Пояснювальна записка
Адаптована програма гуртка "Бути здоровим – це модно" розроблена з урахуванням сучасних викликів, щодо збереження і покращення здоров'я дітей віком 10-11 років. Програма спрямована на формування у дітей позитивного ставлення до здорового способу життя, розуміння основ здоров’я та особистої відповідальності за його підтримку.
Відповідає концепції Нової української школи (НУШ), яка акцентує на розвитку ключових компетентностей, а також на особистісному, фізичному та соціальному розвитку дитини. Гурток націлений на створення умов для фізичного, психічного і соціального благополуччя дитини, виховання в них ціннісного ставлення до здоров'я, як до найвищого пріоритету в житті.
Мета програми:
Формування у дітей навичок здорового способу життя, розвиток позитивного ставлення до фізичного та психічного здоров'я, виховання відповідального ставлення до себе та оточуючих через практичну діяльність, а також сприяння соціальній адаптації та співпраці в колективі.
Завдання програми:
Освітні:
-Надати знання про основи фізичного, психічного і соціального здоров’я.
-Формувати усвідомлене ставлення до здоров’я та правил його збереження.
-Ознайомити з основами першої медичної допомоги.
-Вивчити вплив здорового харчування, фізичної активності та здорового сну на організм.
Розвивальні:
-Розвивати критичне мислення через аналіз інформації про здоров’я.
-Сприяти розвитку емоційного інтелекту та комунікативних навичок.
-Формувати здатність до прийняття самостійних рішень у ситуаціях, що стосуються здоров’я.
Виховні:
-Виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.
-Формувати стійкі моральні принципи і позитивні звички.
-Сприяти розвитку соціальної компетентності, що включає повагу до інших та командну роботу.
Методи та форми роботи:
-Лекції та інтерактивні бесіди.
-Групові дискусії.
-Тренінги та рольові ігри.
-Майстер-класи з приготування здорових страв.
-Спортивні ігри та естафети.
-Медитація та дихальні вправи для психічного здоров'я.
-Практичні заняття з надання першої допомоги.
Очікувані результати:
-Виховання здорових звичок у повсякденному житті.
-Формування навичок догляду за здоров'ям.
-Розвиток фізичної активності та спорту.
-Психоемоційний розвиток і управління стресом.
-Розуміння важливості соціальних зв'язків і підтримки.
Принципи навчання:
Програма базується на таких принципах:
-Інтеграція знань: використання міждисциплінарних підходів для засвоєння матеріалу.
-Активна участь учнів: стимулювання до активного залучення у навчальний процес через практичні завдання.
-Особистісно-орієнтоване навчання: врахування індивідуальних особливостей дітей та їхніх потреб.
-Практична спрямованість: розвиток навичок та умінь, необхідних у реальному житті.
Програма спрямована на розвиток у дітей навичок, що відповідають ключовим компетентностям НУШ:
здоров’язберігаючі компетентності, комунікативні навички, емоційний інтелект, соціальна відповідальність.
Навчально-тематичний план
№ п/п |
Розділ |
Кількість годин |
||
всього |
теорія |
практика |
||
1. |
Вступ |
4 |
2 |
2 |
2. |
Розділ І: Людина як складна система |
17 |
9 |
8 |
3. |
Розділ ІІ: Я і моє здоров'я |
20 |
11 |
9 |
4. |
Розділ ІІІ: Що таке шкідливі звички і як їх позбутися |
11 |
8 |
3 |
5. |
Розділ IV: Я і колектив |
17 |
9 |
8 |
6. |
Підсумкове заняття |
1 |
|
1 |
РАЗОМ |
70 |
39 |
31 |
Календарно-тематичний план гуртка "Бути здоровим – це модно"
Загальний обсяг: 70 годин
Вік учасників: 10-11 років
Розподіл часу: 39 годин – теоретичні заняття, 31 година – практичні заняття .
№ |
Дата |
Тема |
Форма роботи |
|||
Вступ (2/2) |
||||||
1 |
|
Що таке здоров'я? Чому це важливо? Інструктаж з техніки безпеки. |
1 |
1 |
Вступна лекція, інтерактивна бесіда, знайомство з учасниками. |
|
2 |
|
Здоровий спосіб життя. Основні складові. |
1 |
1 |
Лекція, вправа "Мій цифровий колаж". |
|
Тема практичного заняття:
№ 1 Інтерактивна гра "Здоровий спосіб життя"
№ 2 Вправа "Мій цифровий колаж" |
||||||
Розділ І: Людина як складна система (9/8) |
||||||
3 |
|
Людина як складна біологічна система. Будова тіла людини. Органи та системи організму. |
1 |
- |
Лекція, мультимедійна презентація. |
|
4 |
|
Серцево-судинна система. Як працює серце? |
1 |
1 |
Лекція, вимірювання пульсу до та після фізичного навантаження. |
|
5 |
|
Дихальна система. Як ми дихаємо? |
1 |
1 |
Лекція, практичне заняття: вправи на дихання. |
|
6 |
|
Травна система. Як їжа перетворюється на енергію? |
1 |
1 |
Лекція, демонстрація процесу травлення через наочні приклади, обговорення |
|
7 |
|
Опорно-рухова система. Навіщо нам кістки та м'язи? |
1 |
1 |
Лекція, рухливі ігри на зміцнення м'язів та координації. |
|
8 |
|
Нервова система. Як вона працює? |
1 |
1 |
Лекція, ігри на розвиток координації. |
|
9 |
|
Людина — елемент суспільства. |
1 |
1 |
Рольова гра, групова дискусія, волонтерська діяльність. |
|
10 |
|
Людина — елемент етносу |
1 |
1 |
Етнографічні дослідження: Збір інформації про сімейні традиції, звичаї або обряди. |
|
11 |
|
Людина — частина природи. Правила безпечної поведінки в природі. |
1 |
1 |
Лекція, екскурсія на природу, обговорення та аналіз. |
|
Тема практичного заняття:
№1 Вимірювання пульсу до та після фізичного навантаження
№2 Дихальні вправи для зміцнення дихальної системи №3 Як працює травна система: від їжі до енергії Мета: Ознайомити дітей з процесом травлення та етапами перетворення їжі на енергію. Пояснити роль різних органів травної системи та ферментів у цьому процесі. Демонструвати на простих прикладах, як організм розщеплює їжу і перетворює її на поживні речовини.
№4 Рухливі ігри для зміцнення м'язів та кісток №5 Як працює нервова система: передача сигналів і рефлекси Мета: Ознайомити дітей з основними функціями нервової системи та її роллю у передаванні інформації в організмі. Пояснити, як працюють нейрони, як нервова система реагує на подразники і як відбуваються рефлекси. Розвивати розуміння важливості швидкої реакції нервової системи на зовнішні сигнали. №6 Рольова гра "Я в суспільстві". Мета: Розвинути в учнів навички комунікації та співпраці через рольові ігри, де кожен учень виконує певну соціальну роль. №7 Створення етнічних символів. Мета: Діти створюють або малюють символи своєї етнічної культури, обговорюють їхнє значення та вивчають культурну різноманітність. №8 Дослідження природи в полі або парку. Мета: Під час екскурсії до природи учні вивчають, як люди впливають на природу і як можна зберегти природне середовище. |
||||||
Розділ ІІ: Я і моє здоров'я (11/9) |
||||||
12 |
|
Фізична активність. Як спорт допомагає бути здоровим? |
1 |
1 |
Лекція, рухливі ігри. |
|
13 |
|
Здорове харчування. Принципи правильного харчування. |
1 |
1 |
Лекція, складання меню, приготування здорового перекусу. |
|
14 |
|
Вода – джерело життя. |
1 |
1 |
Лекція, експеримент: кількість води, яку потрібно пити щодня. |
|
15 |
|
Гігієна та догляд за тілом. |
1 |
1 |
Лекція, практичне заняття: як правильно мити руки та доглядати за зубами. |
|
16 |
|
Психічне здоров'я. Як бути спокійним? |
1 |
1 |
Лекція, вправи на розслаблення. |
|
17 |
|
Як підтримувати імунітет взимку? |
1 |
- |
Лекція, обговорення профілактичних заходів. |
|
18 |
|
Вивчення основи здорового сну. |
1 |
- |
Лекція, вправи на релаксацію. |
|
19 |
|
Як правильно планувати свій день для здоров'я? |
1 |
1 |
Лекція, створення особистого плану. |
|
20 |
|
Вивчення основ першої медичної допомоги. Перша допомога при порізах, опіках та падіннях. |
