Кінотренінг для учнів 7-11 класів "Світ без жорстокості"

Про матеріал

Робота являє собою розробку кінотренінгу на тему «Світ без жорстокості». мета якого: сприяти формуванню негативного ставлення до жорстокості, насильства, агресивної поведінки; удосконалювати вміння керувати власними емоціями, розширювати словниковий запас учнів, розвивати вміння робити компліменти, виховувати толерантність, людяність, повагу до інших.

У розробці використані різні форми, методи та прийоми роботи практичного психолога.

Перегляд файлу

Губа Наталія Вадимівна, практичний психолог Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Зачепилівської районної ради Харківської області

 

Кінотренінг «Світ без жорстокості»

Епіграф заходу:          Людина, що зазнає менше кривди, виростає людиною,

яка більше усвідомлює свою гідність.

М. Чернишевський

Мета: сприяти формуванню негативного ставлення до жорстокості, насильства,  агресивної поведінки; удосконалювати вміння керувати власними емоціями,  розширювати словниковий запас  учнів, розвивати вміння робити компліменти, виховувати толерантність, людяність, повагу до інших.

Обладнання:  ноутбук, відеопритча, кольорові стікери, торбинка з предметами, ватман, маркери, «ромашка», кадри з фільму «Тіні забутих предків».

 

Хід  кінотренінгу

І. Прийняття правил групи

  • Активність.
  • Доброзичлива, відкрита атмосфера.
  • Говори «тут і тепер».
  • Без критики та насмішок.
  • Вимкнений мобільний телефон.

ІІ. Вправа «Історії з торбинки».

Кожен учасник по черзі витягує  по одному предмету з торбинки навмання. Далі він характеризує предмет від його імені. Наприклад: « Я –   книжка. Корисна, цікава, у блискучій обкладинці. Я  маю гострі кути, хоч зовні і гладенька. Мій внутрішній світ такий же повний і неповторний, як і  зовнішній вигляд»

Запитання для обговорення:

  • Чи сподобалась вам вправа?
  • Чи важко себе асоціювати з предметом?
  • Чи дізнались ви щось нове про однокласників?

    Кожна людина має свій характер, темперамент, рівень виховання, обізнаності, поведінкові особливості. Тому, ідентифікуючи себе з предметом, ми згадуємо свої позитивні та негативні сторони.

ІІІ. Вправа «Дерево очікувань»

Напишіть на аркушах і прикріпіть до «Дерева очікувань»:

  • З яким настроєм ви прийшли? Що на нього вплинуло?
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу? Прокоментуйте свої очікування.

ІV.  Інформаційне повідомлення психолога.

Сучасний світ дуже жорстокий. Бути добрим – небезпечно. Так вважають наші діти. Щодня вони бачать прояви агресії вдома, на дворі, у школі. Агресія – це готовність завдавати фізичної шкоди або вербальної іншим людям. Які ж причини агресивності? По-перше -  це домашнє насильство (певні свідомі дії одного члена сім’ї стосовно іншого, які порушують конституційні права і свободи людини та завдають шкоди його фізичному, психічному чи моральному здоров’ю ). Існують різні форми насильства, і у багатьох сучасних родинах вони мають місце. Домашнє насильство поділяють на :

  • Фізичне насильство – побиття, ляпаси, несподівані удари чи різкі дотики.
  • Сексуальне насильство - здійснення сексуальних дій проти волі людини, використання принизливих слів.
  • Емоційне та вербальне насильство – ізолювання від членів родини, погрози, використання слів, що принижують гідність.
  • Психологічне насильство – штучне створення ситуацій, коли людина почувається психічно неповноцінною.
  • Економічне насильство -  залежний член родини не має права на кошти і отримує їх тільки в разі правильної поведінки .

V.   Бесіда:

  • Які види насильства  відчували ви або ваші  знайомі?
  • Що, на ваш погляд, відчуває жертва?
  • Які наслідки агресивних дій?
  • У випадку насильства на що  має людина право?

Вона має право на допомогу! Вона має йти до дорослих, котрі зможуть допомогти та котрим вона довіряє.

  • До кого ви звернулися б, якщо, припустімо, стали жертвою систематичного жорстокого поводження і не змогли за себе постояти?

VІ. Робота в групах.

Учні діляться на дві групи за кольорами стікерів-наліпок, які отримали на початку тренінгу.

І група отримує завдання скласти на листі ватмана  психологічний портрет  людини-агресора.

ІІ група складає  психологічний портрет «жертви».

Виступ спікерів груп. Обмін думками.

  • Які чинники впливають на формування агресивності?
  • Чому людина стає агресором?

VІІ. Вправа «Мисли позитивно»

Для того, щоб наше життя було радісним, щасливим, сповненим добра, необхідно поводити себе культурно, поважати інших, сприймати життя позитивно. Навіть, якщо не все і не завжди у вас виходить , не зневірюйтеся.  Як говорять мудреці «Не можеш змінити ситуацію, зміни ставлення до неї».

Ви отримаєте аркуш із описом  проблемної ситуації, ваше завдання – не занепадати духом, а знайти позитив у ній.

