Тема: Казки В.О. Сухомлинського із Школи під голубим Небом. Учіться фантазувати. В Сухомлинський « Дід Осінник» .
Мета:
Навчальна: Продовжити ознайомлювати дітей з творчістю В.О. Сухомлинського, працювати з жанром літературних казок; вчити дітей самовиражатися, відчувати авторські особливості; формувати вміння працювати спільно, самостійно усвідомлювати та визначати тему та основну думку, висловлювати власну думку про прочитане;
Розвивальна:Розвивати під час читання уяву, почуття, фантазію, пам'ять, зв’язне мовлення, творче мислення і творчі здібності.
Виховна: Виховувати інтерес до казок В.Сухомлинського, любов та повагу до природи, Батьківщини, естетичні почуття, смак.
Обладнання: план уроку, короткі таблиці-записи, паперові листочки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу
Вправа «Очікування»
-Діти, як ви гадаєте яким буде наш сьогоднішній урок?
Що ви очікуєте від уроку? Чого прагнете навчитися на ньому?
(Цікавим, пізнавальним, творчим, веселим, навчальним, творчим…)
Свої очікування напишіть на осінніх листочках, і відкладіть до кінця уроку.
(Деякі написи діти озвучують).
Створення «ситуації успіху».
Для того щоб ваші очікування справдилися ви повинні бути дружними, активними, уважними, творчими, не викрикуйте, слідкуйте за мовленням, запам’ятовуйте, давайте повні відповіді , читаючи уявляйте, міркуйте та фантазуйте…
ІІ. Вправи на вдосконалення навичок читання
Гра «Склади речення»
2 вигадка
4 в
1 Казка-
3 та
5 ній
8 зрозумій
6 щось
7 повчальне,
(Казка -вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.)
-Як ви розумієте цей вислів?
-Чи здогадалися ви чому буде присвячений наш сьогоднішній урок?
(Так, казці)
Вправа: «Мозковий штурм»
-Давайте пригадаємо, що ми знаємо про казку.
Якими бувають казки?
Гра «Казковий вернісаж»
Граючи в гру «Казковий вернісаж» даавайте пригадаємо назви літературних казок і авторів (на дошці ілюстрації до казок) дивлячись на ілюстрації .
«Небилиці про рукавиці»»
«Журавель і Лисиця»,
«Казка про Оха-Чудодія»
Хто з українських письменників написав ці казки?
Вдома ви повинні були намалювати малюнок про Оха – чудодія, яким він постає в вашій уяві та придумати йому нове ім’я. Тож зараз послухаємо наших учнів ( 3 учні).
Молодці!
Список авторів літературних казок може поповнити ще одна людина.
(На фоні фото про В. Сухомлинського розповідаю:)
Жив на світі Учитель. Він був середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головним на його обличчі були очі – карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то й усміхнені, жартівливі.
Учитель за покликанням душі, він учив маленьких і великих школярів грамоти, математики, історії.
Народився Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці Кіровоградської області в бідній селянській сім’ї.
У 1948 році він стає директором Павлиської школи, яка стала відомою під назвою «Школа під голубим небом» або Школа радості. Уроки він часто проводив на природі, у шкільному саду.
Василь Сухомлинський в своїй школі написав багато оповідань про дітей та казок.
Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми вивчення нового матеріалу
Прочитайте над якою казкою В.О. Сухомлинського ми будемо працювати на цьому уроці.
«киннісО діД»
Цікавий матеріал про Василя Сухомлинського ви знайдете на сторінках підручника. Відкрийте літературне читання на сторінці 74 та прочитайте статтю.
Перевірка сприйняття розповідей про Сухомлинського.
Чому Василь Олександрович створив Школу під Голубим Небом?
Де любив проводити уроки Сухомлинський?
Що він писав про свою школу? Що ще запам’ятали нове про нього?
Чого він навчав дітей в школі? Знайдіть та прочитайте.
Прочитайте, що складають учні в школі під Голубим небом?
Висновок: Василь Олександрович Сухомлинський – педагог, директор, учитель. письменник, Людина з великої літери.
Фізхвилинка для очей . «Падає осіннє листя»
Опрацювання казки «Дід Осінник»
Вправа «Передбачення»
-Прочитайте уважно заголовок. Як ви вважаєте, про що йтиметься в казці? (осінь)
Яким ви уявляєте діда Осінника?
Словникова робота
Прочитайте слово . Як ви його розумієте? Доберіть до слова мугиче синоніми( бурмоче, шепоче, тихо каже)
Сторожко прислухається ( тихенько , обережно)
Поясніть слово узлісся (початок лісу).
-А зараз слухайте і слідкуйте, для того щоб перевірити після читання свою увагу і пам'ять.
Первинне читання казки учителем.
Які почуття у вас викликала ця казка?
Перевірка первинного сприйняття казки.
Зараз ми з вами перевіримо, наскільки ви запам’ятали казку та проведемо невелике тестування.
Тестування:
а)У полі;
б)у садку;
в)у лісі.
а)На сухому листі;
б)на м’якому мохові;
в)на сирій землі.
а)Ластівок;
б)журавлів;
в)шпаків.
а)У жовтому дощовику;
б)у сірому дощовику;
в)у сірому плащі.
а)До берези;
б)до дуба;
в)до сосни.
а)Осінній дощ;
б)осінній вітер;
в)осінній туман.
Самоперевірка .
Вправа: «Перевір себе»
1.в); 2.а); 3.б); 4.б); 5.б); 6.в)
5. Етап закріплення нових знань
Повторне читання казки учнями ланцюжком.
Вправа: «Закінчи речення»
Коли я читав, я бачив…
Коли я читав, я чув….
Повторна перевірка сприйняття тексту. Бесіда.
-Чому журавлі потянулися до теплого краю?
-Як ви гадаєте, чому дід Осінник такий сумний?
-Як ви думаєте Чому у дідуся таке чудове ім’я? Звідки взявся його образ у Василя Сухомлинського ? (гриб підосінновик-підосічник) Порівняйте діда і гриб.
-Про який осінній місяць ідеться у казці? Чому? Прочитайте в казці.
Вибіркове читання.
Прочитайте до чого прислухається дід?
-Знайдіть і прочитайте в казці слова героїв? . Кому вони належить? (діду, людям)
Прочитайте абзац в якому описуються дії Осінника після співу журавлів.
Прочитайте Речення про луки. Що з ними сталося? Чому?
Робота над засобами художньої виразності
- З чим порівнює автор пісню діда Осінника ( з осіннім вітром)? А бороду (з осіннім туманом) Знайдіть речення про це.
Доберіть до слів у лісі, співу, пісню, дощовику ознаки.
До слів дід Осінник, борода дії.
Малювання малюнка до казки
Намалюйте діда Осінника, який постав у вашій уяві.
Закріплення знань про казки
Доведіть , що прочитаний нами твір –це казка.
Про що ця казка і чому вона нас навчила? Чим сподобалася тобі казка?
Висновок: Казка «Дід Осінник» - це казка про явища природи : про осінь, осінній вітер і туман. Казка Навчила нас бачити красу природи і фантазувати…
6.Етап рефлексії.
Вправа «Закінчи речення»
Сьогоднішній урок навчив мене…
Прочитані казки Сухомлинського спонукають мене….
Найцікавішим на уроці для мене було…
Здобуті знання мені допоможуть …
Мотивація домашнього завдання та інструктаж до його виконання.
1 група -Перечитати казку і переказати батькам, домалювати свого дідуся.
2 група-Скласти свою казку про діда Осінника, або придумати свій образ осені і скласти казку про нього.