Маленький сміливець
В одних господарів жило було собі маленьке Кошеня. Його завжди цікавило і манило все невідоме. І чомусь через свою цікавість Кошеняті постійно не щастило. То воно впало в діжку із зерном, бо його цікавило, що там. То його побили кури, бо хотів дізнатися, чому курка так довго сидить на яйцях. Та особливо його манив незвіданий ліс, який був недалеко від дому господарів.
І от одного осіннього сонячного ранку Кошеня вирішило вирушити до лісу і дізнатися, які в ньому є мешканці і як вони живуть. Кошеня йшло і роздивлялося все навкруги. Кожне дерево здавалося йому якоюсь кремезною ногою велетня. Вітер піднімав листочки і кружляв з ними у таночку. Пухнастику так це подобалося, що воно й саме хотіло б танцювати разом із ними. Аж тут воно побачило тоненький димок, який розвівався на вітрі.
Підійшовши ближче, воно побачило лісових мешканці, які сиділи біля вогнища. То були Вовк, Лев, Лисиця і Жаба. Лисиця сиділа на пеньку і вихвалялася відром риби, яку вона наловила. Звірі уважно її слухали і ласували рибкою. Кошеня з підскоком кинулось до них:
Не того боїшся! Тобі, голубчику, і дня в лісі не прожити! – обізвався Вовк.
Тут захотілося Левові більшого вогнища:
Підтакнула і Лисиця:
Вовк приніс більше гілля і підкинув його до вогнища. Вогонь розгорівся ще більший, і дим піднявся високо в небо. Побачивши дим, прилетіла Сова і сіла на гілку поблизу багаття:
Сова піднялася в повітря і махнула крилом:
Сова пильно обдивилась Кошеня:
Набридло Вовкові слухати повчання Сови, і він жбурнув у неї сосновою шишкою:
Поки звірі сперечалися, сталося лихо. Вогонь розгорявся все дужче й дужче. Язики полум’я доставали до дерев, які були поряд з багаттям. Сухе листя задиміло і загорілося.
Жаба теж довго не чекала:
Вовк перелякано виглядав із-за пенька, а полум’я підкрадалося все ближче і ближче. Поки він вагався, що йому робити, язики вогню дібралися до його хвостаі, ніби бджоли, вжалили його. Вовк жалісно заскавчав і як дременув, то тільки чули його та бачили.
Поки Лев керував, що кому робити, вогонь дістався і до нього. Полум’я оточило Лева і почало все ближче і ближче підбиратися до звіра.
Лев грізним голосом заревів:
Але вогонь ніби не чув його наказів і потихеньку захоплював володіння царя звірів. Кошеня, побачивши, що Лев у біді, схопив відерце з-під риби і прожогом кинулося до струмка. Воно, забувши про свій страх перед водою, почало обливати нею суху траву, аби Лев міг вибратися з вогняної пастки. Завдяки сміливості Кошеняти, Лев зміг врятуватися з полум’я. Звір зрозумів, що це маленьке беззахисне Кошеня, яке ще недавно він хотів розірвати, врятувало йому життя. Стало тоді Левові соромно за свої слова. А Кошеня часу не гаяло. Воно продовжувало гасити вогонь, але він не поступався. Побачивши це, Лев вирішив допомогти сміливцю. Стали вони разом боротися з полум’ям, але їхніх сил було замало.
Так вони і зробили. В цю ж хвилину примчалися пожежники Бобри.
Вони свою справу добре знали, враз вогонь загасили. От Кошеня і зрозуміло, що воно таке та небезпека.
Кошеня попрощалося з новими друзями та з гордістю почимчикувало додому. У народі кажуть: «Боягуз на словах хоробрий, а сміливець - на ділах!»
Червінська В. В.
Лісова пожежа
В лісі звістка розлетілась,
Суха трава загорілась.
Пожовкле листя шелестить
І палає, і димить.
В лісі трапилась біда:
Догорить весь ліс до тла.
Як нам ліс урятувати?!
Кого потрібно викликати?!
Друзі, ви часу не гайте,
Пожежників викликайте!
Швидше телефон хапай,
І 101 набирай!
Вмить пожежники примчали:
Звірі просять: «Допоможіть,
Страшну пожежу загасіть!»
Пожежники часу не гають,
Свою роботу добре знають!
Не пройшла і одна мить,
Вже нічого не горить!
Друзі, ви з вогнем не грайтесь
І пожеж остерігайтесь!
Може бути він для нас
Друг і ворог водночас!
Червінська В. В.
Для пальчикового театру
багаття!
Рекомендації до використання
Читання казки «Маленький сміливець» слід поєднувати з театралізацією. У процесі читання діти, користуючись пальчиковим театром. Вісім дітей є «акторами», а інші діти – «глядачами». Також під час прослуховування казки пропонується використовувати метод «передбачення». Вихователь читає казку до виділеного абзацу і зупиняється, пропонуючи дітям передбачити, що буде далі. «Глядачі» висловлюють свої думки щодо наступного розгортання подій. Після прослуховування декількох варіантів, вихователь пропонує дітям прослухати казку до кінця та зіставити свої міркування зі змістом прочитаного .
До казки «Маленький сміливець» пропонуються «хитрі» правила від Вовка. Вихователь читає дітям правила, які пропонує їм герой казки. Якщо діти погоджуються з правилом, то прикріплюють напроти поданого правила, в спеціально відведеному для цього місці, зелену фішку, а якщо не погоджуються – червону фішку.
Також до казки «Маленький сміливець» пропонується пам’ятка від Сови. Правила подані у вигляді зображень. Діти роздивляються зображення та обговорюють їх. Разом з вихователем діти вирішують на яких зображеннях слід поставити відповідні позначення. Наприклад, перше правило « Не залишай без нагляду багаття!» діти виводять із зображення під номером один та ставлять в кутку картинки позначку «», яка означає «не». Аналогічно відбувається робота з наступними правилами. Виготовлену пам’ятку діти можуть прикрасити самостійно, її можна повісити в групі та час від часу згадувати названі дітьми правила.
Також в роботі подано вірш « Лісова пожежа», який можна використовувати на заняттях під час тижня ОБЖД.
1