  1. Ваша подруга не прийшла на зустріч і не відповідає на дзвінки.
  2. Ви отримали нижчу оцінку, ніж розраховували.
  3. Ваш товариш говорив з вами в присутності інших зверхньо.
  4. Ваші батьки не пускають вас у суботу на дискотеку.
  5. Ваш одяг розкритикував товариш.
  6. Ваш однокласник постійно вас зачіпає.
  7. Ваші ровесники чомусь не хочуть з вами спілкуватися.
  8. Вчитель математики щодня викликає вас відповідати.

VІІІ. Перегляд уривку з фільму «Тіні забутих предків» С.Параджанова  за однойменною повістю М.Коцюбинського ( знайомство Марічки та Івана під час храмового свята).

Бесіда:

  • Чим відповіла Марічка на агресію Івана?
  • Чи її вчинок вплинув на його поведінку? Як?
  • Чи часто ви дієте так, як Марічка, у конфліктній ситуації?

Психолог: Ще в Біблії мудреці радили, коли тебе б’ють по одній щоці, підставляти іншу. Можливо, ви з цим будете не згодні, але безсумнівно одне: добро, людяність, доброзичливість, привітність гасять спалахи агресії, люті, нестриманості.

ІХ. Вправа «Компліменти»

   Говорити компліменти не так просто, як здається на перший погляд. Щиро, чесно, точно, без лестощів і підлабузництва, без сарказму чи для проформи. Але і сприймати  приємні слова не завжди просто: іноді ми соромимося, не знаємо, що відповісти, іноді – не віримо в щирість співрозмовника чи просто жартуємо у відповідь.  Спробуймо робити і сприймати компліменти.

   Кожна людина має гарні риси, за які її можна відзначити. Давайте спробуємо зробити компліменти своїм одноліткам. Візьміть зі столу «ромашку» і подумайте, що у вашому сусіді гідне похвали. Говоріть щиро, від душі( учні говорять один одному компліменти по колу)

Х. Перегляд відеопритчі «Цвяхи»

   Жив собі хлопчик зі складним характером.  Якось дав йому батько мішок цвяхів і звелів по одному забивати у паркан  щоразу, коли він втрачає терпіння, лається, ображає когось. У перший день він забив 37 цвяхів. У другий – 35. Згодом він вчився себе контролювати і кількість цвяхів зменшувалася. Нарешті настав день, коли він не забив жодного .

   Хлопець підійшов до батька і запитав, що йому тепер робити. Тоді батько звелів йому витягати по одному в дні, коли ні з  ким не посвариться і не втратить самоконтролю.

   Минав час і скоро син зміг похвалитися перед батьком, що в паркані не залишилося жодного цвяха. А батько підвів його до паркану і сказав: «Ти добре поводишся, ти себе контролюєш. Але поглянь на паркан – він уже ніколи не буде таким, як раніше».

   Якщо ви з кимось сваритеся, когось ображаєте, лихословите, то залишаєте в їхніх душах такі ж рани, як після цвяхів. І навіть якщо ви вибачитесь, рани залишаться. Словесні рани часом заподіюють ще більший біль, ніж фізичні.

Не забувайте, що Ви маєте право:

  • на безпечне життя;
  • жити без страху;
  • любити і бути коханими;
  • на шанобливе ставлення;
  • бути собою;
  • на свою незалежність;
  • на свою думку і її висловлювання;
  • на власну думку і її зміну;
  • сказати «ні»;
  • на свої гроші та їх використання;
  • ставити питання;
  • бути звичайною, а не ідеальною  людиною;
  • на власні помилки;
  • вирішувати питання, які торкаються  Вас особисто;
  •     подобатися не всім.

Кожен з нас має право на захист власної гідності, але слід пам’ятати, що такі ж права мають і оточуючі нас люди, тож поважаймо це право.

Як зупинити насильство, що відбувається в школі:

  1. Ігноруй, не відповідай емоційно, не «танцюй під дудку» агресора.
  2. Дай агресору можливість зупинитися (наприклад: «Якщо ти не зупинишся, я буду змушений все розповісти дорослим»).
  3. Залиш цю ситуацію, піди від неї в інше місце (наприклад, зміни свій маршрут). Це не ознака слабкості!
  4. Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва! Ти захищаєш себе, своє здоров’я, своє життя!

Зберігай рівновагу і спокій!!! Ти маєш право захищати  себе!!!

  • Чи можна відповідати ударом на удар?
  • Чи відомо вам, що після того, як один вдарив іншого, а той відповів ударом, конфлікт не вичерпаний? Адже захист може бути різним, але він не повинен стати агресією. Агресія породжує агресію.

ХІ. Підсумок заняття.

Рефлексія «Відкритий мікрофон»

         Дайте відповідь на питання:

  • Який настрій у вас на кінець заняття?
  • Який урок ви взяли для себе після нашої розмови?

Підсумкове слово психолога: Бажаю вам, щоб у вашому житті було побільше позитиву, щоб ви завжди вміли керувати своїми емоціями, контролювали себе, слідкували за своїм мовленням, були оптимістичними і щасливими і пам’ятали, що з культурною, вихованою людиною завжди приємно спілкуватися.  Ставтеся до інших так, як би ви хотіли, щоб ставилися до вас. Не дозволяйте себе ображати. Не беріть у своє майбутнє агресію, гнів, жорстокість, заздрість, тоді воно буде набагато кращим, яскравішим і сповненим приємних моментів.

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям,

І тоді обов’язково

День вам веселішим буде!

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравчук Валентина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
1192
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку