Загальна характеристика частин мови

Про матеріал

Розробка уроку "Загальна характеристика частин мови". Для того, щоб пригадати частини мови, діти потрапляють у казку, до Королівства частин мови. У королівстві є два міста - Самостійних частин і Службових. Один будиночок окремо від усіх. Діти складають загадки про кожну частину мови. А на домашнє завдання повинні намалювати ілюстрації до них.

Перегляд файлу

Тема. Загальна характеристика частин мови

Мета:  повторити вивчене про частини мови, основні способи їх розпізнавання;  формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, розуміти їх роль у мовленні; вчити складати загадки; розвивати творчу уяву учнів; виховувати ввічливість, чемність.

Тип уроку: комбінований урок (повторення, систематизація та узагальнення вивченого).

Міжпредметні зв’язки: українська мова, українська література, інформатика

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами завітаємо до королівства частин мови, щоб пригадати кожну з них і їх функції. Спробуємо скласти загадки про кожну частину мови, зібрати їх і оформити у вигляді книжечки. Це буде перша наша друкована робота.

    2. Бесіда з учнями

  • Скільки в українській мові частин мови?
  • На які групи поділяються частин мови??
  • Скільки самостійних частин мови?
  • Скільки службових частин мови?
  • Як називається особлива частина мови, що не є ні самостійною, ні службовою? (Вигук)

ІV. Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Слово вчителя.

А зараз ми з вами перенесемося у казку. Це допоможе пригадати все те, що ви вчили про частини мови. У королівстві Частин мови є Місто самостійних частин, яке складається з шести будинків; Місто службових частин, яке складається з трьох будинків; і окремо від усіх розташований ще один будиночок.

Спочатку ми з вами завітаємо до Міста самостійних частин мови. У ньому живуть?... (діти відповідають)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

А у Місті службових частин мови живуть?.. (діти відповідають)

1.

2.

3.

І окремо від усіх жив у королівстві … (діти відповідають)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

   Якщо вчитель називає іменник – руки підняти вгору, прикметник – розвести у сторони, числівник – витягнути вперед.

 Два, десятий, стотисячний, семиденний, п’ятиденка, двадцятип’ятимільйонний, столітній, восьмирічка, трьохтисячний, п’ятнадцятирічний. 

2. Отже, ми з вами пригадали кожну частину мови, їх значення, знаємо, що    самостійні частини мови мають лексичне і граматичне значення: морфологічні і синтаксичні ознаки. А службові частини мови служать для зв’язків слів і частин складного речення, вираження зв’язків між словами в реченні, надають словам чи реченням додаткових відтінків або служать для творення деяких граматичних форм та нових слів.

Перевіримо, як ви вмієте розрізняти частини мови.

Лінгвістична гра.

Якщо ви правильно розподілите частини мови у колонки, то зможете прочитати вислів, підкресливши другу від початку букву.

    Знайомий, один, пахучий, пусто, обов’язок ,два, дев’яносто, вночі, спритний, думка, тридцятий, окуляри, жадібно, сімсот, сумно, світанок, найкращий, вправна, скоро, великий, привабливі, дихання, чудово, вільний.

    Іменник             Прикметник             Прислівник        Числівник

Букви на папері – у науку двері

3. А зараз ми попробуємо скласти загадки про усі частини мови.

(Учні працюють у парах).

Виступи учнів:

  • Я всіх по імені називаю і на питання хто? що? Відповідаю (іменник)
  • Я веселий і звабливий, маю ступінь порівняння і вказую на ознаку предмета. Що це  за частина мови? (прикметник)
  • Що це за частина мови, що весь час рахує? (числівник)
  • Які чудові ми слова: я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони. Скажіть як звуть нас люди, бо в мові ви без нас нікуди. (займенник)
  • Я люблю всі дії і що хочеш я умію. Вмію діяти чудово, отже звусь я … (дієслово)
  • Слово я люблю, при ньому і стою. На додаткову дію ще вказувать люблю (прислівник)…
  1. Узагальнення і систематизація знань
  1. На дошці зображені частини від квітки і десять пелюсток. Ви маєте утворити три квітки. А як поділити пелюстки – поміркуйте!

  

 

 

 

2.

VІ. Підсумок уроку

  (Відзначити роботу класу, визначити найактивніших учнів, виставити оцінки )

Слово вчителя.

А на завершення я хочу прочитати вам вірш Дмитра Білоуса «Частини мови»

Чи ти задумувавсь, відкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове – частини мови.

Який співець, поет, який письменник

Уперше слова вигадав – іменник?

Іменник!  Він узяв на плечі

Велике діло – визначати речі,-

Ім’я найменування і наймення:

Робота, біль і радість, і натхнення.

Ну а візьмімо назву – дієслово,

Само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів,

А вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику –предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник може визначить тобі

Число речей, порядок при лічбі.

А поспитай звичайного займенника,

За кого він у мові? За іменника! 

Хоч може цей наш скромний посередник

Замінювать числівник і прикметник.

Прислівник звик, незмінюваний в мові,

Ознаки різні виражать при слові.

Частини мови!  Назви наче й звичні,

Полюбиш їх – красиві, поетичні!

«Відмінно» заслужив ти. Знав – чудово.

Це за любов найвища  нагород.

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені. Й підхопив народ.

VІ. Домашнє завдання

Намалювати ілюстрації до складених загадок, щоб ми змогли оформити і надрукувати книжечку.

P.S.

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку