповідальність за ощадне  використання  природних  ресурсів, екологічний  стан  у  місцевій  громаді, в  Україні  та світі; готовність до розвязання проблем, пов’язаних  зі  станом  довкілля.

Навчальні ресурси: географічні  задачі, ситуативні  вправи  щодо  розв’язання проблем  стану  довкілля, біорізноманіття, ощадного  використання  природних  ресурсів  тощо

5. Інформаційно-цифрова

компетентність

Уміння: використовувати  сучасні  цифрові  технології  і  пристрої  для  спостереження  за  довкіллям, явищами і  процесами  в  суспільстві і  живій природі; створювати інформаційні продукти (мультимедійна  презентація, блог тощо)  природничо – географічного  та  суспільно-географічного  спрямування; шукати, обробляти і зберігати  інформацію  географічного  характеру, критично  оцінюючи її. Ставлення: дотримання  авторського права, етичних  принципів  поводження з  інформацією; усвідомлення необхідності  екологічних  методів і засобів  утилізації  цифрових пристроїв.

Навчальні ресурси: електронні  картографічні  джерела, електронні  посібники, збірники  задач, тести 

6. Уміння вчитися впродовж життя

Уміння: організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійно  чи  в групі планувати і проводити спостереження  або  експерименти, реалізовувати  проекти, ставити перед собою цілі і досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя. Ставлення: допитливість і спостережливість, готовність до інновацій.

Навчальні ресурси: довідкова система програмних засобів

7. Ініціативність і підприємливість

Уміння: генерувати  ідеї  й ініціативи щодо проектної та винахідницької  діяльності, ефективного використання  природних  ресурсів; прогнозувати  вплив  географічних  процесів  і  закономірностей  на розвиток технологій, нових напрямів  підприємництва; нівелювати  ризики і використовувати  можливості  для  створення  цінностей  для  себе  та інших у довкіллі; керувати  групою (надихати, переконувати  й  залучати  до  діяльності, зокрема природоохоронної чи наукової).

Ставлення: відповідальність за ухвалення виважених рішень щодо діяльності в довкіллі, під час реалізації проектів і дослідницьких завдань.

Навчальні ресурси: сайти  підприємств, установ, організацій, екскурсії  на  сучасні  підприємства, зустрічі  з  успішними  представниками  бізнесу

8. Соціальна та громадянська компетентності

Уміння: ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією  географічних  проектів, розв’язувати проблеми  довкілля, залучаючи  місцеву громаду. Ставлення: відстоювати власну позицію  щодо  ухвалення  рішень у справі збереження й охорони довкілля, готовність брати участь у природоохоронних заходах; громадянська  відповідальність  за стан довкілля, пошанування  розмаїття  думок  і  поглядів; оцінювання  внеску українських та  іноземних  учених і винахідників у суспільний розвиток.

Навчальні ресурси: географічні  задачі, інтернет-ресурси, посібники

9. Обізнаність та самовираження у сфері культури

Уміння: фіксувати  унікальні  об’єкти, явища  та  ландшафти  Землі, їх  естетичне  значення, використовувати  природні  матеріали і засоби для втілення художніх  ідей, пояснювати  географічне  підґрунтя  відображення  природи  у  творах  мистецтва. Ставлення: усвідомлення причетності до національної і світової культури через вивчення  географії  і мистецтва; розуміння  гармонійної  взаємодії  людини  і  природи.

Навчальні ресурси: літературні, музичні  та  образотворчі  твори

10. Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння: працювати в команді під час  реалізації  географічних  проектів, застосовувати  набутий досвід  задля  збереження  власного здоров’я  та  здоров’я інших, оцінювати  значення  географічної  науки  для  забезпечення  добробуту  людства.

Ставлення: турбота  про  здоров’я  своє  та  інших  людей, ціннісне  ставлення  до  навколишнього середовища як  до  потенційного джерела  здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості ощадного  природокористування, пошанування  внеску кожного / кожної в досягнення команди.

Навчальні ресурси: кооперативне навчання, партнерські технології, проекти

 

Основні  завдання  шкільної  географії

Шкільна географічна освіта є не тільки джерелом нових відомостей про Землю, а й основою для формування світогляду, виховання  дбайливих  господарів, любові до рідного краю, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватної поведінки в ньому.

Географічна освіта в основній школі спрямована на досягнення таких головних завдань:

 засвоєння знань про основні географічні поняття, закономірності розвитку, взаємозв'язки  між  природними  компонентами, населення  і господарства різних територій, формування материків, океанів та їх частин відповідно до природних та соціально-економічних чинників; природу, населення і господарство  України; економічну і соціальну географію світу; природокористування та навколишнє середовище;

 оволодіння умінням використовувати різні джерела географічної інформації – картографічні, статистичні, геоінформаційні ресурси – для пошуку, інтерпретації і демонстрації  різноманітних географічних даних та формування в учнів на цій основі ключових компетенцій; виконувати дії, набуті на основі застосування географічних знань і попереднього досвіду;

 застосування географічних знань для пояснення та оцінювання географічних процесів і явищ;

 розвиток пізнавального інтересу, інтелектуальних і творчих здібностей учнів у процесі географічних спостережень, вирішення проблемних завдань, самостійного здобуття нових знань із географії;

 формування здатності і готовності до використання географічних знань і вмінь у повсякденному житті для соціально  відповідальної поведінки у навколишньому середовищі, його збереження, адаптації до умов проживання на певній території; самостійного оцінювання рівня впливу людини на природу, безпеки довкілля як сфери життєдіяльності людини; вирішення конкретних практичних завдань;

 виховання екологічної культури, національної свідомості та почуття патріотизму, толерантного ставлення до інших народів, поваги до природних і культурних цінностей різних регіонів і країн світу.

Структура  і  зміст  навчальної  програми

Структура і зміст програми з географії базуються на принципах неперервності й наступності шкільної географічної освіти, її інтеграції на основі внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків, гуманізації, урахування вікових можливостей учнів, практичної спрямованості.

