КАЛЕНДАРНО – ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
З ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ
6 КЛАС
Кількість годин за рік – 70 год
Кількість годин на тиждень – 2 год на тиждень
І семестр (32 год, 2 год на тиждень)
№ з/п |
№ з/п |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчання |
Ключові компетентності |
Наскрізні змістові лінії |
Домашнє завдання |
||
|
6-А |
6-Б |
6-В |
|
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ І. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ |
||||||||
|
ПЕРШИЙ КРОК У НАУКУ |
||||||||
1. |
1. |
Первинний інструктаж з БЖ (інстр. № …) Об’єкт і предмет природничих наук. Взаємозв’язок природничих наук.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Створення таблиці «Об’єкт і предмет природничих наук». 2. Створення схеми взаємозв’язку між природничими науками. |
Здійснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб пошук інформації природ. змісту в доступних джерелах; представляє текстову інф-цію з одного джерела (зокрема худ. тексту, медіатексту), викор. різні способи і засоби візуалізації змісту; використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові / медіатекстові джерела інформації; унаочнює та візуалізує почуте повідомлення, використов. різні засоби (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації; визначає і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб необхідні етапи дослідження. |
|
|
§1– чит., завд. 1-4 ст.8 – письмово. |
|||
2. |
2. |
Природничі науки, STEM і професії майбутнього. Причинно-наслідкові зв’язки у природі.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Профорієнтаційна гра «Професії майбутнього і природничі науки». 2. Створення таблиці «Найвідоміші дослідники та їх відкриття».
|
Пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення науки для створення нових технологій і сучасної техніки; ілюструє приклад. викор. здобутків природ. наук для сталого розвитку суспільства; розуміє внесок учених-природничників і винахідників у створення нових технологій та вдоск. техніки; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень. |
|
|
§2-3– чит., завд. 4 ст.12; завд. 4 ст.18 – письмово. |
|||
|
РОЗДІЛ ІІ. ПІЗНАЄМО ЯВИЩА ПРИРОДИ |
||||||||
|
ПІЗНАЄМО ФІЗИЧНІ ЯВИЩА |
||||||||
3. |
3. |
Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія. Прямолінійний і криволінійний рух.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Вимірювання відстані та часу. 2. Графічне зображення власного шляху та переміщення від школи додому (у тому числі за допомогою Google Maps) |
Пояснює умови виникнення та перебігу механічних явищ, їхні ознаки; відносність механічного руху; вивчені механічні явища; називає поняття, що характеризують механічний рух; види механічного руху залежно від форми траєкторії. |
|
|
§4 (п.1-2)– чит., завд. 1 ст.22 – письмово. |
|||
4. |
4. |
Величини, що описують рух. Швидкість.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Обрахунок середньої швидкості руху фізичних тіл. 2. Створення пам’ятки «Правила дорожнього руху, що обмежують швидкість руху транспортних засобів». |
Називає види механічного руху: рівномірний і нерівномірний; величини, що описують рух; формулює визначення швидкості, шляху. |
|
|
§4 (п.3)– чит., завд. 2,4 ст.22 – письмово. |
|||
5. |
5. |
Теплове розширення твердих тіл, рідин і газів. Негативні впливи теплового розширення. Використання ефектів теплового розширення.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження демонстрації теплового розширення твердих тіл (кільце і куля). 2. Виготовлення моделі рідинного термометра. 3. Спостереження теплового розширення рідин і газів. |
Пояснює умови виникнення та перебігу теплових явищ, їхні ознаки; вивчені теплові явища. |
|
|
§6 (п.1,2,4)– чит., завд. 1,2 ст.30 – письмово. |
|||
6. |
6. |
Теплопередача. Поняття про передачу тепла у твердих тілах, рідинах і газах. Пароутворення: випаровування та кипіння.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження явища випаровування при різних умовах. 2. Спостереження явища кипіння. 3. Спостереження явища теплопередачі та його видів. |
