Пропоноване календарно-тематичне планування навчального матеріалу із зарубіжної літератури в 7 класі проведене за програмою під ред. О.Ніколенко з урахуванням ключових змін в оновлених навчальних програмах 5-9 кл. з предмету (2017).
Календарно-тематичне планування на 2018-2019 н.р.
Зарубіжна література 7 клас
№ |
Дата |
Зміст програмного матеріалу |
Примітки |
1. 2. |
|
Вступ. Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів. (УС) Укр. перекладацькі традиції. Майстри художнього перекладу. |
Оригінал, переклад, переспів. |
3. |
|
Билини і балади. Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський). |
Билина, балада, гіпербола, символ. |
4. 5. |
|
«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність і художня вигадка в билині. Образ воїна-захисника та втілення в ньому людських чеснот. Елементи фольклору. (ЛК) Герої билин в мистецтві (музика, живопис, мультиплікація). |
|
6. |
|
РЗМ (п.) «Так говорили билинні герої…» ( складання словничка ). |
|
7. |
|
Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ. |
|
8. |
|
Фольклорні балади про Робіна Гуда. Ідеї свободи й служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда. |
|
9. |
|
Ф. Шіллер. «Рукавичка». Випробування головного героя. Образ справжнього лицаря. |
Напам’ять балада |
10. |
|
А. Міцкевич. «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі. Символічні образи, елементи фольклору в творі. Міцкевич та Україна. |
|
11. |
|
Р. Стівенсон. «Балада про вересовий напій». Основний конфлікт балади (король – батько й син, свобода й рабство). Утвердження духовної сили піктів. Символіка твору. |
|
12. |
|
Позакласне читання. Літературна балада та зарубіжна література. |
Презентація. |
13. |
|
Повторення та узагальнення. Контрольна робота: літературний диктант (п.) |
|
14. |
|
Історичне минуле в літературі. В.Скотт як засновник жанру історичного роману. |
ДЗ: виписки з підручника історії. |
15. |
|
«Айвенго». Історія і художній вимисел в романі.
|
|
16. |
|
Втілення в образі Айвенго кодексу лицаря; художні засоби створення образу. |
|
17. |
|
Зіткнення добра, краси, справедливості з жорстокістю й підступністю ( Бріан де Буагільбер, принц Джон, Фрон де Беф, Ровена, Ребекка). |
|
18. |
|
РЗМ(усно) Порівняльна характеристика Ровени й Ребекки. Історичний колорит твору й засоби його створення. |
|
19. |
|
Позакласне читання. М.Гоголь. «Тарас Бульба». |
|
20. 21. |
|
Друга світова війна в європейській поезії. К. Галчинський. «Лист з полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте». А. Маргул-Шпербер. «Про назву концтабору Бухенвальд». Б.Окуджава. «До побачення, хлопчики». |
|
22. |
|
В. Биков. «Альпійська балада». Особливості сюжету й композиції повісті. |
|
23. |
|
Образи Івана Терешка й Джулії. |
|
24. 25. |
|
Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства. Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому. |
|
26. |
|
Контрольна робота: твір (п.)
|
|
27. 28. 29. |
|
Духовне випробування людини. Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання. Образи Бена й Деві, художні засоби їх створення. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей. Олдрідж та Україна. |
|
30. |
|
Контрольна робота: тести (п., дир.).
|
|
31. |
|
Р. Кіплінг. «Балада про Схід і Захід». Тема протистояння й примирення. Антитези у творі. Ідеї миру й дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, полковничий син). |
|
32. |
|
«Якщо…» Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші. Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам). |
Напам’ять вірш |
33. |
|
Повторення вивченого. Підсумки роботи за семестр. |
|
34. |
|
О. С. Пушкін (1799-1837). «19 жовтня 1825 року» Дитинство і юність О.С. Пушкіна. 19 жовтня – День Ліцею. Ліцейські друзі поета. Уславлення дружби й вірності у вірші О.С. Пушкіна «19 жовтня». Авторські спогади і роздуми у творі.
|
|
35. 36. 37. 38. |
|
Шолом-Алейхем (1859-1916). «Пісня над піснями». Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах долі єврейського народу. Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви в повісті. Утвердження етичних цінностей.
|
|
39. |
|
РЗМ (усно). Побудова власних суджень щодо персонажів повісті. |
|
40. 41. |
|
Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання (Р. Бернс («Любов»), Г. Гейне («Коли настав чудовий май…»), К.М. Симонов («Жди мене…») та інші. Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.
|
Напам’ять вірш К. Симонова «Жди мене…». |
42. |
|
Контрольна робота: тести (п.). |
♣ |
43. |
|
Літературний детектив. Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів.
|
|
44. 45. 46. 47. |
|
Артур Конан Дойл (1859-1930). «Записки про Шерлока Холмса» («Пістрява стрічка», «Спілка рудих»). А. К. Дойл – відомий автор класичних детективів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих». Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості.
|
|
48.
|
|
Позакласне читання. Е.По. «Золотий жук». |
|
49. |
|
Контрольна робота: літературний диктант (п.) |
|
50. |
|
Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.
|
|
51. 52. |
|
О. Генрі (1862-1910). «Дари волхвів». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. |
|
53. 54. |
|
О. Генрі. «Останній листок». Новела «Останній листок» - гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат, їх динаміка (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели, розповідач.
|
|
55. |
|
Контрольний твір «Шедевр Бермана» (п.) |
|
56. 57. |
|
Герберт Джордж Уеллс (1866-1946). «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г.Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». «Дива» та їх сприйняття персонажами. Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу в оповіданні. Роль елементів фантастики. |
|
58. 59. |
|
Рюноске Акутагава (1892-1927). «Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст.
|
|
60. |
|
РЗМ (ус.) Втілення сюжетів новел в різних видах мистецтва. |
|
61. 62. 63. |
|
Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.
|
|
64. |
|
Діана Вінн Джонс (1934-2011). «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки і детективу у творі. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення художнього прийому чаклунства у творі. Корнелія Функе (нар. 1958). «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі. Образ Меґі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовне випробування. Поєднання уявного і реального світів.
|
|
65. |
|
Позакласне читання. Уліцька Л. «Паперова перемога», дитячі оповідання. |
|
66. 67. |
|
Сучасна зарубіжна поезія (1-2 твори за вибором учнів і вчителя).
|
|
68. |
|
Контрольна робота: тести (п., дир.) |
|
69. 70. |
|
Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу. Підсумки. |
|