У програмі знайшли відображення наскрізні для шкільної географії змістові лінії, зазначені в Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти та наскрізні теми, передбачені Концепцією Нової української школи.

У лівій частині програми до кожного курсу зазначено очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів – знань, умінь та ціннісних ставлень. Крім того, наведено базовий мінімум географічної номенклатури.

Оцінювання навчальних досягнень учнів з географії здійснюється з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей і передбачає диференційований підхід щодо його організації. Критерієм оцінювання роботи учнів є не так обсяг навчального матеріалу, що залишився в пам'яті, як уміння його аналізувати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, використовувати в життєвих ситуаціях, самостійно здобувати знання.

Вивченням географії у 9 класі (Україна і світове господарство) завершується географічна освіта учнів в основній школі на базовому рівні. На цей курс відведено 52 години (1,5 години на тиждень), з яких 3 години становлять резерв часу. Провідною метоюцього  курсу є формування знань про тенденції розвитку національного та світового господарства й визначення місця України в сучасному світі. Зазначена мета передбачає реалізацію таких завдань: 

 сформувати нові поняття й базові знання про суспільну географію та особливості розвитку сучасного господарства в Україні і світі;

 ознайомити із структурою світового господарства та її відображенням в економіці України, найважливішими глобальними проблемами людства;

 навчити виявляти та аналізувати економічні, соціальні й екологічні процеси та явища на глобальному, регіональному і локальному рівнях;

 показати роль міжнародного співробітництва у розв'язанні  глобальних проблем людства;

 розвивати в учнів пізнавальний інтерес, інтелектуальні та творчі здібності, самостійну навчальну діяльність шляхом пошуку та опрацювання географічної і статистичної інформації з різних джерел.

      Важливим принципом побудови змісту географії у 9 класі є інтеграція, яка реалізується через поєднання суспільно-географічних складових під час вивчення особливостей розвитку та розміщення господарства у світі, Україні та своєму регіоні. Курс має чітко визначену практичну спрямованість, яка реалізується в ході виконання практичних робіт, аналітичних завдань та досліджень. Програмою передбачено виконання                            7 практичних робіт, з яких чотири є обов'язковими для оцінювання. Вони спрямовані на розвиток умінь і навичок роботи з географічними картами та іншими джерелами інформації. 

Програмою передбачено виконання досліджень, тематика яких може бути змінена вчителем у рамках вивчення відповідної теми. При виборі теми дослідження рекомендується враховувати регіональні особливості, навчально-методичне забезпечення та матеріально-технічне оснащення освітньої діяльності. Із запропонованої тематики досліджень учень за бажанням вибирає 1–2 дослідження (впродовж року) та виконує його індивідуально або у групі. Результати дослідження презентуються і оцінюються вчителем. Запропонований розподіл годин за розділами і темами у програмах курсів географії є орієнтовним і може бути змінений учителем в обсязі до 20 % передбаченого програмою часу. Резервну частину навчального часу учитель може використати на свій розсуд для глибшого вивчення або повторення певного навчального матеріалу з урахуванням здібностей та навчальних можливостей учнів конкретного класу.

 

Наскрізні  змістові  лінії

 

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.

Учнів 9 класів орієнтують на формування: 

  • цілісної наукової картини світу, адекватного розуміння особливостей розвитку сучасного світу;
  • розуміння єдності та гармонії між природним середовищем, розвитком матеріального виробництва та рівня зростання соціальних стандартів населення в умовах сталого розвитку;
  • уміння застосовувати знання під час прогнозування наслідків впливу людини на природу, визначення правил своєї поведінки в сучасних умовах навколишнього середовища та територій техногенного забруднення;
  •  умінь робити висновки про місце України у розвязанні глобальних проблем людства.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

Учнів 9 класів орієнтують на:

  • ухвалення індивідуальних і колективних рішень, зважаючи на інтереси й потреби громадян, представників певної спільноти, суспільства та держави;
  • готовність брати участь у громадській природоохоронній діяльності й нести відповідальність за свої дії та вчинки;
  • формування споживчої поведінки, орієнтованої на національного виробника; раціонального ресурсоспоживання на побутовому, регіональному національному і глобальному рівнях;
  • усвідомлення глобальної взаємозалежності й особистої відповідальності під час вивчення світової економіки та національного господарства.

Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.

Учнів 9 класів орієнтують на:

  • формування знань про безпечність товарів та послуг, споживачами яких є школярі;
  • застосовування знань для оцінювання можливих позитивних і негативних наслідків сучасних біотехнологій у сільському господарстві;

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.

Учнів 9 класів орієнтують на:

  • вміння генерувати ідеї й ініціативи щодо проектної діяльності, ефективного використання природних ресурсів;
  • прогнозування впливу географії на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;
  • оцінювання можливостей  для організації підприємницької діяльності у своїй місцевості;
  • планування своєї діяльності та групи щодо можливих нових видів бізнесу в регіоні.

 

  уроків           

Кількість                             годин

Дата

Корекція                           дати

Тема та зміст уроку

Очікувані  результати  навчально-пізнавальної  діяльності  учнів (учень/учениця)

 

Наскрізні  змістові  лінії

Домашнє                            завдання

 

І семестр

1

 1

 

 

 

 Вступ. Об’єкт вивчення економічної географії. Взаємодія господарства і природи в географічному середовищі. Економічна географія  в системі географічних наук. Значення знань з економічної географії.

ЗК: називає об’єкт вивчення економгеографії; розуміє зміст поняття «географічне середовище»; наводить приклади зв’язків економічної географії з іншими науками; пояснює актуальність і необхідність вивчення економгеографії; формує обґрунтовану думку щодо ролі економічної географії у розв’язанні багатьох  суспільних проблем. ДК: визначає роль економічної географії в системі географічних наук. ЦК: висловлює бачення застосування знань з економічної географії у повсякденному житті.