Називає види теплопередачі, їх приклади прояву в природі і використання в побуті та техніці; описує тепловий стан фізичних тіл; застосування залежності температури кипіння від атмосферного тиску. |
|
|
§5,6 (п.3)– чит., завд. 2,5 ст.26; завд.3 ст.30 – письм. |
|||
7. |
7. |
Електризація тіл. Взаємодія наелектризованих тіл. Поняття про електричні заряди.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження взаємодії тіл, наелектризованих тертям. 2. Спостереження електризації через вплив. 3. Дослідження властивостей електричних зарядів. |
Пояснює умови виникнення та перебігу електричних явищ, їхні ознаки; електричні звукові явища; характеризує електричні заряди. |
|
|
§7 (п.1-2)– чит., завд. 2 ст.34 – письмово. |
|||
8. |
8. |
Електричний розряд. Провідники та ізолятори. Блискавка. Правила безпечної поведінки під час грози.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Створення пам’ятки «Безпека під час грози». |
Характеризує прояви електричних явищ у природі; пояснює правила безпечної поведінки під час грози. |
|
|
§7 (п.3-4)– чит., завд. 3 ст.34 – письмово. |
|||
9. |
9. |
Дії електричного струму. Електричне коло. Елементи електричних кіл. Складання електричних кіл.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження дій електричного струму. 2. Складання електричних кіл. 3. Схематичне зображення окремих елементів та схеми електричного кола. |
Характеризує поняття електричного кола та його елементів, умови виникнення та існування електричного струму. |
|
|
§8 – чит., завд. 3,4 ст.37 – письмово. |
|||
10. |
10. |
Електроприлади. Правила безпечної поведінки з електроприладами. Електромобілі. Поняття про перетворення та передачу електроенергії.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Виготовлення моделей транспортних засобів, що можуть бути через 100 років. |
Називає електричні прилади, характеризує електричний струм, знає і дотримується правил безпеки під час роботи з електричними приладами й пристроями; значення енергії електричного струму в побуті; пояснює перетворення електричної енергії; описує техніку, де використовується електродвигун; характеризує загрозу забруднення навколишнього середовища деякими видами електростанцій. |
|
|
§9 – чит., завд. 3,4 ст.41 – письмово. |
|||
11. |
11. |
Джерела та характеристики звуку. Як поширюється звук? Швидкість звуку.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Демонстрація моделі поширення звуку. 2. Дослідження швидкості поширення звуку в різних середовищах. 3. Дослідження залежності характеристик звуку від натягу і довжини струни (пластини). |
Пояснює умови виникнення та перебігу звукових явищ, їхні ознаки; розповідає про сприйняття звуку, їхню роль у природі; пояснює вивчені звукові явища. |
|
|
§13 (п.1-3) – чит., завд. 1, 2 ст.57 – письмово. |
|||
12. |
12. |
Як ми чуємо? Вплив звуків на організм людини.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Дослідження звукових хвиль різних частотних діапазонів. 2. Демонстрація моделі будови вуха та основних елементів, що допомагають чути. |
Пояснює будову і властивості звукових хвиль, умови виникнення та перебігу поширення звуку; зменшення негативного впливу шуму. |
|
|
§13 (п.4) – чит., завд. 3 ст.57 – письмово. |
|||
13. |
13. |
Світло і тінь. Природні та штучні джерела світла. Прямолінійне поширення світла. Утворення тіні.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження прямолінійного поширення світла. 2. Спостереження утворення тіні. 3. Встановлення різниці між тінню та півтінню. |
Пояснює умови виникнення та перебігу світлових явищ, їхні ознаки; розповідає про сприйняття світла, їхню роль у природі; пояснює вивчені світлові явища, виникнення тіні; поширення світла. |
|
|
§10 – чит., завд. 2,4 ст.45 – письмово. |
|||
14. |
14. |
Прозорі, непрозорі та напівпрозорі предмети. Поняття про закони поширення світла.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження розсіяння світла, відбивання та заломлення світла. 2. Виготовлення камери-обскури. 3. Виготовлення калейдоскопа. |
Пояснює поширення світла; відбивання, заломлення і розсіювання світла; називає приклади прозорих, напівпрозорих і непрозорих тіл. |
|
|
§11 – чит., завд. 3,5 ст.49 – письмово. |
|||
15. |
15. |
Як діє лінза? Як виникає зображення в оці?