1 |
1 |
Лекція, практичне заняття, демонстрація, рольові ігри, вправа "Перша допомога у парі", зворотній зв’язок |
|
21 |
|
Вивчення основ першої медичної допомоги. Перша допомога при непритомності та екстренних ситуаціях: дії перед викликом швидкої допомоги |
1 |
1 |
Міні-лекція, демонстрація, рольові ігри, обговорення, зворотній зв’язок |
|
22 |
|
Тренінг на розвиток емоційного інтелекту. |
1 |
1 |
Групові обговорення, рольові ігри, творчі завдання |
|
Тема практичного заняття : №1 Фізичні вправи для підтримки здоров’я. Рухливі ігри на свіжому повітрі або в залі Мета: Пояснити значення фізичних вправ для здоров'я та запропонувати прості щоденні комплекси вправ. Провести практичне заняття зі спортивних ігор, які зміцнюють тіло та покращують координацію. Учні практично досліджують, як фізичні вправи впливають на загальне самопочуття і здоров'я. №2 Правильне харчування: створення корисного раціону. Приготування здорового перекусу Мета: Навчити дітей складати збалансований щоденний раціон, ознайомити з корисними та шкідливими продуктами, розвивати практичні навички у приготуванні простих страв із корисних продуктів. Показати, як планувати меню, враховуючи потреби організму у вітамінах і мінералах. №3 Експеримент із розрахунком необхідної кількості води на день Мета : Допомогти дітям усвідомити важливість достатнього споживання води для здоров'я, та експериментально визначити індивідуальну добову норму споживання води, враховуючи їхню масу тіла та рівень фізичної активності.
№4 Практичне заняття з догляду за гігієною: як правильно мити руки і доглядати за зубами №5 Вправи на розслаблення та управління стресом Мета : Навчати дітей вправам на релаксацію для зниження стресу та збереження психічного здоров'я. Учні опановують дихальні техніки, вправи на розслаблення та базові елементи медитації. №6 Режим дня і його значення для здоров'я Мета: Ознайомити дітей з основами організації режиму дня, розповісти про важливість чергування фізичної активності, відпочинку та сну. Допомогти створити особистий розклад дня. № 7 Перша допомога при порізах, опіках та падіннях Мета: Ознайомити дітей з базовими принципами надання першої допомоги при незначних травмах, таких як порізи, опіки, забої після падінь. Навчити дітей правильно очищати та обробляти рани, накладати пов'язки, діяти у випадку незначних опіків. Розвивати навички швидкого реагування на травми та впевненість у правильності дій. № 8 Перша допомога при непритомності та екстренних ситуаціях: дії перед викликом швидкої допомоги Мета: Навчити дітей правильно ідентифікувати ознаки непритомності та навчити дій, необхідних до приїзду швидкої допомоги. Ознайомити учнів з алгоритмом перевірки дихання, серцебиття, стабільного положення тіла. Надати практичні навички виклику швидкої допомоги та підготовки до надання першої допомоги в екстрених ситуаціях. Розвивати впевненість у власних діях у стресових ситуаціях, щоб діти могли правильно реагувати на надзвичайні обставини. №9 Тренінг: Розвиток емоційного інтелекту через самосвідомість і спілкування Мета: Допомогти дітям зрозуміти свої емоції та навчитися їх виражати. Розвинути навички активного слухання і емпатії, щоб діти могли краще взаємодіяти з іншими. Сформувати вміння розпізнавати емоції у себе та оточуючих, а також навчитися їх керувати. |
||||||
Розділ ІІІ: Що таке шкідливі звички і як їх позбутися (8/3) |
||||||
23 |
|
Шкідливі звички: куріння та його наслідки. |
2 |
- |
Лекція, перегляд відеоматеріалів. |
|
24 |
|
Вплив алкоголю на організм. |
2 |
- |
Лекція, дискусія. |
|
25 |
|
Наркотики та їх вплив на молодий організм. |
2 |
- |
Лекція, обговорення реальних ситуацій. |
|
26 |
|
Як уникнути шкідливих звичок? |
1 |
1 |
Лекція, рольова гра. |
|
27 |
|
Комп'ютерна залежність та її вплив на здоров'я. |
1 |
1 |
Лекція, створення плану «цифрового детоксу». |