Громадянська відповідальність:

наводить власні приклади  бачення застосування знань з економічної географії у повсякденному житті.

Підприємливість і фінансова грамотність: усвідомлює  роль  географічної науки  у  професійній  орієнтації  та  виборі  виду  діяльності

п.                                     с.                                 відео, есе  

         10                                                                    Розділ І. Національна  економіка  і  світове  господарство

2

  3

  1

 

 

Тема 1. Національна економіка

Національна економіка. (Національне господарство). Поняття «економічний розвиток» та його показники: валовий внутрішній продукт (ВВП), структура ВВП, індекс людського розвитку (ІЛР).

 

ЗК: називає ознаки понять «національна економіка», «валовий внутрішній продукт»,  «індекс людського розвитку»; розуміє вплив природних і суспільних чинників на розміщення виробництва (природних умов, сировинний, паливно-енергетичний, водний, працересурсний, споживчий, транспортний, науковий, екологічний, військово-стратегічний).                ДК: розрізняє сектори національної економіки (первинний, вторинний, третинний), форми просторової організації господарства (економічні райони, елементи територіальної структури промисловості, сільського господарства тощо); аналізує секторальну  модель  економіки  України та порівнює її з іншими державами. ЦК: уміє аналізувати й оцінювати власні  здібності й  уподобання та співвідносити їх до ринку праці в Україні; усвідомлює  значення форм суспільної організації виробництва  та  їх використання у різних видах людської діяльності

 

Громадянська відповідальність:

критично  оцінює  сучасну  економічну  ситуацію  України, її  місце  серед  країн  світу.

Виявляє  активність  у  дослідженні  економічних  проблем.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

аналізує  та  оцінює  власні  можливості  у  зростанні  добробуту  своєї  родини  та  держави.

п.                                     с.                                

3

 1

 

 

Секторальна модель економіки країни. Практична робота  № 1  (Н) «Аналіз секторальної моделі економіки».

п.                                     с.                                

4

 1

 

 

Форми суспільної організації виробництва. Чинники розміщення виробництва. Форми просторової організації національної економіки.

п.                                     с.                                

5

7                      1

 

 

Тема 2. Світове  господарство

Світове господарство (світова економіка), світовий ринок.

Знаннєвий компонент:

називає ознаки понять «спеціалізація території (населеного пункту, району, регіону, країни)», «міжнародний поділ праці», «світове господарство» («світова економіка»), «світовий ринок», типи економічних систем; наводить приклади країн світу з різним рівнем економічного розвитку (за типізацією ООН), ТНК в Україні; знає і розуміє роль міжнародних організацій у світовій економіці; розуміє сутність тенденцій розвитку світового господарства (інтернаціоналізації виробництва, інформатизації, глобалізації, регіональної економічної інтеграції),багаторівневість світового господарства; пояснює вплив глобалізації на темпи розвитку світового господарства та національних економік країн різних типів. Діяльнісний компонент: знаходить  і  показує на карті країни «Великої сімки» (G-7),  «Великої двадцятки» (G-20); уміє отримувати й аналізувати інформацію щодо  типізації країн за рівнем соціально-економічного розвитку.

Ціннісний компонент: оцінює вплив глобалізації на діяльність населення (на прикладі свого регіону).

Екологічна безпека та сталий розвиток:

розуміє важливість  урахування  екологічного  чинника  в  розміщенні  підприємств. Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність: розуміє значення  досвіду  економ розвитку  інших  країн  і  врахування  цього  досвіду  для  розвитку  України  та  свого  регіону.

Підприємливість та фінансова грамотність:

розуміє  об’єктивність  явища  міжнародного  поділу  праці, позитивні  та  негативні  наслідки  глобалізації. Наводить приклади впливу  глобалізації  на  розвиток  світової  економіки, регіону, України. Оцінює роль  ТНК,  міжнародних  організацій  у  світовій  економіці та економіці України.

п.                                     с.                                

6

 1

 

 

Поняття «спеціалізація території», «міжнародний поділ праці».

Типи економічних систем.

Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку, місце України в ній.

п.                                     с.                                

7

1

 

 

Практична робота  № 2  (Н) «Позначення на контурній карті країн «Великої двадцятки» (G-20) і визначення їх місця в сучасній типізації країн за рівнем економічного розвитку».

 

8

 1

 

 

Багаторівневість світового господарства, його просторова структура за концепцією «Центр – периферія».

п.                                     с.                                

9

 1

 

 

Сучасні тенденції розвитку світового господарства. Глобалізація та регіональна економічна інтеграція.

п.                                     с.                                

10

 1

 

 

Транснаціональні корпорації (ТНК) та їх вплив на функціонування міжнародної економіки.

п.                                     с.                                

11

 1

 

 

Міжнародні економічні організації.                          Т/Б №1

п.     с.                                

        12                                                                           Розділ  ІІ.  Первинний  сектор  господарства

12

 5

 1

 

 

Тема 1. Сільське господарство

Сільське господарство, його значення в сучасному світі.  Аграрні суспільства в сучасному світі. Аграрні відносини. Складники сільського господарства. Роль природних чинників (земельних та агрокліматичних ресурсів) у розвитку й розміщенні аграрного виробництва.

Знаннєвий компонент:

називає види діяльності в сільському господарстві, види сільськогосподарських угідь; наводить приклади впливу природних і суспільних чинників на рівень розвитку та спеціалізацію  сільського господарства в регіоні світу, країні; країн з аграрною міжнародною спеціалізацією; пояснює поширення в світі свинарства, птахівництва, формування спеціалізованих районів скотарства, вівчарства. Діяльнісний компонент: показує на карті світу зони (райони) вирощування пшениці, кукурудзи, рису, бавовнику, льону-довгунцю, соняшнику, сої, маслин, олійної пальми, цукрової тростини, цукрового буряку, картоплі, чаю, кави, какао-бобів, на карті України – сільськогосподарські зони, гірські та приміські  райони; характеризує особливості розміщення рослинництва й тваринництва  в Україні; аналізує карти сільськогосподарських культур і тваринництва; визначає  місце України на світових ринках сільськогосподарської продукції.