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження утворення зображення за допомогою лупи. 2. Демонстрація моделі будови ока. 3. Спостереження утворення зображення у оці. |
Пояснює значення гігієни зору та профілактики його вад; розрізняє лінзи за їх видами. |
|
|
§12 – чит., завд. 3,4 ст.52 – письмово. |
|||
|
ПІЗНАЄМО АСТРОНОМІЧНІ ЯВИЩА |
||||||||
16. |
16. |
Земля і Місяць. Фази Місяця. Поняття про припливи та відпливи.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Ознайомлення з космічними фотографіями Місяця та Землі. 2. Моделювання руху Землі без супутника та з ним. 3. Моделювання утворення припливів та відпливів (за допомогою гумової кульки з водою). 4. Моделювання фаз Місяця. |
Пояснює вигляд Землі з космосу; характеризує Місяць, як природний супутник Землі; причини зміни припливів та відпливів; пояснює появи кратерів на Місяці та зміни його фаз; називає фази Місяця. |
|
|
§17 (п.1,4,6) – чит., завд. 5,6,10 ст.79 – письмово. |
|||
17. |
17. |
Зміна дня і ночі; зміна пір року. Добовий та орбітальний рухи Землі.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Моделювання добового та річного руху Землі. 2. Створення схеми руху Землі навколо Сонця через основні астрономічні «точки». |
Характеризує причини зміни пір року на Землі; взаємозв’язок між обертанням Землі та зміною дня і ночі; називає причини зміни дня і ночі та пір року на Землі. |
|
|
§17 (п.2,3) – чит., завд. 2,3,4 ст.79 – письмово. |
|||
18. |
18. |
Сонячні та місячні затемнення.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Моделювання сонячного та місячного затемнення. |
Характеризує причини утворення різних видів затемнень; пояснює умови для утворення сонячного та місячного затемнень. |
|
|
§17 (п.5) – чит., завд. 9 ст.79 – письмово. |
|||
19. |
19. |
Підсумковий урок з тем «Перший крок у науку», «Пізнаємо фізичні явища» та «Пізнаємо астрономічні явища». |
|
|
|
§1-13, 17– повт., інт. завд. ст.18 та ст.79 |
|||
Тематична №1 |
|||||||||
|
ПІЗНАЄМО РЕЧОВИНИ ТА ЇХНІ ЗМІНИ |
||||||||
20. |
1. |
Речовини навколо тебе. Основні речовини, що входять до складу атмосфери (кисень, азот, вуглекислий газ), гідросфери (вода) та літосфери (пісок, вапняк, вугілля).
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Створення таблиці «Основні елементи, з яких складаються речовини». 2. Складання блок-схеми «Корисні та некорисні харчові добавки». |
Пояснює будову речовини і властивості тіл, їхні ознаки; природні і штучні речовини; основні речовини, що входять до складу атмосфери, гідросфери та літосфери. |
|
|
§14 – чит., завд. 3,4 ст.60 – письмово. |
|||
21. |
2. |
Чисті речовини та суміші. Однорідні та неоднорідні суміші. Способи розділення сумішей. Повітря та морська вода – природні суміші.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження сумішей за допомогою лупи (або зуму в мобільному телефоні). 2. Виготовлення фільтра. 3. Практична робота «Приготування та розділення сумішей»; 4. Дослідження чинників, що впливають на розчинність. |
Наводить приклади чистих речовин і сумішей та їх використання; пояснює однорідні і неоднорідні суміші їхні ознаки; способи розділення сумішей; повітря і морську воду, їх властивості. |
|
|
§15 – чит., завд. 1, 2 ст.65 – письмово. |
|||
22. |
3. |
Зворотні та незворотні зміни речовин.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Спостереження процесу горіння. 2. Створення буклету «Зміни речовини». |
Пояснює зворотні і незворотні зміни речовини, їхні ознаки. |
|
|
§16 – чит., завд. 2, 3 ст.69 – письмово. |
|||
|
ПІЗНАЄМО БІОЛОГІЧНІ ЯВИЩА |
||||||||
23. |
4. |
Фотосинтез. Мінеральне живлення рослин. Рослини, які поєднують фотосинтез з іншими способами живлення. Різноманітність їжі, способів живлення і систем травлення тварин. Поняття про перетворення речовин в організмі людини (від травної системи до клітини).