|
28 |
|
Творча майстерня: малювання на тему "Я та здоров'я", «Ні шкідливим звичкам» |
|
1 |
Творча діяльність. |
|
Тема практичного заняття:
№ 1 Рольова гра "Як уникати шкідливих звичок"
№ 2 Створення власного графіка "цифрового детоксу" №3 Творча майстерня: малювання на тему "Я та здоров'я", "Ні шкідливим звичкам" Мета: Сприяти формуванню позитивного ставлення до здоров'я через творчий самовираз. Дати дітям можливість уявити своє здоров'я через мистецтво і виразити свої думки та ідеї на малюнку. |
||||||
Розділ IV: Я і колектив (9/8) |
||||||
29 |
|
"Я і моя особистість: Що мене визначає? |
1 |
1 |
Лекція, вправа "Портрет особистості", групова дискусія, анкетування |
|
30 |
|
Цінності в житті: Що для мене важливо? |
1 |
- |
Лекція, вправа "Дерево цінностей" |
|
31 |
|
Темперамент: Який я? Розуміння своїх реакцій |
1 |
1 |
Лекція, тестування, групова дискусія, вправа "Театр темпераменту" |
|
32 |
|
Дружба та підтримка. Як бути гарним другом? |
1 |
1 |
Лекція, рольова гра на вирішення конфліктів. |
|
33 |
|
Комунікація в колективі. Як правильно спілкуватися? |
1 |
1 |
Лекція, вправи на розвиток навичок спілкування : "Телефон", "Активне слухання", "Комунікаційний лабіринт", гра "Зламана комунікація" |
|
34 |
|
Роль команди у формуванні здорового способу життя. |
1 |
1 |
Тренінг, командні ігри. |
|
35 |
|
Як стати лідером у команді? |
1 |
1 |
Лекція, обговорення лідерських якостей. Гра "Побудуйте вежу", вправа "Лідер і послідовники". |
|
36 |
|
Конфлікти: Чому вони виникають і як їх уникати? |
1 |
1 |
Лекція, вправа "Конфлікт у дії", дискусія про стратегії |
|
37 |
|
Поведінка в конфлікті: Як реагувати? |
1 |
1 |
Лекція, рольова гра "Як реагувати?", вправа "Коло емоцій", Тренування активного слухання |
|
Тема практичного заняття: №1"Хто я? Дослідження власної особистості" Мета: Допомогти учням зрозуміти, що таке особистість, які її складові, і як вони формуються. №2Темперамент: Який я? Мета: Ознайомити учнів з різними типами темпераменту та їх впливом на поведінку.
№3 Рольова гра "Як бути гарним другом" № 4 Як ефективно спілкуватися в колективі: вміння слухати і говорити Мета: Ознайомити дітей з основними принципами ефективної комунікації: активне слухання, вміння чітко висловлювати свої думки, повага до інших. Розвивати навички вербальної та невербальної комунікації. Формувати розуміння важливості взаємної поваги і підтримки у спілкуванні. Покращувати командну взаємодію через активне використання комунікативних навичок.
№5 Тренінг на розвиток командної взаємодії №6 Конфлікти: Як їх уникати і вирішувати? Мета: Навчити дітей розуміти причини конфліктів, а також ефективні методи їх вирішення. №7 Як поводитися в конфлікті: стратегії ефективної реакції Мета: Навчити дітей розпізнавати різні типи конфліктів і підходи до їх розв'язання. Розвивати навички ефективного спілкування та конструктивної поведінки в конфліктних ситуаціях. Ознайомити учнів з основними стратегіями вирішення конфліктів: уникання, компроміс, співпраця, поступки та боротьба. Допомогти дітям розвивати емпатію та розуміння емоцій під час конфліктів. № 8 Лідерство в команді: розвиток лідерських якостей Мета: Ознайомити дітей з основними якостями, необхідними для лідерства в команді (відповідальність, комунікація, вміння приймати рішення). Навчити дітей працювати в команді, ефективно координувати дії та брати на себе відповідальність. Розвивати вміння керувати групою, вирішувати завдання спільно та підтримувати командний дух. Допомогти дітям усвідомити, що лідерство — це не тільки вміння керувати, але й здатність слухати інших і підтримувати їх. |
||||||
Підсумкове заняття 1 |
||||||
38 |
|
Підсумкове заняття: презентація здорового способу життя. Нагородження активних учасників. |
- |
1 |
Презентації учасників, вікторина. |
|
Тема практичного заняття:
Презентація проекту "Мій здоровий спосіб життя" |
||||||