Ціннісний компонент аргументує  свою позицію щодо впровадження ринку земельних ресурсів в

Україні.

Екологічна безпека та сталий розвиток:

розуміє  необхідність  охорони  та  збереження  сільськогосподарських  угідь.

Здоров’я і безпека:

пояснює  і  наводить  приклади взаємозв’язків  між  якістю сільськогосподарської  продукції  та  здоров’ям  людини.

Громадянська відповідальність:

усвідомлює  роль  сільського  господарства  для  економіки  України.

Виявляє  активність  щодо  пропагування  товарів  вітчизняного  виробництва, підтримки  власного  виробника.

Аргументує  свою позицію щодо впровадження ринку земельних ресурсів в Україні.

Підприємливість і фінансова грамотність:

уміє  визначати  напрями  фермерської  діяльності  у  країнах  світу, Україні  та  своїй  місцевості.

 

 

п.                                     с.                                

13

 1

 

 

Землезабезпеченість. Сільське господарство України. Структура сільськогосподарських угідь в Україні. Розміщення в Україні виробництва зернових і технічних культур, картоплярства, овочівництва, баштанництва, виноградарства.

п.                                     с.                                

14

 1

 

 

Практична робота № 3 (Т) «Визначення основних  зернових  і   технічних культур, що їх вирощують у помірному, субтропічному і  тропічному кліматичних поясах, й обґрунтування встановлених відмінностей».

 

15

 1

 

 

Розвиток кормової бази тваринництва.  Структура та розміщення  тваринництва. Зональна спеціалізація сільського господарства України. Гірські та приміські сільськогосподарські райони.

п.                                     с.                                

16

 1

 

 

Сільське господарство у своєму регіоні. Сільське господарство світу. Географія основних зернових і технічних культур та виробництва продукції тваринництва. Зональність світового сільського господарства. Найбільші країни-виробники та країни-експортери сільськогосподарської продукції.

п.                                     с.                                

17

 2

 1

 

 

Тема 2. Лісове господарство

Лісове господарство. Основні лісові пояси світу. Лісозабезпеченість.

ЗК: називає основні лісові пояси світу; пояснює розміщення лісових поясів світу, лісових масивів в Україні. ДК: показує на карті світу ліси помірного поясу, вологі екваторіальні й тропічні ліси, райони лісового господарства у світі та в Україні; порівнює лісозабезпеченість України, світу й окремих його регіонів. ЦК: усвідомлює відповідальність громадянина, місцевих громад, держави за збереження лісових ресурсів.

Екологічна безпека та сталий розвиток: усвідомлює  екологічне значення  лісу. Громадянська відповідальність: усвідомлює власну відповідальність громадянина місцевих громад, держави за збереження лісових ресурсів. Підприємливість і  фінансова грамотність:

розуміє  важливість  раціонального  використання  природних  ресурсів  та  їх  подальшої  повної  переробки.

Підготув                до к/р

18

 1

 

 

Лісове господарство в Україні

 

Контрольна робота.

 

19

 5

 1

 

 

Тема 3. Добувна промисловість

Класифікація мінеральних ресурсів за використанням. Показники ресурсозабезпеченості країн мінеральними ресурсами. Видобування вугілля, нафти і природного газу. Основні закономірності розміщення родовищ вугілля, нафти, природного газу.

Знаннєвий компонент:

називає види мінеральних ресурсів за використанням; наводить приклади найбільших країн-експортерів та країн-імпортерів нафти, природного газу, кам’яного вугілля; розуміє закономірності поширення родовищ і басейнів корисних копалин; пояснює лідерство окремих країн на світових ринках мінеральної сировини за сукупністю природних і суспільних чинників, зміщення добувної промисловості до районів зі складними природними умовами, на шельф Світового океану. Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабунайбільші басейни нафти і природного газу – Перської затоки, Західносибірський, Зондський, Сахарський, Гвінейської затоки, Техаський, Мексиканської затоки, Західноканадський, Північноморський, основні райони видобування нафти і природного газу в Україні; найбільші басейни та райони видобування вугілля – Верхньосілезький (Польща), Кузнецький (Росія), Карагандинський (Казахстан), Північно-Східний (Китай), Східний (Індія), Аппалацький (США), Південно-Східний (Австралія), Донецький та Львівсько-Волинський (Україна); країни з найбільшими обсягами видобування залізних руд – Бразилія, Австралія, Канада, Китай, Індія, Україна, басейни  та райони видобування залізних та марганцевих руд в Україні;

найбільші райони видобування руд кольорових металів – Кордильєри-Анди, «вольфрамово-олов’яний пояс» Азії, «мідний пояс» Африки; основні родовища руд кольорових металів, що їх розробляють в  Україні; основні центри видобування кам’яної солі в Україні Ціннісний компонент: оцінює місце України на світових ринках нафти, природного газу, вугілля, руд чорних і кольорових металів;

усвідомлює суспільну  значущість раціонального  використання  паливно-енергетичних  ресурсів в Україні.

Екологічна безпека та сталий розвиток:

аналізує позитивні та негативні наслідки діяльності  підприємства первинного сектору на природне середовища та соціум і пропонує виважені рішення.

 

Здоров’я і безпека:

усвідомлює вплив забруднення  повітря, зміни рівня ґрунтових вод, деградації  ґрунтів  на здоров’я населення.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

аналізує статистичну інформацію щодо динаміки цін на мінеральні ресурси та обсяги їх видобування в Україні та світі, пояснює вплив природних і суспільних чинників на прибутковість підприємств добувної промисловості.

 

20

1

 

 

Найбільші в світі басейни й країни за видобутком кам’яного вугілля, нафти й природного газу.