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Дослід, що підтверджує утворення крохмалю на світлі у процесі фотосинтезу. 2. Створення буклету «Різноманітність харчування залежно від середовища життя». |
Пояснює будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; особливості мінерального живлення рослин; живлення та травлення, як важливу ланку зв’язку організму із зовнішнім середовищем; перетворення речовин в організмі людини; називає способи живлення організмів; фотосинтез та його фази; різноманітність травних систем; характеризує значення фотосинтезу для живих організмів. |
|
|
§18-19 – чит., завд. 4 ст.84, завд.6 ст.89 – письмово. |
|||
24. |
5. |
Як дихають рослини.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Дослідження дихання рослин. 2. Дослідження та спостереження за диханням людини. |
Пояснює як дихають рослини, будову органів дихання тварин; значення газообміну в легенях і тканинах; порівнює дихання з процесом фотосинтез; характеризує значення дихання для підтримання життєдіяльності. |
|
|
§20 – чит., завд. 5 ст.96 – письмово. |
|||
25. |
6. |
Різноманітність рухів рослин. Види руху тварин. Подразливість рослин і тварин.
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Дослідження за рухами рослин на підвіконні. 2. Спостереження за реакцією тварин на подразники. |
Характеризує подразнення, як рухи рослин; опорно-рухову систему тварин; називає способи пересування тварин; пояснює різноманітність рухів рослин; значення опорно-рухової системи в житті тварин; особливості подразливості рослин і тварин |
|
|
§21-22 – чит., завд. 4 ст.102, завд.5 ст.106 – письмово. |
|||
26. |
7. |
Порівняння типів розмноження рослин: нестатеве (спороутворення
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Розпізнавання насіння різних рослин, що трапляються в регіоні. 2. Практична робота «Розмноження рослин». 3. Екскурсія до шкільної теплиці. |
Називає типи розмноження рослин; способи розмноження рослин; пояснює умови проростання насіння; характеризує переваги і недоліки статевих і нестатевих форм розмноження рослин; розмноження тварин та його значення; називає форми розмноження тварин та характеризувати їх. |
|
|
§23 – чит., завд. 4,5 ст.112 – письмово. |
|||
27. |
8. |
Як ростуть рослини, тварини,
Навчальна діяльність (орієнтовно): 1. Дослідження «Вплив умов на проростання насіння рослин». 2. Складання в парах схеми «Етапи розвитку рослин (на прикладі квіткових рослин)». 3. Складання в групах схеми «Етапи розвитку тварин (на прикладі комах, земноводних, птахів, домашніх ссавців)». |
Називає типи росту в рослин, період й стадії розвитку; характеризує індивідуальний розвиток організмів; пояснює розвиток живих організмів; називає життєві цикли рослин і тварин. |
|
|
§24 – чит., завд. 4 ст.119 – письмово. |
|||
28. |
9. |
Підсумковий урок з тем «Пізнаємо речовини та їх зміни» та «Пізнаємо біологічні явища». |
|
|
|
§14-16, 18-24 – повт., інт. завд. ст.119 |
|||
29. |
10. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§1-17 – повт. |
|||
30. |
11. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§18-24 – повт. |
|||
31. |
12. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§1-24 – повт. |
|||
32. |
13. |
Проєктні роботи |
|
|
|
§1-24 – повт. |
|||
Тематична №2 |
|||||||||
І семестр |