Робота являє собою розробку кінотренінгу на тему «Світ без жорстокості». мета якого: сприяти формуванню негативного ставлення до жорстокості, насильства, агресивної поведінки; удосконалювати вміння керувати власними емоціями, розширювати словниковий запас учнів, розвивати вміння робити компліменти, виховувати толерантність, людяність, повагу до інших.
У розробці використані різні форми, методи та прийоми роботи практичного психолога.
Губа Наталія Вадимівна, практичний психолог Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Зачепилівської районної ради Харківської області
Кінотренінг «Світ без жорстокості»
Епіграф заходу: Людина, що зазнає менше кривди, виростає людиною,
яка більше усвідомлює свою гідність.
М. Чернишевський
Мета: сприяти формуванню негативного ставлення до жорстокості, насильства, агресивної поведінки; удосконалювати вміння керувати власними емоціями, розширювати словниковий запас учнів, розвивати вміння робити компліменти, виховувати толерантність, людяність, повагу до інших.
Обладнання: ноутбук, відеопритча, кольорові стікери, торбинка з предметами, ватман, маркери, «ромашка», кадри з фільму «Тіні забутих предків».
Хід кінотренінгу
І. Прийняття правил групи
ІІ. Вправа «Історії з торбинки».
Кожен учасник по черзі витягує по одному предмету з торбинки навмання. Далі він характеризує предмет від його імені. Наприклад: « Я – книжка. Корисна, цікава, у блискучій обкладинці. Я маю гострі кути, хоч зовні і гладенька. Мій внутрішній світ такий же повний і неповторний, як і зовнішній вигляд»
Запитання для обговорення:
Кожна людина має свій характер, темперамент, рівень виховання, обізнаності, поведінкові особливості. Тому, ідентифікуючи себе з предметом, ми згадуємо свої позитивні та негативні сторони.
ІІІ. Вправа «Дерево очікувань»
Напишіть на аркушах і прикріпіть до «Дерева очікувань»:
ІV. Інформаційне повідомлення психолога.
Сучасний світ дуже жорстокий. Бути добрим – небезпечно. Так вважають наші діти. Щодня вони бачать прояви агресії вдома, на дворі, у школі. Агресія – це готовність завдавати фізичної шкоди або вербальної іншим людям. Які ж причини агресивності? По-перше - це домашнє насильство (певні свідомі дії одного члена сім’ї стосовно іншого, які порушують конституційні права і свободи людини та завдають шкоди його фізичному, психічному чи моральному здоров’ю ). Існують різні форми насильства, і у багатьох сучасних родинах вони мають місце. Домашнє насильство поділяють на :
V. Бесіда:
Вона має право на допомогу! Вона має йти до дорослих, котрі зможуть допомогти та котрим вона довіряє.
VІ. Робота в групах.
Учні діляться на дві групи за кольорами стікерів-наліпок, які отримали на початку тренінгу.
І група отримує завдання скласти на листі ватмана психологічний портрет людини-агресора.
ІІ група складає психологічний портрет «жертви».
Виступ спікерів груп. Обмін думками.
VІІ. Вправа «Мисли позитивно»
Для того, щоб наше життя було радісним, щасливим, сповненим добра, необхідно поводити себе культурно, поважати інших, сприймати життя позитивно. Навіть, якщо не все і не завжди у вас виходить , не зневірюйтеся. Як говорять мудреці «Не можеш змінити ситуацію, зміни ставлення до неї».
Ви отримаєте аркуш із описом проблемної ситуації, ваше завдання – не занепадати духом, а знайти позитив у ній.
VІІІ. Перегляд уривку з фільму «Тіні забутих предків» С.Параджанова за однойменною повістю М.Коцюбинського ( знайомство Марічки та Івана під час храмового свята).
Бесіда:
Психолог: Ще в Біблії мудреці радили, коли тебе б’ють по одній щоці, підставляти іншу. Можливо, ви з цим будете не згодні, але безсумнівно одне: добро, людяність, доброзичливість, привітність гасять спалахи агресії, люті, нестриманості.
ІХ. Вправа «Компліменти»
Говорити компліменти не так просто, як здається на перший погляд. Щиро, чесно, точно, без лестощів і підлабузництва, без сарказму чи для проформи. Але і сприймати приємні слова не завжди просто: іноді ми соромимося, не знаємо, що відповісти, іноді – не віримо в щирість співрозмовника чи просто жартуємо у відповідь. Спробуймо робити і сприймати компліменти.
Кожна людина має гарні риси, за які її можна відзначити. Давайте спробуємо зробити компліменти своїм одноліткам. Візьміть зі столу «ромашку» і подумайте, що у вашому сусіді гідне похвали. Говоріть щиро, від душі( учні говорять один одному компліменти по колу)
Х. Перегляд відеопритчі «Цвяхи»
Жив собі хлопчик зі складним характером. Якось дав йому батько мішок цвяхів і звелів по одному забивати у паркан щоразу, коли він втрачає терпіння, лається, ображає когось. У перший день він забив 37 цвяхів. У другий – 35. Згодом він вчився себе контролювати і кількість цвяхів зменшувалася. Нарешті настав день, коли він не забив жодного .
Хлопець підійшов до батька і запитав, що йому тепер робити. Тоді батько звелів йому витягати по одному в дні, коли ні з ким не посвариться і не втратить самоконтролю.
Минав час і скоро син зміг похвалитися перед батьком, що в паркані не залишилося жодного цвяха. А батько підвів його до паркану і сказав: «Ти добре поводишся, ти себе контролюєш. Але поглянь на паркан – він уже ніколи не буде таким, як раніше».
Якщо ви з кимось сваритеся, когось ображаєте, лихословите, то залишаєте в їхніх душах такі ж рани, як після цвяхів. І навіть якщо ви вибачитесь, рани залишаться. Словесні рани часом заподіюють ще більший біль, ніж фізичні.
Не забувайте, що Ви маєте право:
Кожен з нас має право на захист власної гідності, але слід пам’ятати, що такі ж права мають і оточуючі нас люди, тож поважаймо це право.
Як зупинити насильство, що відбувається в школі:
Зберігай рівновагу і спокій!!! Ти маєш право захищати себе!!!
ХІ. Підсумок заняття.
Рефлексія «Відкритий мікрофон»
Дайте відповідь на питання:
Підсумкове слово психолога: Бажаю вам, щоб у вашому житті було побільше позитиву, щоб ви завжди вміли керувати своїми емоціями, контролювали себе, слідкували за своїм мовленням, були оптимістичними і щасливими і пам’ятали, що з культурною, вихованою людиною завжди приємно спілкуватися. Ставтеся до інших так, як би ви хотіли, щоб ставилися до вас. Не дозволяйте себе ображати. Не беріть у своє майбутнє агресію, гнів, жорстокість, заздрість, тоді воно буде набагато кращим, яскравішим і сповненим приємних моментів.
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді обов’язково
День вам веселішим буде!