 

21

 1

 

 

Основні й перспективні  райони  видобування кам’яного вугілля, нафти, природного газу в Україні. Шляхи покриття дефіциту палива в Україні. Практична робота                № 4  (П) «Позначення на контурній карті найбільших басейнів видобування кам’яного вугілля, нафти і природного газу».

 

22

 1

 

 

Видобування металічних руд. Основні закономірності розміщення родовищ металічних руд. Країни з найбільшими обсягами видобування залізних, марганцевих руд, руд кольорових, рідкісноземельних і благородних металів. Розвиток і розміщення виробництв з видобування залізних і марганцевих руд в Україні. Розробка родовищ руд кольорових металів в Україні.

 

23

 1

 

 

Видобування інших видів природної сировини  в  Україні та країнах світу. Підприємства добувної промисловості свого регіону. 

 

24

 1

 

 

Дослідження: проблеми й перспективи освоєння родовищ нафти і природного газу на шельфі Чорного та Азовського морів.

Узагальнення.                   Т/Б №2

 

 

       16                                                                        Розділ ІІІ. Вторинний  сектор  господарства

25

 3

1

 

 

Тема 1. Виробництво та постачання електроенергії. Значення електроенергетики. Типи електростанцій, основні чинники їх розміщення. Паливно-енергетичний баланс. Електроенергетика України. Найбільші ТЕС, АЕС, ГЕС, ЛЕП. Використання відновлюваних джерел енергії.

Знаннєвий компонент:

називає типи електростанцій за джерелом енергетичних ресурсів, шляхи енергозбереження; наводить приклади найбільших країн-виробників та країн-споживачів електроенергії, країн, у яких домінує виробництво електроенергії на ТЕС, ГЕС або АЕС; пояснює розміщення енергогенерувальних потужностей в Україні..

Діяльнісний компонент: знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

ГЕС (ГАЕС) — каскад ГЕС на Дніпрі,  Дністровська,  Ташлицька; АЕС —Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська, Хмельницька;  ТЕС — Запорізька, Зміївська,  Придніпровська, Трипільська, Слов’янська, Ладижинська, Бурштинська; порівнює структуру виробництва електроенергії в Україні та провідних державах світу.

Ціннісний компонент: оцінює перспективи використання відновлюваних джерел енергії різних видів у світі, Україні та своєму регіоні; виявляє переваги і недоліки виробництва електроенергії на різних типах електростанцій

Екологічна безпека та сталий розвиток Аналізує  негативні наслідки впливу діяльності  різних типів електростанцій  на природне середовище.

 

Здоров’я і безпека

Аналізує  негативні наслідки впливу діяльності  різних типів електростанцій  на здоров’я людей.

 

Підприємливість і фінансова грамотність

Оцінює переваги використання альтернативних відновлюваних джерел енергії для потреб родини/громади.

 

 

26

 1

 

 

Підприємства електроенергетики свого регіону. Практична робота № 5  (Т) «Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення».

 

27

 1

 

 

Електроенергетика світу. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі електроенергії в світі. Відмінності в структурі виробництва електроенергії на електростанціях різних типів у країнах світу.

Практична робота № 5  (Т) «Побудова та аналіз діаграм виробництва електроенергії на електростанціях різних типів в Україні,  країнах Європи та світу».

 

28

 3

1

 

 

Тема 2. Металургійне виробництво. Значення металургійного виробництва в господарстві. Сучасні технології виробництва чавуну й сталі. Комбінування в чорній металургії. Сучасні чинники розміщення підприємств чорної металургії. Кольорова металургія. Особливості технології виробництва та чинники розміщення підприємств з виплавки міді, алюмінію, титану.

Знаннєвий компонент:

називає види чорних і кольорових металів;

наводить приклади найбільших країн-виробників чавуну, сталі, що забезпечені сировиною або орієнтуються на значні обсяги споживання; країн, що виплавляють найбільше в світі та Європі алюмінію, титану, міді; розуміє вплив сировинного, паливного, електроенергетичного, транспортного, споживчого, екологічного чинників на розміщення металургійних комбінатів, місце України у світовому виробництві алюмінію з природної сировини;

пояснює розміщення підприємств чорної і кольорової металургії в Україні.

Діяльнісний компонент: знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу:  центри чорної металургії в Україні – Кривий Ріг, Дніпро, Кам’янське, Запоріжжя, Нікополь, Маріуполь, Краматорськ, Алчевськ; центри кольорової металургії в Україні – Миколаїв, Запоріжжя, Іршанськ, Київ, Побузьке, Бахмут, Кам’янське; аналізує статистичні дані щодо обсягів виробництва та експорту металургійної продукції в Україні та світі.

Ціннісний компонент: оцінює наслідки впливу металургійного виробництва на довкілля та здоров’я населення; оцінює вплив приватного капіталу на розвиток металургійного виробництва в Україні.

Екологічна безпека та сталий розвиток:

аналізує  негативні наслідки впливу великих металургійних комбінатів із традиційними технологіями  на природне середовище.

 

Здоров’я і безпека:

презентує приклади захисту здоровя і профілактики захворювань, характерних для районів концентрації металургійного виробнцтва.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

оцінює переваги використання вторинної сировини для виробництва металів. 

 

 

29

 1

 

 

Виробництво чавуну, сталі, прокату в Україні: домінуючі технології, сукупність чинників розміщення підприємств, основні центри, місце України на світовому ринку чорних металів.

Практична робота № 6 «Позначення на контурній карті сировинної бази та основних центрів виробництва чорних металів в Україні».

 

30

 1

 

 

Основні центри виробництва кольорових металів в Україні.

Металургійне виробництво світу. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі чорних металів. Сучасні тенденції розміщення виробництв чавуну, сталі, прокату. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі кольорових металів у світі.

