Зарубіжна література 5 клас
Казка «Пані Метелиця» Брати Грімм. Характеристика образів персонажів.Антитеза у творі.
Вчитель: М.С.Саєнко
Мета: скласти цілісне уявлення в учнів про героїнь виучуваної казки ;виробляти вміннясистематизувати прочитаний матеріал, аналізувати вчинки персонажів; засвоїти поняття « антитеза»; розвивати навички логічного мислення ,зв’язного мовлення; виховувати милосердя,працелюбність.
Обладнання:учнівські малюнки до казок,презентація,створена за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» (електронний конструктор уроку), образон «Бджола і шершень» ,конверти з роздавальним матеріалом.
Методика: REAL-метод.
Тип уроку: урок -порівняння.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Учитель. Любі діти на минулому уроці ми прочитали казку братів Грімм «Пані Метелиця».
У народі завжди вірили, що працьовита й добра людина отримує винагороду за своє праведне життя й стає щасливою. Тому про це в різних народів складено безліч казкових історій.
2.Оголошення теми уроку.
І кожен має зрозуміти, чому, прочитавши цю казку ,ми сучасні люди, уболіваємо за героїню, засмучуємось, або відчуваємо полегшення коли історія завершується добре для доброї людини, а зла й вередлива—справедливо покарана.
Постановка проблеми уроку.
Яке поняття з теорії літератури ми засвоїмо, якщо порівняємо образи рідної дочки і пасербиці з казки «Пані Метелиця»?
3.Вивчення нового матеріалу.
РЕЛАКСАЦІЯ
А)підготовка.
Заплющте очі, дихайте спокійно, ніжки і ручки відпочивають. Розслабтеся. Помовчимо і прислухаємося до звуків навколо нас. Дихаємо рівно. Послухайте ,що я вам розповім.
Б)Основна частина(віртуальне проектування)
Сонячний, теплий , літній день—уявіть собі. Підставте сонечку ваше обличчя. Чуєте летить бджілка, збирається сісти на квітку вишні. Які запахи ви чуєте? Роздивіться бджолу. Крильця у неї розправлені. Що вона робить? Працює, дуже старанно. Вона поспішає збирати нектар. Проведіть її поглядом, вона полетіла у справах…
Тепер ви ніжитеся на м’якому килимку. Відчуття приємного спокою і відпочинку огортає ваше тіло—точнісінько як шершня, що лежить собі на листочку вишні.
Подивіться він відпочиває, склав крильця, розкинув лапки. Він все лежить і лежить, точнісінько як ви зараз на килимку. Що ж це таке? Не інакше як ледарство.
Подумки поверніть бджолу на вишню, порівняйте її із шершнем. Проведіть між ними уявну лінію і напишіть великими літерами—АНТИТЕЗА. А що це таке?
Антитеза—протиставлення протилежних явищ, понять, почуттів, думок, характерів. Вам вдалося протиставлення бджоли і шершня? А тепер повернемся у наш клас. Відновлюються наші сили і хороший настрій.
4) Налаштування на активність.
Валеохвилинка (зміна біоритму –розслаблення на біоритм активності).
5) Відновлення навчальної інформації:
А)обмін думками;
Б)малювання моделі образона;
В)нанесення навчального матеріалу на навчальний образон;
Г)колективне узагальнення, резюмування:
Антитеза –це___________________________________
Бджола –це_______________________________
Шершень—це_______________________________
6.Закріплення навчальної інформації.
А) Гра « Казковий аукціон»
-- Чим займалася пасербиця? (пряла)
--Що сталося з її пальцями? (порізала)
--Що впустили дівчата в колодязь? (починок)
--Де опинилися дочки, стрибнувши у криницю? (на луках)
--Хто перший попросив допомоги у казці? (хліб)
-- Яке дерево попросило допомоги у казці? (яблуня)
--Яку винагороду отримала пасербиця? (золото)
-- Хто перший сповіщав про повернення дівчат додому? (півень)
--Що залишилося на згадку удовиній дочці про пані Метелицю? (смола)
Б) Складання порівняльної характеристики героїнь.
1) Літературна вправа «Художні перлини» (художній переказ заздалегідь підготовлених учнями епізодів казки, в яких розповідається про вчинки героїнь, які розкривають провідні риси характеру)
2) Робота в групах
Завдання «Лото» . Скласти прислів’я з окремих частин, доповнити порівняльну характеристику пасербиці та удовиної дочки.
1 . група . Конверт№ 1
Зроблене потай, винагороджується явно.
Хто добре працює, тому і щастить.
Добра душа людину прикрашає.
Рідний край кожного до себе вабить.
2. група. Конверт №2
Без труда нема плода.
І за холодну воду не береться.
Заробив на сіль до оселедця.
Хто зле робить, то все собі шкодить.
Хто дрімає, той щастя немає.
В) Робота в групах.
З опрацьованих прислів’їв виберіть ті ,які можуть стати епіграфом до творчої роботи.
Г) Читання байки Г. Сковороди «Бджола і Шершень».
Спробуйте зіставити образи Бджоли і Шершня.
Д) Словесні замальовки.
Учням двох груп пропонується творче завдання розказати про пасербицю і удовину дочку ,порівнявши їхню поведінку із алегоричною поведінкою Бджоли і Шершня. Викласти повідомлення у 6-8 речень. Лідери груп пропонують варіанти роздумів.
Експерти аналізують та коригують відповіді.
7.Підсумок уроку.
1) Дайте відповідь на проблемне питання уроку : « Яке почуття з теорії літератури ми засвоїли, коли порівняли образи рідної дочки і пасербиці з казки «Пані Метелиця» ?
2))Хвилинка-цікавинка « Чи знаєте ви,що…» (Бджола,шершень)
8.Оцінювання роботи учнів. Самооцінка.
Учні самі вибирають предмет, оцінюючи свою роботу:
Сонце—я добре працювала на уроці, досяг бажаного результату (10-12 балів)
Ялинка—я гідно почувався на уроці (8-9 балів)
Грибочок—я заглибився (6-7 балів)
Хмаринка—я працював більш-менш (4-5 балів)
9. Домашнє завдання.
1 група. Доповнити розмову Пані Метелиці й пасербиці влучними прислів’ями та приказками.
2 група. Знайти казки, схожі за сюжетом, у інших національних літературах.
3 група. Твір -мініатюра « Чи є люди -Бджоли та люди- Шершні навколо мене? А я сам (а) дужче кого люблю і розумію?»