 

31

 2

1

 

 

Тема 3. Хімічне виробництво. Виробництво деревини, паперу. Виробництво  будівельних  матеріалів. Значення та особливості технологій хімічного виробництва. Чинники розміщення основних виробництв хімічних речовин і хімічної продукції, фармацевтичної продукції,  гумових і пластмасових виробів.

Хімічне виробництво в Україні. Основні центри виробництва хімічної продукції та чинники їх формування. Найбільші країни-виробники мінеральних добрив, полімерів, ліків.

ЗК: називає види мінеральних добрив, види хімічної продукції, види  будівельних  матеріалів; наводить приклади найбільших у світі країн-виробників мінеральних добрив та полімерів, деревини та паперу;  пояснює вплив різних чинників на розміщення виробництв хімічної продукції, деревини й паперу, будівельних  матеріалів. ДК: показує на карті найбільші центри виробництва мінеральних добрив,  виробів з гуми, побутової хімії, ліків в Україні – Костянтинівка, Сєверодонецьк, Кам’янське, Черкаси, Суми, Запоріжжя, Одеса, Яни Капу (Красноперекопськ), Біла Церква, Харків, Київ, Умань, центри виробництва деревини й паперу в Україні; характеризує сировинну базу виробництва хімічної продукції, паперу; аналізує зв’язки між хімічними, металургійними  та  іншими  видами  виробництв. ЦК: оцінює вплив виробництва хімічної продукції й паперу на довкілля та здоров’я населення; оцінює  вплив  хімічного  виробництва  на  рівень  соціально - економічного  розвитку  країни; робить  висновок  про  значення  будівельних  матеріалів  своєї  місцевості  для  розвитку  будівельного  бізнесу.

Екологічна безпека та сталий розвиток: аналізує  негативні наслідки впливу великих хімічних підприємств з традиційними технологіями  на природне середовище.

Здоров’я і безпека: аналізує зразки продукції побутової хімії різних виробників, порівнює їх вплив на здоров’я людини.

Громадянська відповідальність:

презентує приклади сортування відходів родини (громади); розрізняє види пакувальних матеріалів за ступенем утилізації та пропонує способи мінімізації відходів.

Підприємливість і фінансова грамотність:

оцінює переваги використання вторинної сировини.

Бере  участь у  розробці  проекту  використання  будівельних  матеріалів  своєї  місцевості.

 

 

32

 1

 

 

Виробництво деревини й паперу: значення, особливості технологій та чинники розміщення підприємств. Виробництво деревини й паперу в Україні. Найбільші в світі країни-виробники деревини та паперу

Виробництво будівельних  матеріалів  в  Україні.

 

 33

 2

1

 

 

Тема 4. Виробництво машин та устаткування. Роль машинобудування в сучасному світі. Різноманітність підприємств та чинники їх розміщення. Спеціалізація та кооперування у  машинобудуванні.

Машинобудування в Україні.

ЗК: називає види продукції машинобудівних підприємств, чинники розміщення окремих виробництв машин та устаткування; наводить приклади найбільших країн-виробників легкових автомобілів, літаків, морських суден, верстатів, електроніки; пояснює розміщення виробництв транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, електротехнічної та електронної продукції побутового призначення;  розуміє причини виникнення проблем у виробництві машин  та  устаткування в Україні. ДК: показує на карті найбільші країни-виробники машин та устаткування – США, Канада, країни ЄС, Японія, Китай, Нові індустріальні країни,найбільші центри машинобудування в Україні; характеризує сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування. ЦК:

оцінює роль машинобудування у розвитку світового господарства та господарства України.

Підприємливість і фінансова грамотність:

оцінює переваги розташування окремих підприємств машинобудування у малих містах, селищах.

 

 

34

 1

 

 

Найбільші центри виробництва транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, побутової електротехнічної та електронної продукції. Підприємства машинобудування свого регіону. Машинобудування світу. Взаємозв’язок між рівнем економічного розвитку регіону, країни і рівнем розвитку машинобудування. Найбільші країни-виробники літаків, легкових автомобілів, морських суден, верстатів, комп’ютерів, робототехніки. Практична робота  7 «Позначення на контурній карті України центрів виробництва  транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення».

 

35

 2

1

 

 

Тема 5. Виробництво тканин, одягу, взуття. Особливості виробничого процесу та чинники розміщення підприємств, що виробляють тканини різних видів, одяг, шкіряно-взуттєву продукцію. Чинники та центри розміщення текстильного, швейного, шкіряного, взуттєвого виробництва в Україні.

Знаннєвий компонент:

називає види тканин та сировини для їх виробництва; наводить приклади найбільших у світі та Європі країн-виробників та країн-експортерів тканин, одягу, взуття;

розуміє вплив працересурсного та споживчого чинників на розвиток текстильного, швейного, взуттєвого виробництва.

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші центри текстильного, швейного, взуттєвого виробництва в Україні; центри найвідоміших народних промислів; аналізує карту легкої промисловості  України. Ціннісний компонент: оцінює перспективи розвитку виробництва тканин, одягу та  взуття в Україні.

Здоров’я і безпека:

порівнює тканини, виготовлені з природної, штучної та синтетичної сировини  та обгрунтовує їх вплив на здоров’я.

 

 Підприємливість і фінансова грамотність:

порівнює ціни аналогічних видів продукції різних виробників, пояснює відмінності з урахуванням вартості сировини, робочої сили, обладнання, курсу валют тощо.

 

 

36

 1

 

 

Найбільші на світовому ринку країни-виробники та країни-експортери тканин, одягу та взуття. Народні промисли в Україні. Дослідження:

малі і середні міста України — центри швейного виробництва.

 

37

 3

1

 

 

Тема 6. Виробництво харчових продуктів, напоїв. Чинники розміщення підприємств, що виробляють харчові продукти. Харчова промисловість в Україні. Особливості технологій та чинники розміщення підприємств буряко-цукрового, олійного, макаронного, маслосироробного, хлібопекарного, кондитерського, борошномельного, круп’яного, плодоовочеконсервного, рибного, пивоварного та виноробного виробництва, розливу безалкогольних напоїв, мінеральних вод. 

Знаннєвий компонент:

називає складові харчової промисловості;

наводить приклади традиційних виробництв харчових продуктів різних країн світу;   

розуміє вплив спеціалізації сільського господарства, споживчого чинника та ТНК на розвиток харчової промисловості;

пояснює розміщення в Україні підприємств харчової промисловості у малих містах, селищах міського типу і великих селах;

знає права споживача на якісні товари і послуги.

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші центри виробництва харчових продуктів і напоїв в Україні; характеризує особливості виробництва окремих видів продукції харчової промисловості; аналізує карту харчової промисловості України.

Ціннісний компонент: оцінює місце України на світовому та європейському ринках продовольства; надає перевагу продуктам  харчування українського виробництва над іншими під час планування покупок для родини.

Здоров’я і безпека:

аналізує зразки продукції харчової промисловості, знаходить інформацію щодо впливу на здоров’я окремих складників, указаних у маркуванні.

 

Підприємливість і фінансова грамотність:

оцінює роль малих підприємств та фізичних осіб-підприємців у розвитку бізнес-середовища свого населеного пункту, району та забезпеченні населення продуктами харчування.

Визначає вартість продуктового кошика родини, співвідношення  вітчизняних та імпортних продуктів  у  ньому.

 

38

 1

 

 

Дослідження:  1. Українські та імпортні продукти в споживчому кошику вашої родини.

 

39

1

 

 

Виробництво харчових продуктів у своєму регіоні. Виробництво продуктів харчування в світі: сучасні тенденції, вплив глобалізації та національних традицій, взаємозв’язок з агробізнесом. Традиційні виробництва харчових продуктів окремих країн світу. Дослідження: 2. Традиційні продукти харчування в Україні та країнах-сусідах.

Узагальнення.               Т/Б  № 3

 

        11                                                                        Розділ  ІV.  Третинний  сектор  господарства

40

 3

1

 

 

Тема 1. Транспорт. Транспорт, його роль у національній економіці та формуванні світового господарства. Види транспорту, їхні переваги й недоліки. Транспорт України. Залізничний транспорт – основний вид транспорту України. Найважливіші автомагістралі України.

Знаннєвий компонент

називає види транспорту, істотні ознаки понять «транспортний вузол», «транспортна магістраль», «обсяг перевезень», «вантажообіг»;  розуміє особливості кожного виду транспорту і його роль у перевезенні вантажів та пасажирів в Україні, домінуючу роль транспорту в експорті послуг Україною; наводить приклади найбільших транспортних вузлів в Україні.

Діяльнісний компонент: показує на карті: найбільші за вантажообігом морські порти Східної Азії, Європи; морські судноплавні канали – Панамський, Суецький, Кільський; найбільші за пасажирообігом аеропорти світу; країни з надшвидкісними залізницями; країни з найбільшою протяжністю автомобільних шляхів; основні залізниці, автомагістралі, морські й річкові порти, аеропорти,  міжнародні транспортні коридори в Україні.

Ціннісний компонент:

оцінює транзитне значення транспортних магістралей в Україні; оцінює вплив різних видів транспорту на довкілля та здоров’я населення; уміє раціонально використовувати різні види транспорту під час планування поїздок.

Екологічна безпека та сталий розвиток: аналізує  негативні наслідки впливу різних видів транспорту на природне середовище.

 

Здоров’я і безпека:

оцінює переваги екологічно чистих видів транспорту.

Пояснює роль транспортних магістралей у виборі місця проживання.

Громадянська відповідальність:

дискутує щодо перспектив модернізації транспортної системи своєї місцевості.

Підприємливість і фінансова грамотність:

добирає оптимальний варіант (враховуючи вартість, тривалість і комфортність) здійснення подорожі зі свого населеного пункту до місця відпочинку.

 

 

41

  1

 

 

Водні шляхи, найбільші морські та річкові порти України. Повітряний транспорт. Транспортні вузли. Міжнародні транспортні коридори на території України. Дослідження: міські види транспорту свого обласного центру.

 

42

 1

 

 

Транспорт світу. Країни, що вирізняються високим рівнем розвитку мережі залізниць й автомобільних шляхів. Найбільші морські порти, їхній вплив на розміщення промисловості. Найбільші судноплавні річки світу. Найбільші аеропорти світу.  Міжнародні транспортні коридори.

 

43

 2

1

 

 

Тема 2. Торгівля. Торгівля як вид послуг. Форми торгівлі. Показники зовнішньої торгівлі. Торгівля в Україні. Обсяги та структура експорту й імпорту товарів та послуг. Чинники концентрації роздрібної торгівлі в населених пунктах, регіонах.

Знаннєвий компонент:

називає види торгівлі, ознаки поняття «зовнішня торгівля», показники зовнішньої торгівлі. Діяльнісний компонент:

показує на карті головні регіони світової торгівлі.

Ціннісний компонент:

обґрунтовує залежність обсягів торгівлі між країнами від  рівня їхнього економічного розвитку та  інтеграційних процесів у світі;

оцінює роль малого підприємництва у  розвитку ринку товарів і послуг.

Громадянська відповідальність: дискутує щодо оптимального режиму роботи закладів торгівлі свого населеного пункту, доцільності збереження стихійних ринків.

Підприємливість і фінансова грамотність: бере  участь  у  проектуванні асортименту продукції, цінової політики та місця розташування міні маркету. Оцінює вплив зниження цін на раціональну поведінку покупців.

 

44

 1

 

 

Світовий ринок товарів і послуг. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків. Світова організація торгівлі. Регіональні зони вільної торгівлі (NAFTA, ASEAN  та  ін.).

 

45

 2

1

 

 

Тема 3. Туризм. Туризм як складник національної економіки, його види. Чинники розвитку туризму в регіоні, країні. Туристична інфраструктура. Туризм в Україні. Особливості природних рекреаційних ресурсів.

Знаннєвий компонент:

називає види туризму, ознаки понять «туризм», «рекреаційні ресурси», «інфраструктура  туризму»; розуміє вплив природних і суспільних чинників на розвиток туризму.

Діяльнісний компонент:

характеризує особливості основних туристичних регіонів світу; показує на карті основні райони туризму в Україні.

Ціннісний компонент: обґрунтовує рівень розвитку туризму в окремих регіонах, країнах, районах України.

Підприємливість і фінансова грамотність:

пояснює роль туризму для розвитку малого та середнього бізнесу в різних регіонах України.

Бере  участь у  розробленні  проекту з розвитку  туристичного  бізнесу  у  своєму  регіоні.

 

46

 1

 

 

Об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО в Україні. Туристичні райони в Україні. Міжнародний туризм. Основні туристичні регіони світу. Країни світу з найбільшою кількістю об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.

 

47

 2

1

 

 

Тема 4. Наукова діяльність. Освіта. Охорона здоров’я. Роль науки й освіти в суспільстві. Особливості наукової й освітньої  діяльності  як  видів економічної діяльності. Форми просторової організації наукових досліджень та освіти: технополіси, технопарки. Найвідоміші наукові центри у світі та Україні.

Знаннєвий компонент: розуміє вплив чинників на розвиток освіти й науки в країні.

Діяльнісний компонент:

обґрунтовує рівень розвитку освіти й науки, охорони здоров’я в окремих регіонах світу, країнах, в Україні; показує на карті найвідоміші центри освіти  та  науки  в Україні  і  світі.

Ціннісний компонент: оцінює роль освіти у формуванні громадянського суспільства в Україні; аналізує вплив географічного середовища на здоров’я населення; аналізує умови для створення технополісів в Україні та прогнозує їх розвиток.

Громадянська відповідальність: уміє  виявляти  свої  організаторські  здібності, розробляти пропозиції до органу  учнівського самоврядування. Підприємливість і  фінансова грамотність:  обґрунтовує доцільність упровадження страхової медицини в Україні. Аналізує умови для створення технополісів в Україні та прогнозує їх розвиток. Добирає  інформацію  про  діючі  технопарки  в  Україні, пояснює  їх  розташування. Порівнює умови навчання у закладах освіти різної форми власності в Україні та інших країнах світу з метою раціонального вибору місця подальшого навчання.

 

48

 1

 

 

Охорона здоров’я. Найвідоміші центри охорони здоров’я в Україні та світі.

 

49

 2

1

 

 

Тема 5. Фінансові послуги. Комп’ютерне  програмування.

Фінансові послуги. Світові центри банківсько-фінансової діяльності. Вплив глобалізації на розміщення фінансових установ. Країни-офшори. Особливості розміщення фінансових установ в Україні. Аутсорсинг, його переваги  й  недоліки Аутсорсинг інформаційних технологій(ІТ-аутсорсинг).

 

Знаннєвий компонент: називає ознаки понять «кредит», «фінансовий центр»,  «офшор», «аутсорсинг»; розуміє взаємозв’язок між рівнем розвитку господарства і обсягом фінансових послуг у країні; пояснює значення фінансового сектору економіки держави та роль фінансових знань для формування добробуту кожної людини. Діяльнісний компонент: показує на картінайбільші міжнародні фінансові центри – Лондон, Нью-Йорк, Сингапур, Сянган (Гонконг), Токіо, Шанхай, Мумбаї, Франкфурт-на-Майні, Чикаго;країни-офшори, країни-лідери на ринку програмного забезпечення. Ціннісний компонент: обґрунтовує особливості розміщення аутсорсингу в світі, прискорений розвиток аутсорсингу інформаційних технологій в Україні.

Підприємливість та фінансова грамотність:

оцінює  умови  отримання споживчого кредиту  у  банківських  установах.

Пояснює  причини  стрімкого  розвитку  аутсорсингу  в  Україні.

 

 

50

 1

 

 

Комп'ютерне програмування, консультування та пов'язана з ними діяльність. Країни-лідери на світовому ринку компютерного програмування.

 

 

           3                                                                                                  Розділ  V.  Глобальні  проблеми  людства

51

 1

 

 

Поняття про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення. Проблема війни і миру. Проблема тероризму. Екологічна проблема.  Сировинна й енергетична проблеми. Демографічна й продовольча проблеми. Проблема подолання відсталості країн, що розвиваються. Взаємозв’язок глобальних проблем.

Знаннєвий компонент:

називає глобальні проблеми людства;

наводить приклади конфліктонебезпечних регіонів Європи та світу; характеризує поширення глобальних проблем та їх прояв на території України, складники та основні положення концепції сталого розвитку.

Діяльнісний компонент: аналізує сутність, причини виникнення, особливості розвитку сучасних глобальних проблем; показує на карті країни, що володіють ядерною зброєю, найбільші в світі райони екологічної катастрофи.

Ціннісний компонент:

оцінює наслідки прояву глобальних проблем для окремих регіонів і країн світу, роль світової громадськості та міжнародних організацій у їх розв’язуванні; обґрунтовує можливі шляхи подолання глобальних проблем.

Громадянська відповідальність:

дискутує  щодо  шляхів  розв’язання  глобальних  проблем  людства  та  їх  прояву  у  своїй  місцевості.

Пропонує і обґрунтовує можливі шляхи подолання глобальних проблем у своєму регіоні.

 

52

 1

 

 

Роль світової громадськості та міжнародних організацій у їх розв’язуванні.  Сталий розвиток —  стратегія людства на ХХІ століття.

Дослідження: прояви глобальних проблем у своєму регіоні.

Узагальнення.                   Т/Б № 4

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Радченко Світлана Андріївна
    дякую.матеріал корисний
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, 9 клас, Планування
До підручника
Географія 9 клас (Стадник О.Г., Довгань Г.Д.)
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
8115
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку